تاریخ هاوینگ بیت کوین در سال ۲۰۲۴

هاوینگ بعدی بیت کوین
  • زمان مطالعه: 10دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 11327 نفر

بدیهی است بیت کوین یکی از شگفت‌انگیزترین فناوری‌های روز جهان محسوب می‌شود که فرایند پیچیده‌ای به نام هاوینگ در ساختار این رمزارز محبوب به کار گرفته شده است. می‌توان گفت نقاط عطف بیت کوین را تکنولوژی بلاک‌چین و رویداد هاوینگ (Bitcoin halving)، تشکیل می‌دهند. اگر بخواهیم هاوینگ بیت کوین را به زبان ساده بیان کنیم، فرایندی است که طی آن هر چهار سال یکبار پاداش بلاک‌های BTC، نصف می‌شوند. این همان ساختاری است که به بیت کوین ارزش می‌دهد و باعث می‌شود همانند طلا کمیاب باشد. چراکه در کل ۲۱ میلیون واحد BTC قابل‌استخراج وجود دارد که تا به امروز حدود ۱۹ میلیون واحد از آن توسط ماینرها استخراج شده است.

 پس از اتمام کل ۲۱ میلیون واحد، هیچ بلوک قابل استخراجی در شبکه بیت کوین وجود نخواهد داشت که ماینرها بتوانند روند استخراج را در بلاک‌چین بیت کوین پیش ببرند. به همین ترتیب هاوینگ بیت کوین ماینرها را به عرصه رقابتی دعوت می‌کند که منجر به اعتباربخشی به این کوین محبوب می‌شود. در ادامه همه چیز درباره هاوینگ بیت کوین را توضیح داده و تاریخ هاوینگ بیت کوین ۲۰۲۴ را برای شما عزیزان شرح دادیم.

روزشمار هاوینگ بیت کوین

روزها
ساعت‌
دقیقه
ثانیه

هاوینگ بیت کوین (Bitcoin Halving) چیست؟

هاوینگ بین کوین یکی از مهم‌ترین پروسه‌هایی است که در شبکه بیت‌کوین رخ می‌دهد و طی آن مقدار پاداش دریافتی استخراج‌کنندگان کاهش می‌یابد. در کل برای عرضه و فروش بیت کوین در بازار کریپتو، ابتدا نیاز است که هر واحد از آن توسط ماینرها استخراج شود. 

این فرایند هر چهار سال یکبار اتفاق می‌افتد تا زمانی که تمامی واحدهای BTC، استخراج شوند. قیمت بیت‌کوین در سال ۲۰۲۳، نوسانات زیادی را تجربه کرد و در حال حاضر در حدود $ ۶۰,۲۲۹.۱۴ معامله می‌شود. اما باید بدانید halving بیت کوین تأثیر بسزایی در قیمت آن دارد و می‌تواند نوسانات جدیدی را وارد بازار کند. از همین رو تمامی معامله‌گران بازار ارزهای دیجیتال، چشم به زمان این رویداد بزرگ می‌دوزند تا بتوانند معامله پر سودی را ثبت کنند. به همین خاطر اطلاع داشتن از جدیدترین هاوینگ بیت کوین می‌تواند سیگنال‌های جدیدی را در اختیار تریدرها بگذارد. 

تاریخ هاوینگ بیت کوین ۲۰۲۴

طبق بررسی‌ halving سال‌های گذشته، می‌توان حدس زد که تاریخ بعدی این رویداد بزرگ در ۲۶ آوریل سال ۲۰۲۴، اتفاق می‌افتد. شایان‌ذکر است تاریخ هاوینگ بیت کوین ۲۰۲۴، می‌تواند نسبت به کم یا زیادشدن سختی شبکه، متغیر باشد. اما در حال حاضر با نرخ هشی که از شبکه مشاهده می‌شود، احتمالا هاوینگ بعدی بیت کوین، در بلوک ۸۴۰۰۰۰ اتفاق بیفتد و زمان آن نیز ۷ فروردین سال ۲۰۲۴ می‌باشد. در هاوینگ بیت کوین ۲۰۲۴، پاداش بلاک از ۶.۲۵ بیت کوین در هر بلوک، به ۳.۱۲۵ بیت کوین می‌رسد. این دقیق‌ترین تاریخی است که نسبت به کارکرد فعلی شبکه می‌توان اعلام کرد. اما توجه داشته باشید در صورت افزایش هش ریت بیت کوین، ممکن است هاوینگ چند روزی جابه‌جا شده و زودتر یا دیرتر اتفاق بیفتد.

بررسی رفتار قیمت بیت کوین در هاوینگ‌های قبلی

هاوینگ را می‌توان یکی از عناصر کلیدی خرید و‌ فروش بیت کوین دانست. چراکه معمولاً این فرایند تأثیر قابل‌توجهی بر روی قیمت می‌گذارد. درواقع با بررسی سیکل هاوینگ می‌توان نیم نگاهی به آینده بیت کوین داشت. اگر به تاریخچه نصف‌شدن بیت کوین نگاهی بیندازید، متوجه تغییرات قیمتی BTC، خواهید شد. چراکه معمولاً پیش از رویداد بزرگ هاوینگ یا پس از آن، محدوده کف قیمت بیت کوین تشکیل می‌شود و سرمایه‌گذاران در این بازه زمانی مشغول خرید BTC می‌شوند.

طبق بررسی تاریخچه هاوینگ بیت کوین می‌توان گفت معمولاً پس از هر هاوینگ، این کوین محبوب افزایش قیمت ناگهانی را تجربه می‌کند. درواقع این رفتاری است که در سیکل هاوینگ‌های قبلی بیت‌کوین مشاهده شده است. برای مثال آخرین رویداد هاوینگ بیت‌کوین در تاریخ ۱۱ می ۲۰۲۰ (بیست دوم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹) اتفاق افتاد که طی آن پاداش استخراج ۵۰ درصد کاهش یافت. به این شکل که پاداش ماینینگ از ۱۲.۵ بیت کوین جدید در هر بلوک، به ۶.۲۵ بیت کوین رسید. این در حالی است که درست ۱ ماه پیش از رخ‌دادن هاوینگ، قیمت بیت‌کوین از ۶۸۷۷.۶۲ دلار به ۸۸۲۱ دلار افزایش یافت. سپس این روند صعودی طی یک سال پیش از هاوینگ نیز ادامه داشت و قیمت BTC در زمان ۱۱ می ۲۰۲۱، به ۴۹۵۰۴ دلار رسید. تا به امروز ۳ مورد هاوینگ بیت کوین را مشاهده کردیم. در ادامه می‌توانید نمودار سیکل هاوینگ بیت کوین در سال‌های گذشته و تغییرات قیمتی این کوین محبوب را بررسی کنید.

نمودار چرخه بیت کوین در سال های گذشته

نمودار چرخه بیت کوین در سال های گذشته.

تأثیر فرایند هاوینگ بر قیمت بیت کوین

چرخه بیت‌کوین دقیقاً وظیفه ایجاد تورم بر قیمت BTC را بر عهده دارد. درواقع خالق این ارز دیجیتال مشهور، یعنی ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)، بیت‌کوین را طوری طراحی کرد که واحدهای آن روزی به اتمام برسند. این امر منجر به ارزشمندی هر چه بیشتر BTC می‌شود. به طور مثال، طلای جهانی را در نظر بگیرید که از معادن سخت به دست می‌آید. به دلیل کمیاب‌بودن این محصول گران‌بها، نرخ آن نیز بسیار بالا است و روزانه در حال افزایش می‌باشد. ساتوشی در ساخت بیت کوین از همین حقیقت الگوبرداری کرد و بیت کوین را به‌گونه‌ای ساخت که هر ۴ سال این رمزارز کمیاب تر شود.

مطلب مرتبط: نشانه‌ای که هربار قبل از صعود بیت کوین دیده شده است

به همین ترتیب رقابت برای به‌دست‌آوردن هر واحد از BTC بیشتر شده و در نهایت منجر به افزایش قیمت این ارز دیجیتال ارزشمند می‌شود. می‌توان گفت در کل نقش halving تأثیرگذاشتن بر نرخ بیت کوین است که طبق بررسی چرخه‌های قبلی می‌توان گفت وظیفه خود را به بهترین نحو ممکن اجرا کرده است. اولین رویداد هاوینگ بیت‌کوین در سال ۲۰۱۲، اتفاق افتاد که یک جهش قیمتی تاریخی را به بیت کوین هدیه داد. طی این رویداد نرخ بیت کوین از ۱۲ دلار به ۱۰۰۰ دلار رسید که یک‌روند صعودی بی‌نظیر بود.

تاثیر هاوینگ ۲۰۲۴ بر قیمت بیت کوین

با توجه به چرخه هاوینگ‌های قبلی بیت‌کوین تا به امروز، ثابت شد که این رویداد نقش اساسی در افزایش نرخ BTC داشته است. اما به‌طورقطع نمی‌توان مشخص کرد که قیمت بیت‌کوین در هاوینگ ۲۰۲۴، چه تغییراتی را مشاهده خواهد کرد. باتوجه‌به افزایش تقاضا برای به‌دست‌آمدن کوین‌های جدید و همچنین تشدید خرید BTC در کف قیمت، می‌توان گفت این هاوینگ جدید نیز تأثیرات مثبتی را نصیب بیت‌کوین خواهد کرد. از سوی دیگر بسیاری از تحلیل‌گران مشهور همچون پلن بی، به این نکته اشاره کردند که باتوجه‌به نزدیکی هاوینگ بعدی، بیت کوین افزایش قیمت دیگری را تجربه خواهد کرد.

همه چیز درباره هاوینگ 2024

آیا زمان خرید بیت کوین فرارسیده است؟

همان‌طور که گفته شد ۳ هاوینگ قبلی با اوج‌های قیمتی همراه بود و تأثیر خوبی بر روی قیمت بیت‌کوین داشت. حالا تنها کمتر از ۱ سال تا هاوینگ بعدی بیت کوین زمان باقی‌ است که این امر همه را به فکر فرو می‌برد. برخی از سرمایه‌گذاران شروع به خرید بیت کوین کردند و عقیده دارند این ارز دیجیتال به کف قیمت خود رسیده است. از همین روی می‌توان گفت در حال حاضر فشار فروش بیت کوین نسبت به قبل کمتر می‌باشد. درست است که هاوینگ بیت‌کوین در راستای افزایش قیمت آن ایجاد شد، اما بااین‌حال نمی‌توان قاطعانه این مسئله را تأیید کرد که قیمت بیت‌کوین در هاوینگ ۲۰۲۴ نیز افزایش می‌یابد. 

در واقع قوانین اصلی اقتصاد حکم می‌کند که میزان عرضه و تقاضا ارتباط مستقیمی با قیمت دارد. به همین خاطر از نظر تئوری باید با اتفاق‌افتادن هاوینگ ۲۰۲۴، شاهد افزایش قیمتی نیز باشیم؛ زیرا عرضه بیت کوین کاهش پیدا می‌کند. تحلیل‌های مرتبط با halving بیت کوین که تا این لحظه منتشر شده است، دیدگاه مثبتی از روند آینده بیت کوین را به ما نشان می‌دهد. برای مثال پیت ریزو (Pete Rizzo) که یکی از چهره‌های شناخته‌شده در بازار ارزهای دیجیتال است در این باره گفت:

«یک یادآوری کوچک: باارزش‌ترین پول جهان به‌گونه‌ای ساخته شده است تا به‌تدریج کمیاب‌تر شود. طبق این حقیقت برنامه‌ریزی کنید.»

همچنین یکی دیگر از سرمایه‌گذاران محبوب بازار به نام آلیستر میلن (Alistair Milne)، اخیراً اعلام کرد به دنبال خرید بیت کوین است. به گفته این تحلیلگر محبوب زمان خرید BTC فرارسیده و ارزش بیت‌کوین باتوجه به هاوینگ بعدی افزایش خواهد یافت. 

تاریخ هاوینگ

سخن پایانی

هاوینگ بیت کوین (Bitcoin halving)، یکی از مهم‌ترین رویدادهای مربوط به این رمزارز جهانی است که باعث ایجاد تورم در بیت‌کوین می‌شود. هاوینگ به فرایندی اطلاق دارد که طی آن پاداش بلوک‌های بیت‌کوین کاهش‌یافته و این روند تا جایی ادامه دارد که تمامی واحدهای BTC، استخراج شوند. این رویداد باعث ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا می‌شود؛ چراکه هر چه عرضه یک محصول کمتر باشد، تقاضا برای آن بیشتر می‌شود. هاوینگ BTC نیز دقیقاً با همین هدف در شبکه بیت کوین اعمال می‌شود. بیت‌کوین تا به امروز ۳ هاوینگ را در سال‌های مختلف تجربه کرده است که همگی منجر به افزایش قیمت شدند. 

حال باری دیگر halving بعدی بیت کوین در راه است که طبق پیش‌بینی‌ها در سال ۲۰۲۴ اتفاق خواهد افتاد. پیشبینی می‌شود تاریخ هاوینگ ۲۰۲۴، در ۲۶ آوریل یا ۷ فروردین باشد که طی این عمل، پاداش بلاک‌های بیت کوین از ۶.۲۵ بیت کوین در هر بلوک به ۳.۱۲۵ بیت کوین خواهد رسید.

هاوینگ بین کوین یکی از مهم‌ترین پروسه‌هایی است که در شبکه بیت‌کوین رخ می‌دهد و طی آن مقدار پاداش دریافتی استخراج‌کنندگان کاهش می‌یابد.

با توجه به چرخه هاوینگ‌های قبلی بیت‌کوین تا به امروز، ثابت شد که این رویداد نقش اساسی در افزایش نرخ BTC داشته است.

فرایند هاوینگ تقریبا هر چهارسال یک بار اتفاق می افتد اما تا زمانی که تمام بیت کوین ها استخراج شوند.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
5 1 دیدگاه
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx