کاردانو چیست؟

کاردانو
  • زمان مطالعه: 12دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 4597 نفر

کاردانو چیست

کاردانو یکی از بزرگترین ارزهای دیجیتال از نظر ارزش بازار است. این پلتفرم بلاکچین انعطاف‌پذیر، پایدار و مقیاس‌پذیر برای اجرای قراردادهای هوشمند طراحی شده است; که امکان توسعه طیف گسترده‌ای از برنامه‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi)، توکن‌های رمزنگاری جدید، بازی‌ها و موارد دیگر را فراهم می‌کند.

کاردانو یکی از بزرگترین ارزهای دیجیتال از نظر ارزش بازار است. طراحی شده است تا تکامل نسل بعدی ایده اتریوم باشد. بلاکچین کاردانو یک پلتفرم انعطاف پذیر، پایدار و مقیاس پذیر برای اجرای قراردادهای هوشمند است که امکان توسعه طیف گسترده ای از برنامه های مالی غیرمتمرکز، توکن های رمزنگاری جدید، بازی ها و… را فراهم می کند.

با این حال، از مارس ۲۰۲۱، قابلیت قرارداد هوشمند هنوز توسط توسعه دهندگان کاردانو ارائه نشده است. به روزرسانی برنامه ریزی شده برای سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱، ویژگی های قرارداد هوشمند را در اختیار کاربران قرار می دهد و کاردانو را یک قدم به هدف خود برای ارائه یک بلاک چین قوی، ایمن، مقیاس پذیر و بسیار کارآمد به توسعه دهندگان، نزدیک می کند.

ارز دیجیتال بلاک چین کاردانو ADA  است، که می‌توان آن را از طریق صرافی‌هایی مانند بایننس و ارزینجا خرید یا فروخت. ADA  می تواند برای ذخیره ارزش (شاید به عنوان بخشی از سبد سرمایه گذاری شما)، به عنوان ابزار پرداخت و برای شرط بندی و پرداخت هزینه تراکنش در شبکه کاردانو استفاده شود.

کاردانو چگونه کار می کند؟

هدف کاردانو این است که پایدارترین پلتفرم بلاک چین از نظر زیست محیطی باشد. برخلاف سیستم اثبات کار پر انرژی که در حال حاضر توسط بیت‌کوین و اتریوم استفاده می‌شود، از مکانیزم اجماع اثبات سهام منحصر به فرد به نام Ouroboros استفاده می‌کند. البته اتریوم نیز در مسیر تبدیل مکانیزم اثبات کار به مکانیزم اثبات سهام است.

اثبات کار چیست؟

شبکه‌های ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز باید بدون نیاز به یک واسط مانند ویزا یا پی پال مطمئن شوند که یک پول دو بار خرج نمی شود. برای انجام این کار، آنها از یک “مکانیسم اجماع” استفاده می کنند. مکانیسم اصلی اجماع ارز دیجیتال اثبات کار نامیده می‌شود که اولین بار توسط سازوکار استخراج بیت کوین معرفی شد.

اثبات کار مستلزم حجم عظیمی از قدرت پردازش است که توسط دستگاه های استخراج مجازی در سراسر جهان برای حل کردن یک معمای وقت‌گیر ریاضی با هم رقابت می‌کنند.

برنده می‌تواند بلاکچین موردنظر را با آخرین تراکنش‌های تایید شده به‌روزرسانی کند و مقدار از پیش تعیین‌شده ارز دیجیتال پاداش دریافت کند.

اثبات سهام چیست؟

به جای استفاده از شبکه ای از ماینرها که برای حل یک مسئله ریاضی رقابت می کنند; اثبات سهام از شبکه ای از سرمایه گذاران شرکت کننده در اجماع به نام اعتباردهنده استفاده می کند. به جای مشارکت در قدرت پردازش برای ایمن سازی شبکه و تأیید تراکنش ها مانند ماینرها; اعتبار دهنده کاردانوهای خود را در اختیار شیکه قرار می دهند یا به اصطلاح استیک می کنند.

شبکه یک برنده را بر اساس مقدار کاردانویی که هر شخص استیک کرده و مدت زمانی که آن را در آنجا قفل کرده است انتخاب می‌کند. به معنای واقعی کلمه به شرکت‌کنندگانی که بیشترین سرمایه‌گذاری را انجام داده باشند پاداش می‌دهد.

هنگامی که برنده آخرین بلوک تراکنش ها را تأیید کرد; اعتباردهنده های دیگر می توانند صحت بلوک را تأیید کنند. هنگامی که تعداد مشخصی از تراکنش ها تایید شد; شبکه، بلاکچین کاردانو را به روز می کند.

همه اعتباردهندگان شرکت‌کننده مقداری ADA به عنوان پاداش دریافت می‌کنند; که توسط شبکه به نسبت سهم هر اعتباردهنده توزیع می‌شود.

اعتبارسنج شدن یک مسئولیت بزرگ است; اما طرف‌های علاقه‌مند نیز می‌توانند با «سپردن» برخی از رمزارزهای خود به یک استخر استیک که توسط شخص دیگری اداره می‌شود، پاداش‌های ADA کسب کنند.

بلاکچین کاردانو نیز به دو لایه مجزا تقسیم می شود; لایه تسویه کاردانو (CSL) و لایه محاسباتی کاردانو (CCL). لایه CSL  شامل دفتر کل حساب ها و مقدار مانده دارایی ها است; و جایی است که تراکنش ها توسط مکانیسم اجماع Ouroboros تأیید می شود. لایه CCL جایی است که تمام محاسبات برای برنامه های در حال اجرا بر روی بلاکچین (از طریق عملیات قراردادهای هوشمند) انجام می شود.

ایده تقسیم بلاکچین کاردانو به دو لایه باعث پردازش بیش از یک میلیون تراکنش در ثانیه بر روی شبکه کاردانو است.

توکن های بومی کاردانو چیست؟

در ۱ مارس ۲۰۲۱، بلاک چین کاردانو توانایی ایجاد توکن های بومی را معرفی کرد. مانند توکن‌های اتریوم که می‌تواند شامل مواردی مانند NFT یا استیبل کوین‌هایی مانند USD Coin باشد. دارایی‌های بومی کاردانو می‌توانند در بلاکچین ایجاد و توزیع شوند; و همچنین می‌توانند با قراردادهای هوشمند تعامل داشته باشند.

اما برخلاف توکن‌های مبتنی بر اتریوم، توکن‌های بومی کاردانو از طریق قرارداد هوشمند ایجاد نمی‌شوند. در عوض، آنها بر اساس معماری مشابه خود ارز دیجیتال ADA کار می کنند. طبق گفته بنیاد غیرانتفاعی کاردانو، این امر دارایی‌های بومی کاردانو را به «شهروندان درجه یک» در بلاکچین تبدیل می‌کند. معماری بومی آنها از نظر تئوری می تواند این توکن ها را ایمن تر کند و هزینه های مربوط به تراکنش ها را کاهش دهد.

تاریخچه مختصری از کاردانو

کاردانو در سپتامبر ۲۰۱۷ توسط چارلز هاسکینسون، یکی از بنیانگذاران اتریوم راه اندازی شد و هدف آن این است که یک پروژه نسل سوم بلاکچین (یا بلاکچین ۳.۰) باشد; که بر پایه فناوری های پیشگام بیت کوین (نسل اول) و اتریوم (نسل دوم) ساخته شده است. هدف کاردانو این است که یک پلتفرم قرارداد هوشمند بسیار مقیاس پذیر و کم مصرف باشد.

مکانیسم اجماع Ouroboros بر اساس تحقیقات بررسی شده توسط تیمی از دانشمندان کامپیوتر و رمزنگاران از دانشگاه ادینبورگ، دانشگاه توکیو و سایر موسسات است. هدف آنها ایجاد یک شبکه غیرمتمرکز بود که بتواند تراکنش ها را به روشی مقیاس پذیر و ایمن تأیید کند، در حالی که اطمینان حاصل شود که پلتفرم کاردانو تا حد امکان از نظر مضرف انرژی مقرون به صرفه باشد.

ADA چیست؟

ADA  رمزارز بومی پلتفرم کاردانو است; (به نام آدا لاولیس، ریاضیدان قرن نوزدهمی که اغلب به عنوان «اولین برنامه نویس کامپیوتر جهان» از آن یاد می شود نامگذاری شده است).

توکن‌های ADA برای پرداخت هزینه های تراکنش استفاده می شوند; و توسط اعتباردهندگان (و نمایندگانی) که می خواهند در ازای کسب پاداش به حفظ امنیت و ثبات شبکه کمک کنند; مورد استفاده قرار می گیرند.

در آینده، ADA  همچنین به عنوان یک توکن حاکمیتی استفاده خواهد شد; که به دارندگان این امکان را می دهد تا در مورد تغییرات و ارتقاء پلتفرم کاردانو رأی دهند.

آینده کاردانو

در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱، قرار است قابلیت قرارداد هوشمند روی پلتفرم Cardano اضافه شود. توسعه دهندگان بلاکچین کاردانو همچنین اعلام کرده اند; که این شبکه در اواخر سال با قراردادهای هوشمند مبتنی بر اتریوم سازگار خواهد شد; که به طور بالقوه به آن اجازه می دهد طیف گسترده ای از برنامه های موجود را اجرا کند; و به توسعه دهندگان اجازه می دهد; تا با استفاده از زبان برنامه نویسی آشنا Solidity روی پروژه های کاردانو کار کنند.

کاردانو همچنین قصد دارد از طریق اجرای حکمرانی جامعه محور و یک سیستم خزانه داری خودکار; برای تامین مالی آینده شبکه، کاملا غیرمتمرکز شود.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx