صفر تا صد: دیسنترالند – بلاکچین در واقعیت مجازی

decentraland
  • زمان مطالعه: دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 1325 نفر

دیسنترالند : بلاکچین در واقعیت مجازی

واقعیت مجازی ، بازی‌های رایانه‌ای ، بلاک چین.

سه حوزه که هرکدام به خودی خود طرفداران زیادی دارد. حالا اگر از همه این سه فناوری باهم استفاده کنیم ، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

 

دیسنترالند چیست؟

دیسنترالند پروژه‌ای غیرمتمرکز و واقعیت مجازی آنلاین برای ساخت دنیایی جدید است. دیسنترالند بسیار شبیه به زندگی دوم است با این اختلاف که مبتنی بر بلاکچین و متکی بر اتریوم است. هدف دیسنترالند خلق ، توسعه ، درآمدزایی و سرمایه‌گذاری بر دارایی‌های مجازی است.

در دیسنترالند می‌توانید به خرید دارایی و املاک مجازی و توسعه آن‌ها بپردازید. می‌توانید زمین ، مغازه ، نمایشگاه ، فروشگاه و … بسازید و درآمدزایی کنید.

این پروژه توسط دو نابغه بلاکچین به نام Ari Meilich و Esteban Ordano طراحی شد. و ساخت و توسعه بلاکچین و قراردادهای هوشمند آن سال‌ها زمان برد. مین نت این پلتفرم در ماه فبریه سال ۲۰۲۰ رسما راه اندازی شد و حالا توسط یک DAO کنترل می‌شود.

در صحنه اصلی دیستنرالند از زمین‌ و املاک مجازی که به‌عنوان یک NFT و با نام LAND تعریف شده اند تشکیل شده است. تعداد ۹۰ هزار LAND با ابعاد ۱۰۰ متر در ۱۰۰ متر در بازی موجود است و این مقدار تنها می‌تواند در صورت تشخیص DAO تغییر کند. تمامی این زمین‌ها در طول و عرض محدود اند ولی در ارتفاع محدودیتی برای توسعه ندارند.

هر مجموعه از زمین با قالب و طراحی‌های مشابه یک منطقه یا ناحیه را می‌سازد. نواحی مثل شهر بازی ، پارک و …

صاحبان توکن‌های بومی دیستنرالند ، MANA ، می‌توانند با استفاده از توکن‌های خود در رای‌گیری‌های سیستم شرکت کنند و مقدار توکن‌ها در تاثیر و وزن هر رای موثرند. توکن‌های MANA از هرچیزی در پلتفرم موثرتر و مهم‌تر هستند. MANA یک توکن ERC20 است و به‌عنوان توکن حاکمیتی دیسنترالند استفاده می‌شود. در بازی دو نوع توکن دیگر مبتنی بر ERC721 با نام‌های LAND و Estate موجود است.به یک مجموعه از LAND ، Estate گفته می‌شود. هر دو این توکن‌ها ، توکن NFT و منحصر به ‌فرد هستند. هر شخص می‌تواند با استفاده از هر آدرس کیف پول خود یک شخصیت یا ویژگی‌های دلخواه در دیسنترالند بسازد و از آن برای فعالیت در پلتفرم استفاده کند.

هر یک از سه کاراکتر MANA ، LAND و Estate توسط یک قرارداد هوشمند تعریف می‌شود. قرارداد MANAtoken ، LANDregistry و Estateregistry. نکته بسیار جالب توجه این است که کلید خصوصی ورود به پایگاه داده یا Data Base قرارداد MANAtoken توسط تیم سازنده نابود شده است. و هیچ کس توانایی ایجاد تغییر در این پلتفرم را نخواهد داشت. تمامی LANDهای بازی قابل خرید و فروش بوسیله توکن MANA هستند و با جمع‌آوری این LANDها می‌توان ایالت یا Estateها را ساخت.

صاحبان توکن LAND می‌توانند بدون محدودیت ارتفاع به هر نوعی از ساخت و ساز در LANDهای خود بپردازند. کمپانی‌های بلاکچینی مختلفی مانند MAkerDAO ، Rarible هم تعدادی از این زمین‌ها را خریداری کرده‌اند و به‌عنوان گالری مجازی استفاده می‌کنند.

 

ویژگی‌های کلیدی Decentraland

آواتار : هر شخص برای فعالیت در این پلتفذم به یک آواتار احتیا دارد که رایگان است و میتوانید ظاهر این آواتار را با ‌استفاده از لباس‌ها و ویژگی‌های ظاهری رایگان طراحی کنید. البته که می‌توانید با استفاده از توکن MANA ویژگی‌های منحصر به فردی را برای آواتار خود تهیه کنید. هر آواتار یک پاسپورت دیسنترالندی دارد که در کیف پول متصل به بازی ذخیره می‌شود.

 

ساخت و ساز : هر شخص به محض خرید یک پارسل یا زمین می‌تواند به ساخت و ساز و توسعه آن بپردازد. همانطور که پیش‌تر گفته شد در ارتفاع ساخت و ساز ها هیچ محدودیتی وجود ندارد.

 

ویترین : در این ویترین یا بازار این پلتفرم شمار بسیار زیادی از لباس ، ساختمان ، ویژگی‌های ظاهری و حتی حق امتیاز اسم برای خرید در دسترس است.

 

DAO – سازمان غیرمتمرکز خودگردان: این سازمان غیرمتمرکز از زمان راه‌اندازی دیسنترالند در حال فعالیت و کنترل است. DAO تنها زیرساخت پلتفرم است که توانایی ایجاد تغییر در آن را دارد. این DAO توسط فناوری ساخت موسسه Aragon در حال فعالیت است.

 

حاکمیت دیسنترالند

بسیاری از دنیاهای مجازی در این ضمینه بصورت متمرکز و با کنترل ک ارگان یا سازمان فعالیت می‌کنند. اما در دیسنترالند به ‌دلیل ساختار غیرمتمرکز تمام حاکمیت شبکه بین هولدرهای توکن مانا تقسیم می‌شود. هولدرهای توکن MANA می‌توانند در شبکه به تصمیم گیری‌های DAO با استفاده از رای گیری اظهار نظر کنند.

 

برای شرکت در حاکمیت ابتدا باید توکن‌های MANA را به wMANA تبدیل کرد. این توکن پوششی باعث می‌شود که MANA قفل شود و امکان معامله ، انتقال و یا استفاده نداشته باشد. سپس کاربران با استفاده از توکن wMANA در حاکمیت شبکه مشارکت کنند. این کاربران در هر زمانی می‌توانند دوباره توکن wMANA را به MANA تبدیل و از آن استفاده کنند.

 

توکن MANA

دیسنترالند توانست در روز معرضه توکن MANA تنها در ۳۵ ثانیه اول ۲۴ میلیون دلار سرمایه جذب کند. این توکن‌ طی یک ICO در ۸ آگوست ۲۰۱۷ به بازار عرضه شد. در این مراسم هر ۱۰۰۰ توکن MANA به قیمت ۲۴ دلار به فروش رسید. و در آن زمان هر ۱۰۰۰ MANA معادل یک LAND بود.

در ابتدا این توکن تنها ۰.۰۲$ دلار قیمت داشت و تا انتهای ۲۰۲۰ توانست تا ۰.۰۹ دلار رشد کند. این توکن در حال حاضر بیش از ۳.۵ دلار قیمت دارد و همواره در حال رشد است.

 

  جمع بندی

دیسنترالند یکی از برترین پروژه‌های حوزه متاورس است که فرصت ‌های سرمایه‌گذاری بسیار متعددی را برای کاربران خود بوجود آورده است. بعد از تغییر نام موسسه مادر فیسبوک به متا و افزایش سرمایه‌گذاری‌های این موسسه در این صنعت احتمال می‌رود تمامی پروژه‌های متاورس و بخصوص دیسنترالند با رشد زیادی همراه شوند.

برای ورود و استفاده از این پلتفرم از لینک زیر استفاده کنید.

Decentraland 

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx