استیبل کوین کاردانو (Djed) بروزرسانی شد؛ چه چیزی تغییر کرده است؟

استیبل کوین کاردانو
  • زمان مطالعه: دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 316 نفر

در حالی که بیشتر با استیبل کوین هایی مانند USDC و USDT آشنا هستیم، پروژه هایی مانند DJED، با وجود قابلیت‌های منحصر به فرد خود، هنوز آنقدر محبوب نیستند. برای مثال USDC یک استیبل کوین متمرکز است که توسط شرکت سیرکل منتشر شده و به دلار آمریکا متصل است. پشتوانه آن پول نقد و اوراق خزانه داری ایالات متحده است که توسط مؤسسات مالی نگهداری و کاملاً حسابرسی می شود. استیبل کوین ها راه سریع و آسانی را برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال، به ویژه امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، ارائه می دهند. از سوی دیگر، استیبل کوین جد (Djed) که در ژانویه ۲۰۲۳ در شبکه کاردانو راه اندازی شد، یک استیبل کوین به اصطلاح الگوریتمی بیش از حد وثیقه شده و غیرمتمرکز است. همانند شبکه مادر خود، جد نیز از وجود توسعه دهندگان فعالی بهره‌مند است که همواره به بهبود آن مشغول هستند.

در ۴ سپتامبر، کوتی (COTI)، صادرکننده استیبل کوین جد، در یک پست توییتری از بروزرسانی جدیدی برای Djed خبر داد. در این پست آمده است که:

«به‌روزرسانی پروتکل Djed با بهبودهایی در Chain Index و Pub User به تازگی انجام شده است. ما همچنین هزینه های اپراتور و همچنین حداقل مقادیر مورد نیاز برای ضرب DJED و SHEN را کاهش داده ایم.»

ارتقاء استیبل کوین کاردانو (Djed)

استیبل کوین کاردانو

طبق گفته حساب رسمی کوتی در X (توییتر سابق)، این بروزرسانی شامل موارد زیر است:

۱. بهینه‌سازی شاخص زنجیره‌ (Chain Index Optimization): هدف ارتقای شاخص زنجیره کاهش خطا در محاسبات نرخ ارز، بهبود عملکرد پلتفرم، استحکام و مقیاس‌پذیری با همگام‌سازی وضعیت استیبل کوین جد در کاردانو و پایگاه داده SQL است.

۲. ارتقای برنامه اصلی: اپلیکیشن Pub User اکنون پاسخگویی، عملکرد و مقیاس پذیری را افزایش می دهد، سفارش گذاری را تسهیل می کند و وضعیت کیف پول هایی که از جد و توکن پشتیبان آن، SHEN، پشتیبانی می‌کنند را منعکس می کند. Pub User برنامه‌ای است که به تولید سفارش‌ها و انعکاس وضعیت فعلی هر کیف پول شرکت‌کننده‌ای که دارای DJED یا SHEN است، کمک می‌کند.

۳. کاهش حداقل‌های موجود برای ضرب DJED و SHEN و هزینه های عملیاتی: برای تشویق بیشتر کاربران، حداقل مقدار ضرب و توکن سوزی برای SHEN و DJED به ۲۰۰ واحد کاهش یافته است. علاوه بر این، هزینه های اپراتور برای توسعه دهندگان به ۵ ADA کاهش یافته تا موانع ورود کاربران جدید به این پروتکل را کاهش دهد.

سقوط UST، لکه‌ ننگی بر سابقه استیبل کوین‌های الگوریتمی

یک نمونه بدنام در میان استیبل کوین‌ها، ترا یو اس تی (UST) است. این نوع استیبل کوین از قراردادهای هوشمند استفاده می کرد تا ارزش خود را تا حد ممکن نزدیک به دلار آمریکا نگه دارد و آن را متعادل کند. همانطور که می‌دانید استیبل کوین ترا و ارز پشتیبان آن، یعنی لونا (LUNA)، در سال ۲۰۲۲ سقوط کردند. زمانی که معامله گران پگ (اتصال به دلار) UST را شکستند، مکانیسم تعادل آن شکست خورد. ترافرم لبز (شرکت پشتیبان لونا و UST) تلاش کرد تا ارزش UST را با یک بازخرید ۲ میلیارد دلاری تثبیت کنند، اما فروش مداوم وجوه باعث تورم شدیدی برای توکن پشتیبان، یعنی لونا شد. در نهایت پگ UST شکسته شد و لونا نیز سقوط کرد و به ارزشش به صفر نزدیک شد.

استیبل کوین DJED

ترا لونا و UST در می سال ۲۰۲۲ سقوط کردند

سقوط لونا و UST باعث شد که برخی از کاربران نسبت به استیبل کوین‌های الگوریتمی بدبین شوند، اما باید به موضوع توجه داشت که همه این استیبل کوین‌ها مشابه یکدیگر نیستند. برای مثال، تفاوت بین Djed و UST در نحوه و روش پایدار نگه داشتن قیمت توسط آن‌ها است.

چه چیزی استیبل کوین Djed را متفاوت می‌کند؟

استیبل کوبن Djed که بر روی بلاکچین کاردانو ساخته شده است، با استفاده از مکانیزم منحصر به فرد خود که شامل سه توکن مختلف ADA، DJED و SHEN می‌شود، ارزش خود را پایدار نگه می‌دارد. این استیبل کوین از یک مکانیزم توکن سوزی متمایز برای پایداری و ثبات قیمت استفاده می کند.

اگر نخواهیم وارد جزنیات شویم، یک تفاوت بسیار مهم Djed با سایر استیبل کوبن‌های الگوریتمی این است که نسبت وثیقه آن برای توکن های DJED و SHEN بین ۴۰۰٪ و ۸۰۰٪ حفظ می‌شود. اگر نسبت به کمتر از ۴۰۰% برسد، ضرب کردن DJED جدید ممنوع می‌شود و سوزاندن SHEN نیز مجاز نیست. در این حالت فقط سوزاندن DJED و ضرب SHEN برای افزایش نسبت وثیقه مجاز است. برعکس، اگر نسبت از ۸۰۰% بیشتر شود، ضرب SHEN جدید ممنوع می‌شود، اما سوزاندن SHEN می تواند نسبت را کاهش دهد و ثبات را بازگرداند. در ژوئیه ۲۰۲۳، زمانی که نسبت ذخیره به ۳۴۶% کاهش یافت، این مکانیسم ها آزمایش شدند و تا زمانی که وثیقه به بیش از ۴۰۰% رسید، تولید Djed جدید متوقف شده بود؛ درست همانطور که برنامه ریزی شده بود.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx