سولانا چیست | بررسی شبکه سولانا

انتشار 2 سال قبل
آنچه می‌خوانید...

سولانا چیست و چگونه کار می کند؟ سولانا یک پروژه متن باز بسیار کاربردی است که یک بلاک چین لایه 1 جدید، عمومی و با سرعت بالا را پیاده سازی می کند. سولانا در سال 2017 توسط آناتولی یاکوونکو، یکی از مدیران سابق کوالکام ایجاد شد. هدف آن افزایش توان عملیاتی نسبت به بلاکچین های […]

شبکه سولانا

سولانا چیست و چگونه کار می کند؟

سولانا یک پروژه متن باز بسیار کاربردی است که یک بلاک چین لایه 1 جدید، عمومی و با سرعت بالا را پیاده سازی می کند. سولانا در سال 2017 توسط آناتولی یاکوونکو، یکی از مدیران سابق کوالکام ایجاد شد. هدف آن افزایش توان عملیاتی نسبت به بلاکچین های محبوب و کاهش هزینه های تراکنش است. سولانا یک مدل اجماع ترکیبی نوآورانه را پیاده‌سازی می‌کند که یک الگوریتم منحصربه‌فرد اثبات تاریخ (PoH) را با موتور هماهنگ‌سازی سریع لایتنینگ، که نسخه‌ای از اثبات سهام (PoS) است، ترکیب می‌کند. به همین دلیل، شبکه سولانا از نظر تئوری می تواند بیش از 710000 تراکنش در ثانیه (TPS) را بدون نیاز به هیچ راه حل مقیاسی پردازش کند.

معماری بلاکچین نسل سوم سولانا برای تسهیل قراردادهای هوشمند و ایجاد برنامه های غیرمتمرکز (DApp) طراحی شده است. این پروژه از مجموعه‌ای از پلتفرم‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) و همچنین بازارهای توکن غیرمثلی (NFT) پشتیبانی می‌کند.

بلاکچین سولانا در طول یک عرضه اولیه سکه (ICO) در سال 2017 راه اندازی شد. شبکه آزمایشی داخلی پروژه در سال 2018 منتشر شد و به دنبال آن چندین فاز شبکه آزمایشی منجر به راه‌اندازی رسمی شبکه اصلی در سال 2020 شد.

چه چیزی سولانا را منحصر به فرد می کند؟

هدف طراحی جاه طلبانه سولانا حل مشکل سه گانه بلاک چین است. سه گانه بلاکچین مفهومی است که توسط ویتالیک بوترین، خالق اتریوم، به روش منحصر به فرد خود پیشنهاد شده است. این سه‌گانه مجموعه‌ای از سه چالش اصلی را که توسعه‌دهندگان در ساخت بلاکچین با آن مواجه هستند، توصیف می‌کند: تمرکززدایی، امنیت و مقیاس‌پذیری.

باور عمومی بر این است که بلاک چین ها به گونه ای ساخته شده اند که توسعه دهندگان را مجبور می کند یکی از جنبه ها را به نفع دو جنبه دیگر قربانی کنند، زیرا آنها فقط می توانند دو مورد از سه مزیت را در هر زمان ارائه دهند.

پلتفرم بلاکچین سولانا مکانیزم اجماع ترکیبی را پیشنهاد کرده است که تمرکززدایی را برای به حداکثر رساندن سرعت به خطر می اندازد. ترکیب نوآورانه اثبات سهام و اثبات تاریخ سولانا را به یک پروژه منحصر به فرد در صنعت بلاکچین تبدیل می کند.

به طور کلی، بلاک‌چین‌ها بسته به تعداد تراکنش‌هایی که در ثانیه می‌توانند پشتیبانی کنند، مقیاس‌پذیری بیشتری دارند. با این حال، در بلاک چین‌های غیرمتمرکز، اختلاف زمانی و توان عملیاتی بالاتر آن‌ها را کاهش می‌دهد، به این معنی که نودهای بیشتری که تراکنش‌ها و مهرهای زمانی را تأیید می‌کنند، زمان بیشتری را صرف می کنند.

به طور خلاصه، طراحی سولانا این مشکل را با انتخاب یک نود رهبر بر اساس مکانیسم اثبات سهام که پیام‌ها را بین نودها ترتیب می‌دهد، حل می‌کند.

همچنین سولانا با هش کردن خروجی یک تراکنش و استفاده از آن به عنوان ورودی تراکنش بعدی، زنجیره ای از تراکنش ها را ایجاد می کند. این تاریخچه تراکنش‌ها با نام مکانیسم اثبات تاریخ (PoH) شناخته می شود. مفهومی که امکان مقیاس‌پذیری بیشتر پروتکل را فراهم می‌کند که به نوبه خود، قابلیت استفاده از شبکه را افزایش می‌دهد.

سولانا چگونه کار می کند؟

مؤلفه اصلی پروتکل سولانا اثبات تاریخ است، دنباله ای از محاسبات که یک رکورد دیجیتالی را ارائه می دهد که تأیید می کند یک رویداد در شبکه در هر نقطه از زمان رخ داده است. می توان آن را به عنوان یک ساعت رمزنگاری در نظر گرفت که به هر تراکنش در شبکه یک مهر زمانی می دهد، همراه با ساختار داده ای که می تواند افزودنی ساده از آن باشد.

مکانیسم اثبات تاریخ با استفاده از الگوریتم Tower Byzantine Fault Tolerance (BFT)، یک نسخه بهینه از پروتکل عملی تحمل خطا بیزانس (pBFT) به مکانیسم اثبات سهام متکی است. سولانا از این الگوریتم برای رسیدن به اجماع استفاده می کند. Tower BFT  شبکه را ایمن و در حال اجرا نگه می دارد و به عنوان یک ابزار اضافی برای اعتبارسنجی تراکنش ها عمل می کند.

علاوه بر این،اثبات تاریخ  را می توان به عنوان یک تابع تاخیر قابل تأیید با فرکانس بالا (VDF)، یک تابع سه گانه (راه اندازی، ارزیابی، تأیید) برای تولید خروجی منحصر به فرد و قابل اعتماد در نظر گرفت. VDF با اثبات اینکه تولیدکنندگان بلوک زمان کافی را برای حرکت رو به جلو شبکه صبر کرده اند، نظم را در شبکه حفظ می کند.

سولانا از یک الگوریتم هش امن 256 بیتی (SHA-256) استفاده می کند، مجموعه ای از توابع رمزنگاری اختصاصی که یک مقدار 256 بیتی را خروجی می کند. شبکه به صورت دوره‌ای از تعداد و هش‌های SHA-256 نمونه‌برداری می‌کند و داده‌های بلادرنگ را بر اساس مجموعه هش‌های موجود در واحدهای پردازش مرکزی ارائه می‌کند.

اعتبار سنجی سولانا می تواند از این توالی هش برای ضبط یک قطعه خاص از داده که قبل از تولید یک شاخص هش خاص ایجاد شده است استفاده کند. مهر زمانی برای تراکنش ها پس از درج این قطعه خاص از داده ایجاد می شود. برای دستیابی به تعداد زیادی از تراکنش در واحد ثانیه و زمان ایجاد بلوک، همه گره‌های شبکه باید ساعت‌های رمزنگاری را برای پیگیری رویدادها داشته باشند تا اینکه منتظر تأییدکننده‌های دیگر برای تأیید تراکنش‌ها باشند.

پردازش تراکنش‌ها در شبکه سولانا
پردازش تراکنش‌ها در شبکه سولانا

توکن SOL

رمز ارز سولانا SOL است. این توکن بومی و کاربردی سولانا است که وسیله ای برای انتقال ارزش است و امنیت بلاکچین از طریق استیکینگ فراهم می کند. سولانا در مارس 2020 راه اندازی شد و تلاش کرده است تا به یکی از 10 ارز دیجیتال برتر بر اساس ارزش کل بازار تبدیل شود.

طرح عملیات توکن SOL مشابه آنچه در بلاک چین اتریوم استفاده می شود است. دارندگان توکن SOL آن را به منظور اعتبارسنجی تراکنش ها از طریق مکانیسم اجماع اثبات سهام استیک می کنند. علاوه بر این، توکن سولانا برای دریافت پاداش ها و پرداخت هزینه تراکنش استفاده می‌شود. همچنین سولانا کاربران را قادر می‌سازد تا در تصمیمات حاکمیتی شرکت کنند.

در پاسخ به این سوال که چه تعداد سکه سولانا وجود دارد. عرضه کل سولانا حدود 534 میلیون توکن است که در حال حاضر 362 میلیون توکن آن در گردش است. حدود 60 درصد از توکن های سولانا توسط بنیانگذاران و بنیاد سولانا کنترل می شوند و تنها 38 درصد آن برای جامعه محفوظ است.

اگر می‌خواهید بدانید از کجا می توانید سولانا بخرید، توکن‌های SOL را می‌توانید در اکثر صرافی‌ها مثل بایننس و از جمله ارزینجا خریداری کرد.

مقایسه با اتریوم

SOL به دلیل سرعت و عملکرد خود به طور گسترده تحسین شده است و حتی به عنوان رقیب اصلی یکی از رهبران صنعت کریپتو یعنی اتریوم ذکر شده است. بنابراین، سولانا چه تفاوتی با اتریوم دارد و آیا می توان آن را به عنوان یک قاتل بالقوه اتریوم در نظر گرفت؟

از نظر سرعت پردازش، سولانا می‌تواند پلتفرم قراردادهای هوشمند غالب را به چالش بکشد، زیرا ظاهراً می‌تواند به سرعت بیش از 50000 تراکنس بر ثانیه برسد. سولانا از الگوریتم‌های اجماع متفاوتی برای جلوگیری از تأیید کند تراکنش استفاده می‌کند. این ویژگی سولانا را به یکی از سریع‌ترین بلاکچین‌ها در صنعت تبدیل می‌کند که با سایر صنایع خارج از فضای کریپتو رقابت می‌کند.

در مقایسه با این تعداد بسیار زیاد، مدل فعلی اثبات کار اتریوم با مقیاس پذیری پایین تنها می تواند 15 تراکنش در ثانیه را پردازش کند. بنابراین، سولانا هزاران بار سریعتر از اتریوم است. یکی دیگر از مزیت های سولانا مقرون به صرفه بودن شبکه است، زیرا این پروژه توکنومیک های جدیدی را با هزینه های کمتر اجرا می کند.

معایب شبکه

این که آیا سولانا سرمایه‌گذاری خوبی است و آیا باید آن را بخرید در حقیقت پاسخ به عهده خود شماست. علیرغم مزایای قابل مشاهده، سولانا مانند هر پروژه ارز دیجیتال موجود دارای معایبی است.

اول و مهمتر از همه، اگرچه بلاک چین سولانا می تواند با پروژه های بلاکچین پیشرفته رقابت کند، اما همچنان در برابر متمرکز شدن آسیب پذیر است، زیرا اعتبار سنج های بلاکچین زیادی وجود ندارد. هر کسی در شبکه می‌تواند به اعتبارسنج تبدیل شود، اما انجام این کار همچنان دشوار است زیرا به منابع محاسباتی زیادی نیاز دارد.

علاوه بر این، پروتکل همچنان خود را به عنوان یک نسخه بتا از شبکه اصلی برچسب گذاری می کند، که وجود احتمالی باگ ها و خطاها را رد نمی کند. بطوریکه شبکه سولانا در سال 2022 در 5 نوبت خاموش شده است. با وجود این مسائل، سولانا هنوز یکی از بزرگترین اکوسیستم‌ها در صنعت کریپتو است و به نظر می‌رسد در مسیر رشد درستی قرار دارد.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

این محتوا مفید بود؟
نظرات کاربران
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
قدیمی ترین ها
جدیدترین ها رای بیشتر
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx