رابطه بلاک چین و وب ۳

وب 3 و بلاکچین
  • زمان مطالعه: 14دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 586 نفر

وب ۳ نسل جدید اینترنت

ابتدا بیایید نگاهی به تکامل اینترنت داشته باشیم. اولین نسل از اینترنت یا وب ۱.۰ یک شبکه از داده ها بود که کاربران فقط می‌توانستند مطالب را ببینند و مطالعه کنند. با ورود وب ۲.۰ افراد در تولید محتوا روی اینترنت نقش بیشتری داشتند و روی وبسایت‌ها و پلتفرم‌های مختلف مانند متا (فیس‌بوک سابق)، توییتر و اینستاگرام اقدام به تولید محتوا کردند. در واقع نسل فعلی اینترنت وب ۲.۰ است. اما وب ۳ یا web3 چیست؟ وب ۳ به عنوان نسل بعدی اینترنت یاد ‌می‌شود که کاربران مالکیت کاملی بر محتوای خود دارند و آن‌ها تصمیم می‌گیرند که چه کسانی به داده‌هایشان دسترسی داشته باشند. در حقیقت شرکت های بزرگ مانند گوگل و فیس بوک دیگر توانایی دسترسی بدون اجازه کاربر به داده‌ها را نخواهد داشت. ارزهای دیجیتال و بلاک چین بلوک های سازنده وب ۳ هستند. با این حال، این تکنولوژی جدید که به وب غیرمتمرکز نیز شناخته می‌شود به فناوری هایی مانند  واقعیت افزوده (AR)، واقعیت مجازی (VR)، اینترنت اشیا (IoT) و سایر موارد غیر مرتبط با بلاک چین یا ارزهای دیجیتال متکی است.

واقعیت مجازی

نسل سوم اینترنت که با نام وب ۳ شناخته می‌شود، مبتنی بر فناوری بلاک چین است. با این حال، فناوری‌هایی مانند یادگیری ماشین (Machine learning)، داده‌های بزرگ (Big data)، هوش مصنوعی (AI)، اینترنت اشیاء (IoT)، واقعیت افزوده (AR)، واقعیت مجازی (VR) و سایر موارد، برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) را قادر می‌سازند تا اطلاعات را مثل یک انسان هوشمند، در یک محیط وب ۳ تجزیه و تحلیل کنند.

به عنوان مثال، هدست های واقعیت مجازی یک تجربه خرید استثنایی ایجاد می کنند و به مشتریان اجازه می دهند قبل از خرید محصولات را به خوبی بشناسند. هرچند که این فناوری‌ها مبتنی بر ارزهای دیجیتال یا فناوری دفتر کل توزیع‌شده نیستند، ولی هدفشان افزایش کارایی فناوری بلاک چین است.

علاوه بر این، بلاک چین با اجازه دادن به سازمان‌ها برای غیرمتمرکز کردن خدمات اینترنت وب ۲، از جمله محاسبات ابری، سایت‌های شبکه‌های اجتماعی و پایگاه‌های داده، نقش مهمی در ایجاد زیرساخت برای وب ۳ دارد. بنابراین، ترکیب هوش مصنوعی و فناوری بلاک چین بدون شک راه بهتری برای مدیریت مجموعه داده های محرمانه به سازمان ها می دهد.

با اعتبارسنجی داده های ارائه شده، فناوری هوش مصنوعی می تواند به سرعت درخواست فرآیند را تکمیل کند و در نتیجه الگوریتم هوشمند به تصمیم گیری سریع در مورد صدور وجوه یا تأیید اعتبار کمک خواهد کرد. همچنین، داده ها را می توان به روش موثر از طریق بلاک چین محافظت کرد. فناوری‌های دیگری مانند AR و VR در تعریف متاورس، جستوجوی ایده‌های جدید و افزایش کیفیت تجربه کاربران بسیار مهم هستند.

AR VR IOT

علاوه بر این، ارزهای دیجیتالی مانند اتریوم به کاربران وب ۳ اجازه می‌دهند که بدون نیاز به واسطه اقدام به ارسال و دریافت پول کنند. ، ارزهای دیجیتال از پرداخت‌های همتا به همتا پشتیبانی می‌کنند و می‌توانند به عنوان یک روش حواله دیجیتالی عمل کنند. بدون ارزهای دیجیتال شبکه‌های بلاکچین نمی‌تواند به کاربران انگیزه کافی برای مشارکت در شبکه را بدهند. در حقیقت اکثر کاربران برای بدست آوردن ارزهای دیجیتال در شبکه‌های بلاکچین فعالیت می‌کنند. از طرفی کاربران برای نگه‌داری ارز دیجیتال خود نیاز به کیف پول کریپتو دارند.

فناوری وب ۳ دقیقا شبیه به بلاکچین برای دسترسی به شبکه نیازی به مجوز ندارد، برای استفاده از آن نیازی نیست به شخص دیگری اعتماد شود و دسترسی به کد آن برای همه امکان پذیر است (منبع باز است). به طور مشابه، NFTها به کاربران این امکان را می‌دهند تا به طور شفاف مالکیت دارایی هایی مانند آثار هنری، داده‌های شخصی، پاداش‌های درون‌باری و سایر موارد را اثبات کنند.

نحوه ارتباط وب ۳ با بلاک چین

بلاک چین فناوری مهمی است که به وب ۳ (وب غیرمتمرکز) قدرت می‌دهد و باعث تغییر اساسی در پویایی نسخه فعلی وب می‌شود. در نسخه فعلی وب که با نام وب ۲ شناخته می‌شود  کسب‌وکارها و شرکت‌ها مشتریان را برای دریافت اطلاعاتشان تحت فشار قرار می‌دهند. برنامه های غیرمتمرکز وب ۳ با استفاده از داده‌های بلاکچین، امنیت و استقلال داده‌های کاربران را تضمین می‌کند.

به دلیل عدم تمرکز، کاربران صاحبان نهایی محتوا هستند، زیرا برای تایید داده ها به هیچ مرجع متمرکزی نیاز ندارند. بعلاوه، برنامه‌های غیرمتمرکز (DAppها) با اجازه دادن به کاربران برای رای دادن و ارائه ایده، تناقض‌های موجود در مشارکت جامعه و حکومت را تغییر می دهند و به همه یک فرصت برابر برای مشارکت در اجرای پروژه را ارائه می دهند.

علاوه بر موارد فوق، بلاک چین از ایجاد دامنه های رمزنگاری مانند eth، crypto و dao پشتیبانی می کند. یک دامنه رمزنگاری غیرمتمرکز، یک آدرس قابل خواندن توسط انسان را به جای یک آدرس IP جایگزین کیف پول رمزنگاری کاربر می‌کند. این نام‌های دامنه Web3 را می‌توان به عنوان NFT در بازارهای توکن غیرقابل تعویض معامله کرد.

برنامه‌های غیرمتمرکز

یک نام دامنه غیرمتمرکز که نشان دهنده یک آدرس بلاک چین باشد بسیار کاربردی است، زیرا به خاطر سپردن یک آدرس ساده بسیار راحت‌تر از یک عبارت بلند و بی معنی است.

کمک بلاک چین به توسعه وب ۳

فناوری بلاک چین با ویژگی‌هایی مانند پرداخت‌های بدون واسطه، حاکمیت غیرمتمرکز، قابلیت همکاری بین زنجیره‌ای و کسب توکن‌ها در حین بازی، وسعت دسترسی به فصای وب ۳ را افزایش خواهد داد.

با در نظر گرفتن این موضوع که چگونه بلاک چین ساختار داده‌ها را در بک اند (Backend) وب تغییر می‌دهد، می‌توان نتیجه گرفت که بلاک چین زیربنای وب ۳ است. ذخیره سازی که برای ذخیره و ترتیب داده ها استفاده می شود، ساختار داده نامیده می شود. این روشی برای تنظیم داده ها بر روی رایانه برای به روز نگه داشتن آنها و دسترسی آسان به آن است.

نقش بلاک چین در وب ۳ به ویژه در بالا بردن سطح اعتماد در بین کاربران شبکه بسیار مهم است،. گفته می‌شود، لایه حاکمیتی بلاک چین به دو طرف ناشناس که به یکدیگر اعتماد ندارند، اجازه می‌دهد تا معاملات آنلاین را به راحتی انجام دهند.

در این سبک از حکمرانی، پروتکل بلاک چین حاوی قوانینی برای اجرای تغییرات است. از طریق به‌روزرسانی کد، توسعه‌دهندگان اصلاحیه‌هایی را ارائه می‌کنند و هر نود در مورد پذیرش یا رد آن (بدون دخالت شخص ثالث) رأی می‌دهد.

علاوه بر این، برنامه‌های غیرمتمرکز (DAppها)، ایجاد دامنه‌ها و وب‌سایت‌های مبتنی بر بلاک چین، امکان تعامل غیرمتمرکز بین کاربران و برنامه‌ها را فراهم می‌کنند که خود منجر به گسترش وب ۳ می‌شود. به عنوان مثال، برنامه های وب ۳ مانند مرورگر بریو (Brave Browser) با افزایش حریم خصوصی و مسدود کردن تبلیغات سعی در رشد وب غیرمتمرکز دارند.

مرورگر Brave

علاوه بر این، وب ۳ به لطف راه حل‌های ارتباط بین بلاکچین‌های مختلف مانند پولکادات، یکپارچه و کارآمد است و جابجایی بین پلتفرم‌ها یا برنامه‌ها را برای مصرف‌کنندگان آسان کرده است. با کیف پول مورد علاقه خود، NFT‌ها را بین شبکه‌ها معامله کنید و رشد کل دارایی‌های خود را در یک محیط واحد مدیریت کنید.

علاوه بر این، گیمرهای وب۳ می‌توانند به لطف غیزرمتمرکز بودن بازی‌ها، که به آن‌ها اجازه می‌دهد کنترل اطلاعات و دارایی‌های خود را حفظ کنند، NFT‌ها را در سراسر فضای متاورس جمع‌آوری و مبادله کنند. بازی‌های مبتنی بر بلاک‌چین مانند اکسی اینفینتی (Axie Infinity) نیز به بازیکنان این امکان را می‌دهد تا با جمع‌آوری ارزهای دیجیتال در حین بازی، کسب درآمد کنند. می توان این توکن‌ها را به پول فیات نیز تغییر داد.

بازی Play-to-Earn اکسی اینفینیتی

بازی Play-to-Earn اکسی اینفینیتی

نحوه آماده شدن برای وب ۳

سازمان ها ممکن است سازمان‌های غیرمتمرکز مستقل (DAOها) رقابتی ایجاد کرده، از دارایی های توکن شده استفاده کنند و به طور فعال ارزشی را که ایجاد می کنند با شبکه های کاربران خود برای بقا در دنیای Web3 به اشتراک بگذارند.

وب ۳، پس از رشد بازار آثار هنری و کلکسیونی NFT در سال ۲۰۲۱ و تصاحب زمین های متاورس در سال ۲۰۲۲، فرصت هایی را برای مدل های کسب و کار نوآورانه، محصولات و سازمان های مستقر ارائه می دهد.

اگرچه ساختارهای سازمانی هر شرکتی با دیگری متفاوت است، موقعیت ها به بهترین وجه توسط افرادی پر می شود که می توانند به بهترین نحو منافع سهامداران را تامین کنند. با ایجاد سریع و مؤثر نقش‌ها و مجوزها با استفاده از NFT که منعکس کننده حقوق و مسئولیت‌های افراد است، سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز (DAO) می‌توانند سلسله مراتب، تفویض اختیار و ساختار را دوباره در فضای دیجیتال تعریف کنند.

بنابراین، سازمان ها باید تحقیقات کافی را برای ایجاد DAO های رقابتی انجام دهند تا سیستم های متمرکز خود را به ساختارهای غیرمتمرکز تغییر دهند. علاوه بر این، شرکت‌ها می‌توانند از دارایی‌های توکن‌شده استفاده کنند که می‌توانند در یک بلاک چین مبادله شوند، که نقدینگی دارایی را افزایش می‌دهد و انتقال مالکیت آن را ممکن می‌سازد.

با توجه به این واقعیت که تازه واردان می توانند با توسعه برنامه های کاربردی خود بر روی پروتکل های بلاک چین، فوراً به شبکه های عظیمی از کاربران بالقوه دسترسی پیدا کنند، وب ۳ به احتمال زیاد پویایی رقابت را تغییر خواهد داد. در نتیجه، شرکت‌ها می‌توانند ارزش بیشتری از پایگاه کاربر داخلی بلاک چین از دارندگان توکن بومی به دست آورند.

بنابراین، کسب‌وکارها باید راه‌های نوآورانه‌ای را برای محافظت از شبکه‌های کاربری خود ارائه دهند. با این حال، کسب‌وکارها هنگام تصمیم‌گیری درباره نحوه موقعیت استراتژیک خود در رابطه با وب ۳ باید امکان تنظیم مقررات آینده را در نظر بگیرند. احتمالاً با روی آوردن افراد بیشتری به بلاک چین و ارزهای دیجیتال، قانون‌گذاران صنعت کریپتو را با حساسیت بیشتری دنبال می‌کنند.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx