چگونه یک سبد ارز دیجیتال مناسب بچینیم؟

سبد سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال
  • زمان مطالعه: 21دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 801 نفر

چگونه یک سبد ارز دیجیتال متعادل ایجاد کنیم؟

متعادل کردن سبد سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال با متعادل کردن سبد سرمایه‌گذاری سنتی تفاوت چندانی ندارد. شما به راحتی می توانید ریسک کلی خود را با توجه به مشخصات و استراتژی سرمایه گذاری خود کاهش دهید. تنها چیزی که برای شروع نیاز است، تنوع بخشیدن به سرمایه گذاری های خود در بین ارزهای دیجیتال مختلف است. میزان تنوع شما جای بحث دارد، زیرا موافقان و مخالفانی برای هر دو طرف وجود دارد. با این حال، به طور کلی پذیرفته شده است که برخی از تنوع‌ها مفید است. می‌توانید ریسک سرمایه‌گذاری‌های خود را با نگه‌داشتن دارایی‌های رمزنگاری مختلف (از جمله استیبل کوین‌ها) کاهش دهید و اطمینان حاصل کنید که تخصیص دارایی‌تان را مجدداً متعادل می‌کنید. برای سهولت مدیریت سبد خود، می توانید از یک برنامه مدیریت پورتفولیو استفاده کنید یا به صورت دستی دارایی‌های خود را ثبت کنید. برخی از برنامه‌های مدیریت پورتفولیو را می‌توان به کیف پول‌های شخصی و صرافی‌های ارزهای دیجیتال متصل کرد.

مقدمه

شروع سرمایه گذاری در رمزارزها به آسانی خرید اولین بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH) یا هر ارز دیجیتال دیگری است. در حالی که برخی از سرمایه گذاران ترجیح می دهند بزرگترین ارزهای دیجیتال را بخرند و نگه دارند، برخی دیگر آلت کوین ها را انتخاب می کنند. اما بهترین راه برای انجام این کار چیست؟ با فکر دقیق در مورد تخصیص دارایی خود و متعادل کردن سبد ارزهای دیجیتال خود به طور منظم به احتمال زیاد موفق خواهید شد. بسته به میزان تحمل ریسک، چند راه برای انجام این کار وجود دارد. متعادل کردن پورتفولیو کار سختی نیست و به معنای واقعی کلمه می تواند نتیجه دهد.

پورتفولیو ارز دیجیتال چیست؟

پورتفولیو کریپتو مجموعه ای از ارزهای دیجیتال است که متعلق به یک سرمایه گذار یا معامله گر است. پورتفولیو معمولاً شامل انواع دارایی های مختلف از جمله آلت کوین ها و دارایی‌های کریپتو هستند. این بسیار شبیه به یک سبد سرمایه گذاری سنتی است، با این تفاوت که شما به یک طبقه دارایی پایبند هستید. شما می توانید پورتفولیو ارز دیجیتال خود را به صورت دستی ردیابی کنید یا از ابزارها و نرم افزارهای تخصصی برای محاسبه دارایی ها و سود خود استفاده کنید. یک برنامه پورتفولیو خوب می تواند مفید باشد. برنامه‌ها برای معامله‌گران روزانه و سایر معامله‌گران کوتاه‌مدت ضروری هستند، اما برای سرمایه‌گذاران بلندمدت و هولدرها نیز ارزشمند است.

تخصیص و متنوع سازی دارایی به چه معناست؟

هنگام ایجاد یک سبد سرمایه گذاری، باید با مفاهیم متنوع سازی دارایی آشنا باشید. تخصیص دارایی به سرمایه گذاری در طبقات مختلف دارایی (به عنوان مثال، ارزهای دیجیتال، سهام، اوراق قرضه، فلزات گرانبها، پول نقد و غیره) اشاره دارد. متنوع سازی به توزیع وجوه سرمایه گذاری شما در دارایی ها یا بخش های مختلف مربوط می شود. به عنوان مثال، می توانید دارایی های سهام خود را با سرمایه گذاری در صنایع مختلف مانند کشاورزی، فناوری، انرژی و مراقبت های بهداشتی متنوع کنید. هر دوی این استراتژی ها خطر کلی شما را کاهش می دهند.

از نظر فنی، ارزهای دیجیتال یک طبقه دارایی واحد هستند. اما در یک سبد ارزهای دیجیتال، می‌توانید محصولات، سکه‌ها و توکن‌هایی را که اهداف و موارد استفاده متفاوتی ارائه می‌دهند، متنوع کنید. به عنوان مثال، می توانید سبد خود را با ۴۰ درصد بیت کوین، ۳۰ درصد استیبل کوین، ۱۵ درصد NFT و ۱۵ درصد آلت کوین تشکیل دهید.

مقایسه سبدهای ارز دیجیتال متمرکز و متنوع

اکثر کارشناسان به شما می گویند که سبد ارزهای دیجیتال شما باید متنوع باشد. در حالی که این یک استاندارد برای سرمایه گذاران است، اما مزایا و معایبی برای گسترش سرمایه شما در دارایی های مختلف وجود دارد. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، یک سبد متنوع ریسک و نوسانات کلی را کاهش می دهد. ضررها را می توان با سود جبران کرد و موقعیت شما را ثابت نگه داشت. پورتفولیوی شما همچنین فرصت های بیشتری برای کسب سود با هر سکه ای که دارید دارد. هر سرمایه گذاری برنده نخواهد بود، اما با تخصیص مناسب دارایی و تنوع، احتمال سود بیشتری در دراز مدت خواهید داشت.

با این حال، هرچه پرتفوی شما تنوع بیشتری داشته باشد، روند کلی بازار را دنبال می‌کند. اکثر معامله گران و سرمایه گذاران به دنبال کسب سود بیشتر از بازار هستند. یک پورتفولیوی بسیار متنوع نسبت به یک سبد موفق متمرکز منجر به بازده متوسط بیشتری خواهد شد. دارایی هایی با عملکرد بدتر می تواند سود بالا را متعادل کند. مدیریت یک سبد متنوع نیز به زمان و تحقیق بیشتری نیاز دارد. برای سرمایه گذاری صحیح، باید بدانید که چه چیزی می خرید. با یک سبد بزرگ، شانس درک همه ارزهای دیجیتال موجود در سبدتان کاهش می یابد. اگر پورتفولیوی شما از طریق بلاک چین های مختلف است، ممکن است برای دسترسی به دارایی های خود نیاز به استفاده از چندین کیف پول و صرافی داشته باشید. تصمیم در مورد تنوع یا عدم تنوع با شماست، اما مقداری تنوع همیشه توصیه می شود.

انواع مختلف ارز دیجیتال

بیت‌کوین معروف‌ترین ارز دیجیتال است و از نظر ارزش بازار بزرگ‌ترین ارز دیجیتال است. اما یک پرتفوی متعادل شامل مجموعه ای از سکه های مختلف برای کاهش ریسک کلی خواهد بود. اجازه دهید برخی از آنها را مرور کنیم.

سکه های پرداخت

امروزه یافتن سکه‌های جدیدی که عمدتاً به پرداخت‌ها می‌پردازند، دشوار است. اما اگر به زمان تولد ارزهای دیجیتال بازگردید، بیشتر پروژه ها سیستم هایی برای انتقال ارزش بودند. بیت کوین شناخته شده ترین نمونه است، اما ما ریپل (XRP)، بیت کوین کش (BCH) و لایت کوین (LTC) را نیز داریم. این سکه ها اولین نسل از ارزهای دیجیتال هستند که قبل از اتریوم و معرفی قراردادهای هوشمند وجود داشتند.

استیبل کوین ها

یک استیبل کوین تلاش می کند به ارزش یک دارایی اساسی مانند ارز فیات یا فلز گرانبها پیوند داشته باشد . برای مثال، BUSD، با قیمت دلار آمریکا عرضه می‌شود. PAX Gold (PAXG) از همان سیستم استفاده می کند اما سکه را به قیمت یک اونس طلای موجود در ذخایر مرتبط می کند. در حالی که استیبل کوین ها لزوماً بازدهی زیادی را ارائه نمی کنند، اما مطابق با نام خود عمل می کنند و ثبات را برای پورتفولیوی شما ایجاد می کنند.

بازار ارزهای دیجیتال بی ثبات است، بنابراین داشتن چیزی در سبد خود که ارزش آن را حفظ کند مفید است. اگر استیبل کوین چیزی خارج از اکوسیستم کریپتو را ثابت کند، افت بازار کریپتو نباید بر آن تأثیر بگذارد. اگر می‌خواهید توکن‌ها را از یک پروژه خارج کنید، می‌توانید به سرعت آنها را به یک استیبل کوین با پشتوانه دلار مانند BUSD تبدیل کنید تا از سود خود محافظت کنید. تبدیل به فیات فرآیندی بسیار طولانی تر از تبدیل به یک استیبل کوین است.

توکن های اوراق بهادار

درست مانند اوراق بهادار سنتی، یک توکن اوراق بهادار می تواند نشان دهنده چیزهای زیادی باشد که می تواند سهام یک شرکت، اوراق قرضه صادر شده توسط یک پروژه یا حتی حق رای باشد. اوراق بهادار عملاً دیجیتالی شده و روی بلاک چین قرار گرفته اند، به این معنی که عمدتاً تحت مقررات یکسانی قرار می گیرند. به همین دلیل، توکن‌های اوراق بهادار در صلاحیت رگولاتورهای محلی هستند و باید قبل از صدور، مراحل قانونی را طی کنند.

توکن های کاربردی

توکن کاربردی به عنوان کلید یک سرویس یا محصول عمل می کند. به عنوان مثال، بایننس کوین و اتریوم هر دو توکن های کاربردی هستند. در میان چیزهای دیگر، می توانید از آنها برای پرداخت هزینه تراکنش هنگام تعامل با برنامه های غیرمتمرکز (DApps) استفاده کنید. بسیاری از پروژه‌ها توکن‌های کاربردی خود را برای جمع‌آوری سرمایه در عرضه اولیه سکه (ICO) صادر می‌کنند. ارزش توکن از نظر تئوری باید ارتباط مستقیمی با ارزش ابزار آن داشته باشد.

توکن‌های حاکمیتی

با نگه داشتن توکن حاکمیتی، می توانید قدرت رأی گیری در یک پروژه و حتی سهمی از درآمد را دریافت کنید. به احتمال زیاد این توکن ها را در پلتفرم های مالی غیرمتمرکز (DeFi) مانند پنکیک سواپ، یونی سواپ یا سوشی سواپ پیدا خواهید کرد. مانند توکن های کاربردی، ارزش یک توکن حاکمیتی به طور مستقیم با موفقیت پروژه اساسی مرتبط است.

محصولات ارز دیجیتال مالی

یک سبد فقط نباید شامل نگهداری سکه های مختلف باشد. محصولات ارز دیجیتال مالی همچنین می توانند به تنوع بیشتر سبد شما کمک کنند. به این موضوع فکر کنید که به جای اینکه فقط سهام داشته باشید، در اوراق قرضه دولتی، ETF یا صندوق های سرمایه گذاری مشترک سرمایه گذاری کنید. تعداد انبوهی از محصولات وجود دارد که می‌توانید روی آن‌ها در بلاک چین‌ها و برنامه‌های کاربردی مختلف سرمایه‌گذاری کنید.

چگونه یک سبد ارز دیجیتال متعادل بسازیم

هر سرمایه‌گذار یا معامله‌گر ایده‌های خود را در مورد نحوه ساختن یک سبد متعادل ارز دیجیتال دارد. اما یک سری قوانین کلی وجود دارد:

۱- پورتفولیوی خود را بین سرمایه گذاری های با ریسک بالا، متوسط و کم تقسیم کنید و به آنها وزن دهی مناسب بدهید. پرتفویی که دارای بخش بزرگی از سرمایه گذاری های پرریسک باشد قطعا متعادل نیست. ممکن است این شانس را داشته باشد که سودهای بزرگتری برای شما به ارمغان بیاورد، اما ممکن است ضررهای زیادی را نیز به همراه داشته باشد. مشخصات ریسک شما تعیین می کند که چه چیزی برای شما بهتر است، اما باید ترکیبی از آن‌ها وجود داشته باشد.

۲- برای کمک به تامین نقدینگی پرتفوی خود، مقداری استیبل کوین را در نظر بگیرید. استیبل کوین‌ها کلید بسیاری از پلتفرم‌های دیفای هستند و می‌توانند به شما کمک کنند تا به سرعت و به راحتی سیو سود کنید یا از یک موقعیت خارج شوید.

۳- در صورت نیاز سبد خود را مجدداً متعادل کنید. بازار کریپتو بسیار بی ثبات است و تصمیمات شما باید بسته به وضعیت فعلی تغییر کند.

۴- سرمایه جدید را به صورت استراتژیک تخصیص دهید تا از سنگینی بیش از حد هر یک از حوزه های پرتفوی خود جلوگیری کنید. اگر اخیراً از یک سکه به سودهای بزرگی دست یافته اید، می تواند وسوسه انگیز باشد که پول بیشتری به دست آورید. اجازه ندهید حرص و طمع بر شما تاثیر بگذارد، و به این فکر کنید که کجا بهتر می توانید پول خود را قرار دهید.

۵- خودتان تحقیق کنید. شما واقعا نمی توانید این توصیه کلاسیک را نادیده بگیرید. شما در حال سرمایه گذاری پول خود هستید، پس فقط به توصیه های دیگران اعتماد نکنید. برای نکاتی در مورد شناسایی کلاهبرداری‌های احتمالی، سایت‌های معرفی کلاهبرداری رایج ارزهای دیجیتال و نحوه اجتناب از آنها مراجعه کنید.

۶- فقط چیزی را سرمایه گذاری کنید که توانایی از دست دادن آن را دارید. اگر در مورد آن استرس دارید، پورتفولیوی شما به درستی متعادل نیست. موقعیت های شما نباید باعث عواقب جدی در صورت پیش آمدن اوضاع بسیار بد شود.

برنامه مدیریت پورتفولیو

برنامه مدیریت پورتفولیو نرم‌افزار یا سرویسی است که به شما امکان می دهد حرکات دارایی های خود را ردیابی کنید. می توانید ببینید تخصیص فعلی شما چگونه با اهداف بلندمدت شما مطابقت دارد و پیشرفت خود را پیگیری کنید. در اینجا چند نمونه وجود دارد که ممکن است بدردتان بخورد.

کوین مارکت کپ

کوین مارکت کپ یک سایت نمایش قیمت بسیار محبوب است که به تازگی برنامه مدیریت پورتفولیو خود را توسعه داده است. برنامه مدیریت پورتفولیو به صورت رایگان در رایانه‌های شخصی و موبایل در دسترس است. برای استفاده از برنامه مدیریت پورتفولیو، باید دارایی های خود را به صورت دستی اضافه کنید زیرا به کیف پول یا صرافی شما متصل نمی شود. همچنین گزینه ای برای اضافه کردن قیمت هایی که خریداری کرده اید برای ردیابی دقیق سود شما وجود دارد.

کوین گکو (CoinGecko)

کوین گکو عمدتاً به دلیل ازائه قیمت ارزهای دیجیتال شناخته شده است، اما یک برنامه مدیریت پورتفولیو نیز دارد. استفاده از آن رایگان است و در مرورگر یا دستگاه تلفن همراه شما قابل استفاده است. اگر قبلاً یک کاربر معمولی سایت کوین گکو بوده‌اید، برنامه مدیریت پورتفولیو نیز ارزش امتحان کردن را دارد.

دلتا

دلتا یک برنامه تلفن همراه است که به شما امکان می دهد پورتفولیو و سرمایه گذاری های سنتی خود را به طور همزمان مشاهده کنید. این می تواند با ۲۰ صرافی و کیف پول های مختلف از جمله بایننس ارتباط برقرار کند. هر دو نسخه رایگان و پولی وجود دارد، اما شما نمی توانید در داخل برنامه معاملات خود را انجام دهید.

جمع بندی

بازار بسیاری از ارزهای دیجیتال به وضعیت بیت کوین وابسته است. اما این دلیل نمی شود که سبد سهام خود را متعادل نکنید. سرمایه‌گذاری‌های متنوع کریپتو می‌تواند برخی از ضررهای ناشی از سقوط بیت‌کوین را جبران کند، بنابراین همیشه ارزش تنوع بخشیدن به آن را دارد. به یاد داشته باشید، برای متعادل کردن سبد سهام شما چیزهای بیشتری از نگه داشتن چندین سکه وجود دارد. کمی استراتژی به ایجاد یک پورتفولیوی مناسب برای تحمل ریسک شما کمک زیادی می کند.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx