اهرم یا لوریج چیست؟ چگونه از آن در معاملات استفاده کنیم؟

لوریج
  • زمان مطالعه: 11دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 643 نفر

اهرم یا لوریج چیست؟ چگونه از آن در معاملات استفاده کنیم؟

معاملات اهرمی یا معاملات لوریج دار می تواند گیج کننده باشد، به خصوص برای مبتدیان. اما قبل از کار کردن با اهرم یا لوریج، بسیار مهم است که بدانیم چیست و چگونه کار می کند. این مقاله بر روی معاملات اهرمی در بازارهای کریپتو تمرکز خواهد کرد، اما بخش بزرگی از اطلاعات این قاله برای بازارهای سنتی مانند فارکس نیز معتبر است.

اهرم در معاملات کریپتو چیست؟

اهرم یا لوریج به استفاده از سرمایه قرض گرفته شده برای معاملات ارزهای دیجیتال یا سایر دارایی های مالی اشاره دارد. این ابزار قدرت خرید یا فروش شما را تقویت می کند تا بتوانید با سرمایه ای بیشتر از آنچه در حال حاضر در کیف پول خود دارید معامله کنید. بسته به صرافی ارز دیجیتالی که در آن معامله می کنید، می توانید تا ۱۰۰ برابر موجودی حساب خود وام بگیرید.

مقدار اهرم به عنوان یک نسبت توصیف می شود، مانند ۱:۵ (۵x)، ۱:۱۰ (۱۰x)، یا ۱:۲۰ (۲۰x). این نشان می دهد که سرمایه اولیه شما چند برابر شده است. به عنوان مثال، تصور کنید که ۱۰۰ دلار در حساب صرافی خود دارید اما می خواهید موقعیتی به ارزش ۱۰۰۰ دلار روی بیت کوین (BTC) باز کنید. با اهرم ۱۰ برابری، ۱۰۰ دلار شما همان قدرت خرید ۱۰۰۰ دلار را خواهد داشت.

شما می توانید از اهرم برای معاملات مشتقات مختلف ارزهای دیجیتال استفاده کنید. انواع رایج معاملات اهرمی شامل معاملات مارجین، قراردادهای فیوچرز و توکن های لوریج دار است.

معاملات اهرمی چگونه کار می کند؟

قبل از اینکه بتوانید وجوه را برای معاملات خود قرض بگیرید و معاملات اهرمی خود را شروع کنید، باید وجوه را به حساب معاملاتی خود در صرافی مقصد واریز کنید. سرمایه اولیه ای که ارائه می کنید همان چیزی است که ما به آن وثیقه می گوییم. وثیقه مورد نیاز به اهرمی که استفاده می کنید و ارزش کل موقعیتی که می خواهید باز کنید (معروف به مارجین) بستگی دارد.

فرض کنید می خواهید ۱۰۰۰ دلار روی اتریوم (ETH) با اهرم ۱۰ برابری سرمایه گذاری کنید. مارجین مورد نیاز ۱/۱۰ از ۱۰۰۰ دلار خواهد بود، به این معنی که باید ۱۰۰ دلار به عنوان وثیقه برای وجوه قرض گرفته شده در حساب خود داشته باشید. اگر از یک اهرم ۲۰ برابری استفاده کنید، وثیقه مورد نیاز شما حتی کمتر خواهد بود (۱/۲۰ از ۱۰۰۰ دلار = ۵۰ دلار). اما به خاطر داشته باشید که هر چه اهرم بالاتر باشد، خطر لیکویئد شدن وثیقه شما بیشتر خواهد بود.

به غیر از سپرده اولیه مارجین، شما همچنین باید یک آستانه مارجین (Margin Threshold) را برای معاملات خود حفظ کنید. هنگامی که بازار برخلاف موقعیت شما حرکت می کند و مارجین از آستانه نگهداری کمتر می شود، برای جلوگیری از نقد شدن باید وجوه بیشتری را در حساب خود قرار دهید. این آستانه به عنوان مارجین نگهداری (Maintenance Margin) نیز شناخته می شود.

اهرم را می توان برای هر دو موقعیت خرید (لانگ) و خرید (شورت) اعمال کرد. باز کردن یک موقعیت خرید به این معنی است که انتظار دارید قیمت یک دارایی افزایش یابد. در مقابل، باز کردن یک موقعیت فروش به این معنی است که معتقدید قیمت دارایی کاهش خواهد یافت. در حالی که این ممکن است مانند معاملات اسپات معمولی به نظر برسد، استفاده از اهرم به شما این امکان را می دهد که فقط بر اساس وثیقه خود و نه بر اساس دارایی خود، دارایی ها را بخرید یا بفروشید. بنابراین، حتی اگر دارایی زیادی ندارید، اگر فکر می‌کنید بازار پایین‌تر می‌رود، می‌توانید پول قرض بگیرید و یک موقعیت شورت (فروش) باز کنید.

نمونه ای از موقعیت خرید اهرمی

تصور کنید که می خواهید یک موقعیت خرید ۱۰۰۰۰ دلاری روی بیت کوین را با اهرم ۱۰ برابری باز کنید. این بدان معنی است که شما از ۱۰۰۰ دلار به عنوان وثیقه استفاده خواهید کرد. اگر قیمت بیت کوین ۲۰ درصد افزایش یابد، سود خالص ۲۰۰۰ دلاری (منهای کارمزد) به دست خواهید آورد که بسیار بیشتر از ۲۰۰ دلاری است که اگر سرمایه ۱۰۰۰ دلاری خود را بدون استفاده از اهرم معامله می کردید، به دست می آورید.

با این حال، اگر قیمت بیت کوین ۲۰٪ کاهش یابد، موقعیت شما ۲۰۰۰ دلار کاهش می یابد. از آنجایی که سرمایه اولیه شما (وثیقه) فقط ۱۰۰۰ دلار است، افت ۲۰ درصدی باعث لیکوئید شدن موقعیت خرید شما می‌شود (موجودی شما به صفر می رسد). در واقع، حتی اگر بازار فقط ۱۰ درصد سقوط کند، موقعیت شما لیکویئد خواهد شد. قیمت لیکوئید شدن دقیق به صرافی ای که استفاده می کنید بستگی دارد.

برای جلوگیری از لیکوئید شدن، باید وجوه بیشتری را به کیف پول خود اضافه کنید تا وثیقه خود را افزایش دهید. در بیشتر موارد، صرافی قبل از لیکوئید شدن، برای شما پیامی ارسال می‌کند (به عنوان مثال ایمیلی که به شما می گوید وجوه بیشتری اضافه کنید).

نمونه ای از موقعیت فروش اهرمی

حال تصور کنید که می‌خواهید با اهرم ۱۰ برابری، یک موقعیت فروش ۱۰۰۰۰ دلاری روی بیت‌کوین باز کنید. در این صورت شما بیت کوین را از شخص دیگری قرض می گیرید و آن را به قیمت فعلی بازار می فروشید. وثیقه شما ۱۰۰۰ دلار است، اما از آنجایی که با اهرم ۱۰ برابری معامله می کنید، می توانید ۱۰۰۰۰ دلار بیت کوین بفروشید.

با فرض اینکه قیمت فعلی بیت کوین ۴۰۰۰۰ دلار است، ۰.۲۵ بیت کوین قرض کرده و آن را فروخته اید. اگر قیمت بیت کوین ۲۰٪  کاهش یابد (به ۳۲۰۰۰ دلار برسد)، می توانید ۰.۲۵ بیت کوین را تنها با ۸۰۰۰ دلار بازخرید کنید. این به شما سود خالص ۲۰۰۰ دلاری می دهد (منهای کارمزد).

با این حال، اگرقیمت بیت کوین ۲۰٪ افزایش یابد و به ۴۸۰۰۰ دلار برسد، برای بازخرید ۰.۲۵ BTC به ۲۰۰۰ دلار اضافی نیاز دارید. موقعیت شما لیکوئید می شود زیرا موجودی حساب شما فقط ۱۰۰۰ دلار است. مجدداً، برای جلوگیری از لیکویئد شدن، باید وجوه بیشتری را به کیف پول خود اضافه کنید تا وثیقه خود را قبل از رسیدن به قیمت لیکوئید افزایش دهید.

خرید پالیگان و بررسی قیمت لحظه ای رمزارزها در ارزینجا

چرا از اهرم برای معاملات کریپتو استفاده کنیم؟

همانطور که گفته شد، معامله گران از اهرم برای افزایش حجم موقعیت و سود بالقوه خود استفاده می کنند. اما همانطور که در مثال های بالا نشان داده شده است، معاملات اهرمی نیز می تواند منجر به زیان بسیاری شود.

یکی دیگر از دلایل استفاده معامله گران از لوریج ، افزایش نقدینگی سرمایه آنهاست. به عنوان مثال، به جای نگه داشتن یک موقعیت اهرمی ۲ برابری در یک صرافی، آنها می توانند از اهرم ۴ برابری برای حفظ همان اندازه موقعیت با وثیقه کمتر استفاده کنند. این به آن‌ها اجازه می‌دهد تا بخش دیگر پول خود را در مکان دیگری استفاده کنند (به عنوان مثال، معامله دارایی دیگر، سهام، تامین نقدینگی برای صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX)، سرمایه‌گذاری در NFTها و غیره).

از کجا شروع کنیم؟

شما برای باز کردن معاملات اهرم دار در صرافی‌های خارجی مثل بایننس و کوکوین نیاز به ایجاد یک حساب کاربری فیوچرز دارید. بعد از ایجاد حساب کاربری فیوچرز شما باید ارز دیجیتال خود را که عمدتا باید تتر باشد را به این صرافی‌ها انتقال داده و اقدام به باز کردن معاملات خرید و فروش کنید. از آن جایی که دارایی های اکثر ایرانیان به صورت ریال است، شما باید از طریق یک صرافی ارز دیجیتال مانند ارزینجا اقدام به خرید تتر با ریال کنید.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید. همچنین می‌توانید برای تبدیل ارزهای دیجیتال به وبسایت صرافی ارزینجا مراجعه کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx