صفر تا صد: یونی سواپ ، پرطرفدارترین صرافی غیرمتمرکز

  • زمان مطالعه: 10دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 2126 نفر

یونی سواپ ، پرطرفدارترین صرافی غیرمتمرکز

طی سال‌های اخیر صنعت ارزها و دارایی‌های دیجیتال سیستم مالی جهان را از ابتدا طراحی کرده و باعث تغییر ساختار کلی آن شده است. با ظهور امور مالی غیرمتمرکز یا DeFi و افزایش روز افزون محبوبیت رمزارزها حجم بسیار زیادی از سرمایه‌گذاران خصوصی و  موسسات برای استفاده از موقعیت‌های این بازار روانه آن شدند. در سال ۲۰۱۹ ارزش اکوسیستم DeFi تنها ۷۰۰ میلیون دلار برآورد می‌شد. ولی حالا بیش از ۵۰ میلیارد دلار، دارایی‌های قفل شده اکوسیستم DeFi ارزش دارند.

از دلایل رشد این بازار می‌توان به خدمات بی حد و مرز و جایگزینی برای همه انواع سیستم‌های مالی متمرکز از حساب‌های سرمایه‌گذاری تا بیمه اشاره کرد.

خدمات مالی و برنامه‌های غیرمتمرکز (DeFi & dApps) توسط اکوسیستم اتریوم و نسل دوم بلاکچین‌ها به دنیا معرفی شد. و امکان ساخت سیستم‌های مالی امن، شفاف و غیرمتمرکز را به‌وجود آورد. سیستم‌های مالی نظیر آربیتراژ، وام‌گیری و وام‌دهی، فارمینگ و استیک دارایی‌ها با نرخ برگشت سرمایه بالا. در کنار موارد فوق معامله‌گری غیرمتمرکز توسط صرافی‌های غیرمتمرکز و پروتکل‌های نقدینگی‌ساز خودکار تعریف و تفهیم شد. یکی از بنیان‌گذاران این عرصه در دنیای ارزهای دیجیتال یونی سواپ است.

پروتکلی غیرمتمرکز با سیستم تامین نقدینگی خودکار مبتنی بر شبکه اتریوم.

درآمدی بر یونی سواپ و شیوه‌کاری آن

یونی سواپ یک صرافی غیرمتمرکز پیشگام مبتنی بر بلاکچین اتریوم، تماما متفاوت از صرافی‌های متمرکز و سنتی; با هدف حذف واسطه بین طرفین معامله ارزهای دیجیتال است. این صرافی که کنترل آن توسط کاربران انجام می‌شود از چندین نوع مختلف تبادل دارایی‌ها پشتیبانی می‌کند. این صرافی که در سال ۲۰۱۸ میلادی توسط هیدن آدامز (Hayden Adams) راه‌اندازی شد. یونی سواپ پرطرفدارترین صرافی غیرمتمرکز با بیش از ۵ میلیارد دلار دارایی قفل شده در قرارداد‌های هوشمند خود است.

از آنجایی که این صرافی مبتنی بر اتریوم است، از تمام توکن‌های شبکه ERC-20 و دیگر زیرساختار‌های اتریوم مثل قراردادهای هوشمند و DAO پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این یونی سواپ Opensource بوده و می‌توانید به کدهای برنامه نویسی این پلتفرم در شبکه github دسترسی داشته باشید. به لطف این ویژگی هرکس می‌تواند پلتفرمی مشابه یونی سواپ را به‌صورت رایگان بسازد. شیوه‌ای که صرافی سوشی سواپ ساخته شد هم همین است.

یونی سواپ برای افزایش سرعت رشد خود و میزان نقدینگی‌های شبکه از پروتکل نقدینگی‌ساز خودکار (AMM) منحصر به فرد خود استفاده می‌کند. زیرساخت های AMM در واقع یکی از قابل توجه ترین پیشرفت هایی است که توسط اکوسیستم DeFi معرفی شده است. زیرا ویژگی های فوق العاده ای را در اختیار کاربران قرار می دهد ، مانند توانایی مبادله توکن‌های ERC-20 بدون نیاز به یافتن خریدار یا فروشنده در طرف دیگر معامله.

پروتکل نقدینگی‌ساز خودکار این امر را ممکن می‌کند تا برای انجام معامله نیازی به دو طرف نباشد. در مبادله‌های سنتی خریداران و فروشندگان قیمت‌های مختلفی را برای یک دارایی پیشنهاد می‌دهند. وقتی قیمت مدنظر طرفین معامله باشد، معامله صورت می‌پذیرد. بازار سهام، طلا، املاک و بسیاری از بازارهای دیگر به همین شیوه فعالیت می‌کنند. در صرافی‌های رمزارز متمرکزهم شیوه کار به همین صورت است.

اگر برای مثال کسی علاقه به فروش بیتکوین خود به مقدار فرضی ۱۰۰ هزار دلار باشد، پیشنهاد خود را ثبت می‌کند و منتظر می‌ماند تا خریداری با قیمت مشابه و حجم برابر یا بیش‌تر پیشنهاد خود را ثبت کند. تا معامله توسط واسطه یا صرافی انجام شود. یکی از مشکلات این نوع از معامله‌ها موجودی بازار است. اگر موجودی درکار نباشد معامله‌ای هم در کار نیست. پروتکل نقدینگی‌ساز خودکار با شیوه منحصر به فرد خود این مشکل را حل می‌کند. این پروتکل از استخرهای نقدینگی (Liquidity Pools) و ارائه دهندگان نقدینگی (Liquidity Providers) استفاده می‌کند. در این شیوه کاربرانی که قصد نگهداری بلند مدت توکن‌های خود را دارند نقش ارائه دهنده نقدینگی را ایفا می‌کنند.

هرکسی می‌تواند با امانت قرار دادن توکن‌های خود درآمدزایی کند و استخرهای نقدینگی را پر کند.شیوه کاری در این پروتکل DeFi به این صورت است که افراد توکن‌های خود را امانت قرار می‌دهند و درآمدزایی می‌کنند. یا به اصطلاح استخری از دارایی‌ها درست می‌کنند. خریداران آن دارایی می‌توانند در ازای دارایی خود مقداری از این دارایی را بردارند; فروشندگان هم می‌توانند دارایی‌های خود را در ازای نوعی دیگر از دارایی به این استخر اضافه کنند. به این صورت هیچ‌وقت نیازی به حضور همزمان خریدار و فروشنده نیست. شیوه کاری بسیار مشابه با سد است; از طرفی توسط رودها پر می‌شود، آب جمع آوری می‌شود و مقداری از آن از طرفی دیگر وارد رودی دیگر می‌شود.

لازم به ذکر است که استخرهای نقدینگی یونی سواپ تمام توکن‌ها و امکانات شبکه ERC-20 و لایه دوم اتریوم را پشتیبانی می‌کند.

توکن UNI

این توکن ، به‌عنوان توکن حاکمیتی صرافی یونی سواپ در سپتامبر ۲۰۲۰ عرضه شد. یونی سواپ هیچ‌وقت این توکن را برای فروش عرضه نکرد و آن‌ها را به کاربران قدیمی خود هدیه داد.

تعداد توکن‌های یونی سواپ به ۱ میلیارد واحد محدود است. ۶۰ درصد از این مقدار در حال گردش در بازار است. و ۴۰ درصد باقی این توکن‌ها به‌عنوان جایزه به سرمایه‌گذاران و هیئت تصمیم‌گیری این شبکه اهدا خواهد شد. از این توکن برای رای‌گیری در پروژه‌های آتی صرافی استفاده می‌شود. این توکن در حال حاضر در رتبه نهم بازار ارزهای دیجیتال قرار دارد.

امنیت UniSwap

در گذشته یونی سواپ مانند هر صرافی دیگر مشکلاتی درباره شیوه‌کار صرافی وجود داشته. در آوریل سال ۲۰۲۰ مقداری بیتکوین به ارزش نسبی ۱ میلیون دلار; و کمی بعد از آن در آگوست ۲۰۲۰ مبلغ ۳۷۰ هزار دلار توکن Opyn ناپدید شد. صاحبان این حساب‌ها در ابتدا یونی سواپ را مقصر دانستند. اما هیچ وقت موفق به اثبات حرف خود نشدند و یونی سواپ مشکل را عدم رعایت موارد امنیتی توسط کاربران این حساب‌ها اعلام کرد. چندی پیش دامنه uniswap.com دزدیده شد و کاربران را به Sushiswap هدایت می‌کرد. البته که دامنه رسمی یونی سواپ Uniswap.org است ولی این مشکل سریعا حل شد.

وقتی حرف از صرافی‌ها می‌شود، اعتماد مسئله بسیار بزرگیست. ولی درباره یونی سواپ شرایط کمی متفاوت است و شما می‌توانید با خیال راحت در این صرافی معامله کنید. سرورهای این صرافی در مناطق مختلفی از جهان گسترش یافته‌اند و در نتیجه حمله سایبری و هک این شبکه بسیار سخت و تقریبا غیرممکن است. البته که چون دارایی‌های اشخاص هیچ‌وقت مستقیما در صرافی قرار نمی‌گیرد امنیت دارایی‌ها توسط کیف پول مورد استفاده هم تضمین می‌شود.تنها مشکل صرافی‌های غیرمتمرکز این است که هر کسی می تواند توکن‌های خود را در Uniswap لیست کند. بنابراین افرادی با هدف کلاهبرداری توکن‌های جعلی خود را در این صرافی لیست می‌کنند. بنابراین باید از این نظر بسیار مراقب باشید.

اگر این مطلب از نظرتون مفید بود حتما دیدگاه خودتون رو با ما درمیان بگذارید و برای حمایت از ما لطفا این مقاله را انتشار دهید.

بررسی ویدئو نحوه کار با این صرافی به زودی در وبلاگ و صفحه اینستاگرام ارزینجا منتشر می‌شود.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx