سازمان غیرمتمرکز مستقل یا همان دائو DAO چیست؟

دائو
  • زمان مطالعه: دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 1478 نفر

سازمان غیرمتمرکز مستقل (DAO)

سازمان غیرمتمرکز مستقل یا همان دائو DAO چیست؟

یکی از ویژگی‌های بسیار مهم دارایی‌های دیجیتال، غیرمتمرکز بودن آن‌ها است. این بدان معناست که این دارایی‌ها توسط یک سازمان مشخص مانند; دولت یا بانک مرکزی کنترل نمی‌شوند. بلکه مدیریت آن‌ها توسط چندین کامپیوتر، شبکه و یا نود (Node) انجام می‌شود. در بسیاری از موارد، دارایی‌های مجازی از این ویژگی غیرمتمرکز بودن برای دستیابی به حریم شخصی و امنیت بیشتر استفاده می‌کنند; که به طور معمول این امر در دارایی‌های سنتی و تراکنش‌های آن‌ها وجود نداشت. در سال ۲۰۱۶ گروهی ایده‌ای را تحت عنوان دائو یا سازمان غیرمتمرکز مستقل منتشر کردند. این ایده اصلی از اصل غیر متمرکز بودن رمزارزها برگرفته شده بود.

درک بیشتر سازمان غیرمتمرکز مستقل (DAO)

DAO سازمانی است که با هدف غیرمتمرکز بودن و مستقل بودن طراحی شده است. این سازمان بر اساس یک کد منبع باز (Open Source) و بدون ساختار مدیریتی مرسوم یا هیئت مدیره مدیریت می‌شود. برای اینکه کاملا غیرمتمرکز باشند، DAO به هیچ قومیت یا ملیتی تعلق ندارد اما از شبکه اتریوم استفاده می‌کند.

چرا سازمانی مانند DAO پدید می‌آید؟

توسعه دهندگان DAO معتقدند که آن‌ها می‌توانند خطاهای انسانی یا سواستفاده از سرمایه‌های سرمایه گذاران را با استفاده از قرار دادن قدرت در دستان سامانه‌های خودکار برطرف کنند. DAO با کمک اتریوم طراحی شده است تا به سرمایه گذاران اجازه دهد سرمایه خود را به صورت کاملا ناشناس در هر تقطه‌ای از دنیا ارسال کنند. همچنین DAO شرایطی را فراهم میکند تا صاحبان توکن حق رای در پروژه‌ها داشته باشند.

DAO در اواخر آپریل ۲۰۱۶ به لطف فروش حجم زیادی از توکن‌ها به ارزش ۱۵۰ میلیون دلار در یک ماه تاسیس شد. در همین زمان، راه اندازی دائو،به عنوان بزرگترین کمپین جمع آوری کمک های مالی در تمام دوران ها شناخته شد.

انتقادات از DAO

تا اواخر می ۲۰۱۶، دائو درصد زیادی از توکن‌های اتر که تا آن زمان منتشر شده بودند را نگه داشت. تقریبا در همان زمان نیز، مقاله‌ای منتشر شد که چندین خلاء امنیتی محتمل را گزارش داده بود. و به سرمایه گذاران هشدار داده بود تا زمانی که تکلیف این مسائل مشخص نشود از رای دادن به پروژه‌های آینده خودداری کنند.

پس از آن در ژوئن ۲۰۱۶، هکرها به خلاهای مذکور حمله کردند. هکرها ۳.۶ میلیون عدد اتریوم به ارزش ۵۰ میلیون دلار در آن زمان به دست آوردند. همین امر موجب اختلاف بین سرمایه‌گذاران دائو شد. برخی از مردم راه‌هایی را برای مشخص کردن هکرها پیشنهاد دادند. و عده‌ای نیز منحل شدن دائو را پیشنهاد کردند. همچنین این اتفاق در هارد فورک اتریوم که با فاصله زمانی کوتاهی اتفاق افتاد به صورت ویژه‌ای مد نظر قرار گرفت.

با توجه به IEEE Spectrum، دائو در برابر خطاهای برنامه نویسی و حملات هکرها ضعیف بود. این واقعیت که این سازمان در حال ترسیم قلمرو جدیدی از نظر مقررات و قوانین شرکتی بود، احتمالاً برطرف کردن این مشکلات را دشوارتر می‌کرد. پیامدهای ساختاری این سازمان به طور بالقوه متعدد بود; سرمایه گذاران نگران بودند که مسئول اقدامات انجام شده توسط دائو شناخته نشوند.

دائو در مورد فروش یا عدم فروش اوراق بهادار نیز به صورت مبهم فعالیت می کرد. علاوه بر این، مسائل طولانی مدت دیگری نیز در مورد نحوه عملکرد دائو در دنیای واقعی وجود داشت. سرمایه گذاران و پیمانکاران به طور یکسان نیاز به تبدیل اتریوم به ارزهای فیات داشتند و این می توانست بر ارزش اتر تأثیر بگذارد.

پس از بحث درمورد آینده DAO و حادثه هک گسترده در اوایل تابستان میلادی، در سپتامبر ۲۰۱۶، چندین صرافی برجسته، توکن DAO را از فهرست خارج کردند، که نشانه‌‌ای برای پایان تلخ دائو بود.

آینده دائو

آینده دائو چیست؟ همانطور که در ابتدا پیش بینی می شد تا اواسط سال ۲۰۲۰ خبری از DAO نبود. با این وجود، علاقه به سازمان‌های غیرمتمرکز مستقل همواره در حال رشد بوده است. در سال ۲۰۲۱، بنیاد Maker، به عنوان حامی اصلی DAO، اعلام کرد که به طور رسمی به MakerDAO (خالق استیبل کوین DAI) واگذار شده و تا پایان سال منحل خواهد شد.

در حالی که بسیاری از نگرانی ها و مسائل بالقوه در رابطه با قانونی، امنیت و ساختار این سازمان وجود دارد، برخی از تحلیلگران و سرمایه گذاران بر این باورند که این نوع سازمان در نهایت موفق خواهد شد. و قدرت جایگزین شدن با کسب و کارهای با ساختار سنتی را دارد.

 

برای افزایش دانش خود در حوزه بلاک چین به وبلاگ آموزشی ارزینجا رجوع کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx