همبستگی بیت کوین و بازار سهام چگونه است؟

بیت کوین
  • زمان مطالعه: 6دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 449 نفر

همبستگی بین بیت کوین و بازار سهام طی چند هفته گذشته ضعیف شده است. اما آیا کاملا از آن ها جدا شده است؟ در این مقاله نظرات کارشناسان را درباره این موضوع را می خوانید. در این واقعیت که بیت کوین در مواقعی با بازارهای سنتی همبستگی بسیار نزدیکی داشته است، شوخی بدی وجود دارد۱

بیت کوین داران عموماً ترجیح می دهند که بیت کوین با دارایی های سنتی مانند سهام و اوراق قرضه همبستگی بالایی نداشته باشد. به هر حال، یکی از اصول اصلی بزرگترین ارز دیجیتال جهان بر اساس ارزش بازار – ۳۷۹ میلیارد دلار تا زمان نگارش این مقاله – دور زدن سیستم مالی سنتی است. به همین دلیل است که وقتی به نظر می رسد که بیت کوین از دنبال کردن سهام و اوراق قرضه خودداری کرده است، توجه طرفداران بیت کوین مانند کامرون وینکلووس، یکی از بنیانگذاران جمینی، به آن جلب می‌شود. او اوایل این هفته در توییتی نوشت:

بیت‌کوین در چند هفته گذشته به‌رغم از دست دادن تریلیون‌ها ارزش بازار سهام، به‌طور قابل‌توجهی انعطاف‌پذیر بوده است.

کامرون وینکلووس ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۲

درست است که بیت کوین اخیراً از شاخص های بازار سهام بهتر عمل کرده است، اما تحلیلگران می گویند شواهدی وجود دارد که نشان می دهد جداسازی واقعی رخ داده است. در مقایسه با هفته گذشته، قیمت بیت کوین ۳ درصد افزایش یافته است در حالی که نزدک و اس اند پی ۵۰۰ هر کدام ۱ درصد از دست داده اند. بر اساس داده های شرکت تجزیه و تحلیل بلاک چین IntoTheBlock، در واقع، این موضوع تا ۹۰ روز قبل صادق است. در مقایسه با سه ماه پیش، بیت کوین ۱ درصد افزایش یافته است در حالی که نزدک ۳ درصد و S&P 500 حدود ۴ درصد از دست داده اند.

فراتر از این، مقایسه رکود فعلی بازار با زمانی است که کمیته بازار آزاد فدرال رزرو (FOMC) سه بار متوالی افزایش تاریخی نرخ بهره را بالا برد و نرخ استقراض را به بالاترین میزان از سال ۲۰۰۸ رساند. ماتریس همبستگی پلتفرم داده بلاک چین IntoTheBlock نشان می‌دهد که بیت کوین هنوز همبستگی بسیار نزدیکی با نزدک و S&P 500 دارد – هر دو در ۰.۷.

محاسبه یک همبستگی با مقداری بین -۱ تا ۱ نمایان می‌شود. -۱  به این معنی است که دو مورد مقایسه شده همیشه در جهت مخالف حرکت می‌کنند و ۱ که به این معنی است که همیشه در یک جهت حرکت می‌کنند. در هفته اول سپتامبر، همبستگی بین بیت کوین و دو شاخص سهام بسیار بالاتر بود و ۰.۹ بود. لوکاس اوتومورو، مدیر تحقیقات IntoTheBlock، به Decrypt گفت:

همبستگی با سهام واقعاً در چند هفته گذشته کاهش یافته است، اما همچنان بسیار بالا باقی مانده است.

اوتومورو ادامه داد:

حتی اگر این همبستگی در ماه گذشته ضعیف شده باشد، دلیلی وجود دارد که باور کنیم ممکن است دوباره افزایش یابد

وی اشاره کرد که “خطرات کاهش نقدینگی به دلیل افزایش نرخ بهره و [تسهیل کمی] همچنان به فشار بر دارایی های ریسکی، از جمله ارزهای دیجیتال ادامه می دهد.”

کاربر توییتر با نام مستعار «Unusual_Whales» همچنین به Decrypt گفت که هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا حرکت‌های قیمت بیت‌کوین بازتاب بازارهای سنتی هیست یا خیر. این تغییرات زمانی رخ داد که بانک مرکزی انگلیس روز چهارشنبه اعلام کرد که پس از اینکه برنامه های اقتصادی دولت باعث افزایش نرخ بهره و کاهش ارزش پوند انگلیس به پایین ترین سطح از دهه ۸۰ میلادی شد، خرید اوراق قرضه را برای تثبیت بازارها آغاز کرده است.

نیت مدری، سرپرست تحقیقات در کوین متریک، در ایمیلی به دکریپت گفت:

همبستگی بین BTC و S&P500 (SPY) از مارس ۲۰۲۲ به بالاترین حد خود رسیده است زیرا هر دو بازار تحت تأثیر اقدامات FED و سایر رویدادهای کلان قرار گرفته اند.

از لحاظ تاریخی، بیت کوین با بازار سهام ارتباط زیادی نداشته است، بنابراین همیشه ممکن است که جزر و مد شروع به بازگشت به سمت همبستگی پایین تر کند. اما در این مرحله، داده ها جدایی قابل توجهی را نشان نمی دهند.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx