آیا اتریوم ۲.۰ قابلیت پشتیبانی از دیفای را دارد؟

ایا اتریوم 2.0 قابلیت پشتیبانی از دیفای را دارد؟
  • زمان مطالعه: 6دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 5822 نفر

آیا اتریوم ۲.۰ قابلیت پشتیبانی از دیفای را دارد؟

راه اندازی اتریوم ۲.۰ بر این قرار است که از رشد دیفای پشتیبانی کند، اما آیا اتریوم توانایی مدیریت دیفای را با این سرعت رشد خواهد داشت؟

قرارداد سپرده ای اولین گامی است که در نهایت به راه اندازی اتریوم ۲.۰ منجر خواهد شد. درصورتی که راه اندازی با موفقیت انجام شود، بیکین چین و اثبات سهام وارد اکوسیستم خواهند شد، که در حال حاضر بر اساس اثبات کار بنا شده است. شارد چین نیز آپگرید بعد از بیکین چین خواهد بود.

در نهایت، راه اندازی اتریوم ۲.۰ بر بازار دیفای تأثیر خواهد گذاشت. در سال ۲۰۲۰، بخش DeFi رشد چشمگیری داشته است اما در حال حاضر روند رشد دیفای آهسته تر شده است. به همین دلیل، ادعاهایی مبنی بر اینکه دیفای حبابی است که به زودی منفجر خواهد شد، مطرح شده است. با این حال ، مدیرعامل صرافی بایننس Changpeng Zhao اظهار داشت که با وجود این مسائل دیفای قصد رفتن ندارد و باقی خواهند ماند. وی همچنین این گمانه زنی ها را با نگرانی که جامعه نسبت به حباب ICO ها در سال ۲۰۱۷ داشت مقایسه کرد.

راه اندازی اتریوم ۲.۰ یک مزیت برای دیفای خواهد بود

فعالان مهم در عرصه دیفای انتظار دارند با توجه به اینکه از اتریوم ۲.۰ در شبکه دی اپ دیفای مورد استفاده قرار می گیرد، راه اندازی اتریوم ۲.۰ نقش چشمگیری در این حوزه داشته باشد. استیون بکر (Steven Becker)، مدیر ارشد پروژه MakerDAO در این خصوص گفت:

اتریوم ۲.۰ به منظور بهینه سازی معماری شبکه بدون آسیب رساندن به تمرکز زدایی، امنیت و مقیاس پذیری طراحی شده است. به روزرسانی ها باید اتریوم را قادر سازد تا در هزار برابر ظرفیت فعلی خود فعالیت کند و در عین حال امن و غیرمتمرکز باقی بماند. در این صورت اتریوم ۲.۰ یک مزیت برای DeFi خواهد بود.

اگرچه قرار است راه اندازی اتریوم ۲.۰، باعث افزایش چند برابری قابلیت های مقیاس پذیری این شبکه بشود، اما توانایی مقیاس پذیری این شبکه برای مدیریت رشد سریع بازارهای دیفای مسئله ای نیست که بتوان با اطمینان از آن صحبت کرد. سام بانکمن فراید (Sam Bankman-Fried)، مدیر عامل FTX، اخیراً اظهار داشت که اتریوم ۲.۰ قادر نخواهد بود که رشد بالقوه بازار دیفای را کنترل کند. به همین دلیل وی ترجیح داده است به جای انتخاب اتریوم که در حال حاضر محبوب ترین گزینه است، پروژه DeFi خودش را با نام Serum در بستر بلاکچین Solana طراحی کند.

جی هائو (Jay Hao)، مدیرعامل صرافی OKEx، اعتقاد دارد که راه اندازی چند مرحله ای اتریوم ممکن است باعث شود این شبکه قابلیت مقابله با رشد بالقوه بازارهای DeFi را نداشته باشد. وی در این خصوص گفت:

ما می دانیم که اتریوم ۲.۰ از شبکه فعلی سریعتر خواهد بود. اما ما همچنین می دانیم که این شبکه در فازهای مختلفی منتشر خواهد شد و برای شروع ممکن است فقط ۱۰۰ برابر یا شاید کمی بیشتر سریعتر باشد. ما در حال حاضر شاهد بسیاری از بلاکچین های دیگری هستیم که می توانند عملکرد سریعتری نسبت به این شبکه داشته باشند.

آپدیت بعدی

پس از ارتقا بیکن چین،‌ ارتقا شارد چین ارتقا بعدی خواهد بود. براساس وبسایت اتریوم، ظرفیت شبکه افزایش خواهد یافت و سرعت انجام تراکنش ها با گسترش شبکه به ۶۴ بلاکچین که از آنها تحت عنوان شارد چین یاد می شود، افزایش خواهد یافت.

با اینکه پشتیبانی از حساب های کاربری برای پلتفرم دیفای به دلیل استفاده از اوراکل ها ضروری است اما شارد چین ها در مراحل اولیه خود از قراردادهای هوشمند و حساب های کاربری پشتیبانی نخواهند کرد.

مهمترین بروزرسانی اتریوم ۲.۰ برای دیفای فاز ۱.۵ خواهد بود که شبکه اصلی اتریوم به عنوان یک شارد چین به بیکن چین اضافه می شود و شبکه را از الگوریتم فعلی PoW به شبکه PoS تبدیل می کند. مقرر شده که این به روزرسانی در سال ۲۰۲۱ راه اندازی شود هرچند که هنوز تاریخ مشخصی برای این تحول معین نشده است.

رونق دیفای شبکه اتریوم را متراکم کرده و در نتیجه این ازدحام هزینه های تراکنش را به بالاترین حد خود رسانده است. همین موضوع دلیلی برای کاهش رشد دیفای شده است. اما شبکه اتریوم ۲.۰ می تواند باعث افزایش سرعت تراکنش ها و همچنین کاهش کارمزد تراکنش ها بشود.

کسالا هماچاندرا (Kosala Hemachandra) ، بنیانگذار و مدیرعامل MyEtherWallet – یک کیف پول مبتنی بر اتریوم – این رشد پیش بینی شده را حتی با مقادیر معاملات توسط غول های پرداخت الکترونیکی مانند Visa مقایسه کرده و می گوید:

افزایش کارایی و گس فی های ناچیز شبکه اتریوم ۲.۰ قطعاً به رشد و ارتقا دیفای کمک خواهد کرد. در حال حاضر، Visa می تواند بیش از ۲۰ هزار تراکنش را در ثانیه پردازش کند. با اتریوم ۲.۰، ما می توانیم به این میزان از تراکنش ها نزدیک شویم.

کاهش پیش بینی شده در کارمزد تراکنش ها و همچنین افزایش عملکرد و کارایی، مشارکت در دیفای را افزایش خواهد داد، زیرا بسیاری از سرمایه گذاران در دوره اوج دیفای در فصل تابستان به دلیل مشکلاتی که به آنها اشاره شد، فرصت های خوبی را برای سرمایه گذاری از دست دادند. هماچاندرا در این خصوص گفت:

شبکه اتریوم ۲.۰ در ابتدا با ۶۴ شارد فعالیت خود را آغاز خواهد کرد، به عبارت دیگر این شبکه قادر خواهد بود ۶۴ برابر حجم فعلی را پشتیبانی کند. درصورتی که با حجم بیشتری فعالیت خود را شروع کنیم، با مشکلات مقیاس پذیری دست و پنجه نرم خواهیم کرد. هرچند که در این خصوص روش های دو لایه ای می توانند بسیار مفید باشند. با روش های دو لایه ای و شبکه اتریوم ۲.۰ به راحتی می توانیم ۱۲۸ برابر ظرفیت فعلی را ایجاد کنیم.

دیفای ممکن است از راه اندازی مرحله ای متضرر بشود

اگرچه روش های لایه دوم می توانند به حل مشکلات مقیاس پذیری که اتریوم ۲.۰ ممکن است با آنها مواجه شود کمک کند، اما در طی مراحل مختلف راه اندازی، دیفای ممکن است به طور گسترده ای رشد کند. تمام مزایای پیشنهادی راه اندازی اتریوم ۲.۰ فقط پس از رسیدن به فاز نهایی راه اندازی موثر و کارآمد خواهد بود، زیرا تنها در این صورت شاردها کاملاً عملیاتی خواهند بود و از قراردادهای هوشمند پشتیبانی خواهند کرد.

به نظر می رسد با توجه به اینکه شبکه اتریوم ۲.۰ در فاز تحقیقاتی خود قرار دارد و طبق نقشه راهی که اتریوم اعلام کرده است، تا راه اندازی اتریوم ۲.۰ به دو سال زمان نیاز است. با اینکه بیشتر فعالیت های دیفای در بستر اتریوم انجام می شوند، اما بلاکچین های دیگری نیز وجود دارند که می توانند برای بدست آوردن بخشی از سهم بازار دیفای با اتریوم رقابت کنند. سیمون پیترز (Simon Peters)، مدیر ارشد حسابداری در eToro – یک پلتفرم تجارت اجتماعی – در این خصوص گفت:

کامل شدن راه اندازی اتریوم ۲.۰ ممکن است چندین سال طول بکشد. به همین دلیل ممکن است برخی از شبکه های رقیب مانند کاردانو، تزوس، ترون و ایاس از این مسئله به نفع خود استفاده کرده و بخشی از سهم بازار دیفای را به دست آورند.

انتقال به اتریوم ۲.۰ در شرایط زنده و همزمان اتفاق می افتد زیرا در مراحل مختلف راه اندازی اتریوم ۱.۰ باید به صورت یکپارچه فعالیت کند. در همین خصوص، پیترز به خطراتی که این انتقال زنده در حال حاضر برای پروتکل های دیفای می تواند داشته باشد اشاره کرد:

انتقال به اتریوم ۲.۰ یک محیط زنده در حال انجام شدن است و این کار آسانی نیست، مخصوصاً اینکه اتریوم ز تعداد زیادی پروتکل دیفای پشتیبانی می کند. همچنین این خطر وجود دارد که هرگونه مشکل در این مهاجرت یا تأخیر در عرضه اتریوم ۲.۰ باعث شود توسعه دهندگان پروژه های خود را در بستر دیگری ایجاد کنند و یا پروژه ها را به یک شبکه رقیب انتقال بدهند.

 

همراه ما باشید با معتبرترین اخبار ارز دیجیتال.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx