اوراکل چیست و چگونه کار می‌کند؟ | قسمت اول

اوراکل بلاکچین چیست؟
  • زمان مطالعه: 12دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 470 نفر

اوراکل بلاک چین چیست؟

اوراکل های بلاک چین موجودیت هایی هستند که بلاک چین ها را به سیستم های خارجی متصل می کنند و به قراردادهای هوشمند اجازه می دهند بسته به ورودی ها و خروجی های دنیای واقعی اجرا شوند. اوراکل به اکوسیستم وب ۳.۰، روشی برای اتصال به سیستم های قدیمی موجود، منابع داده و محاسبات پیشرفته می دهد.

شبکه‌های اوراکل غیرمتمرکز (DON) اجرای قراردادهای هوشمند ترکیبی را امکان‌پذیر می‌سازند، که در آن زیرساخت‌های خارج از زنجیره و کدهای درون زنجیره‌ای برای ارائه برنامه‌های غیرمتمرکز پیچیده (DApps) که به رویدادهای دنیای واقعی واکنش نشان می‌دهند و با سیستم‌های سنتی تعامل دارند، همراه می‌شوند. فرض کنید آلیس و باب مایلند روی نتیجه یک مسابقه اسب سواری شرط بندی کنند. مجموع ۸۰ دلار به‌واسطه یک قرارداد هوشمند نگهداری می‌شود، آلیس ۵۰ دلار روی تیم X و باب ۳۰ دلار روی تیم Y شرط می‌بندند. قرارداد هوشمند چگونه می‌داند که پس از پایان بازی، پول را به آلیس یا باب بدهد؟ راه حل این است که یک مکانیسم اوراکل برای بازیابی نتایج دقیق مطابق خارج از زنجیره و تحویل ایمن و قابل اعتماد آنها به زنجیره بلوکی مورد نیاز است.

به دلیل جنبه دفتر کل توزیع شده بلاکچین، هر نود در شبکه باید نتیجه یکسانی را با ورودی یکسان به دست آورد. به عنوان مثال، اگر یک نود سعی کند تراکنش نود دیگری را تأیید کند، نتیجه متفاوتی دریافت خواهد کرد. این معماری برای جبرگرایی ایجاد شده است. اجماع تکنیکی برای توافق بر روی یک مقدار داده در بلاکچین است و برای رسیدن به اجماع نودها به جبر نیاز است. برخی از آنها ممکن است برای شما آشنا باشند، مانند اثبات کار (PoW) با اجماع ناکاموتو و اثبات سهام (PoS) با اجماع بیزانس. در وهله اول یکی از عوامل اصلی که باعث می شود بلاکچین کار کند، فرآیند اجماع است.

با این حال، دنیای بلاک چین باید با دنیای واقعی ارتباط برقرار کند. برای داشتن دیفای، باید قیمت اتریوم (ETH) و سایر ارزهای دیجیتال را در یک قرارداد هوشمند قرار دهیم. ما به داده های هواشناسی برای ارائه بیمه غیرمتمرکز و بدون نیاز به اعتماد نیاز داریم. برای استفاده از بلاکچین برای یکی از ضروری ترین کاربردهای آن یعنی قراردادهای هوشمند، به داده نیاز داریم. بنابراین، با توجه به این محدودیت، چگونه جهان واقعی را به جهان بلاکچین متصل کنیم؟

هدف این مقاله توضیح این است که اوراکل های بلاک چین چیست، چه کاری انجام می دهد، چگونه کار می‌کند، مشکل اوراکل ها چیست و معرفی پروژه های اوراکل بلاک چین مختلف است.

مشکلات

معضل اوراکل بلاکچین یک محدودیت کلیدی در قراردادهای هوشمند را برجسته می کند، به این معنا که آنها به هیچ وجه نمی توانند با داده ها و سیستم های خارج از زمینه بلاکچین بومی خود ارتباط برقرار کنند. منابع خارجی به عنوان “خارج از زنجیره” نامیده می شوند، در حالی که داده هایی که در حال حاضر در بلاک چین ثبت می شوند به عنوان on-chain  یا درون زنجیره نامیده می شوند.

مشکلات اوراکل بلاکچین

بلاک چین ها با جدا شدن هدفمند از سیستم های خارجی، مانند جلوگیری از حملات دوبار خرج کردن، اجماع قوی در مورد صحت تراکنش های کاربر و کاهش زمان از کار افتادگی شبکه، به سودمندترین ویژگی های خود دست می یابند. برای تعامل ایمن با سیستم های خارج از زنجیره از یک بلاک چین و برای پر کردن شکاف بین دو محیط، به یک زیرساخت اضافی به نام «اوراکل» نیاز دارید.

از آنجایی که اکثر موارد استفاده از قراردادهای هوشمند، مانند دیفای، نیازمند دانش در مورد داده های دنیای واقعی و رویدادهایی هستند که خارج از زنجیره رخ می دهند، حل مشکل اوراکل بسیار مهم است. در نتیجه، اوراکل‌ها انواع قراردادهای دیجیتالی را که بلاکچین‌ها ممکن است با ارائه یک دروازه جهانی به منابع خارج از زنجیره و در عین حال حفظ کیفیت‌های امنیتی کلیدی بلاک چین، فعال کنند، گسترش می‌دهند. قیمت دارایی ها برای امور مالی غیرمتمرکز، تأیید هویت برای دولت ها و اطلاعات آب و هوا برای بیمه تنها تعدادی از صنایعی هستند که از ادغام اوراکل ها با قراردادهای هوشمند سود می برند.

کاربرد

هر دستگاه یا موجودیتی که یک بلاکچین را به داده های خارج از زنجیره متصل می کند، اوراکل بلاکچین نامیده می شود. هر ورودی داده از طریق یک تراکنش خارجی در این اوراکل ها هدایت می شود. با این حال، می‌توانیم مطمئن باشیم که بلاکچین تمام اطلاعات مورد نیاز برای احراز هویت خود را از این طریق دارد. اوراکل‌ها به‌عنوان میان‌افزار بلاک‌چین در نظر گرفته می‌شوند، زیرا به‌عنوان پیوندی بین این دو حوزه عمل می‌کنند. چین لینک استاندارد صنعتی برای اوراکل های غیرمتمرکز است، زیرا هم بر دسترسی به داده های خارجی و هم بر تمرکز بر مشکلات قراردادهای هوشمند غلبه می کند. بنابراین، اوراکل های چین لینک چیست؟

چین لینک یک شبکه اوراکل غیرمتمرکز است که داده های دنیای واقعی را در اختیار قراردادهای هوشمند بلاکچین قرار می‌دهد. توکن‌های LINK توکن‌های دارایی دیجیتال هستند که برای پرداخت خدمات شبکه استفاده می‌شوند. از سوی دیگر، یک اوراکل متمرکز تنها باعث ایجاد مشکل خاصی می شود که قرار است یک قرارداد هوشمند غیرمتمرکز و امن با بلاک چین حل کند: یک نقطه ضعف به نام تمرکز. بنابراین، اگر اوراکل معیوب باشد یا به خطر بیفتد، چگونه می‌دانید که داده‌های شما دقیق هستند؟ اگر داده‌هایی که قرارداد هوشمند از آن‌ها استفاده می‌کند مشکوک باشند، یک قرارداد ایمن، قابل اعتماد و هوشمند روی بلاک چین چه سودی دارد؟

این مشکل توسط چین لینک (شبکه غیرمتمرکز نودها) حل می‌شود که از اوراکل‌ها برای ارائه داده‌ها و اطلاعات از منابع خارج از بلاک چین به قراردادهای هوشمند درون بلاک چین استفاده می‌کند. این تکنیک، همراه با سایر فناوری های امن، مشکلات قابلیت اطمینان را که ممکن است در صورت استفاده از یک منبع متمرکز منفرد ایجاد شود، حذف می کند.

بنابراین، می‌توانید به داده‌های غیرمتمرکز زنجیره‌ای که قبلاً از دنیای واقعی استخراج و با استفاده از خدماتی مانند چین لینک که شبیه به کتابخانه عمومی است، به جز داده‌های غیرمتمرکز، جمع‌آوری شده‌اند. حتی می‌توانید شبکه‌های اوراکل خود را برای به دست آوردن اطلاعات خاصی که نیاز دارید ایجاد کنید. علاوه بر این، می توانید محاسبات خارج از زنجیره را انجام دهید و داده ها را به دنیای واقعی انتقال دهید. دیگر اوراکل های برتر بلاک چین عبارتند از Witnet ،Paralink ،Provable و Dos.Network. این سرویس‌ها اوراکل‌هایی را ارائه می‌کنند که از یک قرارداد هوشمند و برخی اجزای خارج از زنجیره تشکیل شده‌اند که می‌توانند رابط‌های کاربری برنامه (API)  را جستجو کنند و سپس تراکنش‌هایی را برای به‌روزرسانی داده‌های قرارداد هوشمند به‌طور منظم ارسال کنند.

انواع اوراکل های بلاکچین

اوراکل یک بلاک چین یا قرارداد هوشمند برای برقراری ارتباط با داده های خارجی ارائه می‌دهد. در عوض، آنها به عنوان رابطی برای دنیای خارج از بلاک چین عمل می کنند. داده های بیرونی باید در بسیاری از شرایط به سیستم بلاک چین بسته منتقل شوند، به خصوص زمانی که قراردادهای هوشمند با رویدادهای دنیای واقعی مرتبط هستند. داده های خارجی توسط اوراکل های کریپتو جستوجو، تأیید و احراز هویت می شوند و سپس آن ها را به سیستم بلاکچین بسته منتقل می کنند. پس از آن، داده های تایید شده برای اعتبار سنجی یک قرارداد هوشمند استفاده می شود.

اوراکل های سخت افزاری و نرم افزاری

اگرچه همیشه اینطور نیست، اما بیشتر اوراکل های کریپتو داده های دیجیتال را تجزیه و تحلیل می کنند. اوراکل‌های سخت‌افزاری داده‌ها را از دنیای فیزیکی تحویل می‌دهند، در حالی که اوراکل‌های نرم‌افزار داده‌ها را از منابع دیجیتالی مانند وب‌سایت‌ها، سرورها یا پایگاه‌های داده ارائه می‌دهند. علاوه بر این، اطلاعات از حسگرهای حرکت دوربین و حسگرهای شناسایی فرکانس رادیویی (RFID)  می‌تواند توسط اوراکل‌های سخت‌افزاری تحویل و ارسال شود. داده هایی که سریع تغییر می کنند، مانند نرخ مبادله، تغییرات قیمت و اطلاعات سفر را می توان از طریق اوراکل های نرم افزاری تحویل داد.

برای مطالعه اوراکل ها به بخش دوم مقاله «اوراکل چیست و چگونه کار می‌کند» مراجعه فرمایید.

 

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx