بحران بانک سیلیکون ولی بر قیمت بیت کوین چه تاثیری خواهد داشت؟

بانک سیلیکون ولی
  • زمان مطالعه: 5دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 361 نفر

فعالان حوزه ارزهای دیجیتال گفتند که فروپاشی بانک سیلیکون ولی (SVB) موهبتی برای بیت کوین (BTC) است؛ زیرا این جریانات شباهت زیادی با بحران قبرس در سال ۲۰۱۳ دارد که نقص سیستم بانکداری سنتی را آشکار کرد و توجه‌ها را به بیت کوینِ غیرمتمرکز و مقاوم در برابر سانسور، به عنوان یک سیستم بانکی علیه بانکداری متمرکز و سنتی، جلب نمود.

بانک سیلیکون ولی، هجدهمین بانک بزرگ آمریکا، هفته گذشته سقوط کرد. این اتفاق به ما می آموزد که چگونه رکورد فروش سال گذشته در خزانه داری ایالات متحده باعث ایجاد میلیاردها دلار زیان تحقق نیافته در بخش بانکی شده است. نیک باتیا، محقق و جو کنسورتی، تحلیلگر بازار، در آخرین نسخه خبرنامه لایه بیت کوین گفتند که در سیستم بانکداری ذخایر کسری (سیستم بانک داری آمریکا)، هیچ سپرده گذاری وجود ندارد و فقط وام دهنده وجود دارد. باتیا و کنسورتی افزودند:

«افزایش تهاجمی نرخ بهره فدرال رزرو و کاهش ترازنامه باعث یک شکست تاریخی در سیستم بانکی شده است؛ که یک تبلیغ ویژه برای قابلیت خودسرپرستی بیت کوین است».

بحران SVB در اوایل هفته گذشته پس از آن آغاز شد که این بانک متمرکز بر استارت آپ‌ها، پرتفویی متشکل از اوراق قرضه خزانه ایالات متحده یا اوراق قرضه دولتی را با ضرر فروخت و فروش سهام را برای تقویت ترازنامه خود اعلام کرد. قیمت اسکناس های خزانه داری طی سال گذشته به لطف کمپین افزایش نرخ بهره تهاجمی فدرال رزرو (فدرال رزرو) برای کنترل تورم کاهش یافته است. (قیمت و بازده اوراق قرضه در جهت مخالف حرکت می کند). آنچه که بعد اتفاق افتاد، یک حجوم عظیم برای برداشت سپرده‌ها بود، سپرده گذاران SVB در تلاش برای برداشت وجوه بودند. حجم برداشت در روز چهارشنبه به ۴۲ میلیارد دلار رسید؛ یعنی تقریباً ۲۵٪ از کل پایه سپرده ۱۷۳ میلیارد دلاری بانک.

اجراهای بانکی (یا Bank Run، که به موج عظیم خروج سرمایه از بانک اشاره دارد) به این دلیل اتفاق می‌افتد که سیستم بانکداری ذخایر کسری وام دهندگان را ملزم می‌کند که تنها بخش کوچکی از سپرده‌ها را برای برداشت در دسترس نگه دارند، در حالی که بقیه برای تقویت فعالیت‌های اقتصادی وام داده می‌شوند. سیستم فرض می کند که در هر نقطه معین، تقاضای خروج، از آستانه درد عبور نمی کند. با این حال، این فرض زمانی که اعتماد مشتری کاهش پیدا می‌کند، مانند مورد SVB که منجر به افزایش برداشت‌ها و کمبود نقدینگی در بانک می‌شود، بالا می‌رود.

تنظیم کننده‌ها معمولاً پس از رخ دادن اجراهای بانکی، کنترل سپرده‌ها را به دست می‌گیرند. راه حل برای بحران بانکی قبرس در سال ۲۰۱۳ نیز در واقع شامل هجوم قانونگذاران به حساب های مشتریان بود. اگرچه اقدامات انجام شده برای مقابله با بحران SVB به اندازه آنچه برای قبرس انجام شده است سختگیرانه نیست، اما کل داستان بر این نکته تاکید دارد که وجوه مشتریان در بانک‌های سنتی، آنطور که ما تصور می‌کنیم، امن نیست. این نکته جذابیت بیت کوین را به عنوان یک شبکه غیرمتمرکز همتا به همتا و ارز دیجیتال مقاوم در برابر مصادره دولت دو چندان کرد.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx