چرا ساتوشی ناکاموتو هنوز ناشناس است؟

  • زمان مطالعه: دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 1431 نفر

چرا ساتوشی ناکاموتو هنوز ناشناس است؟

 

در ماه آپریل ۲۰۲۱ ، آخرین ایمیلی که از طرف ساتوشی ناکاموتو ارسال شده است ده ساله می‌شود.

ده سال است است که از غیاب خالق ناشناس ارزهای دیجیتال می‌گذرد و برای بسیاری از افراد هویت او سوالی بزرگ است. به هر حال همین ناشناس بودن سازنده بیت کوین ، یکی از جذابیت‌های آن است.

بیت کوین در سال ۲۰۰۸ عرضه رسمی شد ، زمانی که شخصی با لقب ساتوشی ناکاموتو ایده یا وایت پیپر خود را منتشر کرد. و فناوری خود را یک سیستم مالی نقدی همتا به همتا معرفی کرد.  این وایت پیپر توسط تعداد اندکی از علاقه‌مندان به ارزهای رمزنگاری شده مورد بحث قرار گرفت ولی تعداد کمی از آن‌ها به پتناسیل پیشرفت این فناوری باور داشتند. در ۳ ژانویه ۲۰۰۹ ، شبکه بیت کوین پا به دنیای واقعی گذاشت و اولین بلاک خود را ثبت کرد. ساتوشی درباره اولین بلوک بیت کوین گفت: صدر اعظم در آستانه دومین کمک مالی به بانک‌ها. کنایه‌ای به هرج و مرج بازارهای مالی جهانی در آن زمان.

در ماه‌های بعد از ناکاموتو به همراه کدنویسی به نام هال فینی شروع به رفع پیچیدگی‌ها و رفع اشکالات یک ایده انقلابی – اولین ارز دیجیتال غیرمتمرکز، بیت کوین کرد.

بیت کوین در ابتدا به دلیل پیچیدگی بالا یک ادغام از فناوری ، سایفرپانک و رمزنگاری و سیستمی مالی بود. و برای بسیاری به این دلیل غیرقابل درک بود که عقاید سیاسی ، فلسفه ، فناوری و … در تضاد بود. همانطور که جان اولیور (John Oliver) در وصف بیت کوین می‌گوید: ادغام هرقسمت نامفهوم پول با تمام قسمت‌های نامفهوم رایانه‌ها.

 

عقاید ذهنی ساتوشی ناکاموتو

در روزهای ابتدایی بیت کوین ، ساتوشی یک نویسنده آنلاین بود. او در انجمن بیت کوین  درباره بیت کوین توضیح می‌داد و به سوالات دیگران پاسخ می‌داد. از جمع‌آوری توضیحات او، می‌توان متوجه شد که انگیزه او ساخت یک ارز دیجیتال خارج از کنترل بانک مرکزی است. در سال ۲۰۱۱ ساتوشی نوشت: مشکل اصلی ارزهای فیات ، نیاز به اعتماد طرفیت برای کارآمدی آن است. باید به بانک مرکزی اعتماد کرد تا ارز را تحقیر نکند، اما تاریخچه ارزهای فیات پر از نقض این اعتماد است. ما باید به بانک‌ها اعتماد کنیم که پول ما را نگه می‌دارند و آن‌ها را به صورت الکترونیکی منتقل می‌کنند، ولی آن‌ها در عوض با استفاده از پول ما به پرداخت وام‌های بدون پشتوانه می‌پردازند.

اختراع بیت کوین و انتشار ایده آن در وایت پیپر بیت کوین ، یک دستاور و اختراع بزرگ در زمینه علوم کامپیوتری بود. این مسئله که بلاکچین و یک شبکه‌ی زنجیره‌ای اختراع ساتوشی نبود کاملا درست است. و افراد دیگری سال‌ها پیش فناوری مشابه  بلاکچین را معرفی کردند ، اما فناوری که امروزه با نام بلاکچین شناخته می‌شود و مبتنی بر مکانیزم اجماع گواه اثبات کار فعالیت می‌کند تماما اختراع ساتوشی ناکاموتو محسوب می‌شود.

این مکانیزم اجماع مجموعه‌ای از مشکلات را مانند خرج دوگانه پول; که با عنوان اشکالات اصلی بیزانتین شناخته می‌شوند را حل کرد. با جمع‌آوری همه این اطلاعات می‌توان به نتیجه رسیدکه ساتوشی در هر دو زمینه اقتصاد و برنامه نویسی نابغه بوده است. در آپریل ۲۰۱۱ ، ساتوشی با انتشار یک متن اعلام کرد که در حال ترک بیت کوین است ، و آن را به دستانی مطمئن ، گوین اندرسون سپرده است. و پس از آن با بخشیدن سورس کد و چند درگاه بیت کوین به گوین اندرسون برای همیشه ناپدید شد.

حالا ارزش بازار بیت کوین به تریلیون‌ها دلار و قیمت آن به چند ده هزار دلار رسیده ، و چون ساتوشی بلاک‌های ابتدایی را به تنهایی ماین کرده بود حدودا ۱ میلیون بیت کوین در حساب کاربری خود دارد. و حالا دارایی‌های او میلیارد‌ها دلار ارزش دارد. عجیب ولی واقعی.

ناکاموتو ، از پیشرفت و آینده روشن بیت کوین مطمئن بود و به نظر می‌رسد قصد داشت تا با ترک بیت کوین به آن کمک کند تماما طبیعی باشد ، بدون رهبری شحص سوم. چرا که هر عکس العملی از طرف ساتوشی می‌توانست باعث تغییر قیمت بیت کوین شود.

او هم‌چنین معتقد بود ، حضور او می‌توان به غیرمتمرکز بودن بیت کوین ضربه بزند. در کل ، دلایل منطقی مختلفی برای غیب شدن ساتوشی وجود دارد از کلاهبرداری و فرآیندهای مجرمانه تا دلایل اقتصادی. ولی چرا وقتی ساتوشی سورس کد شبکه را رسما به گوین اندرسون انتقال داد ، از هویت خود رونمایی نکرد؟

 

ساتوشی کیست؟

هیچ وقت هویت دقیقی از شخصیت ساتوشی کشف نشد ولی بر اساس عادت‌های گفتاری و رفتاری وی ، اطلاعات محدودی از او در دسترس است. ساتوشی در یکی از ایمیل‌هایش اعلام کرده بود که در زمان توسعه بیت کوین در لندن مستقر است. هم‌چنین استفاده از کلمات انگلیسی بریتانیایی احتمال انگلیسی تبار بودن وی را بسیار بالا می‌برد. هم چنین ساتوشی در پایان تمام پاراگراف های‌ خود بدون استثناء از دو فاصله استفاده می‎‌کرده. این عادت بیش‌تر در افرادی که از ماشین تایپ استفاده می‌کردند دیده می‌شود. به همین دلیل سن ساتوشی بالای ۵۰ سال تخمین زده می‌شود.

در طول سال‌ها گمانه‌زنی‌های شدیدی در مورد اینکه چه کسی بیت کوین را ایجاد کرده و چه کسی ممکن است ساتوشی باشد، وجود داشته است. یک مرد، یک زن، یک آژانس اطلاعاتی یا یک گروه کوچک؟

کریگ رایت، برنامه نویس و تاجر استرالیایی، اولین بار در سال ۲۰۱۶ ادعا کرد که ساتوشی ناکاموتو است. او شواهدی را ارائه کرد که بعداً مشخص شد که قطعی نبودند زیرا مدتی بعد معلوم شد همگی در دسترس عموم قرار داشت.

هال فینی. فینی یک سایفرپانک و کریپتوگرافر معروف بود. که اولین نسخه از یک سیستم اثبات کار قابل استفاده مجدد را ایجاد کرد. او اولین کسی بود که کلاینت بیت کوین را دانلود کرد. و اولین کسی بود که بیت کوین ارسالی توسط ناکاموتو را در سال ۲۰۰۹ دریافت کرد.

برخی رمز نگار معروف نیک سابو را کاندیدای معتبری می دانند. او معماری یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز به نام Bitgold را قبل از راه اندازی بیت کوین طراحی کرد. اگرچه این ارز هرگز به مرحله اجرا نرسید، اما شباهت‌هایی به طراحی بیت کوین وجود دارد.

در نهایت آخرین کاندید ، آدام بک ، بنیان گذار BlockStream است. یک کریپتوگرافر و سایفرپانک، بک با ناکاموتو مکاتبه کرد و در وایت پیپر بیت کوین به آن اشاره شده است. بک ناکاموتو بودن را رد کرده است. اما دیگران گفته اند که بک قبلا ادعا کرده بود که ناکاموتو را ملاقات کرده است.

 

کلام آخر

تا کنون افراد زیادی ادعا کردند که خالق بیت کوین هستند ولی هیچ یک از آن‌ها موفق به اثبات ادعای خود نشده‌اند. ممکن است هویت ساتوشی برای همیشه پنهان بماند و علاقه‌مندان بیت کوین هیچ وقت ساتوشی واقعی را نبینند. ولی در بوداپست ، پایتخت مجارستان ، مجسمه‌ای به یاد بود ساتوشی ناکاموتو نصب شده است؟

نظر شما چیست؟ از نظر شما چه کسی می‌تواند ساتوشی باشد؟

برای مطالعه مقالات آموزشی بیش‌تر به وبلاگ آکادمی ارزینجا   مراجعه فرمایید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
5 2 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx