ماجرای سقوط صرافی FTX چه بود؟

سقوط صرافی FTX
  • زمان مطالعه: 8دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 588 نفر

سقوط صرافی FTX

دو هفته پیش، صرافی FTX اعلام ورشکستگی کرد و مدیر اجرایی آن، سم بنکمن فراید، استعفا داد. سقوط صرافی ارز دیجیتال FTX شوک بزرگی را به جامعه ارزهای دیجیتال وارد کرد.

پس از اینکه رقیب آن و بزرگترین صرافی ارز دیجیتال جهان، بایننس، از معامله خرید این شرکت خارج شد، این سقوط با شدت بیشتری انجام گرفت.

روز پنجشنبه، جان جی ری، مدیر اجرایی جدید  صرافی FTX، در یک پرونده ورشکستگی گفت که هرگز چنین ورشکستگی بزرگی را ندیده است. آقای ری به مدیریت عواقب برخی از بزرگترین فروپاشی های شرکت در تاریخ، از جمله فروپاشی انرون در سال ۲۰۰۱ کمک کرده بود.

صرافی FTX

FTX یکی از بزرگترین صرافی های ارزهای دیجیتال در جهان است. این صرافی مشتریانش را قادر می سازد تا ارزهای دیجیتال را با سایر ارزهای دیجیتال یا پول سنتی معامله کنند. دفتر مرکزی این شرکت در باهاما است و توسط آقای بنکمن-فراید اداره می شد. این شرکت میلیون ها دلار را برای لابی کردن قانونگذاران ایالات متحده برای ایجاد مقررات مطابق با ارزهای دیجیتال هزینه کرده است.

این شرکت تجارت خود را بر روی گزینه های معاملاتی پرخطر که در ایالات متحده قانونی نیستند، بنا کرده بود. به طور کلی صنعت کریپتو به طور فزاینده ای هدف بررسی نظارتی در آمریکا و در سراسر جهان بوده است.

از ورشکستگی آن چه می دانیم؟

صرافی FTX  در پایان هفته گذشته پس از تغییر مسیر معامله بایننس برای نجات شرکت، اعلام ورشکستگی کرد.

پرونده ورشکستگی روز پنجشنبه توسط آقای ری، رئیس جدید صرافی FTX، اشتباهات متعدد شرکت را توصیف کرد، از جمله استفاده از برنامه ای برای پنهان کردن سوء استفاده از سرمایه مشتریان. آقای ری همچنین در پرونده گفت که نمی تواند اعتماد کند که صورت های مالی که تحت رهبری آقای بنکمن-فراید جمع آوری شده اند، دقیق هستند.

پس انداز صدها هزار مشتری که دارایی های خود را در پلتفرم صرافی FTX سپرده اند در خطر است. تاکنون تیم آقای ری حدود ۷۴۰ میلیون دلار ارز دیجیتال متعلق به بخش‌هایی از کسب‌وکار صرافی FTX را تضمین کرده است، مبلغی که او آن را تنها کسری از آنچه او امیدوار بود بازیابی کند، نامید.

تاثیر سقوط صرافی FTX بر بازار ارزهای دیجیتال

صنعت کریپتوکارنسی مدت‌هاست که برای متقاعد کردن رگولاتورها، سرمایه‌گذاران و مشتریان عادی تلاش می‌کند که قابل اعتماد است. این سقوط تحقیقاتی را توسط وزارت دادگستری و کمیسیون بورس و اوراق بهادار آغاز کرده است که بر روی این موضوع متمرکز شده است که آیا FTX به طور نادرست از سرمایه مشتری برای حمایت از آلامدا ریسرچ، یک شرکت تجاری که آقای بنکمن فراید نیز تأسیس کرده است، استفاده کرده است.

زمانی که بازار ارزهای دیجیتال در ماه مه سقوط ۲ تریلیون دلاری را تجربه کرد، صرافی FTX به چندین شرکت در حال فروپاشی راه های مالی ارائه کرد.

قیمت FTT، = توکن بومی صرافی FTX، از ۸ نوامبر بیش از ۹۰ درصد کاهش یافته است. قیمت بیت کوین در این ماه حدود ۱۹ درصد کاهش یافته است، و قیمت اتریوم نیز حدود ۲۴ درصد کاهش یافته است.

چرا FTX با مشکل مواجه شد؟

معامله گران از FTT برای عملیاتی مانند پرداخت هزینه تراکنش استفاده می کردند. سال گذشته، چانگ پنگ ژائو، مدیر اجرایی بایننس، سهام خود در FTX را به آقای بنکمن فراید که تا حدی هزینه آن را با توکن های FTT پرداخت کرد، فروخت.

در ۲ نوامبر، نشریه کوین دسک از یک سند فاش شده گزارش داد که به نظر می‌رسد نشان می‌دهد آلامدا ریسرچ، صندوق تامینی که توسط آقای بنکمن فراید اداره می‌شود، مقدار غیرعادی از توکن‌های FTT را در اختیار دارد. نیاز آلامدا به منابع مالی برای اداره تجارت خود دلیل بزرگی بود که آقای بنکمن فراید صرافی FTX را در سال ۲۰۱۹ ایجاد کرد.

بایننس در ۶ نوامبر اعلام کرد که توکن های FTT خود را به دلیل افشاگری های اخیر به فروش خواهد رساند. در پاسخ، قیمت FTT به شدت کاهش یافت و معامله گران برای خروج از FTX عجله کردند، زیرا از سقوط این شرکت می ترسیدند.

صرافی FTX برای پردازش درخواست‌های برداشت، که حدود ۶ میلیارد دلار در طول سه روز بود، تلاش زیادی کرد. ولی به نظر می رسید که این شرکت وارد بحران نقدینگی شده است، به این معنی که پول لازم برای برآورده کردن درخواست ها را ندارد.

بایننس چگونه مداخله کرد؟

در ۸ نوامبر، بایننس گفت که به توافقی رسیده است که با خرید این شرکت، صرافیFTX  را نجات دهد. اما آقای ژائو در این اطلاعیه افزود: بایننس اختیار دارد که در هر زمانی از معامله خارج شود.

در یک اعلامیه همزمان، آقای بنکمن فراید گفت که این معامله از مشتریان محافظت می کند و به صرافی FTX اجازه می دهد تا پردازش برداشت آنها را انجام دهد. او سعی کرد شایعات درگیری بین صرافی FTX و بایننس را از بین ببرد و افزود: ما در بهترین حالت هستیم.

چرا معامله بین بایننس و صرافی FTX از بین رفت؟

در ۹ نوامبر، صرافی بایننس اعلام کرد که دیگر صرافی FTX را خریداری نخواهد کرد و گفت که به این تصمیم “در نتیجه بررسی دقیق شرکتی” رسیده است. همچنین به بررسی های نظارتی و گزارش های مربوط به سوء استفاده از وجوه اشاره کرد.

بایننس در بیانیه ای گفت: “هر بار که یک بازیگر اصلی در یک صنعت شکست بخورد، سرمایه گذاران کوچک متضرر خواهند شد.” ما در چند سال گذشته دیده‌ایم که اکوسیستم کریپتو در حال انعطاف‌پذیرتر شدن است و به مرور زمان بر این باوریم که موارد دور از دسترس که از منابع مالی کاربران سوء استفاده می‌کنند توسط بازار آزاد از بین خواهند رفت.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx