میزان معاملات واقعی ارزهای دیجیتال را چگونه تشخیص بدهیم؟

معاملات ارزهای دیجیتال
  • زمان مطالعه: 9دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 433 نفر

چگونه متوجه شویم ارزهای دیجیتال چقدر معاملات واقعی دارند

بر اساس گزارش داو متریکس و مساری، صنعت ارزهای دیجیتال در نیمه اول سال ۲۰۲۲ حدود ۳۰.۳ میلیارد دلار سرمایه جذب کرده است. این مقدار از ۳۰.۲ میلیارد دلاری که در سال ۲۰۲۱ مشاهده شد فراتر رفت. بدون احتساب ۱۰.۲ میلیارد دلار سرمایه جمع آوری شده برای بخش مالی متمرکز، ۲۰ میلیارد دلار باقی می ماند. که روی  برنامه های غیرمتمرکز، توکن های غیرمثلی (NFT) و زیرساختهای وب ۳ سرمایه گذاری شده است.

صنعت برنامه کاربردی غیرمتمرکز در فوریه ۲۰۲۱ به بالای ۴۰ میلیارد دلار سپرده در قراردادهای هوشمند رسید و در حال حاضر این رقم به ۵۹ میلیارد دلار رسیده است. تا به امروز، ورود پول واقعی به این بخش جذاب ارزهای دیجیتال ادامه دارد و در ۲۹ آگوست، استارتاپ بازی Limit Break حدود ۲۰۰ میلیون دلار جمع آوری کرده است. این پروژه پس از راه اندازی موفقیت آمیز مجموعه NFT مینت رایگان DigiDaigaku  خود محبوبیت پیدا کرد.

ممکن است سوال شود که چه مقدار از این پول به طور موثر در سرمایه گذاری های متعلق به همان گروه های سرمایه گذاری قبلی مجدداً سرمایه گذاری شده است. البته، تعداد انگشت شماری راه هوشمندانه برای افزایش بیش از حد آن اعداد اعلامیه بدون نقض مقررات وجود دارد، اما بدون شک مقدار زیادی پول به سمت برنامه های غیرمتمرکز جریان دارد.

همیشه شک‌های زیادی نسبت به تعداد واقعی کاربران فعال در برنامه های غیرمتمرکز و ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم وجود داشته است، اما تاکنون هیچ مدرک محکمی از تقلبی بودن این آمار ارائه نشده است. بنابراین، کاربران کوچک از چه ابزارهایی می‌توانند برای تشخیص فعالیت‌های غیرواقعی استفاده کنند؟ خوب، معلوم شد که حداقل سه مورد وجود دارد: کاربران فعال، مشارکت جامعه و نقدینگی.

مقایسه کاربران ثبت نام شده با کاربران فعال ارزهای دیجیتال

اکثر شبکه های اثبات سهام (PoS) حداقل هزینه ثبت نام را دریافت می کنند و استفاده از بسیاری از آنها رایگان است. این منجر به مجموعه‌ای از آدرس‌های فعال «جعلی» می‌شود که با برنامه های غیرمتمرکز تعامل دارند و انگیزه‌هایی برای توسعه‌دهندگان و سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند تا تعدادشان را افزایش دهند.

فیلتر کردن رتبه‌بندی برنامه های غیرمتمرکز بر اساس تعداد کاربران داده‌های خیره‌کننده‌ای به‌ویژه در شبکه‌های ترون، واکس، فلو، ایاس و تاندرکر به ارمغان می‌آورد. برخی از برنامه های غیرمتمرکز ادعا می کنند که کاربران فعال بیشتری نسبت به پیشروهای این صنعت مانند اوپن سی، یونی سواپ و اکسی اینفینیتی دارند.

لوان ویرک ولیا، یکی از بنیانگذاران جاگر، یک سرویس پیشگیری از ربات های Web3، بیش از ۶۰ بازی و برنامه غیرمتمرکز را تجزیه و تحلیل کرد و دریافت که ۴۰٪ از کاربران فعال در واقع ربات های خودکار یا یک فرد واحد هستند که چندین حساب را کنترل می کند.

در برخی موارد، مانند بازی AnRKey X در شبکه پالیگان، نسبت ربات ها به دارندگان به ۸۴ درصد می رسید. تحقیقات ویرک ولیا نشان می‌دهد که تحلیلگران نباید از تعداد دارندگان ارزهای دیجیتال به عنوان شاخصی برای کاربران فعال استفاده کنند.

جعل کردن مشارکت جامعه فوق العاده سخت است

نشانه ای که باید به آن توجه داشت مشارکت ناسازگار جامعه در شبکه های اجتماعی پروژه است حتی اگر متریک DAU بالا باشد. هدف پروژه‌هایی که بودجه خوبی دارند، «خرید» کاربران واقعی هستند، در حالی که ربات‌ها به اندازه کافی مهارت ندارند تا در بحث‌ها به شیوه‌ای معنادار و سازگار مشارکت کنند.

این تجزیه و تحلیل بیش از ۱۰ دقیقه طول نمی کشد زیرا فقط نیاز دارد که یک نفر وارد گروه رسمی پروژه ارزهای دیجیتال شود و  ۴۰ یا ۶۰ پیام آخر را اسکرول کند. آیا سؤالات واقعی و بحث های سازنده توسط جامعه وجود دارد یا صرفاً فعالیت مدیران گروه و شیلینگ از حساب های ربات؟

با رفتن به صفحه رسمی توییتر، توییچ، یوتیوب یا اینستاگرام پروژه، همان روند بررسی پست ها و نظرات جامعه را دنبال کنید. این داده‌های کیفی در مقایسه با تعداد اشتراک‌گذاری‌ها، لایک‌ها یا آدرس‌های بلاکچین فعال ارزهای دیجیتال، تحلیلی به مراتب دقیق‌تر به ما ارائه خواهند داد.

شناسایی نقدینگی های جعلی ارزهای دیجیتال

باور کنید یا نه، بازارسازان ارزهای دیجیتال خدمات نقدینگی را برای توکن ها ارائه می دهند. آنها می توانند در ازای یک کارمزد معین، پیشنهادات خود را همیشه در صرافی های معتبر نگه دارند و قیمت را با استفاده از الگوریتم هایی بر اساس جریان سفارش حرکت دهند.

یک سرمایه گذار با تجربه نکات ظریفی را که حجم جعلی و عمق اردربوک را از فعالیت معاملاتی واقعی متمایز می کند، یادداشت می کند. برای شروع، تجزیه و تحلیل عمق ۲ درصدی پیشنهادات خرید و فروش، راه آسانی را برای شناسایی توکن هایی با نقدینگی پایین فراهم می کند.

توجه داشته باشید که چگونه توکن UFO Gaming در مقایسه با حجم معاملات روزانه‌اش، پیشنهادهای غیرمنطقی پایینی دارد. تقاضای کل خریداران ۲ درصد کمتر از آخرین معامله است و کمتر از ۰.۶ درصد حجم معاملات گزارش شده است.

در حالی که داشتن یک مارکت میکر معمولاً چیز خوبی است زیرا کاربران را تشویق می کند تا توکن را به طور فعال معامله کنند، ولی لزوما به معنای حجم معاملات ربطی ندارد. از بین رفتن علاقه در بین جامعه یکی از ارزهای دیجیتال در نهایت باعث سقوط نقدینگی نمادین آن توکن می شود.

مثال بالا توکن Orchid Protocol را نشان می دهد که علیرغم اینکه در بایینس، کوین بیس، کراکن و کوکوین فهرست شده است، حجم روزانه ۶۷۵۰۰۰ دلار را ثبت کرده بود. این اثر باعث می شود که عمق دفترچه سفارش ۲% بین ۹% تا ۴۷% از فعالیت معاملاتی روزانه متغیر باشد که کاملاً نامفهوم به نظر می رسد.

نتیجه گیری

سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال باید بدانند که سرمایه گذاران خطرپذیر و سازندگان بازار در پنهان کردن دستکاری خود مهارت بیشتری پیدا می کنند. به عنوان مثال، یافتن یک توکن با رتبه زیر ۲۰۰ در بایننس با نسبت های تحریف شده در حجم روزانه و عمق اردربوک تقریباً غیرممکن است.

 

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx