قیمت بیت کوین چگونه تعیین می شود؟

قیمت بیت کوین
  • زمان مطالعه: 10دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 543 نفر

چه چیزی قیمت بیت کوین را تعیین می کند؟

بیت کوین چگونه ارزش گذاری می شود؟

نیروهای بازار به نام عرضه و تقاضا بر قیمت بیت کوین تأثیر می گذارند. قیمت معمولاً با تعداد فروشندگان بیشتر کاهش می یابد یا برعکس. بیت کوین (BTC) یک سکه دیجیتال است که برخلاف ارزهای فیات مانند دلار، پوند، یورو و ین، توسط هیچ دولتی یا نهاد قانونی صادر نمی شود. برای ایجاد، ذخیره و انتقال بیت کوین، شبکه پراکنده ای از کاربران و پروتکل های رمزنگاری مورد نیاز است.

 سرمایه گذاران، معاملات تجاری خود را مستقیماً انجام می دهند، نه با استفاده از واسطه. شبکه همتا به همتا محدودیت های تجاری را حذف می کند و معاملات را ساده می کند. ساتوشی ناکاموتو برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ اولین ارز دیجیتال جهان را پیشنهاد کرد که در ژانویه ۲۰۰۹ راه اندازی شد. تعداد کسب و کارهایی که بیت کوین را می پذیرند هر روز در حال افزایش است و به آن ارزش بازار واقعی می دهد. با این حال، این ارز مجازی به شدت به دلیل مسائل امنیتی و نوسانات با مشکل مواجه شده است. حتی در اوج محبوبیت، یافتن پاسخ های دقیق برای سؤالات رایج مانند آنچه ارزش بیت کوین را تعیین می کند، تعیین کننده قیمت بیت کوین و اینکه آیا بیت کوین ارزش ذاتی دارد یا خیر، چالش برانگیز بود؟

همان پویایی بازار، یعنی عرضه و تقاضا، که بر قیمت سایر کالاها و خدمات تأثیر می گذارد، ارزش بیت کوین را نیز تعیین می کند. اگر تعداد خریداران بیشتر از فروشندگان باشد، احتمالاً قیمت ها افزایش می یابد یا بالعکس. علاوه بر این، ذکر این نکته ضروری است که قیمت بیت کوین توسط یک نهاد واحد تعیین نمی شود و نمی توان آن را در یک مکان واحد معامله کرد. هر بازار یا بورس بر اساس عرضه و تقاضا قیمت خود را تعیین می کند.

چه عواملی می تواند بر قیمت بیت کوین تاثیر بگذارد؟

عوامل مختلفی بر قیمت بیت کوین تأثیر می گذارد که شامل عرضه و تقاضای بیت کوین، رقابت با سایر ارزهای دیجیتال و اخبار، هزینه تولید و مقررات است.

عرضه و تقاضا

کسانی که سابقه مطالعات مرتبط با اقتصاد را دارند از قانون عرضه و تقاضا آگاه هستند. با این حال، اگر با این مفهوم آشنا نیستید، اجازه دهید به شما در درک آن کمک کنیم. طبق این قانون، نیروهای بازار عرضه و تقاضا برای تعیین قیمت بازار و مقدار یک کالای خاص با یکدیگر همکاری می کنند. به عنوان مثال، تقاضا برای یک کالای اقتصادی با افزایش قیمت کاهش می یابد و فروشندگان مقدار بیشتری از آن را تولید می کنند یا برعکس.رویدادی به نام نصف شدن بیت کوین بر قیمت بیت کوین تأثیر می گذارد، مانند وضعیتی که در آن عرضه بیت کوین کاهش می یابد در حالی که تقاضا برای بیت کوین افزایش می یابد. در نتیجه تقاضای بالا، قیمت بیتکوین به سمت بالا حرکت خواهد کرد.

جدا از این موضوع، بیت کوین توسط ساتوشی ناکاموتو با سقف ۲۱ میلیون بیت کوین ایجاد شد. با این حال، ماینرها پس از رسیدن به این سقف، دیگر بیت کوین جدیدی را دریافت نخواهند کرد. نصف شدن هر چهار سال یکبار پاداش بلوک ممکن است بر قیمت بیت کوین در آن نقطه تأثیری نداشته باشد. چیزهایی که ارزش بیت کوین را تعیین می کنند، در عوض کاربردهای واقعی آن خواهند بود.

رقابت و اخبار

بیت کوین با رقابت آلتکوین هایی مانند اتریوم و میم کوین ها مانند دوج کوین روبرو است و تنوع سبد سهام را برای سرمایه گذاران جذاب می کند. هر گونه ارتقاء توسط ارزهای دیجیتال موجود ممکن است قیمت بیت کوین را در مقایسه با سناریوی کاملاً متفاوتی که در آن بیت کوین تنها ارز دیجیتال موجود بود کاهش دهد. به دلیل پوشش رسانه ای، ممکن است بخواهید ارزهای دیجیتال را با چشم انداز مثبت بخرید و دارایی هایی با آینده مبهم را نادیده بگیرید.

هزینه تولید

هزینه های تولید بیت کوین شامل هزینه های زیرساختی، هزینه های برق برای استخراج و سطح دشواری الگوریتم ریاضی (هزینه غیر مستقیم) است. سطوح مختلف دشواری در الگوریتم‌های بیت کوین می‌تواند سرعت تولید ارز را کاهش داده یا سرعت بخشد و بر عرضه بیت‌کوین تأثیر بگذارد که به نوبه خود بر قیمت آن تأثیر می‌گذارد.

مقررات

مقررات ارزهای دیجیتال به طور مداوم در حال تغییر هستند، از کشورهایی مانند السالوادور که آن را به عنوان یک پول قانونی می پذیرند تا چین که تراکنش های ارز دیجیتال را به طور رسمی ممنوع می کند. در صورت وجود نگرانی در مورد تصمیم یک دولت خاص علیه ارزهای دیجیتال، قیمت بیت کوین ممکن است کاهش یابد. علاوه بر این، عدم قطعیت نظارتی باعث ایجاد ترس در بین سرمایه گذاران می شود و ارزش بیت کوین را بیش از پیش کاهش می دهد.

چرا قیمت بیت کوین اینقدر بی ثبات است؟

عدم اطمینان در مورد ارزش ذاتی بیت کوین و ارزش آتی بیت کوین، آن را به یک دارایی بسیار بی ثبات تبدیل می کند. از آنجایی که مقدار محدودی بیت کوین وجود دارد، هر روز مقدار کمتری بیت کوین جدید ایجاد می شود. برای حفظ قیمت ثابت، تقاضا باید با این نرخ تورم مطابقت داشته باشد. بازار بیت کوین در مقایسه با سایر صنایع بسیار کوچک است و پوشش رسانه ای به تنهایی می تواند قیمت آن را بالا یا پایین کند. به عنوان مثال، اخبار مربوط به تمایل تسلا به پذیرش بیت کوین، ارزش آن را به سمت بالا یا برعکس سوق می دهد و قیمت بیت کوین را بسیار پرنوسان می کند.

به طور مشابه، توییتی مبنی بر توقف بلاکچین بیت کوین، ارزش آن را کاهش می دهد و به دنبال آن حجم معاملات بیت کوین را به دنبال خواهد داشت. بنابراین، با توجه به نوسانات بالا، آیا قیمت بیت کوین می تواند به صفر برسد؟ از نظر فنی امکان پذیر است. به عنوان مثال، قیمت بیت کوین با هیچ ارز فیات مانند دلار آمریکا یا هر دارایی واقعی دیگر مرتبط نیست و مستعد سقوط ارزش است. با این حال، دیده‌ایم که استیبل کوین‌های الگوریتمی مانند Terra USD نیز می‌توانند در بازار آشفتگی  ایجاد کنند.

با این وجود، برای اینکه چنین رویداد فاجعه‌باری برای بیت کوین اتفاق بیفتد، بسیاری از پرچم‌های قرمز، مانند یک بازار گاوی گسترش‌یافته، از قبل ظاهر می‌شوند تا به سرمایه‌گذاران اجازه دهند از سرمایه‌های خود محافظت کنند. همچنین، تخریب معماری پیچیده بیت کوین آسان نیست. با این حال، مشکلات مقیاس پذیری آن ممکن است آینده آن را در معرض خطر قرار دهد. اما این بدان معنا نیست که قیمت بیت کوین به طور ناگهانی به صفر می رسد.

اگر قیمت بیت کوین به صفر برسد چه اتفاقی می افتد؟

اگر قیمت بیت کوین به صفر برسد، بر معامله‌گران، سرمایه‌گذاران نهادی، قیمت سایر ارزهای دیجیتال، شرکت‌های ارزهای دیجیتال و کل سیستم مالی تأثیر می‌گذارد. اکنون، با فرض اینکه قیمت بیت کوین به صفر کاهش یابد، بر قیمت سایر ارزهای دیجیتال تأثیر خواهد گذاشت. در نتیجه، بسیاری از سرمایه‌گذاران می‌توانند بسته به نوع سرمایه‌گذاری خود، صرفاً (به طور کامل یا قابل ملاحظه) از زیان خود خارج شوند.

سرمایه گذاران نهادی بزرگ ممکن است به ویژه در معرض خطر باشند زیرا بیشتر و بیشتر سرمایه گذاری های بزرگ تری برای تنوع بخشیدن به پرتفوی خود انجام داده اند. افرادی که اخیراً با قیمت‌های بالا یا در مشتقات ارزهای دیجیتال کرده‌اند، بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرند.

مشتریان ممکن است اعتماد خود را به سیستمی که به نظر می رسد در حال فروپاشی است، از دست بدهند و بر شرکت های ارزهای دیجیتال مانند کوین بیس، بایننس و غیره تأثیر بگذارد، که برای جریان تراکنش برای تولید درآمد و رشد سرمایه/سرمایه گذاری به مشتریان وابسته هستند. سرمایه گذاری در این شرکت ها نیز ممکن است به طور کامل متوقف شود یا به میزان قابل توجهی کاهش یابد. به‌علاوه، چنین شرکت‌هایی ممکن است دیگر نتوانند پرسنل لازم برای اداره و توسعه خود را استخدام، پرداخت یا جذب کنند.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx