گزارش ارزینجا از اولین دورهمی انجمن بلاکچین ایران تحت عنوان بلاک دی

انجمن بلاکچین ایران
  • زمان مطالعه: 8دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 497 نفر

انجمن بلاکچین ایران که تحت عنوان یک سازمان مردم‌نهاد و با شعار غیردولتی، غیرانتفاعی، غیرسیاسی و داوطلبانه فعالیت می‌کند، در خردادماه سال ۹۶ فعالیت رسمی خود را آغاز کرد و توانست در شهریورماه سال ۹۸ از وزارت کشور  پروانه فعالیت رسمی خود را دریافت نماید.

در حال حاضر چهار کارگروه آموزش، کارشناسان، تبادل و استخراج با مجموع ۱۴۶ عضو رسمی حقوقی و باهدف پیشرفت و توسعه صنعت بلاکچین (و نه فقط رمزارزها) در انجمن بلاکچین ایران در حال فعالیت هستند.

اولین دورهمی رسمی این انجمن مورخ بیست و یکم خردادماه ۱۴۰۲ در مرکز رویداد سلام و با موضوعات اعلامی زیر برگزار شد:

  • معرفی برنامه و چشم‌انداز آموزشی انجمن
  • تفاهم‌نامه با ایرانسل و معرفی آن
  • پنل اینماد؛ چالش‌ها و فرصت‌ها

ارزینجا نیز به‌عنوان عضو رسمی و ویژه انجمن در این دورهمی حضور داشت و در این مقاله می‌توانید گزارش و برآیندی از این رویداد را مطالعه کنید.

بخش اول رویداد

انجمن بلاکچین ایران

این رویداد با سخنرانی دکتر عباس آشتیانی در سمت مدیریت انجمن بلاکچین ایران و با موضوع گزارش عملکرد و برنامه‌های آتی تقویم اجرایی انجمن آغاز شد.

در این گزارش، یکی از اولین اقدامات مثبت انجمن، حل و فصل نزدیک به ۱۲۰۰ پرونده قضایی بیان شد که به دلیل نبود قوانین و چارچوبی شفاف در حوزه استخراج رمزارزها رخ داده بود.

کارگروه استخراج، بنا بر گفته دکتر آشتیانی فعال‌ترین کارگروه اخیر بوده و هدف فعلی این کارگروه تشکیل چارچوب مشخصی در زمینه استخراج رمزارزها با مشارکت نزدیک به ۶۰ نفر از هم‌صنفان این صنعت است.

در ادامه دکتر احمد جنتی فرد، کارشناس فناوری اطلاعات استانداری خراسان رضوی و رئیس کارگروه آموزش انجمن، به سخنرانی درباره چارچوب آتی فعالیت این کارگروه پرداخت.

انجمن بلاکچین ایران

دکتر جنتی فرد قانون‌گذاری صحیح صنعت را یک الزام برای بقای اکوسیستم بلاکچین در ایران می‌داند و اضافه کرد که: “تصمیم‌گیرندگان این حوزه در کابینه دولت، شناخت و دانش کافی در زمینه علوم بلاکچین را ندارند و اطلاع‌رسانی وظیفه اصلی این کارگروه است”. در همین راستا اعلام شد که یک استاندارد ۳۵ گانه در دست تدوین است که با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای کشور ثبت و به‌عنوان یک مدرک بین‌المللی در این حوزه قابل دریافت است.

رئیس کارگروه آموزش انجمن در انتهای سخنرانی خود اعلام کرد که رویدادهای دورهمی انجمن از این‌پس تحت عنوان بلاک دی (BlockDay) و به‌صورت ماهانه برگزار خواهند شد. ضمناً تفاهم‌نامه مهارتی بلاکچین، که توسط دکتر جنتی فرد، دکتر آشتیانی، جناب آقای مددی و سرکار خانم دکتر شجاع از طرف انجمن بلاکچین ایران با سازمان دانشگاهی آزاد کشور امضا شده است، به‌زودی اعلام رسمی خواهد شد. این تفاهم‌نامه که یک بوت‌کمپ و دوره آموزشی در شعب دانشگاه آزاد کشور است باهدف افزایش سطح عمومی و پرورش دانشجویان در صنعت بلاکچین به امضا رسیده است.

دیگر تفاهم‌نامه‌های در حال پیگیری از طرف انجمن بلاکچین، تفاهم‌نامه با سازمان پولی کشور، آکادمی همراه و آکادمی ایرانسل است.

جناب آقای نوید مددی که عضو هیئت‌مدیره کارگروه آموزش انجمن است، هدایت ادامه دورهمی را باهدف شرح رودمپ (نقشه راه) انجمن به دست گرفت:

۱- BlockDay – بلاک دی: دورهمی‌های اعضای انجمن و علاقه‌مندان این حوزه با هدف اطلاع‌رسانی و آشنایی هرچه بیش‌تر اعضا با یکدیگر.

۲- BlockMeet – بلاک میت: دورهمی‌های تخصصی‌تر و ترجیحاً سازمانی باهدف رفع مشکلات، ارائه پیشنهادات و… درباره موضوعاتی خاص و مطرح در آن زمان. انتظار می‌رود که ازاین‌پس در هر فصل یک بلاک میت برگزار شود.

۳- BlockCast – بلاک کست: تولید محتوای تخصصی توسط اعضا و علاقه‌مندان انجمن تحت برند انجمن بلاکچین ایران.

۴- BlockCourse – بلاک کورس: برگزاری دوره‌ها و کمپ‌های آموزشی با گواهی‌نامه‌های رسمی و بین‌المللی.

۵- BlockSource – بلاک سورس: پایگاه‌داده و فرومی گسترده برای دسترسی هرچه راحت‎تر به مقالات و مطالب روز دنیای کریپتوکارنسی و بحث درباره آن‌ها.

۶- BlockTips – بلاک تیپس:‌ تولید محتوای مختصر باهدف انتشار در فضای مجازی به‌ویژه اینستاگرام

۷- BlockMag – بلاک مگ: پوشش و انتشار اخبار رسمی انجمن

۸- BlockTV – بلاک تی‌وی: پوشش تلویزیونی انجمن بلاکچین ایران

۹- KPI و نتیجه‌گیری

سپهر هاشمی، فعال صنعت استخراج، تبادل و تولید محتوا، در اعتراض به ضعف دولت در قانون‌گذاری این حوزه گفت: ” اخیراً اخبار زیادی درباره دنیای رمزارزها منتشر شده است که یکی از آن‌ها داستان مالیات بر عایدی سرمایه است. همان‌طور که آقای آشتیانی پیش‌تر در این باره صحبت کردند، قبل از این‌که قصد اخذ مالیات از رمزارزها را داشته باشیم درست‌تر این است که رمزارز تعریفی رسمی پیدا کند. بهتر است که قبل از تصویب یک قانون با فعالین آن حوزه نیز مشورت شود. درحال حاضر قانون مالیات بر عایدی سرمایه چه نفعی برای قانون‌گذار دارد؟ آیا کسی به آسیب‌هایی که توسط قوانین به کسب‌وکارها وارد می‌شود توجه می‌کند؟ بحث دوم رگولاتوری است. در نمایشگاه اینوتکس بود که با آقایان از مجلس پژوهش‌ها صحبت کردم و گفتم: اگر شما می‌گویید ۲۰۰ نفرساعت برای یک طرح وقت و انرژی گذاشته شده است و کارشناسان برای تصمیم‌گیری حاضر شدند، این کارشناس کیست؟ یک موقع نشود که این آقای کارشناس بگوید بیت کوئین! تمام این تصمیمات باعث آسیب به کسب‌وکارها و کاربران می‌شود”.

بخش دوم رویداد

بخش دوم این رویداد تحت عنوان پنل برگزار شد. یک مصاحبه یا بهتر است بگوییم مذاکره میان ۵ عضو از هیئت‌مدیره انجمن:

۱- دکتر عباس آشتیانی ۲- دکتر احمد جنتی فرد ۳-جناب آقای میر سهیل نیک‌زاد ۴-سرکار خانم مهکامه شریف زاد ۵-جناب آقای نیما نعیمی خواه

صحبت و گفتگو حول محور کسب اینماد برای کسب‌وکارهای این حوزه، فشار تحریم‌ها روی کسب‌وکارها و شیوه قانون‌گذاری رمزارزها در ایران بود.

ازآنجایی‌که در حال حاضر هیچ قانون و چارچوب مشخصی برای رمزارزها تعیین نشده است و پیش‌نویس‌ها بیش‌تر حول محور کسب‌وکارهای بلاکچینی هستند، پروپوزال انجمن بلاکچین ایران به دولت، سیستم SRO ‌ یا Self Regulatory Organization است تا با رعایت الزامات موردنیاز دولت و حاکمیت، قانون‌گذاری و تعیین چارچوب برای این حوزه توسط فعالین آن، یعنی سه رأس انجمن بلاکچین ایران، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و انجمن فین‌تک انجام شود. تا زمان تهیه این مقاله هیچ پیشنهاد رسمی و قطعی حول این موضوع به دولت ارائه نشده است.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx