۵ مورد مهمی که هر سرمایه‌گذار کریپتو باید به آن‌ها توجه کند

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال و کریتو
  • زمان مطالعه: دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 419 نفر

۵  مورد مهمی که هر سرمایه‌گذار کریپتو باید به آن‌ها توجه کند

پس از پایان سال فاجعه‌بار ۲۰۲۲، صنعت کریپتو، از آغاز امیدوارکننده‌ای در سال ۲۰۲۳ برخوردار بوده است که انتظار می‌رود این روند ادامه پیدا کند. بر اساس داده‌های کوین‌گکو (CoinGecko)، بازار کریپتو در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۳، ۴۸/۹ درصد (تقریباً ۴۰۶ میلیارد دلار) در ارزش بازار افزایش داشته است. به ویژه، بیت کوین با عملکرد بهتر از دارایی‌هایی مانند شاخص نزدک (NASDAQ) و طلا، بهترین دارایی در سه‌ماهه اول سال بود.

با توجه به تغییر مداوم اکوسیستم کریپتو، نمی‌توان گفت که وضعیت سه‌ماهه دوم سال جاری چگونه خواهد بود. با این حال، به‌عنوان یک معامله‌گر که به دنبال کسب سود در بازار دائماً در حال تحول کریپتو است، ضروری است که از آخرین داستان‌ها و توسعه‌ها آگاه باقی بمانید.

در این مقاله، نگاهی عمیق به پنج روایت جالب از دنیای رمزارزها خواهیم داشت که پتانسیل ایجاد بازدهی عظیمی در هفته‌ها و ماه‌های آینده را دارا هستند.

۱. دیفای: صرافی‌های غیرمتمرکز

در اوایل فوریه، صرافی بزرگ کراکن (Kraken) مجبور شد سرویس استیکینگ خود را تعطیل کند و ۳۰ میلیون دلار جریمه به کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) پرداخت کند. همین چند روز پیش، به همان شکل، SEC پلتفرم معاملاتی بیترکس (Bittrex) را به دلیل راه اندازی یک بورس اوراق بهادار ملی که ثبت نشده است، مورد اتهام قرار داد. ماهیت سخت‌گیرانه مقرراتی که اکثر صرافی‌های متمرکز در ماه‌‌‌های اخیر با آن مواجه بوده‌اند، چنین بوده است.

در نتیجه، صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX‌ها) و امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) به‌عنوان یک نهاد، شروع به جذب بیشتر کاربران کرده‌اند. به عنوان مثال، سقوط FTX باعث شد بسیاری از مردم باور خود به صرافی‌های متمرکز و برخی اعتماد خود به رمزارزها را از دست بدهند. با این حال، این رویداد ناگوار منجر به یک تغییر بزرگ شد؛ افزایش ۹۳ درصدی حجم بازار ‌DEXها نسبت به ماه نوامبر ۲۰۲۲ یعنی ماه سقوط FTX.

ارزهای دیجیتال

صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX‌ها) و امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) به‌عنوان یک نهاد، شروع به جذب بیشتر کاربران کرده‌اند

بر اساس گزارش کوین‌گکو، صنعت دیفای، در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۳ افزایش چشمگیر ۶۵/۲ درصدی در ارزش بازار (۲۹/۶ میلیارد دلار) را به ثبت رساند. اگرچه توکن‌های حاکمیتی صرافی‌های غیرمتمرکز، همچنان به از دست دادن سهم خود در بازار ادامه می‌دهند اما با افزایش ۴۴/۳ درصدی در حجم بازار روبه‌رو شده‌اند. حداقل، امسال شاهد خواهیم بود که علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال، صرافی‌ها و پلتفرم‌های غیرمتمرکز را بیشتر از گذشته برای فعالیت‌هایشان انتخاب می‌کنند.

اما این همه ماجرا نیست، انتظار می‌رود مؤسسات مالی سنتی هم وارد فضای دیفای شوند. جی پی مورگان (J.P. Morgan)، اولین گام را در سال ۲۰۲۲ برداشت، زمانی که یک تراکنش فرامرزی را با استفاده از دیفای در یک بلاک‌چین عمومی انجام داد.

۲. مشتقات لیکویید استیکینگ

 پس از اجرای ارتقای شاپلا (Shapella)، بسیاری مایل‌اند روی موفقیت پروتکل‌های مشتقات لیکویید استیکینگ (LSD) شرط بندی کنند. با احتمال امکان برداشت توکن‌های اتر قفل شده در زنجیره Beacon، استیک کردن اتر به یک فعالیت جذاب‌تر هم تبدیل شده است.

مشتقات لیکویید استکینگ یکی از مهم‌ترین نوآوری‌ها در صنعت دیفای هستند. آنها یک مسیر جایگزین برای تولید بازده، در ازای دارایی‌های دیجیتال شما، به ویژه اتریوم ارائه می‌دهند. LSDها به کاربران این امکان را می‌دهند که از مزایای استیکینگ لذت ببرند و در عین حال دسترسی به دارایی‌های خود را برای سایر فعالیت‌های سودآور حفظ کنند. کوین‌گکو گزارش داد که توکن‌های حاکمیتی لیکویید استیکینگ، شاهد افزایش سرسام‌آور ۲۱۰ درصدی ارزش بازار در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۳ بودند. این موضوع، پروتکل‌های لیکویید استیکینگ را به سومین بخش بزرگ در صنعت دیفای تبدیل کرده است.

در حالی که می‌توان گفت لیدو فایننس (Lido Finance) پیشرو در صنعت لیکویید استیکینگ است، پیاده‌سازی و اجرای ارتقای شاپلا فرصت‌های بیشتری را در بازار ایجاد خواهد کرد. اکنون، چندین پروتکل با توکن لیکویید استیکینگ (LST) می‌توانند ادعای تاج و تخت لیدو را داشته باشند. علاوه بر لیدو (LDO)، دیگر توکن‌های LSD که انتظار داریم سهم بیشتری از بازار را به دست آورند و بازدهی بالایی را در طول این رالی فراهم کنند عبارت‌اند از فراکس شیر (FXS)، راکت پول (RPL)، انکر (ANKR) و استادر (SD).

۳. هوش مصنوعی؛ کوین‌های هوش مصنوعی

در چند سال گذشته، هوش مصنوعی در صنعت کریپتو موجی جدید ایجاد کرده و توجهات را به خود جلب کرده است. از تسلط ChatGPT بر اینترنت گرفته تا راه‌اندازی چت‌بات گوگل بارد (Google Bard)، چندین داستان هیجان‌انگیز پیرامون هوش مصنوعی در ماه‌‌های اخیر وجود داشته است. علاوه بر این، ظهور کوین‌های هوش مصنوعی هیجان پیرامون این فناوری پیشرفته را بیشتر کرده است.

ارزهای دیجیتال

در چند سال گذشته، هوش مصنوعی در صنعت کریپتو موج جدیدی ایجاد کرده است

کوین‌های هوش مصنوعی، رمزارزهایی هستند که به طور خاص برای تسهیل یا تقویت پروژه‌ها، برنامه‌ها و خدمات بلاک چین هوش مصنوعی طراحی شده‌اند. این دارایی‌های دیجیتال کاربران را قادر می‌سازد تا به این پلتفرم‌های مجهز به هوش مصنوعی دسترسی داشته باشند. برخی از پروژه‌های کریپتو که توسط توکن‌های هوش مصنوعی هدایت می‌شوند عبارت‌اند از بازارهای غیرمتمرکز هوش مصنوعی، الگوریتم‌های معاملاتی مبتنی بر هوش مصنوعی، سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز مبتنی بر هوش مصنوعی و غیره.

صادقانه بگوییم، رشد هوش مصنوعی یک عامل کلیدی در جلب توجه به کوین‌های هوش مصنوعی بوده است. در نتیجه، ارزش این ارزهای دیجیتال به طور پیوسته در حال افزایش است و قیمت آنها روند صعودی را نشان می‌دهد.

برخی از پروژه‌هایی که باید در رالی این رمزارزها مراقب آنها باشید عبارت‌اند از Render ،Fetch.ai ،SingularityBET ،OriginTrail و Ocean Protocol.

۴. لایه ۲: رول‌آپ‌های دانش صفر

بلاک‌چین‌های قرارداد هوشمند مطرح، مانند اتریوم، اغلب دارای محدودیت‌های پردازشی هستند که معمولاً منجر به تراکنش‌های گران و در عین حال کند می‌شود. برای مقابله با این مشکل، سیستم‌های لایه ۲ مانند رول‌آپ‌ها (rollup) توسعه داده شدند. رول‌آپ‌ها نوعی راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری لایه ۲ هستند که به سادگی، یک بلاک‌چین کند را سریع‌تر و ارزان‌تر می‌کند.

ارزهای دیجیتال

رول آپ‌های دانش صفر، فناوری جدیدی که می‌تواند مقیاس پذیری را متحول کند

در حالی که رول‌آپ‌های دانش صفر (ZK) نقاط ضعف خاص خود را دارند، مانند پیچیدگی، این پروتکل‌ها دارای تعدادی مزیت نسبت به همتایان خوش‌بین (Optimistic) خود هستند. به عنوان مثال، رول‌آپ‌های ZK نسبتاً امن‌تر و سریع‌تر از رول‌آپ‌های Optimistic هستند. جالب اینجاست که چندین پروتکل ZK شروع به راه‌اندازی zkEVM (ماشین مجازی اتریوم با دانش صفر) کرده‌اند که مشابه شبکه اصلی اتریوم عمل می‌کنند.

 برخی از پروژه‌‌های رول‌آپ دانش صفر که فکر می‌کنیم همه باید در این رالی کریپتو به آن‌ها توجه کنند عبارت‌اند از Polygon zkEVM، Linea، zkSync، Starkware و Scroll.

۵. چین

ایالات متحده همچنان با مقررات سخت‌گیرانه خود، سازمان‌های مختلف کریپتویی را تحت فشار قرار می‌دهد. از سوی دیگر، به نظر می‌رسد که چین علی‌رغم ممنوعیت کامل این کشور بر روی رمزارزها و فعالیت‌های مرتبط با آن، موضع خود را نرم‌تر می‌کند،. در حال حاضر، هر علاقه‌مندی به ارزهای دیجیتال باید به حرکت‌هایی که غول آسیای شرقی انجام می‌دهد، توجه داشته باشد.

در ۱۷ فوریه، بانک خلق چین ۶۳۲ میلیارد یوان (تقریباً ۹۲ میلیارد دلار) به اقتصاد چین تزریق کرد. طبق گزارش بلومبرگ، این اقدام که به عنوان بزرگ‌ترین تزریق نقدینگی یک روزه در تاریخ چین ثبت شد، اقدامی برای تقویت اقتصاد این کشور بود. علاوه بر این، هنگ کنگ برنامه‌های خود را برای کاهش محدودیت‌ها در مورد فعالیت‌های مرتبط با کریپتو اعلام کرده است. اگرچه این بدان معنا نیست که تجارت کریپتو برای همه در هنگ کنگ در دسترس خواهد بود، اما گام بزرگی در جهت دستیابی به پذیرش جهانی ارزهای دیجیتال است.

با اخبار مثبت و خوش‌بینانه‌ای که از شرق آسیا می‌آید، به نظر می‌رسد دارایی‌های مرتبط با چین از پتانسیل سودهای فوق‌العاده در طول این رالی برخوردار هستند. برخی از پروژه‌هایی که باید به آنها توجه کرد عبارت‌اند از CFX، VET، FIL و Lina.

کلام آخر

به‌عنوان یک سرمایه‌گذار یا معامله‌گر ارزهای دیجیتال، مطلع ماندن و در جریان آخرین اخبار بودن، به شما مزیتی برای موفقیت در بازار می‌دهد. با پیروی از روایت‌های قوی کریپتویی، همیشه خود را جلوتر از منحنی‌ها و در سودآورترین معاملات خواهید دید.

با این اوصاف، ما انتظار نداریم که همه روایات ذکر شده در این مقاله به طور هم‌زمان به وقوع بپیوندند. در حالی که برخی از این داستان‌ها ممکن است به ظاهر قبلاً مسیر خود را طی کرده باشند، شما باید سعی کنید هر موقعیتی را زیر نظر بگیرید، زیرا ممکن است در نهایت یک پتانسیل استفاده نشده را کشف کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx