صفر تا صد: اتریوم ۲.۰ – تفاوت در چیست؟

اتریوم
  • زمان مطالعه: 10دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 3794 نفر

اتریوم ۲.۰: تفاوت در چیست؟

در روز اول ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ میلادی ، اتریوم ۲.۰ راه‌اندازی شد. یک غول جدید ، خیلی هم عالی. ولی اتریوم ۲.۰ به چه معناست؟ یا اصلا اتریوم ۲.۰ چیست و چگونه اتریوم ۲.۰ به‌دست بیاوریم؟ اتریوم ۱.۰ چه شد؟ امروز قصد پاسخ‌گویی به همه مقالات فوق را داریم.

 

سوال همیشگی ، اتریوم چیست؟

اگر به‌طور خلاصه تعریف کنیم ، اتریوم پلتفرمی OpenSource است که در سال ۲۰۱۳ توسط ویتالیک بوترین برای حل مشکلات بیت کوین معرفی شد و به‌عنوان اولین آلت کوین شناخته شد. هدف رسمی این پلتفرم حذف واسطه‌ها و غیرمتمرکز سازی پول است. اتریوم که به‌عنوان دومین نسل از بلاکچین‌ها معرفی شد از قابلیت‌های نوینی مانند ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند در این شبکه پشتیبانی می‌کند.

برای مطالعه بیش‌تر و دقیق‌تر درباره اتریوم ، به مقاله آموزشی معرفی اتریوم ارزینجا مراجعه فرمایید.

برنامه‌هایی که بر بستر اتریوم ساخته می‌شوند بسیار شبیه برنامه‌های دیگریست که شما در هر سیستم یا اینترنت پیدا می‌کنید. با این تفاوت که برنامه‌های شبکه اتریوم غیرمتمرکزاند. یعنی اینکه به یک سیستم یا سرور متکی نیستند. آن‌ها به رایانه‌های بسیار زیادی در کل شبکه متصل می‌شوند که همه آن‌ها بلاکچین اتریوم متصل اند. همه این‌ها به این معناست که برنامه‌های شبکه اتریوم هیچ وقت غیر فعال نمی‌شوند. حتی اگر توسط دولت‌ها و قانون‌گذاری منع شود.

پلتفرم اتریوم به شما این امکان را می‌دهد که به سادگی توکن‌های دیجیتال بسازید. برای این‌کار به‌جای این‌ که یک پلتفرم و بلاکچین را از اول طراحی کنید و شبکه‌ای جدید بسازید ، اتریوم به شما قالب‌های آماده خود را پیشنهاد می‌دهد.

 

چرا اتریوم مهم است؟

هیچ پیشرفتی هیچ‌وقت بی‌دلیل نیست. اتریوم هم بی‌دلیل رتبه دوم بازار ارزهای دیجیتال را در اختیار ندارد. اتریوم بزرگترین اکوسیستم را در تمام دنیای ارزهای دیجیتال را در اختیار دارد و بیش‌از ۱۰۰ رمزارز در شبکه ERC20 اتریوم در حال فعالیت اند.  مهم‌تر از همه ، تقریبا کل سیستم مالی غیرمتمرکز (DeFi) مبتنی بر اتریوم است. این شبکه بستر برنامه‌هایی با قابلیت‌های فوق‌العاده مثل ترید ، وام دهی ، وام گیری و پل میان شبکه‌ای است.

توکن ETH برای پرداخت هزینه‌های شبکه اتریوم که با عنوان gas شناخته می‌شوند کاربرد دارد. Gas با واحدی به نام Gwei شمرده می‌شود. اگر تقاضا برای برنامه‌های بستر اتریوم زیاد شود ، تقاضا برای توکن ETH هم زیاد می‌شود. به همین دلیل بسیاری معتقدند که روزی اتریوم جایگاه بیت کوین به‌عنوان بزرگترین رمزارز را تصاحب خواهد کرد.

شبکه اتریوم در حال حاضر تنها یک مشکل اساسی دارد. این شبکه تنها می‌تواند حدود ۱۵ تراکنش‌ در ثانیه را ثبت کند که نسبت به رقبای خود عدد ناچیزیست. این مشکل زمانی حساس می‌شود که شمار کاربران و برنامه‌های اتریوم به‌صورت لحظه‌ای در حال افزایش است و شبکه هر لحظه در حال شلوغ‌تر شدن است. از طرفی اتریوم مقیاس پذیر نیست و با شلوغ‌تر شدن شبکه تنها کارمزد شبکه بیش‌تر می‌شود و کاربران با تاخیر بیش‌تری روبه‌رو می‌شوند. اتریوم تنها یک هدف در پیش دارد و آن‌هم مقیاس پذیری است.

 

اتریوم ۲.۰ چیست؟

اتریوم ۲.۰ راه حل اتریوم برای مشکل مقیاس پذیریست. از سال ۲۰۱۵ در حال توسعه است و در ابتا با نام Serenity شناخته می‌شد.

اتریوم ۲.۰ از بلاکچینی کاملا جدید با نام بیک چین (Beacon Chain) استفاده می‌کند. بیکن چین هم از پروتکل شاردینگ برای افزایش بازده اتریوم بهره می‌برد. این پروتکل شامل ایجاد بلاکچین‌های اضافی و موازی به نام شارد است که به زنجیره اصلی متصل می شوند. در شاردینگ وقتی ظرفیت یک بلاکچین تکمیل شود یا امکان ثبت تراکنش نداشته باشد ، تراکنش به یک بلاکچین یا شارد دیگر منتقل خواهد شد و به‌صورت موازی با بلاکچین اصلی تراکنش ثبت می‌شود.

فعال سازی کامل اتریوم ۲.۰ مراحل متعددی دارد. هر چند که در سال ۲۰۲۰ راه اندازی شد ولی بهره‌برداری کامل آن نیازمند زمان است.

 

تفاوت در چیست؟

دو نسخه اتریوم دو تفاوت جزئی با یکدیگر دارند که عبارتند از: سرعت شبکه و شیوه استخراج ETH یا مکانیزم اجماع

اتریوم در حال حاضر توانایی ثبت ۱۵ تراکنش در ثانیه را دارد اما اتریوم ۲.۰ می‌تواند بیش از ۱۰۰ هزار تراکنش را در یک لحظه ثبت کند.

در اتریوم ، توکن‌های جدید به‌عنوان پاداش استخراج هر بلوک به ماینرهایی که به حل مسائل پیچیده می‌پردازند اهدا می‌شود. این شیوه که دقیقا مشابه با مکانیزم اجماع بیت کوین است گواه اثبات کار نام دارد. اما در اتریوم ۲.۰ از گواه اثبات سهام استفاده می‌شود. در این مکانیزم هر حسابی که حداقل میزان مورد نیاز ETH را در حساب کاربری خود ذخیره کند توانایی فعالیت به‌عنوان اعتبارسنج و نود شبکه را دارد. اعتبارسنج‌ها به‌ازای ثبت و تایید تراکنش پاداش هر بلوک را دریافت می‌کنند.

شبکه اتریوم به حدود ۵۲۵ هزار توکن اتریوم و ۱۶۴۰۰ اعتبارسنج‌ برای فعال سازی کامل اتریوم ۲.۰ احتیاج دارد. این محدودیت ، مقداری برای تضمین حداقلی عدم تمرکز و امنیت شبکه است. شبکه اتریوم اعلام کرده است که حجم پرداختی سود وابسته به تعداد توکن‌های ETH استیک شده در اکوسیستم است. ولی حداقل نرخ سود سالانه ۵% تضمین می‌شود. سود سالانه بر اساس مقدار اتریوم حساب شما محاسبه می‌شود نه براساس سرمایه نقدی و دلاری شما. تمامی پاداش‌ها و پرداختی‌های شبکه هم بوسیله اتریوم پرداخت می‌شود.

شما دو روش برای استیک اتریوم در پیش رو دارید. روش اول فعالیت در شبکه به عنوان یک اعتبارسنج مستقل است که به حداقل ۳۲ توکن ETH ، رایانه‌ای با قدرت پردازشی بالا و اینترنت پایدار احتیاج دارید.

روش دوم مشارکت در استخرهای نقدینگی است. در استخرهای نقدینگی شما با استیک دارایی‌های خود در شبکه ، معادل درصد مشارکت خود در حجم استخر ، بخشی از پاداش‌های استخر‌ را دریافت می‌کنید.

نکته بسیار مهم این است که در صورت تبدیل توکن‌ها اتریوم خود به اتریوم ۲.۰ ، امکان بازگشت به اتریوم ۱.۰ وجود ندارد.

عاقبت اتریوم چیست؟

بعد از راه‌اندازی کامل اتریوم ۲.۰ ، قیمت اتریوم ۱.۰ قطعا تحت تاثیر قرار می‌گیرد ولی چگونه؟

بعد از اتمام بروزرسانی‌ها می‌توان ۳ سناریو کلی برای اتریوم ۱.۰ متصور شد.

سناریو اول : کاهش عرضه ETH باعث افزایش قیمت آن شود.

همانطور که پیش‌تر گفتیم هر ETH که استیک می‌شود حداقل برای ۱ سال آینده از دسترس خارج خواهد شد. از طرفی بعد از بروزرسانی EIP-1559 مقداری از پاداش هر بلوک که قبلا به شبکه اضافه می‌شد ، برای تعدیل عرضه و تقاضا سوزانده می‌شود. در نتیجه این کاهش عرضه ممکن است ETH با افزایش قیمت مواجه شود.

 

سناریو دوم : نسخه توکنیزه اتریوم ۲.۰ افزایش قیمت ناپایدار ایجاد کند.

زمانی که اتریوم ۲.۰ توکنیزه وارد بازار شود شرایط مقداری پیچیده‌تر خواهد شد. دسترسی به این توکن در کنار قابلیت معامله آزادانه آن و بخصوص استفاده از آن برای DeFi می‌تواند باعث افزایش قیمت شدید این توکن شود. این افزایش قیمت می‌تواند به حدی باشد که  قیمت توکن ETH2 از توکن اصلی ETH پیشی بگیرد.

 

سناریو سوم : کاهش شدید قیمت اتریوم بلافاصله بعد از عرضه اتریوم ۲.۰ به بازار

در حال حاضر اتریوم ۲.۰ چندین هزار اعتبار سنج فعال دارد که موقتا در حال فعالیت در شبکه اصلی اتریوم هستند. این اعتبارسنج‌ها توانایی خروج از شبکه را ندارند و علاوه بر این تمامی پاداش دریافتیشان تا زمان عرضه ETH2 در شبکه قفل خواهد ماند. یعنی بسیاری از این اعتبارسنج‌ها نه‌تنها درآمدی نداشتن بلکه به دارایی‌های خود هم دسترسی نداشته اند. بعد از آزادسازی دارایی‌های این اشخاص امکان فروش دارایی‌ها بسیار زیاد است. این افزایش ناگهانی عرضهمی‌تواند با افت قیمتی شدید همراه باشد.

 

سخن آخر

به کفته ویتالیک بوترین اتریوم همیشه به پیشرفت خود ادامه خواهد داد. آن‌ها معتقدند تا زمان راه‌اندازی کامل اتریوم ۲.۰ به توسعه اتریوم ۱.۰ و رقابت با دیگر رمزارزها ادامه خواهند داد. توسعه دهندگان اتریوم معتقدند در صورت پیشرفت و توسعه اتریوم طبقه برنامه ، این شبکه حتما جایگاه اول دنیای رمزارزها را از آن خود خواهد کرد.

برای خرید ، فروش و کسب اطلاعات بیش‌تر اتریوم به وبسایت یا وبلاگ ارزینجا مراجعه فرمایید.

 

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx