آدرس بیت کوین چیست ؟

آدرس بیت کوین چیست؟
  • زمان مطالعه: 15دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 875 نفر

آدرس بیت کوین چیست و چگونه کار می کند؟

اگر تازه وارد بیت کوین هستید یا فقط بیت کوین را در یک صرافی معامله کرده اید، ممکن است با آدرس های بیت کوین آشنا نباشید. با این حال، آنها بخش مهمی از استفاده از بیت کوین هستند، به خصوص اگر قصد دارید مسئولیت کوین‌های خود را به عهده بگیرید. هر کسی که از بیت کوین استفاده می کند باید یاد بگیرد که آدرس بیت کوین چیست و چگونه کار می کنند تا بتوانند با خیال راحت کوین ‌های خود را ارسال و دریافت کنند!

آدرس بیت کوین چیست؟

آدرس بیت کوین یک رشته الفبایی است که برای دریافت بیت کوین به کیف پول شما استفاده می شود. شما می توانید آن را مانند یک آدرس ایمیل در نظر بگیرید. هر کسی که یکی از آدرس های بیت کوین شما را داشته باشد می تواند برای شما بیت کوین بفرستد، درست مانند هر کسی که یکی از آدرس های ایمیل شما را دارد می تواند برای شما ایمیل بفرستد. بیایید ببینیم آدرس های بیت کوین چگونه هستند و چگونه از آنها استفاده کنیم.

آدرس های بیت کوین چگونه هستند؟

آدرس بیت کوین مانند یک رشته طولانی از حروف و اعداد به نظر می رسد. در اینجا چند نمونه آورده شده است:

۱LMcKyPmwebfygoeZP8E9jAMS2BcgH3Yip
۳E13MQrZvPHqSSTsdQaZzZiYPzjEDT5VKE
bc1qsr03qya584vkdqztxyat3d5s63pjfddy8vwrue
bc1qzyda53xqwkqruex3mzwvpja04x23r572mygpgfc90qckdw2cwwaqr2h70u

همه آدرس های بیت کوین شبکه اصلی با پیشوند ۱، ۳ یا bc1 شروع می شوند. ممکن است متوجه شوید که برخی از این آدرس‌ها طولانی‌تر هستند و هیچ حروف بزرگی را شامل نمی‌شوند. این به این دلیل است که آنها از فرمت آدرس دیگری به نام Bech32 استفاده می کنند. علی‌رغم قالب‌بندی جایگزین، این آدرس‌ها به روشی مشابه استفاده می‌شوند و کاربر معمولی بیت‌کوین نیازی به برخورد متفاوت با آدرس‌های «bc1» ندارد.

آدرس ها همچنین می توانند به عنوان کدهای QR بیان شوند. این به اشتراک گذاری آدرس ها با افراد دیگر کمک می کند. برای مثال، برخی از برنامه‌ها می‌توانند از دوربین تلفن برای اسکن یک کد QR از تلفن شخص دیگر، صفحه رایانه یا کاغذ چاپ شده استفاده کنند.

آدرس بیت کوین

فاکتورهای لایتنینگ آدرس نیستند

یک راه جایگزین برای تراکنش با بیت کوین استفاده از راه حل لایه دوم به نام شبکه لایتنینگ است. این تراکنش ها در بلاک چین انجام نمی شوند و از آدرس های بیت کوین استفاده نمی کنند. در عوض، شبکه لایتنینگ از سیستم فاکتورها به عنوان روش اصلی برای انتقال بیت کوین از فردی به فرد دیگر استفاده می کند. گیرنده یک فاکتور برای مبلغی خاص تولید می کند و سپس فاکتور را در اختیار فرستنده قرار می دهد و او می تواند آن را پرداخت کند. فاکتورهای لایتنینگ بسیار طولانی تر از آدرس های بیت‌کوین هستند و با پیشوند ln شروع می شوند. آنها همچنین دارای کدهای QR هستند که اغلب به طور قابل توجهی پیچیده تر از کدهای QR مورد استفاده برای آدرس های بیت‌کوین هستند:

اخیراً، “آدر‌س های لایتنینگ” (معمولاً به شکل آدر‌س ایمیل شکل می گیرند) نیز شروع به ظهور کرده اند و نباید آنها را با آد‌رس های بیت کوین اشتباه گرفت.

نحوه استفاده از آدرس بیت کوین

آدرس‌ها برای تمام تراکنش‌های معمولی بیت‌کوین که در بلاک چین انجام می‌شوند استفاده می‌شوند. آنها نشان دهنده مقصد بیت کوینی هستند که در حال انتقال است. اگر می خواهید بیت کوین را برای شخص دیگری بفرستید، او باید یک آدرس به شما بدهد. برعکس، اگر شخصی بخواهد برای شما بیت کوین بفرستد، باید یک آدرس به او بدهید. در زیر برخی از بهترین روش‌های ملموسی که هنگام استفاده از آدرس‌ها باید رعایت شود، آمده است.

همیشه از یک آدرس جدید استفاده کنید

کیف پول شما فقط یک آدرس ندارد. در حقیقت می‌تواند آدرس‌های مختلفی ایجاد کند که همگی به یک کیف پول اشاره می‌کنند. در واقع، شما می توانید هزاران آدرس، بیش از آنچه که نیاز دارید، ایجاد کنید!

اما چرا می خواهید از بیش از یک آدرس برای دریافت بیت کوین به کیف پول خود استفاده کنید؟ پاسخ حریم خصوصی است. از آنجایی که بلاک چین بیت کوین عمداً شفاف است، موجودی بیت کوین در هر آدرس عمومی است و به راحتی قابل جستجو است (مثل اینکه از گوگل برای جستجوی یک وب سایت استفاده می کنید). اگر کسی بفهمد که یک آد‌رس متعلق به شماست (شاید شما یک آد‌رس به او داده اید تا بتواند برای شما بیت کوین ارسال کند)، آن شخص می تواند موجودی آن آد‌رس را در آینده پیگیری کند. بنابراین، استفاده از آدرس‌های جدید برای دریافت بیت‌کوین از افراد دیگر توصیه می‌شود، همانطور که در مقاله ما که اصول حریم خصوصی را پوشش می‌دهد.

اطمینان حاصل کنید که آدرس صحیح است

همانطور که قبلا نشان داده شد، آدرس های بیت کوین مانند یک سری اعداد و حروف تصادفی به نظر می رسند و هر کاراکتر ضروری است. اگر آدرسی تغییر کند، نتیجه دیگر نشان دهنده مقصد مورد نظر نخواهد بود. وجوهی که اشتباهاً به آدرس دیگری ارسال می شود تقریباً غیرقابل بازیابی خواهد بود.

یا به همین دلیل، هنگام انتقال آدرس ها از یک مکان به مکان دیگر، همیشه باید از کدهای QR یا روش کپی و پیست استفاده کنید. استفاده از کیف پول سخت افزاری برای تأیید یک آدرس و انجام یک تراکنش آزمایشی کوچک می تواند هنگام تأیید صحت آدرس، اطمینان بیشتری ایجاد کند.

چک سام آدرس بیت کوین چیست؟

خوشبختانه، آدرس های بیت کوین همچنین دارای یک شبکه ایمنی بسیار موثر برای جلوگیری از اشتباهات تایپی هستند. چند کاراکتر آخر هر آدرس یک جمع کنترلی است که با هش کردن داده های قبلی ایجاد می شود. به زبان ساده، اگر یک آدرس معتبر بگیرید و حتی کمی آن را تغییر دهید، شاید فقط یکی از شخصیت ها را تغییر دهید، تقریباً مطمئناً نامعتبر می شود. احتمال اینکه تغییر شما منجر به آدرس معتبر متفاوتی شود کمتر از ۱ در ۴,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ است (یا غیرممکن است، بسته به اینکه کدام کاراکتر تغییر داده شده است).

چند کاراکتر از آدرس خود را باید بررسی کنم؟

به دلیل چک‌سام، زمانی که یک آدرس در مکان دیگری کپی می‌شود، بررسی اینکه آیا هر حرف و عدد به درستی منتقل شده‌اند، ضروری نیست. انجام این کار ضرری ندارد، اما یک میانبر که معمولاً توصیه می‌شود این است که شش کاراکتر اول و شش کاراکتر آخر آدرس را دوبار بررسی کنید. اگر آن کاراکترها همانطور که انتظار می رود ظاهر شوند و آدرس معتبر باقی بماند، می توانید مطمئن باشید که اشتباهی مرتکب نشده اید. اگر فکر می‌کنید که یک مهاجم پیشرفته سعی در از دست دادن بیت کوین شما دارد، باید آدرس کامل را به صورت دستی بررسی کنید.

آدرس بیت کوین

آدرس های بیت کوین چگونه ایجاد می شوند؟

هنگامی که یک کیف پول جدید ایجاد می شود، تمام آدرس های آن کیف پول را می توان بلافاصله محاسبه کرد، حتی اگر کیف پول کاملا آفلاین ساخته شده باشد. بیایید کمی روشن کنیم که چگونه کار می کند!

آدرس ها از کلیدهای عمومی ساخته می شوند

فرض کنید شخصی می خواهد یک آدرس بسازد تا بتواند بیت کوین دریافت کند، اما از صفر شروع می کند. به طور معمول، اولین مرحله تولید تصادفی یک کلید خصوصی اصلی است که می تواند به عنوان یک عبارت اولیه نیز بیان شود. کاربر می‌خواهد کلید خصوصی را ایمن و خصوصی نگه دارد زیرا می‌تواند بعداً برای تأیید هزینه بیت‌کوین دریافتی به آدرس مورد استفاده قرار گیرد. امن ترین راه برای تولید کلید خصوصی استفاده از کیف پول سخت افزاری است.

سپس می توان از seed برای ایجاد یک کلید عمومی اصلی و کلیدهای عمومی توسعه یافته که به نام xpubs نیز شناخته می شوند، استفاده کرد. یک کلید خصوصی می تواند هر تعداد xpub مختلف را که شما می خواهید تولید کند. آنها جزء اصلی برای ایجاد کیف پول هستند و از آنجایی که می توانید چندین xpub از یک کلید خصوصی ایجاد کنید، از کلید خصوصی شما می توان برای ساخت کیف پول های مجزای زیادی استفاده کرد!

هنگامی که یک xpub دارید، می توانید از آن برای تولید هر تعداد کلید عمومی معمولی که می خواهید استفاده کنید. سپس از هر کلید عمومی می توان برای ایجاد یک آدرس منحصر به فرد استفاده کرد! اگر یک کلید عمومی را فقط از یک xpub بگیرید، آدرس شما متعلق به یک کیف پول تک امضا خواهد بود. اگر در عوض با ترکیب چندین کلید عمومی از چندین xpub و چندین کلید خصوصی، آدرسی ایجاد کنید، آدرس شما متعلق به یک کیف پول چندامضا (multisig) خواهد بود.

کاربران پیشرفته بیت کوین همچنین می توانند دستورالعمل های اضافی را در آدرس های خاصی قرار دهند، به طوری که برای صرف بیت کوین فراتر از امضای کلیدهای خصوصی باید شرایط را رعایت کرد. به عنوان مثال، شخصی می تواند آدرسی ایجاد کند تا بیت کوین دریافتی به آن آدرس تنها پس از مدت زمان معینی یا پس از حل یک مسئله ریاضی و موارد دیگر صرف شود.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx