نیر پروتکل (NEAR) چیست؟

نیر پروتکل
  • زمان مطالعه: دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 369 نفر

معرفی نیر پروتکل

نیر پروتکل یک بلاکچین لایه یک است که به عنوان یک پلتفرم محاسبات ابری طراحی شده است و برخی از محدودیت‌هایی که در بلاکچین‌های رقیب دیده می شود، مانند سرعت پایین تراکنش، توان عملیاتی پایین و قابلیت همکاری ضعیف را حذف می‌کند. این پلتفرم محیط ایده آلی را برای نرم افزارهای غیرمتمرکز فراهم می کند و یک محیط کاربر پسند ایجاد کرده است. به عنوان مثال، نیر برخلاف آدرس‌های کیف پول اتریوم، از نام‌های قابل خواندن توسط انسان استفاده می‌کند. نیر همچنین راه‌حل‌های منحصربه‌فردی را برای مشکلات مقیاس‌بندی معرفی می‌کند و مکانیسم اجماع خاص خود به نام Doomslug را دارد.

نیر پروتکل توسط نیر کالکتیو (NEAR Collective) توسعه داده می شود، جامعه پروتکل که در حال به روز رسانی کد اولیه و انتشار به روز رسانی برای اکوسیستم است. هدف اعلام شده نیر کالکتیو ایجاد پلتفرمی است که «به اندازه کافی برای مدیریت دارایی‌های با ارزش بالا، مانند پول یا هویت، ایمن باشد و کارایی کافی برای استفاده عموم را داشته باشد».

تاریخچه

نیر پروتکل توسط اریک تراتمن، یک کارآفرین با تجربه در وال استریت و بنیانگذار آموزش وایکینگ، تأسیس شد. هم بنیانگذاران او ایلیا پولوسوکین و الکساندر اسکیدانوف بودند. پولوسوکین بیش از ده سال تجربه در صنعت کریپتو دارد و سه سال در گوگل فعالیت داشته است و الکساندر اسکیدانوف، دانشمند کامپیوتری بود که در مایکروسافت کار می کرد و سپس به memSQL پیوست و در آنجا مدیر مهندسی شد. نیر پروتکل دارای یک تیم گسترده از توسعه دهندگان با تجربه است که شامل افرادی با چندین مدال طلا و برنده مسابقه بین المللی برنامه نویسی دانشگاهی (ICPC) می شود.

مزایا نیر پروتکل

نیر از فناوری نایت شید (Nightshade) خود برای بهبود انبوه تراکنش ها استفاده می کند. نایت شید نوعی تقسیم‌بندی است که در آن مجموعه‌ای از اعتبار‌دهنده‌ها تراکنش‌ها را به صورت موازی در چندین زنجیره خرد شده پردازش می‌کنند و ظرفیت کلی بلاکچین را بهبود می‌بخشند. با انجام این کار، پروتکل نیر قادر است تا ۱۰۰۰۰۰ تراکنش در ثانیه را ثبت کند و به لطف سرعت بلوک یک ثانیه ای، به پایان تراکنش آنی دست یابد؛ در حالی که به طور همزمان کارمزد تراکنش ها را تقریباً صفر نگه می دارد.

نیر پروتکل همچنین با داشتن آدرس‌های قابل خواندن برای انسان و ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز با جریان ثبت مشابه با آنچه که کاربران قبلاً تجربه کرده‌اند، فرآیند پیچیده‌ای که در بلاکچین‌های دیگر وجود دارد را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، اجزای ماژولار را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد و به آنها کمک می‌کند پروژه‌هایی مانند قراردادهای توکن یا NFT را سریع‌تر شروع کنند.

امنیت

پلتفرم نیر از مکانیزم اثبات سهام برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها استفاده می‌کند که در آن اعتبارسنج ها گره‌هایی را اجرا می‌کنند تا برخی از توکن‌های خود را به عنوان سپرده برای اطمینان از رفتار خوب، به اشتراک بگذارند (استیک کنند). این پلتفرم به روشی منحصربه‌فرد برای «اثبات آستانه سهام»، حراج توکن‌ها را برگزار می‌کند و «صندلی‌ها» را به تأییدکنندگان ارائه می‌دهد. بر اساس حداقل تعداد توکن‌هایی که از حراج نگه می‌دارند، اعتبارسنج معین ممکن است یکی از نقش‌های ممکن را ایفا کند:

تولید کننده بلوک

تولید کننده تکه یا شارد

اعتبار سنج پنهان

به طور دوره‌ای، اعتبارسنج‌ها با توکن‌های NEAR به نسبت تعداد توکن‌هایی که توسط آن‌ها استیک می‌شود، پاداش می‌گیرند. با این حال، این پروتکل تولید توکن های جدید را تا ۵ درصد در سال محدود می کند. همچنین پلتفرم برسی امنیت بلاکچین، سرتیک، نیر را بررسی و ممیزی کرده است.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx