استقبال لبنانی ها از ارزهای دیجیتال در بحبوحه فروپاشی اقتصادی

ارز دیجیتال در لبنان
  • زمان مطالعه: 8دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 574 نفر

استقبال لبنانی ها از ارزهای دیجیتال در بحبوحه فروپاشی اقتصادی

ابر تورم، فروپاشی سیستم بانکی محلی، و کاهش قابل توجه ارزش پول، بسیاری از ساکنان لبنان را بر آن داشت تا از ارزهای دیجیتال، از جمله استیبل کوین ها استقبال کنند. برخی از مردم محلی نیز بر روی استخراج بیت کوین تمرکز کرده اند زیرا می توانند از انرژی آبی ارزان رودخانه ها استفاده کنند و درآمد دلاری داشته باشند.

چه چیزی باعث فروپاشی اقتصاد شد؟

لبنان که قبل از دهه ۱۹۷۰ یکی از توسعه یافته ترین کشورهای خاورمیانه به حساب می آمد، در حال حاضر با مسائل اقتصادی متعددی دست و پنجه نرم می کند. تولید ناخالص داخلی این کشور از سال ۲۰۱۸ تا کنون ۴۰ درصد کاهش یافته است، تورم در حدود ۱۶۰ درصد است و ارزش پول محلی بیش از ۹۰ درصد کاهش یافته است.

سقوط اقتصاد لبنان در اواخر قرن گذشته آغاز شد، زمانی که یک جنگ داخلی عظیم هزاران قربانی گرفت و جامعه را متفرق کرد. جدای از درگیری های داخلی، این کشور بارها با ارتش اسرائیل درگیر شد.

رفیق حریری، نخست وزیر سابق، در سال ۲۰۰۵ در یک انفجار خودروی بمب گذاری شده ترور شد. این امر باعث جنگ دیگری، خشونت در منطقه و موج گسترده مهاجرت شد. طبق آمار، بالغ بر ۱۴ میلیون لبنانی در خارج از سرزمین خود زندگی می کنند (دو برابر بیشتر از جمعیت خود لبنان).

با در نظر گرفتن این عوامل، جای تعجب نیست که چرا کشور فرسوده از جنگ باید با چنین مشکلات شدید پولی کنار بیاید.

روی آوردن به ارزهای دیجیتال

جای تعجب نیست که لبنانی هایی که کشور خود را به دلیل بحران مالی ترک نکرده اند، به دنبال جایگزینی برای حفظ ثروت خود هستند. جورجیو ابو جبرائل ۲۷ ساله گفت که اولین بار در سال ۲۰۱۶ درباره بیت کوین شنیده و آن را کلاهبرداری می دانسته است. با تشدید فروپاشی اقتصادی لبنان، او نظر خود را تغییر داد و به ارز دیجیتال اصلی به عنوان یک راه نجات نگاه می کند.

جبرائیل که به عنوان یک معمار کار می کرد، در سال ۲۰۲۰ شغل خود را از دست داد و نتوانست پس اندازهای بانکی خود را برداشت کند زیرا همه موسسات مالی داخلی چنین معاملاتی را ممنوع کرده بودند.

خوشبختانه برای او، او با کارفرمایان مایل به پرداخت بیت کوین به او ارتباط برقرار کرد. اولین کار او فیلمبرداری یک آگهی برای لاستیک خودرو بود و به ارزش ۵ دلار بیت کوین دستمزد دریافت کرد. علیرغم مقدار ناچیز، جبرائیل مشتاق بود که برخی از دارایی هایی را که بانک ها نمی توانستند توقیف

کنند یا دسترسی به آنها را مسدود کنند، داشته باشد. امروزه او تقریباً برای هر کاری که انجام می دهد بیت کوین می گیرد و ادعا می کند که دارایی به بانک او تبدیل شده است:

بیت کوین واقعا ما را امیدوار کرده است. من در روستای خود به دنیا آمدم، تمام عمرم را در اینجا زندگی کردم و بیت کوین به من کمک کرد تا اینجا بمانم.”

همچنین ری هندی – مدیرعامل L1 Digital AG – که در لبنان به دنیا آمد و بزرگ شد اما در سن ۱۹ سالگی آنجا را ترک کرد، در این مورد صحبت کرد:

“وضعیت واقعاً از سال ۲۰۱۹ تغییر نکرده است. بانک ها برداشت ها را محدود کردند و این سپرده ها به هیچ تبدیل شدند. شما می توانستید پول خود را با کوتاه کردن موی ۱۵ درصد، سپس ۳۵ درصد، و امروز به ۸۵ درصد رسیده ایم. با این حال، مردم به صورت‌حساب‌های بانکی خود نگاه می‌کنند و غبطه می خورند.

استخراج ارزهای دیجیتال

استخراج ارزهای دیجیتال همچنین به یک جایگاه جذاب برای کارآفرینان جوان لبنانی تبدیل شده است. احمد ابوداهر و دوستش استخراج اتریوم را با استفاده از نیروی برق آبی در یک شهر کوهستانی کوچک در ۳۰ مایلی جنوب بیروت آغاز کردند. اما پس از ادغام، آنها عملیات خود را تغییر دادند و در حال حاضر بیت کوین استخراج می کنند.

ابوداهر گفت که می تواند از رودخانه لیتانی انرژی تولید کند و ۲۰ ساعت در روز برق با قیمت های قدیمی قبل از تورم دریافت می کند. وی اظهار داشت: «بنابراین اساساً ما برق بسیار ارزانی می پردازیم و درآمد دلاری را از طریق استخراج به دست می آوریم.»

به نظر می رسد داشتن بیت کوین ایده بهتری نسبت به لیره لبنان باشد و ابوضاهر در چند سال گذشته تجارت خود را گسترش داده است. او اکنون هزاران دستگاه در سراسر کشور خاورمیانه و مشتریانی در سراسر جهان دارد.

دولت اخیراً با حمله به نهادهای غیرمجاز و افزایش قیمت انرژی تلاش کرد استخراج ارز دیجیتال را متوقف کند. ابوداهر نگران این موضوع نیست زیرا سازمان او با ماموران اجرای قانون همکاری می کند و کاملا قانونی است:

ما جلساتی با پلیس داشتیم و مشکلی با آنها نداریم زیرا برق قانونی می‌گیریم و زیرساخت‌ها را تحت تأثیر قرار نمی‌دهیم.»

تتر همچنان در کانون توجه

یکی دیگر از دارایی های دیجیتالی که در لبنان بسیار محبوب است، استیبل کوین پیشرو در جهان یعنی تتر (USDT) است. تقاضا برای این توکن که به دلار آمریکا متصل است و ۱۰۰٪ توسط ذخایر تتر پشتیبانی می شود، آنقدر زیاد است که بسیاری از مشاغل محلی شروع به پذیرش پرداخت با آن کردند (علیرغم اینکه طبق قوانین لبنان ممنوع است).

استفاده از تتربسیار گسترده است. بسیاری از کافی‌شاپ‌ها، رستوران‌ها و فروشگاه‌های لوازم الکترونیکی وجود دارند که USDT را به‌عنوان پرداخت می‌پذیرند، بنابراین اگر لازم باشد نه در فیات، بلکه از پس‌انداز بیت‌کوین خود هزینه کنم، این کار راحت است. جبرائل توضیح داد که دولت در حال حاضر مشکلات بسیار بزرگتری نسبت به نگرانی در مورد پذیرش برخی از فروشگاه ها از ارزهای دیجیتال دارد.

ابوداهر همچنین از تتر برای پرداخت ماشین آلات وارداتی استفاده می کند. با این حال، او مجبور است بسیاری از معاملات را به لیره لبنان انجام دهد، مانند قبض برق، هزینه اینترنت و اجاره.

 

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx