آربیتروم و آپتیمیزم، لایه ۲‌های محبوب اتریوم

آربیتروم
  • زمان مطالعه: 4دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 420 نفر

پروتکل های پیشرو لایه ۲ اتریوم، آربیتروم و آپتیمیزم، در سال ۲۰۲۲ محبوبیت زیادی پیدا کردند. این دو پروتکل ۸۰ درصد کل ارزش قفل شده در لایه ۲ اتریوم را به خود اختصاص داده‌اند. در ۱۲ ژانویه، این دو پروتکل از نظر تعداد تراکنش های روزانه از اتریوم پیشی گرفتند و پتانسیل مقیاس پذیری خود را به نمایش گذاشتند. آپتیمیزم به تنهایی ۸۰۰،۰۰۰ تراکنش را در آن روز پردازش کرد.

«لایه ۲» به راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری خارج از بلاک‌چین اشاره دارد که با بچ‌ها، رول آپ‌ها یا روش‌های دیگری توان عملیاتی تراکنش را افزایش می‌دهند. لایه ۲ از پروتکل های مجزا از بلاکچین اصلی برای پردازش سریع تر یا ارزان تر تراکنش ها استفاده می کند. در نهایت، تمام تراکنش‌های پردازش شده در لایه ۲ به صورت دسته‌ای بر روی بلاک چین معمولی لایه ۱ تسویه می‌شوند.

مرتبط: رول آپ چیست؟

آربیتروم

لایه ۲ ها راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری خارج از بلاک‌چین هستند

یکی از دلایل اصلی محبوبیت لایه ۲ها کارمزد تراکنش ارزان تر آن‌ها است. طبق گزارش دون آنالیتیکس، کارمزد تراکنش های آپتیمیزم از لحاظ تاریخی بسیار کمتر از بلاکچین پایه اتریوم بوده است. با این حال، “صرفه جویی در هزینه” آربیتروم اخیراً و نزدیک به پایان آگوست ۲۰۲۲ به شدت افزایش یافت و از آپتیمیزم پیشی گرفت. از آن زمان، آربیتروم وضعیت کم هزینه بودن خود را حفظ کرده است.

با این حال، آربیتروم پس از راه‌اندازی ناموفق سرویسی به نام اودیسه (Odyssey)، برای به دست آوردن مجدد اعتبار خود تلاش کرده است. طبق داده‌های دپ رادار، آربیتروم در ۲۹ آگوست ۲۰۲۲ دارای ۱.۲ میلیارد دلار ارزش کل قفل شده (TVL) بود. یک روز بعد، TVL آن به ۱۲۵ میلیون دلار کاهش یافت و هرگز از نظر مادی بهبود نیافته است. بسیاری این افت شدید را به انگیزه‌های ناپایدار آربیتروم قبل از راه‌اندازی اودیسه نسبت می‌دهند؛ که NFT‌ها را به عنوان پاداش برای فعالیت در پلتفرم خود توزیع می‌کرد. این مورد استفاده اولیه مشکوک بود، زیرا کاربران انگیزه مالی کمی برای باقی ماندن در پلتفرم را داشتند.

آربیتروم بعداً اودیسه را به طور کامل متوقف کرد. سپس توسعه‌دهندگان پلتفرم اصلی Arbitrum One را به Nitro منتقل کردند، ارتقاء جداگانه‌ای که نوید خروجی بهتر، هزینه‌های کمتر و سازگاری بهتر نسبت به اودیسه با لایه پایه اتریوم را می‌داد.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx