لایت کوین چیست ؟

لایت کوین
  • زمان مطالعه: 13دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 4666 نفر

لایت کوین چیست

اگرچه ممکن است لایت کوین (LTC) را تقریباً به اندازه بیت کوین (BTC) در سرتیتر خبرها نبینید، اما همچنان یکی از محبوب ترین ارزهای دیجیتال است. همچنین قدیمی ترین رمزارز پس از بیت کوین است.

همانطور که از نام آن پیداست، لایت کوین در ابتدا برای بهبود چندین مورد از کاستی های درک شده بیت کوین، مانند سرعت پایین پردازش تراکنش ها و انحصارهای استخراج، ایجاد شد. Litecoin برای استفاده در تراکنش های روزمره ساخته شده است، در حالی که بیت کوین بیشتر به یک “ذخیره ارزش” تبدیل شده است.

لایت کوین

لایت کوین که توسط مهندس سابق گوگل، چارلی لی ایجاد شد، یکی از اولین «آلت کوین‌ها» بود. آلت کوین نامی که به ارزهای دیجیتال غیر از بیت‌کوین (و گاهی اوقات غیر از اتریوم) داده می‌شود.

Jay Blaskey، متخصص ارزهای دیجیتال در BitIRA می گوید: «لایت کوین دومین ارز دیجیتال قدیمی است که از پروتکل بیت کوین در سال ۲۰۱۱ فورک شده است. “این طراحی شده بود تا برای پرداخت های سریع، ایمن و کم هزینه استفاده شود.” آن را به عنوان یک اسپین آف بیت کوین در نظر بگیرید.

هدف از راه اندازی Litecoin بهبود بیت کوین به روش های مختلف بود. برای اولین بار، لی یک الگوریتم هش جدید برای لایت کوین به نام Scrypt توسعه داد. الگوریتم ساده تر از سرعت تراکنش سریعتر لایت کوین پشتیبانی می کند. بیت کوین سرعت پردازش تراکنش آهسته ای دارد که تقریباً پنج تراکنش در ثانیه است. تولید بلاک های جدید در بلاک چین بیت کوین می تواند حدود ۱۰ دقیقه طول بکشد.

سرعت تراکنش

این سرعت پایین تراکنش، بازرگانانی را که می خواهند بیت کوین را به عنوان پرداخت بپذیرند، ناامید می کند. شما می توانید به طور متوسط ​​تا یک ساعت منتظر شش تاییدیه لازم برای تراکنش بیت کوین باشید. تصور کنید که با استفاده از کارت اعتباری چیزی آنلاین می‌خرید و یک ساعت کامل روی صفحه نمایش «تراکنش شما در حال پردازش است» هستید.

از سوی دیگر، سرعت پردازش تراکنش لایت‌کوین ۵۴ در ثانیه است و هر ۲.۵ دقیقه می‌توان بلوک‌های جدیدی در بلاک چین لایت‌کوین ایجاد کرد. در حالی که لایت کوین هنوز به حداقل شش تأیید از اکثر صرافی ها نیاز دارد تا غیرقابل برگشت تلقی شوند، شبکه های پرداخت ارز دیجیتال همتا به همتا (P2P)  اغلب می توانند تقریباً بلافاصله تراکنش های لایت کوین را تسویه کنند.

هدف از بهبود سرعت تراکنش این بود که به بازرگانان ثابت کند که دیگر مجبور نیستند از زمان تسویه طولانی بیت کوین ناامید شوند. در عوض، آن‌ها می‌توانند LTC را بپذیرند و پرداخت‌ها را سریع‌تر انجام دهند و بنابراین، کسب‌وکار خود را سریع‌تر و با سرعتی بیشتر از سایر روش‌های پرداخت دیجیتال انجام دهند.

لایت کوین چگونه کار می کند؟

لایت کوین شباهت های زیادی با بیت کوین دارد. هر دو پروژه منبع باز هستند که از اثبات کار برای تأیید تراکنش ها استفاده می کنند.

اما Litecoin تفاوت های قابل توجهی با بیت کوین نیز دارد. علاوه بر سرعت پردازش، مسئله تامین نیز وجود دارد. در حالی که بیت کوین با حداکثر عرضه ۲۱ میلیون سکه سقفی دارد، Litecoin در سقف ۸۴ میلیون سکه قرار دارد.

لایت کوین چگونه استخراج می شود

ماینرهای لایت کوین مسائل پیچیده ریاضی به نام هش را حل می کنند تا پاداش ثبت تراکنش های جدید در بلاک چین را به دست آورند.

پس از بسته شدن یک بلوک، بلاک چین را نمی توان تغییر داد. به عنوان پاداشی برای اولین ماینری که هش مرتبط با تراکنش را از طریق مکانیسم اجماع اثبات کار حل می کند، ماینر ۱۲.۵ لایت کوین دریافت می کند.

عملیات استخراج LTC چیزی نیست که شما معمولاً در یک کامپیوتر شخصی اجرا می کنید. حل هش نیاز به قدرت محاسباتی بسیار زیادی دارد که به انرژی و فضای قابل توجهی نیاز دارد.

در واقع، سهم عمده ماینینگ لایت کوین توسط مزارع ماینینگ و استخرهای استخراج با استفاده از سخت افزار پیچیده انجام می شود.

عرضه لایت کوین چگونه نصف می شود

برای کمک به کنترل عرضه لایت کوین، عرضه آن مانند بیت کوین نصف می شود.

عرضه Litecoin به ۸۴ میلیون سکه محدود شده است. با این حال، زمانی که ماینرها یک بلوک جدید به بلاک چین Litecoin اضافه می کنند، با لایت کوین تازه تولید شده پاداش دریافت می کنند. اگر عرضه نصف نمی شد، این می توانست عرضه آن را به طور نامحدود افزایش دهد.

از طریق نصف کردن، پاداش ماینر برای ثبت موفقیت آمیز بلاک های جدید در بلاکچینLitecoin در فواصل زمانی منظم کاهش می یابد (نصف می شود). در مورد Litecoin، هر ۸۴۰۰۰۰ تراکنش است. بنابراین زمانی که Litecoin برای اولین بار راه اندازی شد، پاداش ماینر برای افزودن یک بلاک جدید به بلاک چین Litecoin 50 بود. طی چند سال گذشته، این پاداش از طریق نصف شدن به ۱۲.۵ لایت کوین به عنوان جایزه بلوک کاهش یافته است.

انتظار می رود نصف شدن بعدی Litecoin در سال ۲۰۲۳ اتفاق بیفتد.

نحوه استفاده از لایت کوین؟

نقدینگی لایت کوین بسیار بالا است; که آن را تبدیل به یک رمرارز مناسب برای خرید و فروش کالا ها تبدیل می کند. در واقع، دارندگان LTC خوب است بدانند که; کسب و کارهایی مانند Newegg، SlingTV و حتی سازمان‌های غیرانتفاعی; مانند صلیب سرخ آمریکا از پذیرش LTC استفاده می کنند

همچنین می‌توانید از برنامه‌های ارز دیجیتال مانند BitPay یا CryptoPay برای پرداخت با استفاده از لایت کوین استفاده کنید. اگر می‌خواهید از LTC برای پرداخت‌های P2P استفاده کنید، می‌توانید از برنامه Binance  برای پرداخت به شخصی با Litecoin استفاده کنید.

مزایای Litecoin

از همان ابتدا، بدون افزودن لایه‌های فناوری اضافی بر روی  بلاکچین لایت کوین; این ارز دیجیتال سریع‌تر از بیت‌کوین برای انجام تراکنش است; و این کار را ارزان‌تر انجام می‌دهد.

در زمان نگارش این مقاله; کارمزد تراکنش های بیت کوین به طور قابل توجهی بالاتر بود; در حدود ۳.۵ دلار به طور متوسط، در مقایسه با کارمزد تراکنش های لایت کوین که تقریباً ۰.۰۰۷ دلار است.

معایب لایت Litecoin

در سال ۲۰۱۷، چارلز لی، خالق لایت‌کوین; بیشتر دارایی‌های لایت‌کوین‌اش را با استناد به «تضاد منافع» واگذار کرد; و اقدام لی باعث از بین رفتن اعتماد به  این ارز دیجیتال شد.

Claudiu Minea، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران SeedOn، یک شرکت مبتنی بر بلاکچین، می‌گوید; «چیزی که توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرد; و بر اعتماد سرمایه‌گذاران تأثیر گذاشت این است که; در سال ۲۰۱۷، چارلز لی، بنیانگذار لایت‌کوین، سهام خود را در Litecoin فروخته است».

کارلوس گونزالس کامپو، تحلیلگر تحقیقاتی در ۲۱Shares، می‌گوید; در حالی که لایت کوین برای داشتن TPS سریع‌تر از بیت‌کوین طراحی شده است; «راه‌حل‌های لایه ۲ بیت‌کوین مانند شبکه لایتنینگ»; به عنوان یک شبکه پرداخت سریعتر هم باعث افزایش سرعت تراکنش‌های بیت‌کوین شده; و هم نیاز به استفاده از Litecoin را کاهش داده است.

همچنین ارزهای دیجیتال جدیدتری با سرعت TPS سریعتر وجود دارد. اینها شامل EOS با ۴۰۰۰ TPS، XRP با ۱۵۰۰ TPS و Cardano با ۲۵۷ TPS می‌شوند.

سرمایه گذاری روی LTC؟

در حالی که لایت کوین یکی از پرمعامله ترین ارزهای دیجیتال شده است; آیا سرمایه گذاری ارز دیجیتال مناسبی را به همراه دارد؟

Blaskey ازشرکت BitIRA می‌گوید که; لایت‌ کوین ممکن است برای سبد سرمایه‌گذاران باتجربه ارزهای دیجیتال که ارزش ماندگار و انعطاف‌پذیری آن را نیاز دارند، مناسب باشد. به‌ویژه کسانی که; «می‌خواهند ترکیبی از دارایی با قابلیت ذخیره‌سازی ارزش با مزایای جانبی تراکنش‌های راحت را داشته باشند».

برخی از کارشناسان می گویند Litecoin می تواند ارز مناسبی برای اختصاص دادن بخش کوچکی از سرمایه برای آشنایی با نحوه کارکرد و مکانیزم ارزهای دیجیتال باشد.

در مورد اینکه آیا Litecoin گزینه خوبی برای سرمایه گذاری است یا نه; Minea می گوید: «بلاکچین های زیادی وجود دارند; که مردم می‌توانند از بین آنها انتخاب کنند; با این حال، LTC  همچنان یک انتخاب پرطرفدار باقی می‌ماند.»

قبل از سرمایه گذاری در لایت کوین، نحوه خرید LTC را بیاموزید; و کیف پول های ارزهای دیجیتال را مطالعه کنید. با یک مشاور مالی در مورد میزان سرمایه گذاری واقع بینانه; در ارزهای دیجیتال بر اساس اهداف مالی منحصر به فرد خود صحبت کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx