ورلد کوین، دنیای بی مرز بر پایه انسانیت

ورلد کوین
  • زمان مطالعه: 9دقیقه
  • دیدگاه ها ‏ ۲ دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 2058 نفر

مدتیست که دنیای هوش مصنوعی به دلیل حضور ChatGPT به شدت داغ و پرهیاهو شده است. این هوش مصنوعی که یک مدل متنی محسوب می‌شود، در سال ۲۰۲۲ به بازار ارائه شد و از همان ابتدا به عنوان یک ملاک و معیار جدید در دنیای AI محسوب می‌شود. یکی از دلایل موفقیت این چت بات، حضور آقای سم آلتمن در پشت پرده و تیم توسعه آن بود. نابغه‌ای که با ChatGPT هوش و ذکاوت و نبوغ خود را به تمام هشت قاره اثبات کرد و سپس OpenAI را ترک کرد تا به دنبال رویاهایش برود. این رویا،‌ اقتصاد بی‌مرز بود که حالا بعد از نزدیک به چهار سال توسعه توسط Worldcoin به بازار ارائه شده است و از فناوری بلاکچین قدرت می‌گیرد. در این مقاله با معرفی و بررسی تخصصی پروژه ورلد کوین همراه ما باشید.

ورلد کوین

لوگوی پروژه ورلد کوین

ورلدکوین چیست؟

پروژه ورلد کوین با هدف ساخت نوع جدیدی از هویت دیجیتال (DID) و یک شبکه مالی فراگیر راه اندازی شد که در صورت دستیابی به اهدافش می‌تواند فرصت‌های اقتصادی گسترده‌ای را در اختیار تمام مردم جهان بگذارد.

این شبکه از یک پروتکل هویت دیجیتال (World ID) با حفظ حریم شخصی استفاده می‌کند که بر پایه فناوری کریپتوگرافی و بلاکچین (WLD – Ethereum ERC20) توسعه داده شده است. آخرین تکه این پازل، اپلیکیشن World App است که اولین بستر استفاده از دو پروتکل فوق است. این اپلیکیشن توسط تیم TFH (Tools For Humanity) توسعه داده شده است و هر شخصی می‌تواند با ثبت نام و احراز هویت در این سامانه مقداری رمزارز WLD را به عنوان حق طبیعی خود دریافت کند.

اثبات انسان بودن و هویت یک معضل بزرگ در دنیای دیجیتال و در سطح بین المللی است که راه حل‌های مختلفی نظیر کپچا (captcha) برای آن معرفی شده است. به دلیل عدم توانایی افراد در اثبات هویتشان، فرایندهای آنلاینی مثل رای گیری و… که احتایج به هویت‌های منحصر بفرد دارند، اکثرا با مشکل و تقلب انجام می‌شوند؛ بخصوص حالا که الگوریتم‌های هوش مصنوعی توانایی مداخله در این دسته از مسائل را نیز دارند. مسئله اثبات هویت (اثبات انسانیت – Proof Of Personhood) که در صدر لیست وظایف Worldcoin قرار دارد از زمان توسعه دنیای دیجیتال وجود داشته اما حالا بنظر می‌رسد که راه‌ حل این مسئله در دستان سم آلتمن و همکارش، الکس بلانیا قرار دارد.

ورلد کوین چیست

پروژه ورلد کوین با هدف ساخت نوع جدیدی از هویت دیجیتال (DID) و یک شبکه مالی فراگیر راه اندازی شد

اکوسیستم

World ID:

ورلد آیدی یک شناسه بین المللی دیجیتال است که از طریق دستگاه‌های بخصوص ORB ساخته می‌شود و با استفاده از فناوری‌ اثبات دانش صفر می‌تواند انسان بودن یک کاربر را تایید کند. سازوکار این سامانه به گونه‌ای تعریف شده است که هر ID متعلق به یک نفر باشد و یک کاربر متقلب نتواند از هویت دیگران سواستفاده کند.

Worldcoin Token:

این توکن بر خلاف رمزارزهای دیگر مانند اتریوم و… قلب تپنده پروژه نیست، اما نقش حیاتی‌ای در اکوسیستم دارد. علاوه بر این که از توکن WLD برای انجام خدمات پرداختی استفاده می‌شود، این توکن می‌تواند با ساخت پلی میان کاربران و اکوسیستم باعث توسعه و رشد هرچه بیش‌تر آن ‌شود.

World App:

خط مقدم اکوسیستم ورلد کوین،‌ اپلیکیشن World app است؛ دروازه ورود به دنیای دیجیتال. علاقه‌مندان می‌توانند با استفاده از این اپلیکیشن و دستگاه Orb هویت خود را در سامانه اثبات کنند و علاوه بر دریافت توکن WLD از هویت واقعی و غیرمتمرکز خود استفاده کنند.

ورلد کوین در دنیای واقعی

مهم‌تر از اینکه هر پروژه چه ادعایی می‌کند، کاربرد و عملکردش در دنیای واقعی است. ورلد کوین علاوه بر تمام کارایی هایش، ویژگی‌های دنیای رمزارزها را ارائه می‌دهد و مسئله هویت دیجیتال را از نو تعریف می‌کند. در صورتی که این پروژه در مسیر مد نظر خود پیشرفت کند و از آن منحرف نشود، می‌تواند باعث نابودی دائم ربات‌های مزاحم، پیام‌های اسپم، رای‌گیری‌های ناعادلانه، تماس ‌های تبلیغاتی و… شود.

به زبان ساده‌تر می‌توان ورلد کوین را این گونه تعریف کرد: “پادزهری برای سلطه پروژه‌های هوش مصنوعی. پادزهری که توسط خالق نسل جدید هوش مصنوعی، به بازار ارائه شد.”

اهمیت هویت دیجیتالی به قدری زیاد است که هند توانست با توسعه یک سیستم هویتی دیجیتال در اوج همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۱، ۵ میلیارد دلار در یارانه‌های پرداختی صرفه‌جویی کند. در واقع World ID‌ راه تقلب و سواستفاده در تمام برنامه‌هایی که احتیاج به یک هویت دیجیتال دارند را می‌بندد.

Orb: گوی جادویی

اولین و مهم ترین دلیلی که ورلد کوین به یک سخت افزار اختصاصی احتیاج دارد،‌ مقابله با هوش مصنوعی است. همانطور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، سم آلتمن، بنیان‌گذار هر دو پروژه موفق ChatGPT و Worldcoin است و بهتر از هر شخص دیگری با خطرات و قدرت هوش مصنوعی آشناست؛ پس احتمالا یک سخت افزار اختصاصی جهت اسکن ویژگی‌های بیومتریک، منطقی ترین روش برای جلوگیری از مداخله هوش مصنوعی است.

ارب (Orb) از دو ویژگی بیومتریک عنبیه و اثر انگشت برای تشخیص افراد استفاده می‌کند. لازم به ذکر است که برخلاف تصور، اولویت با اسکن عنبیه چشم است. چرا که به دلیل دقت بالاتر، در مقیاس جهانی معتبرتر و پرکاربردتر است.

دریافت ورلد کوین چیست

ساختار سخت افزار ORB

طراحی ارب بسیار پیچیده است چرا که جایگذاری یک سامانه امنیتی با این سطح از فناوری در لایه‌ای کروی شکل، شامل پیچیدگی‌های فراوانیست. این گوی جذاب با انحرافی ۲۳.۵ درجه‌ای نسبت به افق در حالت پایدار قرار می‌گیرد و لایه‌ای شفاف به ضخامت ۲ میلی‌متر از آن محافظت می‌کند، درست مانند کره زمین.

تلاقی ورلد کوین و دنیای کریپتوگرافی در همین نقطه است. تمامی داده‌های دریافتی توسط Orb توسط الگوریتم منحصر بفرد این پروژه به هش تبدیل خواهد شد و بصورت غیرمتمرکز در بلاکچین ذخیره می‌شود. از آنجایی که این فرایند برگشت ناپذیر است هویت اشخاص یکبار برای همیشه ثبت و تایید خواهد شد و پس از آن از طریق فناوری اثبات دانش صفر به‌کار گرفته می‌شود.

فرایند احراز هویت در ورلد کوین متفاوت از ذهنیت ما است. ورلد کوین با تشخیص ویژگی‌های بیومتریک می‌تواند شما را از اشخاص دیگر تشخیص دهد بدون آنکه بداند اسم شما چیست، چند سال دارید، مرد هستید یا زن و یا حتی کجا زندگی می‌کنید.

توکنومیک WLD

ماموریت پروژه Worldcoin این است که بزرگترین شبکه هویتی و مالی جهان را به عنوان یک ابزار عمومی ایجاد کند و قدرت را به طور مساوی بین همه توزیع کند. WLD‌ توکن بومی پروژه است که مبتنی بر استاندارد ERC20 در شبکه‌های اتریوم و آپتیمیزم ارائه شده و اهداف پروژه در مورد این توکن به شرح زیر است:

  • بخش اعظم از عرضه WLD در اختیار افراد حقوقی باشد
  • تا حد ممکن هر انسان زنده‌ای به این توکن دسترسی داشته باشد
  • همراه با World ID برای حاکمیت و مشارکت در شبکه استفاده شود
  • پایه و اساس بزرگ ترین شبکه مالی خصوصی جهان باشد

این توکن بصورت پایه، یک رمزارز ضد تورمی ‌است اما بر اساس تصمیم اکثریت می‌تواند شاهد تورمی با سقف ۱.۵ درصد در سال باشد. سقف عرضه ۱۰ میلیارد واحدی دارد و با عرضه ۱۴۳ میلیون واحدی فعالیت فاز اولیه خود را آغاز می‌کند. این پروژه هیچ ایردراپی نخواهد داشت اما با ثبت نام در اپلیکیشن World App می‌توانید بصورت رایگان سهم WLD‌ خود را دریافت کنید تا عدالت در پروژه رعایت شود.

نکته مهمی که باید به آن توجه کرد، برنامه توزیع کلی توکن است:

  1. ۴۳ میلیون واحد از این توکن در طول مرحله توسعه توزیع شد
  2. ۱۰۰ میلیون واحد باقی مانده از طریق بازارسازهای معتبر در خارج از آمریکا توزیع می‌شود؛ ‌به بیان دیگر توزیع این توکن در آمریکا خلاف قوانین مالی این کشور است!

توزیع کلی این توکن بصورت زیر خواهد بود:

توکن ورلد کوین

چرخه ۱۵ساله آزاد سازی توکن WLD

  •  ۷۵ درصد برای جامعه؛ این حجم از توکن‌ها به کاربران ورلد کوین تعلق خواهد داشت و از روش‌های مختلفی قابل تهیه است
  • ۹.۸ درصد برای تیم توسعه
  • ۱۳.۵ درصد برای تیم سرمایه گذاری موسسه Tools for Humanity
  • ۱.۷ درصد ذخیره سازی خزانه TFH برای هزینه‌های احتمالی

جدول تفکیکی آزاد سازی توکن WLD:

خرید ورلد کوین

جدول تفکیکی آزاد سازی توکن WLD

سخن پایانی

پروژه ورلد کوین از ابتدای معرفی خود سروصدای زیادی به پا کرده است و سم آلتمن باری دیگر با معرفی این نوع آوری خود، تیتر اول اخبار شد. ورلد کوین وعده‌های زیبا و جالبی می‌دهد که در صورت عملی شدن می‌تواند یک دنیای بهتر و ایمن دربرابر تاثرات مخرب هوش مصنوعی را به وجود بیارد. این پروژه با تکنولوژی جدید خود سعی می‌کند تا هویت منحصر به فرد همه افراد را ثبت کند و یک سیستم مالی بدون مرز ایجاد کند. باید دید که این اهداف در آینده تا چه حدی واقعی و قابل لمس خواهند شد. نظر شما درباره پروژه ورلد کوین و اهداف آن چیست؟

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏ ۲ دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

2 دیدکاه های این نوشته
قدیمی ترین ها
جدیدترین ها رای بیشتر
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
saeede moosavi
saeede moosavi
9 ماه ها قبل

مقاله خوبی بود ولی مشخص نشد ORB رو از کجا باید آورد ؟

تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

2
0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx