تبدیل ارز دیجیتال در ارزینجا

  • زمان مطالعه: دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 647 نفر

تبدیل ارز دیجیتال

تبدیل یا سواپ (Swap) به فرایند تعویض ارزهای دیجیتال به یکدیگر گفته می‌شود. در این روش کاربر رمزارز خود را با پرداخت مبلغی به عنوان کارمزد، به رمزارز دیگری تبدیل می‌کند. سواپ ارز دیجیتال قابلیتی بود که با پا گذاشتن به عرصه کریپتو، بسیاری از کاربران به‌خصوص تریدرها را مجذوب خودش کرد.در این روش علاوه بر هزینه‌ها، در وقت کاربر نیز صرفه جویی می‌شود؛ اما چگونه؟ قبل از اینکه به سراغ پاسخ این سوال برویم اجازه بدهید تا باهم مفهوم معامله اسپات را مرور کنیم.

تبدیل ارز دیجیتال

سواپ (Swap) به فرایند تعویض ارزهای دیجیتال به یکدیگر گفته می‌شود

معاملات اسپات

معامله اسپات، که به آن معامله نقدی یا نقطه ای نیز گفته می‌شود، نوعی از معامله است که با قیمت لحظه‌ای و بدون تاخیر انجام می‌شود. در این نوع از معامله خریدار و فروشنده در یک بازار بخصوص، مثل بازار کریپتو در یک صرافی ارز دیجیتال، درخواست خود را با قیمت و حجم مورد نظر اعلام می‌کنند. این درخواست در دفتر معاملات صرافی ثبت می‌شود و سپس از طریق آن درخواست خریدار و فروشنده باهم منطبق شده و معامله انجام می‌شود. اما این نوع معامله با وجود ساده بنظر رسیدن آن دارای نقص‌ها و موارد بخصوص خود می‌باشد. برای مثال می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

جفت ارزهای محدود

در صرافی‌های ارز دیجیتال و معاملات اسپات، قادر به خرید یا فروش رمز ارزها در قبال هر رمزارز دیگری نیستید. در این بازار اصطلاحی به نام «جفت» ارز وجود دارد. جفت ارز به دو دارایی اشاره دارد که در مقابل هم معامله می‌شوند. مثلا وقتی می‌گویم جفت ارز بیت کوین/اتریوم (BTC/ETH) به این معنی است که بیت کوین را با اتریوم معامله کنیم با برعکس. در بازار اثبات جفت ارزهای مختلفی تعیین می‌شوند. معمولا تمام ارزهای شناخته شده را می‌توان در قبال دلار یا استیبل کوین‌های دلاری معامله نمود که به آن‌ها جفت‌ارزهای دلاری می‌‎گویند؛ مانند جفت ارز بیت کوین/ دلار. نکته قابل ذکر این است که جفت ارزها تنوع فراوانی ندارد. شما نمی‌توانید هر ارزی را به ارز دیگری تبدیل کنید و فقط قادر خواهید بود تا از لیست موجود صرافی جفت ارز خود را انتخاب کنید.

کارمزدها

همانطور که گفته شد در معاملات اسپات خریدار و فروشنده دستور معامله مد نظر خود را ثبت می‌کنند و از طریق دفتر سفارش صرافی معامله انجام می‌شود. اما در این جا نکته ای هست که باید بدانید؛ آن هم اصطلاح میکر (Maker) و تیکر (Taker) است. وقتی شما دستور معامله خود را ثبت می‌کنید و منتظر طرف دوم معامله می‌مانید، شما یم یک میکر هستید. به عبارتی شما کسی هستید که درخواست معامله را ایجاد (یا Make) کرده‌اید. از سوی دیگر کاربری که با شما و در قیمت و حجم درخواستی شما وارد معامله می‌شود یک تیکر است.

سواپ ارز دیجیتال

نرخ کارمزد در صرافی بایننس

در جدول بالا تفاوت کارمزد بین میکر و تیکر در صرافی Binance را مشاهده می‌کنید. این کارمزد با حجم معامله در ارتباط است. همچنین احتمالا متوجه شده‌اید که کارمزد میکر کمتر از تیکر است. یعنی اگر شما درخواست را ثبت کنید کارمزد کمتری پرداخت می‌کنید. نکته قابل توجه این است که در صورت ثبت سفارش مورد نظر خود، تا زمان پیدا شدن طرف دیگر معامله باید منتظر بمانید. این موضوع علاوه بر جفت ارزهای محدود باعث شد که تبدیل رمزارزها یک نوع آوری کاربردی و عالی بنظر برسد.

مزیت تبدیل ارز دیجیتال نسبت به معاملات اسپات

می‌توان گفت که مزیت سواپ ارز دیجیتال نسبت به معامله اسپات، همان مواردی است که در اسپات تریدینگ، نقص حساب می‌شوند. البته این مزیت‌ها به همینجا ختم نمی‌شود. تبدیل رمزارز قابلیتی بود که ابتدا در صرافی‌های غیرمتمرکز در دسترس قرار گرفت. صرافی‌های غیرمتمرکز یا همان DEXها، توسط یک قرارداد هوشمند اداره می‌شوند. یعنی شرکت یا موسسه خاصی بر آن کنترل ندارد. به دلیل این عدم تمرکز بسیاری از کاربران که به دنبال امنیت و ناشناس بودن می‌گشتند رو به استفاده از سواپ‌ها آوردند.

مرتبط: صرافی غیرمتمرکز چیست؟

در سواپ‌ ارز دیجیتال، شما می‌توانید هر رمزارزی را به هر رمزارز دیگر تبدیل کنید (با این شرط که دو رمزارز در لیست DEX موجود باشند). ناگفته نماند که شکل اولیه سواپ در DEXها محدود به توکن‌های یک شبکه خاص بود. مثلا کاربر نمی‌توانست اتریوم را با یک توکن شبکه بایننس تعویض کرد. با اینجال با ظهور کراس چین‌ و بریج ها (که از بحث ما خارج هستند) این قابلیت نیز اضافه شد.

این روش هم قطعا بدون کارمزد نیست اما کارمزد آن بستگی به رمزارزهای مورد نظر شما دارد. همانطور که می‌دانید تراکنش در هرشبکه کارمزد بخصوص خود را دارد. از این رو ممکن است درصورت تبدیل دو ارز در یک شبکه ارزان مثل سولانا کارمزد نامحسوسی را شامل شود و تبادل در یک شبکه گران‌تر مثل اتریوم، هزینه بیشتری داشته باشد.

تفاوت دیگر در سرعت انجام معامله است. اجازه بدهید تا با یک مثال مقایسه را انجام بدهیم. فرض کنید شما می خواهید مقداری اتریوم را به ریپل تبدیل کنید. با استفاده از معاملات اسپات ابتدا باید در جفت ارز اتریوم بر دلار (یا ریال)، اتریوم خود را بفروشید. سپس با دلار (یا ریال) بدست آمده اقدام به ثبت سفارش خرید ریپل کنید. در این فرایند شما دو معامله را انجام می‌دهید و برای هرمعامله نیز کارمزدی جداگانه پرداخت می‌کنید. اما در فرایند تبدیل، همانطور که گفته شد اتریوم مستقیما به ریپل تبدیل می‌شود.

تبدیل ارز دیجیتال

تفاوت تبدیل و یک معامله اثبات

تبدیل ارز دیجیتال در ارزینجا

قابلیت سواپ ارز دیجیتال در اویل سال ۱۴۰۱ به پلتفرم معاملاتی صرافی ارزینجا اضافه شد. ارزینجا سعی کرده است تا در قابلیت تبدیل خود مزیت‌های انواع معاملات را به کار گرفته و نواقص آن‌ها را نیز حذف کند. نواقص همچون لیست محدود و کارمزد زیاد و البته سرعت پایین کامل شدن معامله! نتیجه این تلاش‌ها یک سیستم تبدیل شد که از ۵۰۰ رمزارز مختلف پشتیبانی می‌کند و کاربر می‌تواند رمزارز مورد نظر خود را از میان این لیست انتخاب کند. همچنین میزان کارمزد را به حداقل رسانده که درحال حاضر برابر ۰.۳ درصد می‌باشد. استفاده از سرویس تبدیل ارز دیجیتال در صرافی ارزینجا محدودیتی نداشته و همچنین به احراز هویت هم احتیاجی ندارد. تنها کافیست رمزارزهای مدنظر خود را انتخاب کنید، مبلغ را وارد کرده و با یک کلیک تبدیل شما انجام می‌شود.

مرتبط: آموزش تبدیل ارزهای دیجیتال در صرافی ارزینجا

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx