صفر تا صد: چین لینک ، سرعت در پیشرفت

چین لینک
  • زمان مطالعه: 10دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 1303 نفر

چین لینک ، سرعت در پیشرفت

چین لینک در این مدت اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده است. چرا که با افزایش قیمت‌ ناگهانی و افزایش سهم خود از بازار توانست خود را به ۲۰ رمزارز برتر بازار برساند. همه چیز از صرافی کوین بیس شروع شد. وقتی که چین لینک در این صرافی لیست شد قیمت این ارز حدودا به ۱ دلار رسید و حالا بعد از حدودا ۲ سال ، ارزش این ارز به نزدیک ۳۰ دلار رسیده است. شعار این پلتفرم ساخت اوراکلی غیرمتمرکز است که در پیشرفت این رمزارز و شبکه کمک شایانی کرد. امروز همراه ما باشید با معرفی و بررسی پلتفرم چین لینک.

 

اول از همه اوراکل چیست؟

اوراکل در جایگاه‌های مختلف معانی متفاوتی دارد ولی در زمینه بلاک چین از اوراکل به عنوان بین دنیای واقعی و قراردادهای هوشمند یاد کرد. در پلتفرم ارزها دیجیتال هر ارز بدون استفاده از فناوری‌های دیگر تنها به اطلاعات شبکه خود دسترسی دارد. بنابراین اوراکل‌ها را به‌عنوان ابزاری برای برقراری ارتباط بین دنیای واقعی و دیجیتال معرفی می‌کنند.

 

نیاز به اوراکل

وقتی صحبت از قراردادهای هوشمند به میان آمد همه دنیا در حال صحبت کردن از اتریوم بودند. چراکه اتریوم با فناوری انقلابی خود در سال ۲۰۱۵ باعث ورود ارزهای دیجیتال و بلاکچین به مرحله‌ای جدید شد. قراردادهای هوشمند باعث شد تا بلاکچین بیش‌تر از یک بستر برای ثبت تراکنش‌ها باشد. ولی قراردادهای هوشمند اتریوم یک مشکل داشت ، تنها برای بستر اتریوم قابل استفاده بود. این مورد باعث شد تا استفاده از نهایت توانایی‌های پروتکل و شبکه اتریوم غیرممکن شود. سازندگان چین لینک هم هدفی برای حل همین مشکل دارند.  آن‌ها قصد داشتند که سیستمی طراحی کنند که باعث تعامل بیش‌تر بلاکچین با پلتفرم‌های دیگر شود.

به طور خلاصه چین لینک راه حلی است برای ورود اطلاعات از خارج از شبکه به درون بلاکچین ‌ها. چین لینک این امر را ممکن می‌سازد که از قراردادهای هوشمند اتریوم در همه منابع اطلاعاتی استفاده کرد.

 

شیوه کار چین لینک

این شبکه توسط  سرگی نازاروف، استیو آلیس و آری جولز ساخته شد. کاربرد اصلی چین لینک ساخت پلی بین منابع اطلاعاتی درون شبکه و برون شبکه است. دو زیرساخت و جزء اصلی چین لینک هم به همین موارد تقسیم می‌شود. زیرساخت درون شبکه‌ای و زیرساخت برون شبکه‌ای.

کاربرد های درون شبکه: اولین  قسمت از معماری چین لینک قردادهای هوشمند درون شبکه‌ای است. این قرادادهای هوشمند هم برای پردازش درخواست های ثبت شده از اوراکل استفاده می‌کند.

این اوراکل‌ها هر درخواستی برای انجام یک فعالیت در خارج از شبکه را دریافت می‌کنند و آن‌ها را به قرارداد هوشمند مربوط برای همگام سازی با اوراکل ارسال می‌کنند. سه نوع قرارداد هوشمند برای ثبت این درخواست‌ها وجود دارد; قراردادهای اعتبارسنجی ، قراردادهای اجماع و قرارداد همگام‌سازی درخواست‌ها.

قراردادهای اعتبارسنجی از اعتبار و امنیت ارائه دهنده اوراکل اطمینان حاصل می‌کند. بعد از آن قرارداد همگام سازی درخواست را به اوراکل مربوط جهت پردازش آن ارسال می‌کند. و در نهایت در قرارداد اجماع ، داده‌ها را از اوراکل به بهترین ارائه دهنده خدمات منتقل می‌کند.

 

کاربرد های برون شبکه: اجزا برون شبکه قسمت دیگر شبکه چین لینک هستند. این اجزا نودهای اوراکل هستند در خارج از شبکه که به بلاکچین اتریوم متصل هستند. دلیل استفاده از نام اتریوم ، محدودیت پشتیبانی این شبکه از بلاکچین‌های مختلف است. در حال حاضر چین لینک مبتنی بر پلتفرم اتریوم است و تنها از قراردادهای هوشمند این شبکه استفاده می‌کند. اما در آینده پشتیبانی از قراردادهای هوشمند شبکه‌های دیگر به این پلتفرم اضافه خواهد شد. تمامی داده‌ها توسط هسته مرکزی چین لینک ذخیره می‌شود که نرم افزار رابط بلاکچین و خارج از شبکه است.

تمامی این فعالیت‌ها هزینه‌ای همراه دارند و هزینه این شبکه تماما توسط توکن بومی چین لینک ، LINK پرداخت می‌شود.

 

سیستم توزیع چین لینک

طبیعت غیرمتمرکز چین لینک و تفاوت کاربردهای آن با دیگر پروتکل‌های اوراکلی در سیستم توزیع اوراکل و توزیع منابع است. این سیستم‌ها امنیت و غیرمتمرکز بودن چین لینک را تضمین می‌کنند.

توزیع منابع سیستمی است که باعث می‌شود اوراکل‌ها داده‌های مورد نیاز خود را از منابع مختلف دریافت کنند و متکی به یک منبع نباشند. سیستم توزیع اوراکلی‌هم قرارداداها و درخواست‌های شبکه را بین اوراکل‌های مختلف توزیع می‌کند. در نتیجه این سیستم‌ها ، سیستم چین لینک و داده‌های آن غیرقابل نفوذ است.

 

موارد استفاده از چین لینک

یکی از همکاران شبکه چین لینک، موسسه بانکی و مالی فوق معتبر سوییفت است. سوییف که یک شبکه مالی ثبت تراکنش‌ها است و  با موسسات مالی و بیمه زیادی به‌جز چین لینک همکاری دارد. سوییفت از چین لینک برای ساخت اوراکل هوشمند سوییفت کمک می‌گیرد و بعد از راه‌اندازی این اوراکل هر دو از آن استفاده می‌کنند. چین لینک در این بازار تقریبا بصورت انحصاری فعالیت می‌کند و رقبای آن فاصله بسیار زیادی با چین لینک دارند.

 

همکاران چین لینک

چین لینک به جز سوییفت با موسسات دیگری مثل Zeppelin OS، Request Network، Signal Capital  همکاری می‌کند. و همواره در حال گسترش همکاری های خود است.

 

جامعه چین لینک

چین لینک در حال حاضر در بازار رمزارزها تنها و بی رقیب به نظر می‌رسد. این درحالی است که وقتی شبکه‌های دیگر با تمرکز بر ثبت تراکنش‌ها در شبکه فعالیت می‌کنند، چین لینک هر روز در حال افزایش تعداد همکاران و شرکای خود است.

همه این‌ها باعث شده تا چین لینک با وجود رتبه بالای خود در بازار رمزارزها جامعه و طرفداران کوچک‌تری از خیلی از رقبای ضعیف‌تر از خود داشته باشد.

 

توکن بومی

توکن بومی شبکه چین لینک با نام LINK در حال فعالیت است. این توکن در سال ۲۰۱۷ طی یک عرضه اولیه با قیمت ۴۷ سنت توسط خود موسسه به بازار عرضه شد. این توکن بعد از گذشت مدت اندکی در صرافی‌های معتبر زیادی لیست شد و با افزایش قیمت‌های چشمگیری همراه شد. برای نگهداری این ارز می‌توان از همه کیف پول‌های مبتنی بر شبکه ERC20 استفاده کرد.

برای خرید این ارز در خارج از ایران می‌توان از صرافی‌های معتبر مانند Binance و در داخل ایران از صرافی ارزینجا استفاده کرد.

برای خرید LINK از این لینک استفاده کنید

این شبکه برای آینده خود برنامه‌ای متشکل از پنج فاز منتشر کرد. بنیان‌گذار این شبکه (Sergey Nazarov) هم علاقه‌‌مند به کار در پشت صحنه است.

فاز اول: راه‌اندازی شبکه اصلی (mainnet)

در مه ۲۰۱۹، اولین شبکه اوراکل غیرمتمرکز چین لینک بعد از سه مرحلی بازبینی امنیتی، بر روی مین‌نت اتریوم راه‌اندازی شد.

فاز دوم: راه‌اندازی پیشخوان قیمت

پیشخوان قیمت سرویسی است که امکان دسترسی اکوسیستم قراردادهای هوشمند به داده‌های یک بازار مالی غیرقابل‌دستکاری را فراهم کرده و به این وسیله، ایجاد طیف گسترده‌ای از اپلیکیشن‌های دیفای را ممکن می‌کند. زیرا اغلب اپلیکیشن‌های وام‌دهی، صرافی و بازار مشتقات دیفای، برای عملکرد بهتر نیازمند آن هستند که به‌صورت لحظه‌ای به قیمت‌ دارایی‌ها دسترسی داشته باشند.

فاز سوم: راه‌اندازی سیستم گزارش‌دهی برون‌زنجیره‌ای چین لینک

در فوریه ۲۰۲۱، پس از یک سال توسعه و طی مراحل آزمایشی، سیستم گزارش‌دهی برون‌زنجیره‌ای چین لینک (OCR) بر روی شبکه اصلی راه‌اندازی شد. این سیستم، نقطه عطف بسیار مهمی در مقیاس‌پذیری شبکه اوراکل‌های غیرمتمرکز چین لینک محسوب می‌شود.

فاز چهارم: عرضه نسخه دوم وایت‌ پیپر

نسخه دوم وایت پیپر چین لینک در آوریل ۲۰۲۱ عرضه شد که طرح کلی آن، بر مبنای ایجاد چارچوبی برای پذیرش قراردادهای هوشمند ترکیبی، با استفاده از محاسبات برون‌زنجیره‌ای و یک فرالایه غیرمتمرکز استوار شده است.

فاز پنجم: راه‌اندازی سیستم VRF

تابع تصادفی قابل‌تأیید (VRF) چین لینک، در ماه مه ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد. این تابع، از داده‌های تصادفی درون‌زنجیره‌ای برای حفظ امنیت قراردادهای هوشمند و ایجاد خروجی‌های غیرقابل‌دستکاری برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز استفاده می‌‌کند.

 

Chainlink Explorer

موتور جست و جوی چین لینک در سال ۲۰۱۹ با قابلیت استفاده برای عموم افتتاح شد. با استفاده از این موتور جست و جو می‌توان به اطلاعات زیادی درباره تراکنش‌ در حال انجام و دیدگاه‌های شبکه بدست آورد. چین لینک شبکه‌ای غیرمتمرکز است. همه افراد در صورت تمایل می‌توانند به یک نود یا همان اوراکل در شبکه چین لینک تبدیل شوند.

البته سیستم اعتبارسنجی اوراکل‌ها در چین لینک بسیار دقیق است. هر نود در شبکه چین لینک، هویت و اعتباری دارد که میزان قابل‌اعتماد بودن آن را نمایش می‌دهد. نودهای شبکه چین لینک، باید ابتدا مقداری توکن لینک را در این شبکه سهام‌گذاری کنند.

در صورتی که این نودها اطلاعات نادرست و گمراه‌‌کننده‌ای را وارد سیستم کنند، بخشی از این توکن‌ها را به‌عنوان جریمه از دست خواهند داد. این کار باعث می‌شود تا در عین حفظ ماهیت غیرمتمرکز شبکه، از ورود اطلاعات نادرست و غیرقابل‌اعتماد جلوگیری شود. بد نیست بدانید که پاداش نودهای درست‌کار نیز در قالب توکن‌های لینک پرداخت می‌شود.

 

کلام آخر

چین لینک یکی از سریعترین و غیرمتمرکز ترین پروژه‌های دنیای ارزهای دیجیتال است و توانسته خیلی آرام و بی سر و صدا خود را به رتبه ۱۵ بازار ارزهای دیجیتال و قیمت ۳۰ دلاری برساند. بسیاری از تحلیلگران متصور آینده‌ای روشن برای چین لینک هستند.

 

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx