ادغام اتریوم و خطرات آن

خطرات ادغام اتریوم
  • زمان مطالعه: 14دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 435 نفر

ادغام اتریوم چیست؟

ادغام یا مرج اتریوم لایه اجرایی اصلی اتریوم را با لایه اجماع اثبات سهام جدید خود ادغام کرد و رسماً مکانیسم اجماع شبکه را به اثبات سهام تبدیل کرد.

لایه اجماع اتریوم که قبلاً اتریوم ۲.۰ نامیده می شد، اکنون به طور کامل با بلاک چین اصلی (لایه اجرا) ادغام شده است. ادغام در ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۲ انجام شد و نشان دهنده گذار شبکه اتریوم از مکانیسم اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS) بود. به گفته تیم این شبکه، ادغام مصرف انرژی اتریوم را تا حدود ۹۹.۹۵ درصد کاهش داده است.

از نقطه نظر فنی، ادغام شاهد ادغام لایه اجرایی اصلی اتریوم یا شبکه اصلی با لایه اجماع اثبات سهام جدید خود به نام بیکن چین (Beacon Chain) بود. ادغام تنها اولین قدم در نقشه راه توسعه اتریوم است که شامل مراحل بعدی مانند سرج، ورج، پرج و اسپلرج است.

به گفته ویتالیک بوترین، یکی از خالقان اتریوم، ادغام حدود ۵۵ درصد از کارهای توسعه ای است که قرار است در شبکه انجام شود. در نهایت، هدف این است که شبکه را مقیاس پذیرتر، پایدارتر و ایمن تر کند و در عین حال غیرمتمرکز باقی بماند.

ادغام نیاز به اثبات کار را از بین برد و شبکه را قادر ساخت تا با استیکینگ اتریوم ایمن شود.  استیکینگ به دارندگان اتریوم این فرصت را می دهد تا با ارائه قدرت محاسباتی لازم برای اعتبارسنجی تراکنش ها و ایمن سازی شبکه، پاداش هایی را بدست آورند. این همچنین به این معنی است که از زمان ادغام، تمام تراکنش‌های شبکه اکنون توسط استیکرهای اتریوم به جای ماینرها تأیید می‌شوند.

دومین تغییر عمده‌ای که با انتقال به اثبات سهام ایجاد شد، کاهش انتشار اتریوم (ETH) از طریق پاداش‌هایی به اعتبارسنج ها برای تلاش‌های آنها در حفظ شبکه است که در نتیجه اتریوم تبدیل به یک دارایی ضدتورمی می‌شود.

در حال حاضر، مکانیسم استیک اتریوم فقط سپرده‌هایی را می‌پذیرد که قابل برداشت نیستند. در حال حاضر، میلیاردها اتریوم در شبکه در معرض خطر است و در قفل شده است، تا زمانی که یک ویژگی برداشت توسط توسعه دهندگان اتریوم به شبکه اضافه شود.

مرج برای استخراج کنندگان اتریوم به چه معناست؟

این شبکه اکنون از اثبات سهام برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها استفاده می‌کند، در نتیجه استخراج با استفاده از کارت های گرافیک اگر کاملاً منسوخ نشده باشد، تا حد زیادی غیراقتصادی شده است.

شبکه اصلی اتریوم از زمان پیدایش به اثبات کار متکی بوده است و ماینرها تراکنش های بلاکچین را به مرتبا تأیید می کنند. با این حال، لایه اثبات سهام اتریوم یا بیکن چین، از سازندگانی استفاده می‌کند که تراکنش‌ها را با هم ترکیب می‌کنند و اعتبارسنجی‌ها را برای تأیید تراکنش‌ها استفاده می‌کند. میزان ارز دیجیتالی که سازنده یا اعتباردهنده در اختیار دارد، توانایی آن‌ها در انتخاب یا اعتبارسنجی بلوک‌ها را تعیین می‌کند.

در تلاش برای پایدارتر کردن شبکه، مرج این دو لایه را ترکیب کرد و اثبات سهام را به طور کامل پذیرفت، و استخراج اتریوم را راهی غیرمولد برای کسب پاداش کرد، زیرا اعتبارسنجیها اکنون انگیزه بیشتری برای حفظ شبکه دارند.

این شبکه قبلاً حدود ۹۵ درصد از کل قدرت هش کارت های گرافیک را در اختیار داشت و به ماینرها اجازه می داد تا تراکنش ها را تأیید کنند و پاداش دریافت کنند. تحت  مکانیسم اثبات سهام، اتریوم های استیکرها به عنوان وثیقه در شبکه قفل شده اند، که به‌عنوان بازدارنده آن‌ها برای اعمال مخرب عمل می‌کند.

پس از ادغام، نرخ هش اتریوم نیز به طور قابل توجهی کاهش یافته است و از آن زمان در همان‌جا باقی مانده است. به طور کلی، نرخ هش کمتر به این معنی است که یک شبکه از قدرت محاسباتی کمتری برای افزودن و تأیید تراکنش‌ها در یک بلاکچین استفاده می‌کند. در مورد اتریوم، کاهش نرخ هش عمدتاً به این دلیل است که ماینرها یا ریگ‌های خود را خاموش کرده‌اند یا به دیگر ارزهای دیجیتال مبتنی بر اثبات کار که برای استخراج سود بیشتری دارند، روی آورده‌اند.

مکانیسم اجماع جدید اتریوم چگونه کار می کند؟

در حالی که ماینرها در یک سیستم اثبات کار، سرمایه خود را با سرمایه گذاری انرژی برای اعتبارسنجی یک بلوک به خطر می اندازند، اعتبار سنجی ها در یک سیستم اثبات سهام، ارز دیجیتال خود را درگیر شبکه می‌کنند.

برای اینکه یک اعتبارسنج در شبکه راه اندازی و اجرا شود، ابتدا باید ۳۲ اتریوم را در یک قرارداد هوشمند واریز کنند. پس از واریز، وجوه قفل شده و اعتبارسنج آماده است تا استیکینگ را آغاز کند. اترسوم استیک شده به عنوان وثیقه عمل می کند، به این معنی که اگر اعتباردهنده بدخواهانه عمل کند، ممکن است دارایی های خود را از دست بدهد.

علاوه بر اجرای یک نود اعتبار سنجی، راه های دیگری نیز برای درگیر کردن اتریوم وجود دارد. می‌توان از طریق یک پلتفرم متمرکز در استیکینگ شرکت کرد، به یک استخر استیکینگ ملحق شد یا از طریق یک ارائه‌دهنده خدمات استیکینگ، اتریوم های خود را برای کسب سود واگذار کرد.

اعتبار دهنده اساساً مسئول بررسی اعتبار بلوک های جدید منتشر شده در شبکه و همچنین ایجاد و انتشار بلوک های جدید است. برخی از مزایای سیستم PoS عبارتند از:

پس از اینکه اعتباردهنده تراکنش های موجود در بلوک را انجام داد، امضای آن بلوک را بررسی می کند تا مشروعیت آن را تایید کند. اگر یک بلوک معتبر باشد، اعتباردهنده یک تأییدیه یا رأی برای آن بلوک خاص در سراسر شبکه ارسال می کند.

تحت مکانیسم اثبات کار، سختی استخراج، زمان بندی بلوک را تعیین می کند. با این حال، در اثبات سهام، سرعت به اسلات (۱۲ ثانیه) و دوره (۳۲ اسلات) ثابت می شود. یک اعتبار سنجی به طور تصادفی انتخاب می شود تا به عنوان پیشنهاد دهنده بلوک برای هر اسلات عمل کند، در طی آن این اعتبار سنجی مسئول ایجاد یک بلوک جدید و ارسال آن به سایر نودهای شبکه خواهد بود.

آیا ادغام اکوسیستم اتریوم را تغییر خواهد داد؟

ادغام هیچ چیزی را برای دارندگان اتریوم و سایر کاربران غیر نود تغییر نمی دهد. با این حال، تغییراتی برای اپراتورها، توسعه دهندگان و ارائه دهندگان بوجود آمده است.

کاربرانی که مالک اتریوم هستند یا از آنها استفاده می کنند، به دلیل ادغام نیازی به تغییر یا به روز رسانی چیزی در کیف پول یا وجوه خود ندارند. کیف پول‌ها دقیقاً مانند قبل از ادغام کار می‌کنند و اتریومی که در آنها نگهداری می‌شود از نظر ارزش یا کمیت تغییر نکرده است. کل تاریخچه شبکه از زمان پیدایش نیز علیرغم انتقال به مکانیسم اجماع جدید دست نخورده باقی مانده است.

تنها چیزی که برای دارندگان اتریوم تغییر می کند نحوه عملکرد شبکه و پردازش تراکنش ها است. ادغام بیشتر بر ماینرها، اپراتورهای نود و توسعه دهندگان تأثیر می گذارد تا کاربران عادی. مثلا:

اپراتورها و ارائه دهندگان نود استیکینگ باید هم کلاینت های اجماع و هم اجرا را به روزرسانی کنند، زیرا اندپوینت های شخص ثالث برای به دست آوردن داده های اجرا دیگر پس از ادغام کار نخواهند کرد. آنها همچنین باید یک آدرس گیرنده کارمزد برای کارمزد تراکنش و حداکثر ارزش قابل استخراج تعیین کنند.

ارائه دهندگان زیرساخت و نودهای غیراعتبارسنج نیز باید کلاینت ها را برای لایه اجرا و لایه اجماع راه اندازی کنند.

توسعه دهندگان قرارداد هوشمند و برنامه های غیرمتمرکز (DApp) باید خود را با تغییرات مربوط به زمان بندی بلوک، ساختار بلوک، تغییرات کد عملیاتی، منابع تصادفی زنجیره ای و موارد دیگر آشنا کنند.

خطرات و معایب ادغام اتریوم چیست؟

یکی از مهمترین نگرانی ها در مورد ادغام، تمرکز است. نگرانی بالقوه دیگر خطر کلاهبرداری است، زیرا عموم مردم ممکن است از نحوه عملکرد ادغام آگاه نباشند.

یک نقص اساسی در ادغام این است که احتمالاً تمرکز قدرت را در شبکه افزایش می دهد. هر چه موقعیت یک استیکر ارزشمندتر باشد، برای اعتبارسنجی بلوک ها پاداش بیشتری دریافت می کند. این می تواند منجر به وضعیتی شود که در آن تعداد کمی از افراد یا گروه های ثروتمند اکثر عملیات های استیکینگ را کنترل می کنند و نفوذ زیادی بر شبکه دارند.

پنج سازمان بزرگ ۶۴ درصد از سهام شبکه را در اختیار دارند. در صورت بروز اختلاف، این سازمان‌ها می‌توانند برای انتخاب زنجیره مورد حمایت تبانی کنند، به طور بالقوه معاملات را سانسور کنند یا وجوه را دوبار خرج کنند. در حال حاضر، منتقدان در حال بحث هستند که آیا ادغام یک طرح “ثروتمندان ثروتمندتر می شوند” است که قدرت سهام داران فعلی را تثبیت می کند.

از آنجایی که برای به دست آوردن سود بوسیله دارایی های اتریوم یک نفر، لازم است استیکینگ انجام شود، کسانی که توانایی پرداخت هزینه استیکینگ را ندارند ممکن است از بازار خارج شوند. این می تواند منجر به افزایش تمرکز شود زیرا فقط کسانی که دارای مقادیر زیادی اتریوم هستند می توانند در استیکینگ شرکت کنند.

همچنین بازار کلاهبرداری بعد از مرج گرم شده است. به این صورت که کاربران اتریوم بعد از به روز رسانی باید کار خاصی را انجام دهند، مثلا انتقال مقداری اتریوم به کیف پول. ارتقای کیف پول نیز منبع بالقوه کلاهبرداری است، زیرا کاربران ممکن است فریب بخورند و نرم افزارهای مخرب را که به عنوان یک به روز رسانی رسمی ظاهر می شوند، دانلود کنند.

در نهایت، ماینرهایی که سال‌ها در شبکه اصلی اتریوم استخراج می‌کردند، ممکن است تصمیم بگیرند که در زنجیره قدیمی اتریوم ادامه دهند. به هر حال، بسیاری از این ماینرها احتمالاً هزینه‌های هنگفتی برای برق و سخت‌افزار متحمل شده‌اند و ممکن است احساس کنند که با پیوستن به شبکه اصلی آزمایش‌شده و واقعی، سود بیشتری به دست خواهند آورد.

این می تواند منجر به انشعاب در جامعه شود و دو نسخه رقیب اتریوم به طور همزمان اجرا شوند. اگرچه این سناریو بعید است، اما هنوز احتمالی است که سرمایه گذاران باید از آن آگاه باشند.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx