بررسی تاثیرات هارد فورک لندن: از کاهش کارمزد تراکنش ها تا افزایش قیمت اتریوم

بررسی تاثیرات هارد فورک لندن: از کاهش کارمزد تراکنش ها تا افزایش قیمت اتریوم
  • زمان مطالعه: 6دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 1380 نفر

بررسی تاثیرات هارد فورک لندن: از کاهش کارمزد تراکنش ها تا افزایش قیمت اتریوم

هارد فورک لندن اتریوم یک نوع به روزرسانی است که مدل کارمزد تراکنش های بلاکچین و بمب ساعتی سختی را تغییر می دهد. در این مدل، شبکه اتریوم مبنای هزینه تراکنش ها را به جای قیمت های گس، بر پایه هر بلوک قرار خواهد داد.

همزمان با انتشار اتریوم ۲.۰، توسعه دهندگان همچنین یک رویداد ساخته شده به نام بمب ساعتی سختی را به تأخیر خواهند انداخت. این کار ماینرها را برای تغییر از اجماع اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS) ترغیب خواهد کرد.

به دلیل تغییرات قابل توجهی که این به روزرسانی در کارمزد تراکنش ها و ماینینگ ایجاد خواهد کرد، اختلاف نظرهای بسیاری در خصوص این به روزرسانی وجود دارد. و از طرفی، اطلاعات دقیقی در خصوص تبعاتی که این به روزرسانی خواهد داشت، در دسترس نیست.

ویژگی‌ های جدید هارد فورک لندن

به روزرسانی لندن اتریوم یک هارد فورک است که دو طرح جدید برای ارتقا اتریوم (EIP) را به ارمغان می آورد. انتشار اتریوم ۲.۰ موسوم به Serenity برای سال ۲۰۲۲ برنامه ریزی شده است و به روزرسانی لندن مقدمات اتریوم ۲.۰ از جمله انتقال به اجماع اثبات سهام را فراهم خواهد کرد. از آنجایی که به روزرسانی لندن یک هارد فورک است، برای تداوم ماینینگ و اعتبار سنجی، تمامی گره ها باید از قوانین جدید و آخرین نسخه استفاده کنند.

در این به روزرسانی مهمترین تغییر، تغییر در کارمزد تراکنش ها خواهد بود که شامل یک مکانیسم مقابله با افزایش قیمت (ضد تورمی) است. پیش از این، برای انجام تراکنش ها،‌ کاربران مبلغ پیشنهادی خود را برای پرداخت کارمزد گس ارائه می کردند. ماینرها نیز، بر این اساس، تراکنش ها را در اولویت قرار می دادند. اما با این به روزرسانی، هر بلوک یک هزینه ثابت و مشخص خواهد داشت. این تغییر در نتیجه طرح ارتقا EIP-1559 است که همراه با طرح ارتقا EIP-3238، در به روزرسانی لندن موجود خواهد بود.

طرح ارتقا EIP-1559

طرح ارتقا EIP-1559، یک طرح پیشنهادی برای تغییر کارمزد گس است که توسط کاربران در شبکه اتریوم پرداخت می شود. این طرح توسط ویتالیک بوترین، موسس اتریوم، و تیمی از سایر توسعه‌ دهندگان ایجاد شده است.

با گذشت زمان، متوسط هزینه پرداختی توسط کاربران برای معاملات کوچک بسیار گران شده است. به عنوان مثال، اگر هزینه شبکه در حدود ۲۰ دلار باشد، ارسال ۲۰ دلار اتریوم یا هر دارایی دیجیتال دیگری در این شبکه برای کاربران مقرون به صرفه نخواهد بود. از همین رو، هزینه های بالا سبب شده است که اتریوم برای افرادی که به تازگی پا به این عرصه گذاشته اند، جذابیتی نداشته باشد.

طرح ارتقا EIP-1559، یک مکانیسم جدید برای قیمت گذاری تراکنش ها پیشنهاد می کند که در این حالت برای هر بلوک یک کارمزد مبنا و پایه در نظر گرفته می شود. شبکه نیز این کارمزد پرداختی را می سوزاند و در نتیجه باعث کاهش عرضه اتریوم (ETH) می شود. به همین ترتیب ویژگی ضدتورمی این طرح تاثیرگذار خواهد بود.

هزینه پایه تعیین شده برای هر بلوک بسته به ازدحام شبکه متغیر خواهد بود. به عبارتی دیگر، اگر حجم معاملات در یک بلوک بیش از ۵۰٪ باشد، هزینه پایه افزایش خواهد یافت. عکس این موضوع نیز صدق می کند. هدف این مکانیسم ایجاد یک سطح تعادلی ۵۰ درصدی برای بلوک ها است.

کاربران همچنین می توانند برای خارج شدن از صف تراکنش ها مبلغی را به عنوان انعام به ماینرها به عنوان مشوق پرداخت کنند. هر چند که اتریوم در تلاش است که حتی بدون پرداخت انعام، ظرفیت بلوک ها را در حد ۵۰٪  حفظ کند. با بکارگیری این راهکار و وجود فضای زیادی که در هر بلوک در دسترس است، انتظار می رود که برای قرار گرفتن در سر صف، کاربران نیازی به پرداخت مبالغ بالا به عنوان انعام نداشته باشند.

طرح ارتقا EIP-3238

در شبکه اتریوم یک بمب ساعتی سختی وجود دارد که فرایند ماینینگ اتریوم را به طور فزاینده ای دشوارتر می کند. وقتی به بمب ساعتی سختی برسیم، زمان لازم برای استخراج یک بلوک جدید آنقدر طولانی خواهد بود که سودآوری ماینرها به طور قابل توجهی کاهش می یابد و سرعت انجام تراکنش ها بسیار کند می شود. بنابراین،‌ توسعه دهندگان می خواهند از این موضوع اطمینان حاصل کنند که ماینرها چاره ای جز توقف استخراج اتریوم ۱.۰ نخواهند داشت، پس باید به اتریوم ۲.۰ مهاجرت کنند.

با این حال، بلاکچین خیلی زود به این بمب ساعتی خواهد رسید. به همین دلیل، برای حصول اطمینان از اینکه شبکه اعتبار سنج ها در زمان مناسب به مدل اجماع اثبات سهام اتریوم ۲.۰ منتقل خواهند شد، چاره ای جز به تاخیر انداختن بمب ساعتی وجود ندارد.

نظرات و بازخوردها

زمانی که صحبت از به روزرسانی لندن می شود، نظرات کاربران متفاوت هستند که عمدتا نگرانی ها در خصوص کارمزد تراکنش ها است. با پایان اجماع اثبات کار،  میزان درآمد ماینرها به طور قابل توجهی کاهش خواهد یافت. نگرانی دیگری که وجود دارد متمرکز شدن ماینینگ اتریوم است. برخی معتقدند که تنها ماینرهای بزرگ که به انرژی های ارزان قیمت دسترسی دارند، می توانند از اتریوم ۲.۰ کسب درآمد کنند.

در حالی که نمی توان به طور قطع این موضوع را پیش بینی کرد، اما انتظار می رود که مکانیسم ضد تورمی جدید اتریوم باعث افزایش قیمت ETH شود. چنین پیش بینی نشات گرفته از این موضوع است که پس از به روزرسانی، اتریوم کارمزد پایه را خواهند سوزاند.

تاثیر به ‌روزرسانی لندن بر کاربران

در مکانیسم فعلی شبکه اتریوم هرچه کارمزد بیشتری توسط کاربران پرداخت شود، به همان اندازه احتمال انتخاب و تایید تراکنش توسط ماینرها افزایش می ‌یابد. اما پس از هارد فورک لندن، دیگر نیازی به تعیین کارمزد گس وجود ندارد.

در عوض، کاربران علاوه بر کارمزد مبنا، یک گزینه پرداخت انعام به ماینرها خواهند داشت. هرچند که ممکن است از زمان ثبت تراکنش تا اضافه شدن آن به بلوک، کارمزد مبنا تغییر کند. به منظور اجتناب از این موضوع، کاربران می توانند یک سقفی برای کارمزد پرداختی خود تعیین کنند. اگر ماینری تراکنشی را به بلوکی اضافه کند که کارمزد مبنای آن کمتر از سقف کارمزد تعیین شده توسط کاربر باشد،‌ شبکه ما به التفاوت را به کاربر پس خواهد داد.

 

همراه ما باشید با معتبرترین اخبار ارز دیجیتال.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx