اکسپلورر بلاک چین چیست؟

اکسپلورر بلاک چین
  • زمان مطالعه: دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 448 نفر

مقدمه

فناوری بلاک چین یا به‌عنوان فناوری دفتر کل توزیع‌شده شناخته می‌شود که عموماً در قالب یک شبکه همتا به همتا کار می‌کند. گره‌ها یا رایانه‌های منفرد تحت حفاظت رمزنگاری با پشتیبانی از پروتکل‌های مختلف بلاک چین برای انجام تراکنش‌ها استفاده می‌شوند. حتی اگر بلاک چین به عنوان فناوری پایه برای پلتفرم‌های ارزهای دیجیتال مانند اتریوم، بیت‌کوین و سایرین توسعه داده شده باشد، در حوزه‌های مختلف کاربردهای زیادی پیدا کرده است. فرآیندهای تأیید تراکنش‌ها به صورت مستقل و شفاف در بلاک چین مهمترین دلیل کاربردهای گسترده آن در صنعت‌های مختلف است. با این حال، رایج ترین جنبه های استفاده از بلاک چین شامل مدیریت دارایی های دیجیتالی و اجرای تراکنش ها است. اکسپلورر بلاک چین (Blockchain Explorer) یکی از نمونه‌های برجسته ابزارهای تخصصی برای مشاهده و مدیریت دارایی‌های دیجیتالی است. بحث زیر به یک مرور کلی از تعریف، نحوه کار و روش‌های استفاده از ابزار منحصربه‌فرد برای جستو‌جوی بلاک چین می‌پردازد.

اکسپلورر بلاک چین چیست؟

یکی از اولین نگرانی ها در مورد اکسپلورر بلاک چین مستقیماً به تعریف آن اشاره دارد.  به طور ساده اکسپلورر بلاک چین یک موتور جستجو برای یک شبکه بلاک چین خاص است. در دنیای ارزهای دیجیتال، ابزارهایی مانند بیت‌کوین بلاک اکسپلورر می‌توانند به کاربران این امکان را بدهند که اطلاعات مختلفی را در ارتباط با تراکنش‌های مربوط به آدرس‌های بلاک چین و کیف پول خاص به دست آورند. جزئیات به طور کلی شامل مبالغ درگیر در معاملات، وضعیت تراکنش های مختلف و همچنین مبدا و مقصد دارایی‌ها است. اکسپلورر بلاک چین به عنوان یک موتور جستجو عمل می کند که می تواند اطلاعات مربوط به گذشته و همچنین وضعیت موجود یک بلاک چین را به نمایش بگذارد.

اکسپلورر بلاک چین چیست؟

یک کاوشگر بلاک چین به کاربران کمک می کند تا همه تراکنش های یک بلاک چین عمومی را به راحتی مشاهده کنند. اکسپلورر بلاک چین همچنین می‌تواند از کاربران با دسترسی آسان‌تر به تقریباً هر داده مرتبط با زنجیره‌های بلوکی، تراکنش‌ها و کیف پول‌ها پشتیبانی کند. جالب اینجاست که کاربران می‌توانند به پیام‌های پنهان و فهرست‌های غنی در داده‌های مربوط به بلاک چین نیز دسترسی داشته باشند. اگرچه تعریف اولیه بلوک کاوشگر معنای ساده‌تری برای ابزار ارائه می‌دهد، مهم است که جنبه‌های فنی ابزار را بررسی کنیم.

متعاقباً، اکسپلورر از پایگاه داده ای برای مرتب کردن داده های جستجو شده توسط کاربران و ارائه آن به کاربران در قالبی قابل فهم استفاده می کند. اکسپلورر بلاک چین می‌تواند در جستجو و کاوش داده‌های مربوط به بلاک‌هایی که اخیرا استخراج شده‌اند یا تراکنش‌های اخیر در بلاک چین کمک کند. علاوه بر این، کاوشگر همچنین می‌تواند به کاربران اجازه دهد تا فید زنده بلوک‌ها را در فرآیند استخراج در کنار داده‌های مرتبط با بلوک‌ها مشاهده کنند.

خاستگاه اکسپلورر بلاک چین

خب، این داستان از کجا شروع شد؟ مفهوم اکسپلورر بلاک چین در کنار فناوری بلاک چین در درجه اول برای حل مشکلات در بررسی بلاک چین برای تراکنش ها مطرح شد. برای مثال، می‌خواهید بررسی کنید که آیا ادعای شخصی مبنی بر ارسال ارزهای دیجیتال برای شما درست است یا خیر. در برخی موارد، تراکنش ممکن است متوقف شده یا به طور کامل رد شده باشد.  علاوه بر این، جستوجو در بلاک چین، به خصوص به دلیل قالب بندی داده ها به شیوه ای خاص، مشکلات بزرگی را به همراه داشت. بلاک چین داده ها را به صورت سازماندهی شده ذخیره و نگهداری می کند و در نتیجه آن ها را در قالب نمایه شده و گروه بندی شده ارائه می کند. بنابراین، وجود یک نرم افزار اضافی برای اطمینان از دسترسی و خوانایی بهتر اطلاعات در بلاک چین اجباری به نظر می‌رسید.

رابط خط فرمان بهترین ابزار را برای کاوش اطلاعات مربوط به تراکنش ها در بلاک چین ارائه می دهد. با این حال، تخصص برنامه نویسی حرفه ای برای بررسی تراکنش ها در بلاک چین از طریق یک رابط خط فرمان مورد نیاز است. بنابراین، یک رابط کاربری گرافیکی با کاربری آسان برای جستوجو در تراکنش‌های بلاک چین برای قابلیت استفاده از پلتفرم‌های بلاک چین ضروری بود. اولین اکسپلورر بلاک چین، که برای بلاک چین بیت کوین طراحی شده بود، در نوامبر ۲۰۱۰، درست در زمانی که بیت کوین فعال می شد، معرفی شد. کاوشگر اطلاعاتی در مورد بیت کوین ارائه کرد و متعاقباً به دامنه blockexplorer.com منتقل شد که آمار آنی بلاک چین بیت کوین را نمایش می دهد. با این حال، قبل از اکسپلورر بلاک چین بیت کوین، بسیاری از صفحات دیگر مانند getblockcount و getdifficulty وجود داشت.

چگونه از اکسپلورر بلاک چین استفاده کنم؟

  1. اکسپلوررهای بلاک چین می توانند به شما کمک کنند تا در کل تاریخچه تراکنش یک آدرس کیف پول خاص جستوجو کنید. آن‌ها می‌توانند به کاربران این امکان را بدهند تا آدرس‌های کیف پول خاص را در کنار بهبود شفافیت در بلاک چین بررسی کنند. در اینجا یک تصویر مثال برای نشان دادن استفاده از اکسپلوررهای بلاک چین برای مشاهده آخرین تاریخچه تراکنش ها آورده شده است.
  2. صفحه جستوجو اکسپلورر بلاک چین
  3. چگونه از اکسپلورر بلاک چین استفاده کنیم؟ در جستوجوها آدرس های مبدا مشخص هستند. به غیر از آدرس دریافت تراکنش، کاربران می توانند آدرس فرستنده را نیز مشاهده کنند.
  4. برخی از اکسپلوررهای بلاک چین نیز دارای قابلیت هایی هستند که امکان شناسایی بزرگترین تراکنش در یک روز را فراهم می کند.
  5. همچنین می‌توانید از اکسپلورر بلاک چین برای جستوجو در جزئیات تراکنش‌های تایید نشده در یک بلاک چین استفاده کنید. کاربران می توانند از طریق Mempool Status به جزئیات تراکنش های تایید نشده دسترسی داشته باشند.
  6. اکسپلوررهای بلاک چین برای شناسایی بلوک های قدیمی با منابع اصلی تأیید شده نیز قابل استفاده هستند، البته بدون هیچ ارتباطی با طولانی ترین زنجیره.
  7. یکی دیگر از کاربردهای مهم اکسپلوررهای بلاک چین که ممکن است هنگام یادگیری جزئیات اکسپلورر بلاک چین با آن مواجه شوید، جستوجو در بلوک های یتیم است. بلوک‌های یتیم به بلوک‌هایی اطلاق می‌شوند که هیچ بلاک چین والدین تأیید شده یا پیوستی به طولانی‌ترین بلاک چین ندارند.
  8. علاوه بر این، اکسپلورر بلاک چین همچنین می توانند به عنوان ابزاری استثنایی برای قادر ساختن کاربران به شناسایی تراکنش های دابل اسپند (دوبار خرج کردن) در شبکه بلاک چین عمل کنند.
  9. همچنین یک اکسپلورر بلاک چین می‌تواند به کاربران امکان دهد هزینه‌های مربوط به تراکنش‌ها را در کنار سختی بلاک چین، نرخ هش و سایر جزئیات مشاهده کنند.
  10. مهمتر از همه، اکسپلوررهای بلاک چین همچنین می توانند در کاوش بلوک های پیدایش یا بلوک های پایه بلاک چین کمک کنند. کاربران به راحتی می توانند اولین بلوک استخراج شده در یک زنجیره خاص را در کنار ماینر و سایر جزئیات مرتبط پیدا کنند.

اکسپلوررهای بلاک چین چگونه کار می کنند؟

با درک واضحی از تعریف، کاربردها و دلایل استفاده از اکسپلوررهای بلاک چین، منطقی است که به سمت جنبه مهم بعدی این ابزار کاربردی بپردازیم. کار اکسپلوررهای بلاک چین برای مبتدیان هیجان انگیز است. در اینجا نمونه ای از اکسپلورر بلاکچین با نام Blockchain.com را با هم بررسی می‌کنیم. برخی از جزئیات قابل توجه در صفحه اول این اکسپلورر شامل تعداد روزانه تراکنش‌ها، حجم تراکنش‌ها، قیمت و نرخ هش تخمینی است. علاوه بر این، می توانید نمودارهایی را با نقشه برداری دقیق از قیمت و اندازه ممپول نیز پیدا کنید. پایین رابط کاوشگر می تواند به نظارت بر آخرین بلوک ها و تراکنش ها کمک کند. اجازه دهید درک خود را از کار کاوشگران بلاک چین با کاوش در اجزای آن به سطح بعدی ببریم.

سایت اکسپلورر بلاک چین بیت کوین

قیمت

قسمت قیمت در پورتال اکسپلورر قیمت آن دارایی خاص را نشان می‌دهد.

معاملات

تراکنش‌ها در پورتال اکسپلورر بلاک چین، تراکنش‌های منحصربه‌فرد متفاوتی را نشان می‌دهند که در ۲۴ ساعت گذشته انجام شده‌اند. یک تراکنش باید در یک بلوک معتبر برای تایید قرار گرفته باشد.

نرخ هش تخمینی

اکسپلوررهای بلاک چین می توانند نمایشی بصری از پیش بینی های منابع محاسباتی پیاده سازی شده توسط ماینرها برای بلاک چین ارائه دهند. نرخ هش برآورد شده به طور کلی به عنوان پروکسی برای امنیت در بلاک چین اثبات کار (PoW) تلقی می شود.

اندازه ممپول

اندازه ممپول (Mempool) نیز یکی از جنبه های مهمی است که هنگام یادگیری عملکردهای اکسپلوررهای بلاک چین با آن مواجه خواهید شد. این می تواند به ردیابی اندازه کل تراکنش های در انتظار گنجاندن در یک بلوک خاص کمک کند. ممپول می تواند هزینه های مورد نیاز برای تایید سریع تر تراکنش ها را نیز به نمایش بگذارد.

حجم معامله

حجم تراکنش نشان دهنده ارزش کلی خروجی هایی است که در ۲۴ ساعت اخیر بر روی بلاک چین تایید شده است. حجم کل تراکنش همچنین خروجی‌های خرج نشده را جمع می‌کند که به شکل تغییر به کیف پول «خروجی» بازگردانده می‌شوند.

حجم معاملات تخمینی

حجم تراکنش تخمینی به تخمین حجم تراکنش واقعی که بین کیف پول‌های منحصربه‌فرد جابه‌جا شده است اشاره دارد. حجم تخمینی تراکنش تفاوت بین ارزش تراکنش و تخمین خروجی هایی است که به عنوان تغییر به کیف پول «خروجی» باز می گردند.

آخرین بلوک ها

یکی از کاربردی ترین عوامل در کار یک اکسپلورر بلاک چین به آخرین بلوک ها اشاره دارد. جدیدترین عملکرد بلوک ها در اکسپلوررهای بلاک چین می تواند به ترسیم بلوک های تأیید شده، از جدیدترین تا قدیمی ترین کمک کند. این عملکرد می تواند اطلاعاتی در مورد بلوک ها، مانند مهر زمانی، اندازه بلوک و سایر اطلاعات بلوک ارائه دهد.

سخن پایانی

یک اکسپلورر بلاک چین انعطاف‌پذیرترین و آسان‌ترین ابزار را برای استفاده از عملکردهای بلاک چین بدون هیچ گونه تخصص برنامه‌نویسی حرفه‌ای ارائه می‌دهد. کسب اطلاعات بیشتر در مورد کاوشگران بلاک چین یک نیاز ضروری برای هر حرفه ای مشتاق بلاک چین است. در واقع، اکسپلوررهای بلاک چین برای نقش های فنی و همچنین مدیریتی مرتبط با بلاک چین مناسب هستند. کاوشگران بلاک چین می توانند پایه و اساس ایده آلی برای تصمیم گیری های مالی بهتر برای پروژه های بلاک چین در کنار بهبود کیفیت راه حل فراهم کنند.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx