بررسی شبکه KEEP و موارد استفاده توکن آن

keep
  • زمان مطالعه: 5دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 1108 نفر

بررسی شبکه KEEP و موارد استفاده توکن آن

معرفی پروژه KEEP

شبکه کیپ (Keep) یک لایه خصوصی برای بلاک چین است که به کاربران واپلیکیشن‌ها اجازه می‌دهد تا داده‌های خود را به صورت کاملا محرمانه ذخیره کنند. این شبکه یک محل نگهداری داده به نام Keep‌ دارد. این شبکه Keepها را به سیستم‌های شرکت کنندگان، یا همان Signerها، به صورت تصادفی اعطا می‌کند که به ذخیره و مدیریت این نگهدارنده‌های اطلاعات کمک می‌کند.هسته اپلیکیشن کیپ، به نام Random Beacon، این توزیع رندم را فراهم می‌کند و هدف آن این است که به یک Signer منفرد اجازه ندهد اطلاعات ذخیره شده را کد شکنی کند. هر شرکت کننده توکن‌های KEEP را استیک می‌کند تا به عنوان یک Signer در صرافی برای هزینه خدمات شناخته شود.

تاریخچه

شبکه کیپ در سال ۲۰۱۷ توسط Matt Luongo و  Corbin Pon تاسیس شد که هر دوی آن‌ها قبل از این پروژه یک اپلیکیشن فروش بیت کوین به نام Fold را راه اندازی کرده بودند. در حالی که این دو روی Fold کار می کردند، متجه شدند که اتریوم به یک ابزار خصوصی تر احتیاج دارد. بنابراین Matt و Corbin تصمیم گرفتند یک لایه جدید داده تاسیس کنند که در آن همه بتوانند به صورت خصوصی داده‌های خود را ذخیره کنند.

شبکه Keep یک محفظه Off-Chain برای داده‌ها طراحی کرد. و نام آن را keep گذاشتند. این محفظه اطلاعات به قراردادهای هوشمند این اجازه را می‌دهد که با این داده‌ها اتباط داشته باشند و در عین حال شفافیت و قابلیت حساب رسی تراکنش‌ها نیز حفظ شود. Keep داده‌های خصوصی را رمزگذاری می‌کند و از آن‌ها از طریق محاسبات چند عاملی (sMPC) محافظت می‌کنند.

این شبکه از نودهای (Node) اپراتور که Signers‌ نام داند تشکیل شده است که توکن‌های KEEP را استیک می‌کنند تا داده‌های خصوصی را در صرافی برای هزینه خدمات ذخیره و مدیریت کنند. این توکن و مکانسیم استیکینگ آن از حمله‌های Sybil و رفتارهای متقلبانه جلوگیری می کند.

Signerها به صورت رندم برای ذخیره داده‌های در نظرگرفته شده از طریف هسته مرکزی اپلیکیشن Keep انتخاب می‌شوند. این هسته مرکزی Random Beacon یا همان بیکن تصادفی نام دارد. در کل هدف سیستم Keep این است که به Signerها اجازه رمزگشایی داده‌های ذخیره شده را ندهد.

اولین کاربرد Keep در اپلیکیشن‌ tBTC است. tBTC به عنوان یک پل با حداقل میزان اعتماد (Trust—minimized bridge) بین بیت کوین و اتریوم عمل میکند. Signerهای شبکه Keep تبادل و موضوعات ذخیره‌ی مرتبط با تعویض بیت‌کوین (Swapping BTC) به توکن‌های tBTC سازگار با اتریوم را تسهیل می‌کنند. بنابراین هولدرهای BTC‌می توانند به بخش DeFi اتریوم دسترسی داشته باشند. tBTC بر روی شبکه اتریوم و شبکه اصلی بیت کوین در می ۲۰۲۲ راه اندازی شده است. اما تنها چند روز بعد از راه اندازی tBTC کاربران متجه یک شکاف در کد این پروژه شدند. بنابراین tBTC سپرده گذاری سرمایه گذاران را متوقف کرد. بعد از چندین بار بررسی و آزمایش این پروژه بر روی شبکه اصلی عمومی، سرانچام موفق شدند در سپتامبر ۲۰۲۰، tBTC را دوباره راه اندازی کنند.

سرمایه گذاران

در زیر می‌توانید لیست سرمایه گذاران آن را مشاهده کنید. از بین آن‌های شرکت سرمایه گذاری Coinbase از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

keep

 

موارد استفاده این توکن

این توکن بر بستر اتریوم ساخته شده است (ERC-20). توکن KEEP یک توکن کار است. این کار در بین استیک کنندگان KEEP در شبکه پخش با توجه به مقداری که آن‌ها استیک کرده‌اند پخش می‌شود. عملیات پخش توسط رندم بیکن انجام می‌شود. رفتار خارج از چارچوب استیک کنندگان موجب از بین رفتن دارایی و حذف آن‌ها از شبکه می‌شود. این مکانیسم مشابه بقیه اثبات سهام‌ها است.

با توجه به تیم Keep، رندم بیکن نمی‌تواند بدون توکن مخصوص این شبکه که با رشد و تنزل استفاده از شبکه تغییر می‌کند، عمل کند. با استفاده از این توکن انجام هرگونه حمله از بیگانگان با استخرهای بزرگ از نظر ارزش بسیار گرن قیمت خواهد بود.

هولدرهای KEEP می‌توانند از طریق عملیات بیکن و شرکت در کارها در شبکه درآمد داشته باشند. Keepها محاسبات چند عاملی هستند که خدماتی را برای بقیه قراردادهای هوشمند پیشنهاد می‌کنند. این پیشنهادات شامل ذخیره داده، رمزگذاری غیرمتمرکز است. هر DApp دیگری قابلیت ساخته شدن بر بستر KeeP را دارد و تنها به استیک کردن KEEP‌نیاز دارند. جالب است بدانید که هیچ دارایی دیجیتالی مانند توکن KEEP نمی‌تواند در اکوسیستم tBTC عمل کند.

 

در حال حاضر قیمت این توکن ۰.۶۷$ است.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx