توکن های حاکمیتی چیست؟

توکن حاکمیتی
  • زمان مطالعه: 9دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 413 نفر

معرفی توکن های حاکمیتی

بسیاری از شرکت‌های سنتی توسط هیئت مدیره یا گروه کوچکی از مردم اداره می‌شوند که می‌توان آن را به عنوان حاکمیت متمرکز طبقه‌بندی کرد. میانگین اندازه هیئت مدیره بزرگترین شرکت ها حدود ۱۰ نفر است. آنها قدرت زیادی بر نحوه اداره شرکت ها دارند. مدیران می توانند مدیران کلیدی را نامزد یا اخراج کنند، تصمیم بگیرند که در کدام پروژه ها سرمایه گذاری کنند و استراتژی شرکت را تعیین کنند. توکن های حاکمیتی نشان دهنده روشی متفاوت برای اداره سازمان ها هستند. برای سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز (DAOs) و امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، مدلی که توکن‌های حاکمیتی نشان می‌دهند، یک روش حکمرانی عادلانه‌تر، غیرمتمرکز و شفاف‌تر را ارائه می‌دهد. در بیشتر موارد، یک نشانه برابر با یک رای است. این توکن ها برای اتصال جوامع به یکدیگر طراحی شده اند تا اطمینان حاصل شود که پروژه های بلاک چین می توانند به طور سالم توسعه یابند.

توکن های حاکمیتی چگونه کار می کنند؟

توکن های حاکمیتی روش اصلی برای تحقق حاکمیت غیرمتمرکز در پروژه های DAO، DeFi و برنامه های غیرمتمرکز (DApp) هستند. آنها اغلب به دلیل وفاداری و مشارکت آنها در جامعه به کاربران فعال اعطا می شوند. به نوبه خود، دارندگان توکن در مورد مسائل اصلی رای می دهند تا از توسعه قوی پروژه اطمینان حاصل کنند. به طور معمول، رای گیری از طریق قراردادهای هوشمند انجام می شود، در این صورت نتایج به طور خودکار اجرا می شوند.

یکی از اولین توکن‌های حاکمیتی توسط MakerDAO، یک DAO مبتنی بر اتریوم که زیربنای DAI استیبل‌کوین وثیقه‌ای رمزنگاری شده است، صادر شد. پروتکل Maker توسط دارندگان توکن حاکمیتی آن به نام MKR اداره می شود. یک توکن MKR برابر با یک رای است و تصمیمی که بیشترین آرا را داشته باشد اتخاذ می شود. دارندگان توکن در مورد موضوعات مختلفی مانند انتصاب اعضای تیم، تعدیل هزینه ها و اتخاذ قوانین جدید رأی می دهند. هدف اطمینان از ثبات، شفافیت و کارایی استیبل کوین MakerDao است.

مثال دیگر Compound، یک پروتکل DeFi است که به کاربران اجازه می دهد تا ارزهای رمزنگاری شده را قرض دهند. این توکن حکومتی به نام COMP را صادر می کند تا به جامعه کاربران خود اجازه دهد تا در مورد تصمیمات کلیدی رای دهند. توکن ها متناسب با فعالیت های زنجیره ای کاربران تخصیص داده می شوند. به عبارت دیگر، هرچه بیشتر در Compound قرض بدهید و وام بگیرید، توکن های COMP بیشتری دریافت می کنید.

مشابه MakerDAO، یک توکن COMP برابر با یک رای است. کاربران همچنین می توانند توکن های خود را به دیگران واگذار کنند تا از طرف آنها رای دهند. قابل توجه است که کامپوند در سال ۲۰۲۰ کنترل کلید مدیریت شبکه را رها کرد. این بدان معناست که پروژه به طور کامل توسط دارندگان توکن آن بدون هیچ گونه روش حاکمیتی جایگزین اداره می شود.

دیگر توکن های حاکمیتی قابل توجه شامل مواردی است که توسط صرافی غیرمتمرکز Uniswap و PancakeSwap، پلتفرم وام دهی DeFi Aave، جامعه Web3 NFT ApeCoin DAO و پلتفرم دنیای مجازی Decentraland صادر شده است.

هر پروژه قوانین متفاوتی را در مورد نحوه عملکرد توکن های حاکمیتی خود تعیین می کند. توکن ها بر اساس مدل های محاسباتی مختلف بین سهامداران، از جمله تیم موسس، سرمایه گذاران و کاربران توزیع می شوند. برخی از نشانه های حاکمیتی فقط در مورد مجموعه خاصی از مسائل حاکمیتی رای می دهند، در حالی که برخی دیگر به اکثر موارد رای می دهند. برخی از توکن های حاکمیتی می توانند سود مالی کسب کنند، در حالی که برخی دیگر این کار را نمی کنند.

مزایا و معایب توکن‌های حاکمیتی

توکن های حاکمیتی دارای مزایای بزرگی هستند. آنها می توانند ناهماهنگی منافع را که اغلب در حکومتداری متمرکز دیده می شود، از بین ببرند. حاکمیت غیرمتمرکز که توسط نشانه‌های حاکمیتی فعال می‌شود، این قدرت مدیریتی را به جامعه گسترده‌ای از سهامداران منتقل می‌کند و منافع کاربران و خود سازمان را همسو می‌کند.

یکی دیگر از مزیت های توکن های حکومتی، توانایی ایجاد جوامع فعال، مشارکتی و نزدیک است. هر دارنده توکن برای رای دادن و بهبود پروژه تشویق می شود. از آنجایی که یک نشانه بیشتر برابر با یک رای است، می‌تواند زمینه را برای تصمیم‌گیری منصفانه‌تر و عادلانه‌تر فراهم کند. هر دارنده توکن می‌تواند پیشنهادی را برای رأی‌گیری ارائه کند. جزئیات هر رأی برای دیدن همه باز است، که احتمال تقلب را کاهش می دهد.

بزرگترین چالش توکن های دولتی، به اصطلاح مشکل نهنگ ها است. نهنگ ها افرادی هستند که درصد زیادی از یک رمزنگاری خاص را در اختیار دارند. اگر بزرگ‌ترین نهنگ‌های یک پروژه کریپتو، بخش قابل‌توجهی از عرضه کلی توکن حاکمیت آن را در اختیار داشته باشند، می‌توانند روند رای‌گیری را به نفع خود تغییر دهند. پروژه ها باید مطمئن شوند که مالکیت توکن واقعا غیرمتمرکز و به طور مساوی توزیع شده است.

اما حتی اگر توکن های حاکمیتی به طور عادلانه و گسترده توزیع شوند، هیچ تضمینی وجود ندارد که تصمیمات اکثریت همیشه برای پروژه ها بهترین باشند. سیستم های انتخاباتی تک نفره و یک رای سابقه طولانی دارد و سابقه آنها در هم پیچیده است. مواردی وجود داشته است که دارندگان توکن حاکمیتی به نفع تیم‌های موسس و سرمایه‌گذاران بزرگ به هزینه جامعه گسترده‌تر رأی می‌دهند.

 

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx