بیت گرت ، اسکم یا آلتکوین ایده آل؟

بیت گرت
  • زمان مطالعه: دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 7270 نفر

بحث مقیاس پذیری در دنیای رمزارزها، تبدیل به بحثی شده است که اکثر آلت کوین‌ها مدعی آن هستند. تنها دلیل این موضوع هم کارمزد بالا و مقیاس پذیری ضعیف بلاکچین  آلتکوین برتر، اتریوم، است. پلتفرمی که امروز قصد معرفی آن را داریم، گویا واقعا حرفی برای گفتن دارد. چرا که با ‌سرعت برق آسا در انجام تراکنش‌ها و کارمزد نزدیک به صفر، در کانون توجه قرار گرفته و مدعیست که مشکل سه گانه بلاکچین را حل کرده است. در این مقاله، با بررسی پروژه بیت گرت (Bitgert) همراه ما باشید.

بیت گرت چیست؟

یبتگرت یک پلتفرم رمزارزی است که هدفش ساخت یک پلتفرم زیرساختی مقیاس پذیر، سریع و ارزان است. با استفاده از این پلتفرم می‌توان پروژه‌های DeFi، متاورس و NFT بهتری ساخت و دنیای رمزارزها را یک قدم به دنیای واقعی نزدیک‌تر کرد.

بیت گرت

بیت گرت در ابتدا یک پلتفرم مبتنی بر بلاکچین بایننس اسمارت چین و استاندارد BEP20 بود و در اوایل سال ۲۰۲۱ راه اندازی شد. نام اول این پروژه Bitrise بود اما چند ماه بعد، در دسامبر ۲۰۲۱ به بیتگرت تغییر کرد. یک سال پس از راه اندازی پروژه، تیم توسعه دهنده‌ها بلاکچین بومی پروژه را راه اندازی کردند و پلتفرم از بلاکچین بایننس به بلاکچین بومی خود مهاجرت کرد.

نقطه عطف بلاکچین جدید، مکانیزم اجماع منحصر به فرد آن تحت عنوان PoA (Proof of Authority یا گواه اثبات اعتبار) بود. این بلاکچین با اشاره به معماری پیشرفته و مکانیزم اجماع بهینه خود، ادعای سرعت ۱۰۰ هزار تراکنش در ثانیه و کارمزد تقریبا صفر را مطرح کرد. با این سرعت نهایی سازی‌ تراکنش‌ها، بیت گرت چین بعد از بلاکچین اپتوس، دومین بلاکچین سریع بازار رمزارزهاست. این بلاکچین مانند شبکه مادر خود با ماشین مجازی شبکه اتریوم یا EVM سازگار است و از قراردادهای هوشمند شبکه اتریوم پشتیبانی می‌کند.

BRISE چیست؟

BRISE رمزارز بومی شبکه بیت گرت است. این توکن در ابتدا مبتنی بر شبکه بایننس اسمارت چین راه اندازی شد ولی بعد از شروع فعالیت بلاکچین بومی، به شبکه بیتگرت مهاجرت کرد. BRISE از استراتژی بازخرید خودکار و توکن سوزی هم استفاده می‌کند و ضد تورمی است.

مصارف اصلی این توکن، پرداخت کارمزد شبکه و استیک کردن است. البته که می‌توان با استفاده از این توکن قراردادهای هوشمند متفاوتی را طراحی و راه اندازی کرد. برای مثال این رمزارز توکن بومی و حیاتی صرافی غیرمتمرکز SPYNX، بازار توکن‌های غیرمثلی Miidas و پروتکل دیفای Knit Finance نیز می‌باشد. علاقه‌مندان به رمزارز BRISE می‌توانند توکن‌های خود را در ازای دریافت سود در دوره‌های ۳۰، ۶۰، ۹۰ و ۱۸۰ روزه در این پلتفرم استیک کنند.توکن بیت گرت

این رمزارز سقف عرضه ۱ کوادریلیون واحدی  ( ۱ میلیون میلیارد = ۱،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰) دارد که ۴۰ درصد از این تعداد در زمان نگارش این مقاله در گردش‌اند و توزیع آن به شکل زیر است:

  • ۵۰ درصد از کل موجودی به‌صورت اولیه سوزانده شد
  • ۳۸ درصد برای تأمین نقدینگی شبکه تخصیص یافت
  • ۷ درصد برای توسعه و بازاریابی آینده تخصیص یافت
  • ۵ درصد به تیم توسعه دهنده تعلق گرفت

ضمناً ده درصد از کارمزد تراکنش‌ها در شبکه به صورت زیر بازیابی می‌شوند:

  • ۲ درصد برای توکن سوزی
  • ۵ درصد برای استیکرها
  • ۳ درصد برای مارکتینگ

کیف پول بومی این شبکه Bitgret Nabox نام  دارد که می‌توانید از آن برای نگهداری و استیک توکن BRISE استفاده کنید.

با اینکه از تاسیس و راه اندازی بلاکچین و اکوسیستم بیت گرت حدود ۲ سال می‌گذرد،  اما هنوز یک اکوسیستم نوپا محسوب می‌شود. با این وجود توانسته همکاری‌های ارزشمندی را با دیگر اکوسیستم‌ها بسازد. بیتگرت در حال حاضر به پلتفرم‌های Multichain، IcecreamSwao، Band Protocol و Sphynx پل میان بلاکچینی دارد.

پشت صحنه بیت گرت

در حال حاضر تیم توسعه دهنده این پروژه ناشناس هستند و اطلاعات ثابت شده‌ای از آن‌ها در دسترس نیست. با این حال گمانه زنی‌هایی وجود دارد که این تیم با استفاده از هوش مصنوعی ردپای خود را از بین می‌برند و از افشا شدن هویتشان امتناع می‌کنند.

در واقع در وب‌سایت رسمی بیت گرت، نام‌هایی به عنوان تیم توسعه دهنده نشان داده می‌شد که وجود خارجی نداشتند. با این حال شخصی مرموز و ناشناس با شبکه‌ها و نشریه‌های مختلفی ارتباط  دارد که از وی تحت عنوان بنیان‌گذار Bitgret یاد می‌شود؛ تا اینکه در نهایت این صفحه به کلی از روی وب‌سایت بیت گرت حذف شد.

خرید بیت گرت

نکته بحث برانگیز دیگر ممیزی پلت فرم Bitgert است. ممیزی ها به ابزاری رایج در صنعت کریپتو برای اطمینان از شفافیت پلتفرم و بلاکچین و یافتن هر گونه کد مخرب در قراردادهای هوشمند آن تبدیل شده‌اند. Bitgert در تنها ممیزی خود موفق به دریافت امتیاز ۹۸ شد. با این حال، به سرعت مشخص شد که ممیزی توسط خود تیم Bitgert انجام شده است و این باعث ایجاد سوء ظن بیشتر در مورد عملکرد این پلتفرم شد.

علاوه بر جنجال های نگران کننده بالا، بیت گرت همچنین ادعا کرده است که قصد دارد در یک هدف خیریه نامشخص مشارکت کند. با این حال، نه خیریه واقعی درگیر و نه جزئیات مشخص دیگری توسط این پروژه منتشر نشده است.

از همه این موارد که عبور کنیم، در وایت پیپر این پلتفرم تعداد زیادی غلط قواعدی دیده می‌شود که نکته تأمل برانگیزی است…

سخن پایانی

بیت گرت در زمان ساخت این مقاله، در لیست ۳۰۰ ارز برتر بازار قرار دارد و از دیدگاه مقیاس پذیری و شبکه پرداختی روزمره می‌تواند پروژه‌ای مفید و کاربردی باشد، ولی مشکلاتی نظیر  مشخص نبودن تیم توسعه دهنده و ممیزی نامعتبر احتمال اسکم و کلاهبرداری بودن این پروژه را افزایش می‌دهد.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx