شاخص ترس و طمع چیست و چگونه محاسبه میشود؟

شاخص ترس و طمع
  • زمان مطالعه: دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 944 نفر

در حالی که پیش‌بینی حرکات آتی دارایی‌های کریپتو با دقت ۱۰۰ درصد دشوار است، شاخص‌هایی مانند نمودار ترس و طمع می‌توانند کمک خوبی باشند. شاخص ترس و طمع کریپتو یک مقدار واحد بین ۱ تا ۱۰۰ ایجاد می کند. اگر مقدار برابر ۱ باشد، به این معنی است که بازار کریپتو سقوط خواهد کرد؛ زیرا مردم ترس شدیدی را تجربه می کنند و دارایی های خود را می فروشند. از سوی دیگر، عدد ۱۰۰ بیشتر به این معنی است که بازار در آستانه رشد است و مردم طمع بیش از حدی را تجربه می کنند (یعنی خرید دارایی های بیشتر). با این حال، نمودار ترس و طمع کریپتو چگونه کار می کند؟

نمودار ترس و طمع

چرخه احساسات در بازار

نمودار ترس و طمع

نمودار ترس و طمع یا ابزار Fear and Greed یک اندیکاتور ساده است که عددی بین ۱ تا ۱۰۰ را نشان می‌دهد. این عدد با آغاز روز جدید تغییر می‌کند و اطلاعات جالبی راجب احساسات کاربران را به ما ارائه می‌کند.

ترس و طمع در کریپتو به چه معناست؟

ترس شدید (extreme fear) زمانی ایجاد می شود که ارزش شاخص بین ۰ تا ۲۴ باشد. هر عددی بالاتر از ۲۴ و کمتر از ۵۰ نشان دهنده ترس (fear) است و عدد ۵۰ به معنای بی طرفی در بازار است. برعکس، طمع (greed) زمانی به وجود می آید که ارزش شاخص بین ۵۱ تا ۷۴ باشد. با این حال، اگر ارزش نمودار بیش از ۷۴ باشد، نشان دهنده طمع شدید (extreme greed) در بازار است.

شاخص ترس و طمع چیست

بازه‌های عددی شاخص ترس و طمع

احساسات، بازار ارزهای دیجیتال را هدایت می کنند. وقتی بازار بالا می رود، مردم حریص می شوند و در نتیجه ترس از دست دادن (FOMO) ایجاد می شود. همچنین، هنگامی که مردم اعداد قرمز را می بینند، اغلب رمزارزهای خود را به عنوان یک واکنش تکانشی می فروشند.

نمودار ترس و طمع کریپتو چگونه محاسبه می شود؟

عوامل تاثیرگذار در شاخص ترس و طمع کریپتو که بر رفتار معامله‌گران و سرمایه‌گذاران تأثیر می‌گذارند عبارتند از: روندهای گوگل، نظرسنجی‌ها، حرکت بازار، تسلط بر بازار، رسانه‌های اجتماعی و نوسانات بازار. در ادامه به توضیح این موارد و تاثیرگذاری آن‌ها بر نمودار ترس و طمع می‌پردازیم:

روندهای گوگل

برای تعیین میزان طمع در بازار، عبارات جستجوی پرطرفدار گوگل بررسی می‌شود. این روش به تنهایی نیز می‌تواند به عنوان ابزاری برای مطلع شدن از احساسات بازار استفاده شود. به عنوان مثال، حجم بالای جستجوهای مرتبط با “بیت کوین” به معنای درجه بالایی از طمع در بین سرمایه گذاران است. این عامل ۱۰ درصد از ارزش شاخص ترس و طمع را تشکیل می دهد. از لحاظ تاریخی، افزایش جستجوهای گوگل کلید واژه “بیت کوین” با نوسان شدید قیمت ارزهای دیجیتال مرتبط بوده است.

نظرسنجی ها

برای محاسبه هر روزه این عدد، شاخص ترس و طمع چند فاکتور دیگر مانند نظرسنجی ها را در نظر می گیرد که ۱۵ درصد از ارزش شاخص را تشکیل می دهند. نظرسنجی با شرکت کنندگان بیش از ۲۰۰۰ نفر، ارزش این شاخص را بالاتر می برد، که نشان دهنده حضور سرمایه گذاران حریص در بازار است.

حرکت بازار

عامل دیگر، حرکت بازار است که به توانایی بازار برای حفظ روند قیمتی بلندمدت اشاره دارد و ۲۵ درصد از ارزش شاخص را تشکیل می دهد. این عامل، سلامت و جهت بازار را بررسی می کند و همچنین شتاب حرکت بازار را نیز در نظر می گیرد.

دامیننس

مورد دیگر دامنه یا Dominance است. این متغیر تسلط بازار ارزهای دیجیتال در کل صنعت کریپتو را بررسی می کند. به عنوان مثال، هر چه تسلط بیت کوین بیشتر باشد، تسلط التکوین ها کمتر می شود. با این حال، کاهش تسلط بیت کوین حاکی از افزایش طمع است و ۱۰ درصد از شاخص را تشکیل می دهد.

رسانه‌های اجتماعی

جای تعجب نیست که رسانه های اجتماعی ۱۵ درصد بر این شاخص تأثیر دارند؛ زیرا در حال حاضر یکی از مهم ترین جنبه های زندگی ما هستند. در شاخص ترس و طمع جنبه هایی مانند هشتگ، تعامل و منشن ها در چندین شبکه اجتماعی در نظر گرفته می شود.

نوسانات بازار

یک چهارم (یعنی ۲۵٪) شاخص، از نوسانات بازار تشکیل شده است. نمودار ترس و طمع، قیمت فعلی یک ارز دیجیتال (مانند قیمت بیت کوین) را بررسی می کند و آن را با تغییرات قیمت اخیر در ۳۰ تا ۹۰ روز گذشته مقایسه می کند تا مشخص کند بازار چقدر نوسان دارد. در این شاخص از نوسانات به عنوان نشانه ای از ترس استفاده شده است.

چگونه با شاخص ترس و طمع معامله کنیم؟

شاخص ترس و طمع کریپتو بیشتر به عنوان یک شاخص روزانه استفاده می شود تا ابزاری برای معاملات بلندمدت. استفاده از این ابزار به عنوان یک شاخص روند، به شما کمک می کند تا با دید بازتری در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کنید. به عنوان مثال، هنگامی که ارزش شاخص ترس و طمع پایین است، ممکن است به این معنی باشد که قیمت ارز دیجیتال افزایش می‌یابد و شما می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید بخرید، نگه دارید یا بفروشید. معمولا افزایش قیمت ها به این معنی است که زمان خوبی برای فروش است.

با این حال، زمانی که مقدار شاخص بالا باشد، ممکن است نشان دهنده این باشد که قیمت ارز دیجیتال به زودی کاهش خواهد یافت و زمان خوبی برای خرید است. همچنین با ورود شاخص به منطقه ترس شدید، بازار تمایل به معکوس شدن دارد.

سخن پایانی

شاخص ترس و طمع ارز دیجیتال به ردیابی تغییرات در احساسات بازار کمک می کند. بسیاری از معامله‌گران قبل از شروع معامله خود نگاهی به داده‌های این شاخص می‌اندازند. با اینکه این شاخص ابزار مفیدی در بازارهای مالی، به خصوص کریپتو، محسوب می‌شود اما برای معامله کافی نیست. با این حال برای تشخیص روند یا همان احساسات، که روند را می‌سازند، بسیار کارآمد می‌باشد.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx