زی کش چیست؟

زی کش چیست ؟
  • زمان مطالعه: 19دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 507 نفر

ارز زی کش چیست

در دنیایی که اطلاعات شخصی، علایق و فعالیت‌های ما به طور فزاینده‌ای ردیابی و مستند می‌شود، جای تعجب نیست که ارزهای دیجیتالی که به کاربران اجازه ناشناس ماندن می‌دهند، با وجود تلاش‌های تنظیم‌کننده‌ها و صرافی‌ها برای محدود کردن دسترسی به آن‌ها همچنان محبوب باقی بمانند.

در گزارشی از برندهای “Big Brothers” در سال ۲۰۲۱، مشخص شد که شرکت‌هایی مانند اوبر و متا (فیسبوک سابق) به ترتیب بین ۵۶.۴۱ تا ۷۹.۴۹ درصد از اطلاعات شخصی کاربران خود را جمع‌آوری می‌کنند. اگر ارز دیجیتالی بحث‌برانگیز با پشتوانه متا با موفقیت  راه‌اندازی شود ، متا به ناچار به داده‌های تراکنش‌های کاربرانش دسترسی پیدا می‌کند. این بدان معناست که نه تنها غول فناوری می داند که شما چه کسی هستید و چه چیزی را دوست دارید، بلکه می داند که چه چیزی می خرید و چقدر هزینه می کنید.

Zcash چیست؟

زی کش یک شبکه پرداخت مبتنی بر بلاک چین متمرکز بر حریم خصوصی است که از شواهد دانش صفر (ZKPs) برای محافظت از تراکنش‌ها استفاده می‌کند و محتوای یک تراکنش را حتی در یک بلاک چین عمومی خصوصی می‌کند. Zcash که از پروتکل Zerocash متولد شد، در سال ۲۰۱۶ از بلاک چین بیت کوین فورک شد. توکن اصلی آن، zcash، از نماد تیک تیک ZEC استفاده می کند.
بیشتر بخوانید: سکه های حریم خصوصی چیست و آیا قانونی هستند؟

ZKP ها محصول یک تکنیک رمزنگاری هستند که به سال ۱۹۸۰ بازمی گردد. آنها به دو طرف اجازه می دهند تا اطلاعات را با یکدیگر بدون به اشتراک گذاشتن داده های اساسی مربوط به این اطلاعات تأیید کنند. برای مثال، می‌توانید ثابت کنید که بیش از ۲۱ سال سن دارید، بدون اینکه مجبور باشید تاریخ تولد واقعی خود را فاش کنید (یا هر گونه اطلاعات اضافی دیگری که برخی از اشکال شناسایی، مانند گواهینامه رانندگی شما ممکن است شامل شود).

شرکت Electric Coin (ECC) که Zcash را ایجاد کرد، استدلال‌های مختصر غیر تعاملی دانش صفر دانش یا “zk-SNARKs” را به جعبه ابزار ZKP اضافه کرد.
این پیشرفت رمزنگاری اساساً به تراکنش های محافظت شده Zcash اجازه می دهد تا به طور کامل روی بلاک چین رمزگذاری شوند و در عین حال این امکان را فراهم می کند که تراکنش با اجماع شبکه معتبر باشد.

دو نوع آدرس وجود دارد:

آدرس‌های شفاف: تراکنش‌های دارای آدرس‌های شفاف یا ادرس های T را می‌توان به همان روش بیت‌کوین در بلاک چین Zcash ردیابی کرد.

آدرس‌های محافظت‌شده: آدرس‌های محافظت‌شده  یا ادرس هاس Z، رمزگذاری‌شده هستند، به این معنی که شما نمی‌توانید داده‌های موجود در بلاک چین را ببینید، بنابراین تراکنش‌های ارسال‌شده به آن‌ها قابل مشاهده نیستند، همچنین میزان وجوهی که آدرس‌های z نگهداری می‌شوند نیز قابل مشاهده نیستند.

اگر یک آدرسT وجوهی را به یک آدرس Z ارسال کند، ناظران نمی توانند تشخیص دهند که کجا رفته اند. اگر یک آدرس z تراکنش را به آدرس z دیگری ارسال کند، تراکنش کاملاً از چشمان کنجکاو محافظت می شود و یکی از خصوصی ترین و امن ترین گزینه های موجود در بازار را ارائه می دهد.
چگونه Zcash در سال های اخیر تغییر کرده است

از سال ۲۰۱۶، Zcash به تکرار خدمات اصلی ارائه شده و گسترش آنها ادامه داده است. برخی از پیشرفت‌های بزرگ در طول چند سال گذشته شامل Halo، یک نسخه بازگشتی غیرقابل اعتماد از ZKP است. انتشار یک کیف پول Zcash منبع باز، محافظ اول و کاملاً کاربردی در سال ۲۰۲۰؛ و فعال سازی Heartwood Network Upgrade، همچنین در سال ۲۰۲۰، که پشتیبانی Shielded Coinbase و FlyClient را اضافه کرد.
ناگفته نماند افزایش حمایت نهادی و اولین نصف کردن Zcash.

Halo و Halo 2

Zcash Halo را در سال ۲۰۱۹ راه اندازی شد، یک zk-SNARK جدید ، به دو انتقادی که کوین حریم خصوصی با آن مواجه بود پاسخ می داد: مقیاس پذیری و تنظیمات قابل اعتماد.
Zcash با راه اندازی قابل اعتماد راه اندازی شد. یک راه‌اندازی قابل اعتماد یک شماره مخفی ایجاد می‌کند و یک مشتق از آن عدد توسط پروتکل Zcash استفاده می‌شود. این عدد در چند قسمت توسط چندین بازیگر ایجاد می شود. سپس همه آنها باید آنچه را که به عنوان “ضایعات سمی رمزنگاری” شناخته می شود، بدون افشای آنچه بود، نابود کنند. یک راه اندازی قابل اعتماد باید در هر هارد فورک اتفاق می افتاد.

اما اگر کسی آن ضایعات را از طریق برنامه‌ریزی عمدی از بین نبرد، یا اگر شماره مخفی مشخص شود، یک نقص اساسی در پروتکل ایجاد می‌کند و حتی به افرادی که آن را کشف کرده‌اند اجازه می‌دهد تا توکن‌های Zcash خودسرانه و بدون اطلاع کسی ایجاد کنند.
مراسم محاسبات چند حزبی Zcash، که در آن یک تنظیم قابل اعتماد اجرا شد، در YouTube ضبط شد و حتی در Radiolab NPR ظاهر شد.
Halo نیاز به یک راه‌اندازی قابل اعتماد و «ضایعات سمی رمزنگاری‌شده همراه با آن» را از بین برد.

همانطور که مایکل کیسی، مدیر ارشد محتوای CoinDesk در زمان اعلام Halo نوشت

Halo به کاربر اجازه می‌دهد هم ثابت کند که هیچ‌کس در ایجاد اولیه یک سیستم اثبات دانش صفر در مقیاس بزرگ، یک در پشتی مخفی ایجاد نکرده است که بعداً با آن کد را اصلاح کند و اینکه آن حالت امن در طول دوره وجود داشته است. به روز رسانی و تغییرات مداوم در سیستم. تا پیش از این خطر تقلب در راه‌اندازی به این معنی بود که اثبات‌های دانش صفر اغلب نیازمند رویه‌های پیچیده و پرهزینه در ابتدا برای القای اعتماد به کاربران بودند.

یک راه‌اندازی قابل اعتماد، شواهدی با دانش صفر ایجاد کرد که هنوز برای اقداماتی غیر از اثبات حقایق فردی یکباره، نسبتاً نوپا، حجیم و تا حدودی غیرعملی هستند.
بیشتر بخوانید: EY لایه‌ی دانش صفر را برای مقابله با افزایش هزینه‌های اتریوم منتشر می‌کند

کیسی می‌نویسد: «مطمئناً، راه‌حل‌های غیرقابل اعتمادی که به عنوان «ضد گلوله» شناخته می‌شوند، از سال ۲۰۱۷ وجود داشته‌اند، اما فاقد کیفیت بازگشتی مورد نیاز برای تأیید اطلاعات در حال انباشته شدن در یک پایگاه داده بزرگ، در حال رشد و در حال تغییر هستند.

به گفته استیون اسمیت، مدیر مهندسی در ECC، Halo در ZKP ها بهبود می یابد و به آنها اجازه می دهد تا هر مقدار داده را در یک اثبات کوتاه فشرده کنند که می تواند به سرعت بررسی شود. اسمیت در ایمیلی گفت: حذف یک راه‌اندازی قابل اعتماد «گامی کلیدی به سوی ابتکار مقیاس‌پذیری ۲۰۲۱ ما است».
Halo 2 که در سال ۲۰۲۰ معرفی شد، با استفاده از PLONK، یک z-SNARK جدید، به جای Sonic برای تأیید تراکنش‌ها، روی Halo تکرار شد. PLONK کارآمدتر از Sonic است و بهتر می‌تواند مقیاس‌گذاری بیشتر Zcash و همچنین حرکت آن را امکان‌پذیر کند.

به توانایی حذف یک تنظیم قابل اعتماد نزدیک تر است.
طبق پست وبلاگ Halo 2، PLONK در قلب خود نمونه‌ای از اثبات است که می‌تواند خود را تأیید کند، «به هر مقدار تلاش محاسباتی و داده اجازه می‌دهد تا یک مدرک کوتاه را تولید کند که می‌تواند به سرعت بررسی شود».

کیف پول Zcash

در دسامبر ۲۰۱۹، Zcash توسعه کیف پول ECC Reference خود را آغاز کرد، یک کیف پول مرجع سبک مشتری که به تراکنش های محافظت شده در Sapling (به روز رسانی که باعث بهبود کارایی قابل توجهی برای تراکنش های محافظت شده می شود) در دستگاه های تلفن همراه اجازه کار می دهد. این کیف پول مرجع طرحی بود که ECC امیدوار بود دیگران از آن استفاده کنند و بر اساس آن بازخورد ارائه کنند.
سپس، در ماه ژوئن، ECC یک کیف پول Zcash منبع باز، اولین محافظ و کاملا کاربردی منتشر کرد که کیت توسعه نرم افزار خود (مجموعه ای از ابزارهای توسعه نرم افزار در یک بسته قابل نصب) را برای نمایش و آزمایش به نمایش می گذارد.

اسمیت گفت: یکی از اهداف این بود که “اطمینان حاصل شود که حداقل ۴۰ درصد از مردم جهان می توانند کیف پول مرجع ECC را بخوانند و درک کنند.” با کمک انجمن، برنامه از انگلیسی به پنج زبان ترجمه شد: چینی ساده، روسی، اسپانیایی، ایتالیایی و کره ای.
اسمیت گفت: «علاوه بر این، و تا حد زیادی به دلیل کار روی SDK های ما، Unstoppable به اولین کیف پول چند ارزی تبدیل شد که پشتیبانی محافظت شده از Zcash را در iOS و Android فعال کرد.

ارتقاء شبکه Heartwood

در ژوئیه ۲۰۲۰ ECC فعالسازی ارتقاء شبکه Heartwood را راه اندازی کرد که پشتیبانی Shielded Coinbase و FlyClient را اضافه کرد. Shielded Coinbase به کاربران Zcash اجازه می‌دهد تا ZEC را کاملاً از ایجاد آن محافظت کنند و حریم خصوصی را بیشتر کنند. همچنین به ماینرها این امکان را می داد که پاداش استخراج را بلافاصله در یک آدرس z دریافت کنند. Luxor و Poolin، دو استخر ماینینگ که تقریباً ۴۰ درصد از قدرت هش استخراج Zcash را نشان می‌دهند، Coinbase محافظت شده را پیاده‌سازی کرده‌اند.

FlyClient روش کارآمدتری را برای «تأیید هدر بلوک با مشتری سبک» یا تأیید بلوک‌های یک بلاک چین ارائه می‌کند و می‌تواند سودمندی و بازار Zcash را افزایش دهد. FlyClient موارد استفاده سبک از کلاینت و دسته ای از تلاش های متقابل زنجیره ای مانند tZEC، یک توکن ZEC سازگار با اتریوم را فعال می کند.

هالوینگ Zcash

Zcash اولین هاوینگ خود را در پایان سال ۲۰۲۰ انجام داد و باعث کاهش پاداش بلاک ماینرها از ۶.۲۵ ZEC به ۳.۱۲۵ ZEC شد و پنجمین ارتقاء شبکه به نام Canopy را راه اندازی کرد که “صندوق بنیانگذاران” بحث برانگیز را از بین برد. از جامعه Zcash احساس می‌کردند که توکن‌های بیش از حد ZEC را به بنیانگذاران بازگرداند.
در عوض، اکنون ۸ درصد از پاداش‌های استخراج به صندوق کمک‌های مالی عمده، که توسط کمیته بررسی کمک‌های مالی بزرگ (MGRC) مدیریت می‌شود، تخصیص می‌یابد، که از یک کمیته پنج نفره معرفی شده توسط جامعه تشکیل خواهد شد. این صندوق به تلاش‌های توسعه و پذیرش، جدا از کارهایی که توسط ECC و بنیاد Zcash انجام می‌شود، دامن می‌زند.

به روز رسانی Halo Arc

ECC مجموعه بعدی ارتقاء Zcash – Halo Arc را اعلام کرد.Halo Arc شامل به‌روزرسانی‌هایی برای Zcashd (گره اجماع Zcash)، نمونه اولیه کیف پول ECC و کیت‌های توسعه نرم‌افزار کیف پول ECC (SDK) است. این کیف پول تراکنش های محافظت شده به صورت پیش فرض را فعال می کند، چیزی که در حال حاضر برای Zcash صرفا اختیاری است.
پس از چند تاخیر، Halo Arc قرار است در ۱۸ آوریل ۲۰۲۲ با هماهنگی با فعال سازی شبکه ارتقاء شبکه ۵ (NU5) Zcash راه اندازی شود. NU5 اولین فعال‌سازی شبکه اصلی سیستم اثبات Halo خواهد بود که توسعه رمزنگاری ضد دانش را بیشتر می‌کند.

ارتقای پروتکل همچنین آدرس‌های یکپارچه را معرفی می‌کند، ویژگی که یک آدرس Zcash را ایجاد می‌کند که با تمام مجموعه‌های ارزش Zcash، از جمله مخازن محافظ و شفاف سازگار است، به طوری که کاربران دیگر مجبور به استفاده از چندین نوع آدرس نباشند. در حال حاضر، ارتقای پروتکل‌ها گاهی نیاز به فرمت‌های آدرس جدید دارد.
مسائلی که باید بر آن غلبه کرد

Zcash چند چالش برای غلبه بر آن دارد

جاش سویهارت، معاون رشد در ECC، گفت: «مانند همه ارزهای دیجیتال، ممکن است آسیب‌پذیری‌ها یا مسائلی وجود داشته باشد که ما از آنها بی‌اطلاع باشیم. “اگرچه احتمال سوء استفاده به طور احتمالی صفر است، اما برای برخی، راه اندازی قابل اعتماد Zcash یک خطر است.”

امید است که اجرای بزرگتر Halo 2 در سال ۲۰۲۲ بتواند تنظیمات قابل اعتماد را از بین ببرد و “ضایعات سمی” را که محصول جانبی آنها است از بین ببرد.
سویهارت گفت: «Zcash همچنین به مقیاس پذیری بهتری نیاز دارد تا بتوان از آن برای پرداخت های جهانی توسط میلیاردها نفر استفاده کرد.

در نهایت، حذف سکه‌های حفظ حریم خصوصی مانند Zcash از برخی صرافی‌ها وجود دارد که می‌تواند همچنان مشکل‌ساز باشد. ویژگی‌های اصلی حریم خصوصی که در پروتکل‌هایی مانند Zcash و Monero تعبیه شده‌اند، به دلیل توانایی آن‌ها در پنهان کردن فعالیت‌های غیرقانونی، باعث نگرانی در میان تنظیم‌کننده‌ها و سیاست‌گذاران شده است. صرافی‌های ارزهای دیجیتال Shapeshift و BitMEX از جمله صرافی‌هایی هستند که ZEC (و همچنین XMR و DASH) را به دلیل فشار نظارتی از فهرست خارج کرده‌اند. در همان زمان، در سپتامبر ۲۰۲۰، صرافی ارزهای دیجیتال Gemini اولین صرافی بود که به کاربران امکان برداشت Zcash با ویژگی ناشناس کردن آن را داد.

 

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx