سقوط تتر چقد محتمل است؟

سقوط تتر
  • زمان مطالعه: 21دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 4812 نفر

نگاهی دقیق تر به تتر (USDT) و خطرات آن

در این مقاله، به ارز تتر (USDT) می پردازیم، یک استیبل کوین با بزرگترین ارزش بازار که در زمان نگارش این مقاله، ارزش بازار آن ۶۵,۳۶۲,۶۸۱,۰۰۳ دلار است. اگر می‌خواهید درباره سازندگان تتر، فرآیند صدور آن، خطرات و موارد دیگر بیشتر بدانید، با این مقاله همراه باشید!

هرکسی که عمیقاً در حوره کریپتو کار می کند یا حتی فقط با آن آشنایی دارد، به شما خواهد گفت که چند ماه گذشته روزهای بسیاری دشواری برای صنعت ارزهای دیجیتال بوده است. سقوط های پی در پی همراه با کف سازی های قیمتی، همگی به یک سقوط غیرمنتظره بازار کمک کردند که هنوز هم اثرات آن را احساس می کنیم. اما، نوسانات اخیر در بازار دو چیز را کاملاً روشن کرده است:

استیبل کوین ها نیز هرچند رسالت آن‌ها حفظ سرمایه گذاران از نوسانات وحشی بازار است، خود آن ها ریسک هایی به دنبال دارند.

نکته دوم این که اکثر مردم از این خطرات آن آگاه نیستند.

به دلیل این فقدان اطلاعات، بسیاری از افراد متحمل ضرر قابل توجهی از منابع مالی شدند و تردیدها در مورد ثبات دارایی های دیجیتال به طور چشمگیری افزایش یافته است.

از آنجایی که ما هدف در ارزینجا محافظت از کاربران خود و توانمندسازی آنها برای سرمایه‌گذاری هوشمندانه در ارزهای دیجیتال است، می‌خواهیم به کاربران عزیزمان در مورد خطرات سرمایه‌گذاری در استیبل کوین‌ها و سایر دارایی‌ها آموزش دهیم.

چه کسی تتر را ایجاد کرده است؟

در پشت پرکاربردترین استیبل کوین، شرکتی به نام Tether Holdings Ltd قرار دارد. در حالی که اطلاعات زیادی در مورد Tether Holdings Ltd در دسترس نیست، آنچه به طور عمومی در دسترس است این است که این یک شرکت با مسئولیت محدود خصوصی مستقر در جزایر ویرجین بریتانیا است که تبدیل USD به نسخه مجازی/کریپتو آن یعنی USDT را امکان پذیر می کند.

صدور تتر توسط شرکت هلدینگ تتر به روش زیر انجام می شود:

یک سرمایه گذار می خواهد مقداری از دلار آمریکا خود را به تتر تبدیل کند.

هلدینگ تتر، در ازای سپرده آن فرد همان مقدار تتر را در کیف پول به سرمایه گذار مورد نظر اعتبار می دهد. در تئوری، هلدینگ تتر دلار را نگه می دارد تا بتواند در صورتی که سرمایه گذار بخواهد تتر خود را دوباره به فیات تبدیل کند، پول را به سرمایه گذار بازگرداند. تا زمانی که سرمایه گذار تترهای خود را در کیف پول ارز دیجیتال خود دارد، او مطمئن است که می تواند در هر زمانی به هلدینگ تتر مراجعه و هر USDT را به قیمت ۱ دلار بازخرید کند.

فرآیند بالا پیوند تتر به دلار را توضیح می دهد.

اهمیت تتر و سایر استیبل کوین ها

استیبل کوین ها با وجود محبوبیت زیادی که از آن برخوردارند، بسیاری هنوز در مورد هدف استیبل کوین ها قانع نشده اند. بنابراین، سوالی که اغلب مطرح می‌شود این است که چرا در دنیای ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز، من می‌خواهم چیزی مرتبط با یک ارز متمرکز مانند دلار آمریکا داشته باشم؟ در حالی که پاسخ دقیق به سوال بالا مقاله جداگانه ای نیاز دارد، نکات زیر ممکن است به توضیح استفاده و اهمیت تتر و همچنین سایر استیبل کوین ها کمک کند:

استیبل کوین ها تجارت توکن هایی با قیمت دلار را بدون نیاز به اتکا به بانک ها تسهیل می کنند. این موضوع بسیار مفید است زیرا بانک‌ها اغلب از تجارت با شرکت‌های کریپتویی (مثلاً صرافی‌های ارز دیجیتال)، به‌ویژه شرکت‌های خارجی می‌ترسند و به آنها اجازه افتتاح حساب نمی‌دهند.

استیبل کوین‌هایی مانند تتر توسط معامله‌گران کریپتو استفاده می‌شود که می‌خواهند پول خود را از طریق صرافی‌های کریپتو سرمایه‌گذاری کنند و بدون پرداخت هزینه‌های بالا برای پول نقد به دلار آمریکا خیلی راحت به بازار ارز دیجیتال وارد یا خارج شوند.

استیبل کوین ها جهانی و ۲۴ ساعته در دسترس هر کسی است که از اینترنت استفاده می کند. آنها همچنین سریع، ارزان و ایمن برای انتقال هستند. قیمت‌های سکه/توکن عموماً به دلار آمریکا نشان داده می‌شوند، به این معنی که ارز پایه مورد استفاده برای خرید و فروش آنها دلار است.

خطرات تتر

اکنون که نحوه صدور تتر و دلیل استفاده از آن را بررسی کردیم، بسیار مهم است که در مورد خطرات مرتبط با آن صحبت کنیم. دانستن این خطرات شما را قادر می سازد تصمیم بگیرید که آیا تتر دارایی مناسب برای سبد سرمایه گذاری شما است و علائم هشدار دهنده سقوط بالقوه تتر را تشخیص دهید.

ذخایر

مکانیزمی که توسط شرکت هلدینگ تتر اجرا شده و در آن دلاری را که سرمایه‌گذاران ارائه می‌کنند حفظ می‌کند، چیزی است که به ایجاد ذخایر دلاری آن کمک می‌کند. این ذخایر تضمین می کنند که تتر به دلار آمریکا متصل است. شرکت هلدینگ تتر در ابتدا ادعا کرد که هر توکن تتر همیشه به نسبت ۱ به ۱ توسط ارز سنتی موجود در ذخایر آن ها پشتیبانی می شود.

این بیانیه بعداً در فوریه ۲۰۱۹ به “هر تتر همیشه ۱۰۰٪ توسط ذخایر ما پشتیبانی می شود، که شامل ارزهای سنتی و معادل های نقدی است و هر از چند گاهی ممکن است شامل سایر دارایی ها و مطالبات وام های تتر به اشخاص ثالث باشد.”

بیانیه جدید یک چیز را روشن می کند. هلدینگ تتر از ذخایر خود وام می دهد، بنابراین آنها را در معرض خطر بالقوه قرار می دهد. اطلاعات کمی ارائه شده است که توضیح می‌دهد دقیقاً چه چیزی این ذخایر را تشکیل می‌دهد، و اگر به توضیحات هلدینگ تتر در مورد آنها نگاه کنیم، نمی‌توانیم دقیقاً از سررسید وام‌ها، انواع فلزات گرانبها و سایر جزئیات مطلع شویم:

نحوه توزیع ذخایر هلدینگ تتر

نحوه توزیع ذخایر هلدینگ تتر

این که کدام بانک این ذخایر را در اختیار دارد هنوز مشخص نیست. علاوه بر این، این واقعیت است که اولین گزارش حسابرسی شده از ذخایر تنها در فوریه ۲۰۲۱ توسط یک شرکت ناشناخته مستقر در جزایر کیمن که به عنوان حسابرس مستقل فعالیت می کند، انجام شد.

نقدینگی

پس از سقوط UST، هلدینگ تتر یک موج عظیم بازخرید تتر در ازای دلار آمریکا ۹ میلیارد دلاری را تجربه کرد. این موضوع تأثیر قابل توجهی بر ارزش کل بازار USDT داشت.

ارزش بازار تتر (USDT)

ارزش بازار تتر (USDT)

علاوه بر کاهش ارزش بازار، بازخریدها باعث شد USDT به طور موقت بین ۱۱ تا ۱۳ می ۲۰۲۲ پیوند خود با دلار را از دست بدهد، چیزی که استیبل کوین هنوز به طور کامل از آن بازیابی نکرده است و بسیاری نقدینگی آن را زیر سوال می برند.

نسبت تتر به دلار در زمان سقوط لونا

نسبت تتر به دلار در زمان سقوط لونا

ارزیابی سلامت نقدینگی

از آنجایی که وضعیت نقدینگی تتر چندان روشن نیست، تصمیم گرفتیم پس از استنتاج ۹ میلیارد دلار بازخریدها، در آخرین صورت‌های مالی شرکت تتر (از ۳۱ مارس ۲۰۲۲) بررسی عمیقی داشته باشیم.

طبق این صورت‌های مالی، ذخایر هلدینگ تتر شامل موارد زیر است:

وام های تضمین شده

اوراق قرضه شرکتی، وجوه و فلزات گرانبها

پول نقد و معادل های آن

سایر سرمایه گذاری ها

آنچه تحت عنوان «سایر سرمایه گذاری ها» قرار می گیرد دقیقاً مشخص نیست. ما فقط می توانیم فرض کنیم که آنها ممکن است شامل توکن های دیجیتال باشند. این بدان معناست که تنها نقدینگی قابل دسترس از «پول نقد و معادل های آن» تأمین می‌شود.

ما به ترکیب درصدی « پول نقد و معادل های آن » ارائه‌شده در آخرین گزارش‌های مالی حسابرسی شده از دو دوره نگاه کردیم:

هفته قبل از شروع موج بازخرید ۹ میلیارد دلاری (۵ می ۲۰۲۲)

درست پس از وقوع موج بازخرید (۱۸ می ۲۰۲۲)

ما همچنین فرض کردیم که بازخریدها با استفاده از سپرده های نقدی (۳ میلیارد دلار با ۱ میلیارد دلار باقی مانده به عنوان نقدینگی) و وجوه بازار پول (۶ میلیارد دلار) انجام شده است.

همه اینها به ما اجازه داد تا نموداری ایجاد کنیم که به صورت بصری تغییر در ذخایر نقد قبل و بعد از موج بازخریدها را نشان می دهد. از نمودار، به راحتی می توان دریافت که ذخایر نقد هلدینگ تتر ممکن است تقریباً تخلیه شده باشد. در صورت موج جدید بازخریدها، دارایی های بعدی که باید مورد استفاده قرار گیرند عبارتند از:

تغییر در نقدینگی ذخایر تتر در قبل و بعد از درخواست بازخیرد 9 میلیارد دلاری

تغییر در نقدینگی ذخایر تتر در قبل و بعد از درخواست بازخرید ۹ میلیارد دلاری

اوراق تجاری (قرض های کوتاه مدت صادر شده توسط شرکت ها) و گواهی سپرده (سپرده های کوتاه مدت قابل معامله صادر شده توسط موسسات مالی). اوراق تجاری و گواهی های سپرده هر دو دارای سررسید متوسط ​​۴۴ روزه هستند، بنابراین لزوماً به راحتی در دسترس نیستند.

اوراق قرضه ایالات متحده (اسنادهای خزانه داری ایالات متحده با سررسید کمتر از ۱۲۰ روز). ما از تاریخ سررسید این اوراق اطلاعی نداریم، اما به جرات می توان گفت که آنها نقدینگی قابل دسترس را نشان نمی دهند. همچنین تنها راه تبدیل این اوراق به پول نقد، فروش آنها در بازار آزاد است. با توجه به برنامه افزایش نرخ بهره فدرال رزرو، این احتمال وجود دارد که این اوراق ارزش خود را از دست داده باشد.

درست است که هلدینگ تتر توانست از موج بازخرید ۹ میلیارد دلاری جان سالم به در ببرد، حتی با وجود اینکه ذخایر نقدی آن تقریباً تمام شد، ولی سؤال واقعی این است که آیا می تواند از موج مشابهی جان سالم به در ببرد؟ و اگر بله، چگونه بر دارندگان تتر تأثیر می گذارد؟

اگر چنین اتفاقی بیفتد، ما معتقدیم که دو راه ممکن برای واکنش شرکت وجود دارد:

استفاده از سرعت

هلدینگ تتر متعهد می شود که با فروش برخی از دارایی های نقدی (اما نه معادل نقدی) تمام درخواست های بازخرید را برآورده کند. بخشی از این دارایی ها می تواند با تخفیف فروخته شود. در نتیجه، ارزش ذخایر شرکت کمتر از مقدار USDT منتشر شده توسط آن خواهد بود.

این ممکن است دارندگان تتر را عصبی کند و ممکن است اعتماد به هلدینگ تتر از بین برود و منجر به بازخریدهای بیشتری شود. در چنین شرایطی، شرکت می تواند USDT را از بازار ارز دیجیتال حذف کند (خرید آن کمتر از ارزش واقعی) و ذخایر خود را سریعا تسویه کند، حتی با ضرر. تا زمانی که تتر با تخفیف کافی معامله شود، این امر قابل قبول است. در نهایت، تتر باقیمانده مجدداً به طور کامل وثیقه خواهد شد و می‌توان دوباره به برابری تتر با دلار رسید.

استفاده از صبر

در مواجهه با بازخرید انبوه، هلدینگ تتر تصمیم می گیرد حداکثر روزانه USDT قابل بازخرید را محدود کند یا حتی بازخریدها را به دلیل محدودیت نقدینگی متوقف کند. سپس سرمایه‌گذاران واقعاً نگران می‌شوند (می‌ترسند که شرکت در مورد ذخایر خود دروغ بگوید) و شروع به تخلیه تتر در بازار ثانویه (مانند صرافی‌های رمزنگاری) می‌کنند، که منجر به از دست دادن پیوند تتر با دلار آمریکا می‌شود.

با توجه به اینکه USDT (از لحاظ نظری) به طور کامل وثیقه است، آربیتراژورها انگیزه ای خواهند داشت که USDT را با تخفیف در بازار خریداری کنند، منتظر بازخرید همتراز باشند و مابه التفاوت را نقد کنند.  هلدینگ تتر همچنین می تواند وارد عمل شود و تتر را با تخفیف بازخرید کند و در عین حال ذخیره خود را نقد کند تا با بازخریدهای دریافتی روبرو شود.

در هر دو مورد فوق، واضح است که کسانی که به ارزش بازار ذخایر تتر دسترسی دارند، می توانند آربیتراژ انجام دهند. تنها افرادی که چنین دسترسی دارند کسانی هستند که در هلدینگ تتر هستند که به آنها مزیتی ناعادلانه می دهد.

آیا تتر به سمت بهتر شدن تغییر خواهد کرد؟

اگرچه ما بیشتر بر روی خطرات تتر تمرکز کرده‌ایم، اما منصفانه است که برخی نکات مثبت را نیز ذکر کنیم، زیرا به نظر می‌رسد اخبار خوبی در مورد این استیبل کوین وجود دارد.

تقویت ذخایر

اگر گزارش های هلیدنگ تتر را باور کنیم، این شرکت در تلاش است تا قدرت ذخایر خود را بهبود بخشد. به طور دقیق تر، تعداد اوراق تجاری را کاهش داده و تعداد اوراق قرضه آمریکا و همچنین وجوه نقد ذخایر خود را افزایش بدهد.

دارایی اوراق تجاری از ۲۴ میلیارد دلار (در سه ماه) به ۲۰ میلیارد دلار کاهش یافت. نکته مثبت این است که میانگین رتبه اوراق تجاری و گواهی سپرده از رتبه A2 به A1 (برترین رتبه) رسیده است. وام های تضمین شده در ذخایر نیز یک میلیارد دلار کاهش یافته است.

مقررات جدید بالقوه در مورد استیبل کوین ها

صرف نظر از اینکه نوسانات بازار ناشی از سقوط UST و کاهش موقت تتر چقدر ناخوشایند بود، امیدواریم رگولاتورها را وادار کند که به سرعت عمل کنند و قوانینی را در مورد استیبل کوین ها ارائه کنند.

بدون دخالت رگولاتورها، متأسفانه، ممکن است وضعیتی به بدی سقوط لونا و استیبل کوین آن UST را شاهد باشیم. فقط این بار، یک استیبل کوین با پشتوانه دلار آمریکا می تواند بازیگر اصلی باشد.

نکات و توصیه های کلیدی

با استفاده از این مقاله، ما تمام تلاش خود را کردیم تا خطرات ناشی از تتر را برای شما روشن کنیم. به خاطر داشته باشید که تنها داشتن گزارش مالی سطحی حسابرسی شده هلدینگ تتر، ارزیابی دقیق نقدینگی تتر و توانایی مواجهه با موج جدیدی از بازخریدها را غیرممکن می کند.

با این حال، طبق تجزیه و تحلیل ما، ممکن است ذخایر نقدی تتر توسط موج بازخرید ۹ میلیارد دلاری اخیر تخلیه شده باشد. با توجه به اینکه تتر به عنوان ارز پایه در برخی از بزرگ‌ترین صرافی‌ها (مثلا بایننس) استفاده می‌شود، این کاملاً هشداردهنده است زیرا یک رویداد بزرگ از دست دادن پیوند تتر (یعنی بزرگ و طولانی مدت) می‌تواند عواقب مخربی بر بازار ارزهای دیجیتال داشته باشد. همچنین اعتماد سرمایه گذاران را از بین می برد.

بنابراین، برای کاهش خطر چه کاری می توانید انجام دهید؟

برای نوسانات آماده باشید. احساسات بازار در مورد چندان مثبت نیست و پیوند آن با دلار به طور کامل ثابت نشده است. بنابراین، مقداری نوسان در قیمت آن مورد انتظار است.

تبدیل به USDC را در نظر بگیرید. سرمایه گذارانی که حاضر به پذیرش ریسک کوچک و موقت نیستند، نباید تتر در سبد خود داشته باشند و بهتر است تتر خود را حداقل در کوتاه مدت به استیبل کوین های امن‌تر مانند USDC تبدیل کنند. از سوی دیگر، سرمایه‌گذاران ریسک پذیرتر می‌توانند از APY بالاتر USDT در مقابل USDC بهره ببرند.

نتیجه گیری

در مجموع، مشتاقان ارزهای دیجیتال، از جمله خود ما، امیدواریم که پیوند مجدد برقرار شود و هلدینگ تتر در مورد وضعیت ذخایر خود شفاف‌تر باشد. اگر این اتفاق بیفتد، تتر دوباره یک انتخاب مطمئن خواهد بود. در غیر این صورت اگر تتر باعث یک شوک سیستمی شود، قانونگذاران احتمالا وارد عمل خواهند شد. این امر در نهایت برای کل بازار ارزهای دیجیتال مفید خواهد بود.

کدام سناریو اجرا خواهد شد؟ فقط زمان می تواند بگوید.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx