سولانا پی چیست و چگونه کار می‌کند؟

سولانا پی
  • زمان مطالعه: 13دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 493 نفر

پی پال وب۳!

سولانا پی (Solana Pay)، سیستم پرداخت سولانا، یک پروتکل متن باز برای توسعه‌دهندگان است که می‌توانند براساس معیارهای پرداخت استاندارد، آن را سفارشی کنند.

پی پال یک نوآوری عظیم در صنعت پردازش پرداخت بود. این نوع آوری مالی پیتر تیل، مکس لوچین و در نهایت ایلان ماسک، بسیار جلوتر از زمان خود هدف گذاری شده بود. پی پال همزمان با استفاده از اینترنت، پرداخت های فوری بین مشتریان، مشاغل و موارد دیگر را تسهیل کرد. سولانا پی توسط بسیاری از افراد به عنوان نوآوری بعدی در عرصه پردازش پرداخت ها در نظر گرفته می شود. این تکنولوژی همراه با در نظر گرفتن توکن های غیرمثلی (NFT) و وب۳، پرداخت ها را تسهیل می کند. حتی برخی پروتکل پرداخت جدید سولا‌نا را ویزا یا پی پال وب۳ می نامند. در این مقاله به بررسی و توضیح سولانا پی و نحوه عملکرد آن می‌پردازیم. اما قبل از اینکه به Solana Pay بپردازیم، ضروری است که درباره سولا‌نا بیشتر حرف بزنیم.

خالق سولانا پی

آناتولی یاکوونکو، بنیانگذار سولانا

سولانا چیست؟

سولا‌نا در سال ۲۰۱۷ توسط آناتولی یاکوونکو، مهندس نرم افزار با سابقه کار در استارت آپ دراپ باکس (Dropbox) و دیگر شرکت های بزرگ فناوری تاسیس شد. یاکوونکو معتقد بود در حالی که سایر بلاکچین‌ها کارآمد هستند یا حداقل در جهت کارایی بیشتر کار می‌کنند، بسیاری از آن‌ها فاکتور زمان را در نظر نمی‌گیرند. به این معنی که هر بلوک بر یک ساعت استاندارد تکیه نمی‌کند و هر بلوک در زمان محلی گره مربوطه خود اجرا می شود.

چرا این یک مشکل در نظر گرفته می‌شود؟زیرا بدون یک ساعت استاندارد، مُهرهای زمانی تراکنش برای هر بلوک متفاوت خواهد بود و «زمان تأیید بلوک» عامل دیگری است که همه گره‌ها باید آن را تأیید کنند. هر چه یک گره فاکتورهای بیشتری برای اعتبارسنجی داشته باشد، زمان تراکنش کندتر می شود. در سولا‌نا ، همه گره‌ها در یک ساعت کار می‌کنند و یک عامل اعتبارسنجی را حذف می‌کنند که در نتیجه سرعت شبکه افزایش می‌یابد. یاکوونکو این روش اجماع را «اثبات تاریخچه (PoH)» نامید. اثبات تاریخچه در واقع یک نسخه اصلاح شده از اثبات سهام (PoS) است که فاکتور زمان را حذف کرده است. اعتبار سنجی در سولانا شبیه به روش اثبات سهام انجام می‌شود. سولا‌نا فقط از زمان به عنوان یک رکورد تاریخی برای اثبات در بالای روش اثبات سهام استفاده می کند. در نتیجه، سولانا می تواند به طور متوسط ۶۵۰۰۰ تراکنش در ثانیه را با حداقل کارمزد پردازش کند.

سولانا پی چیست

اثبات تاریخچه (PoH) در واقع یک نسخه اصلاح شده از اثبات سهام (PoS) است

سولانا همچنین یک پلتفرم مالی غیرمتمرکز و یک بستر برای قراردادهای هوشمند است که با اتریوم رقابت می کند. هر دو پلتفرم انواع نرم افزارهای غیرمتمرکز مالی (دیفای) را ارائه می دهند. برخی از این نرم افزارهای غیرمتمرکز یا همان dAppها ارزهای دیجیتال بومی خود را نیز دارند. همچنین در سولا‌نا رمزارز SOL توکن بومی شبکه محسوب می‌شود؛ درست مانند اتر در شبکه اتریوم. توکن SOL برای انجام معاملات در شبکه سولانا استفاده می شود، برای اهداف حاکمیتی استیک می شود و به عنوان پاداش به اعتبار دهندگان شبکه داده می شود. صرافی های غیرمتمرکز مختلفی بر روی سولا‌نا ساخته شده‌اند که دارای توکن‌های سازگار با SOL هستند.

مرتبط: دیفای چیست؟

حال از آنجا که روش اجماع PoH سولانا به آن اجازه می‌دهد ده‌ها هزار تراکنش را با کارمزدی ناچیز در هر ثانیه پردازش کند، سولانا لبز، شرکت مادر این شبکه، در حال ساخت Solana Pay است تا این قدرت تراکنش را در اختیار گروه‌های مختلف قرار دهد.

تاریخچه

در حالی که سولانا لبز بخش بزرگی از فرآیند توسعه سولا‌نا پی را بر عهده داشته است، شرکت‌های دیگر نیز در آن مشارکت داشتند. به گفته وبسایت چک اوت (Checkout.com) صرافی FTX، شرکت سیرکل و فانتوم و تعدادی از شرکت‌های دیگر در حوزه بلاکچین همگی در ایجاد پایه و اساس پلتفرم پرداخت دیجیتال سولانا پی نقش داشتند. تیم سیرکل بیان می‌کند که «۷۳ درصد از کسب‌وکارها معتقدند پذیرش پرداخت‌های دیجیتال برای رشد صنعت کریپتو لازم است». این آمار بخشی از پایه و اساس سولانا پی بود و باعث شد که سولانا، سیرکل و دیگر شرکای آن‌ها این پروژه را آغاز کنند.

سولانا پی چگونه کار می کند؟

پلتفرم پرداخت دیجیتال سولانا پی به کسب و کارها و مشتریان تراکنش‌های فوری و بدون کارمزد را ارائه می‌دهد که ظاهراً با استفاده از قدرت شبکه بلاکچین سولانا تأثیری بر محیط زیست هم ندارند. این شبکه ادعا می کند که از ۶۵۰۰۰ تراکنش را در هر ثانیه پشتیبانی می کند و یک کیت توسعه نرم افزاری با قابلیت پیاده سازی آسان برای کسب و کارها فراهم می کند تا محصولات خود را یکپارچه کنند.

توسعه دهندگانی که DAppهای خود را روی سولانا می‌سازند، می‌توانند سولانا پی را برای تراکنش‌های آسان به‌کار گیرند. همچنین خرده‌فروشان در بازارهای سنتی هم در صورت داشتن کیف پول سولانا می‌توانند آن را اجرا کنند. این قابلیت‌های دسترسی مختلف باعث شده است که بسیاری، سولانا را با پی پال مقایسه کنند و بیان کنند که سولا‌نا می‌تواند برای پرداخت‌های کریپتو همان کاری را انجام دهد که PayPal برای پرداخت‌های آنلاین سنتی انجام می‌دهد.

سولانا پی

پرداخت با استفاده از کیف پول سولانا

مزایا

بیت کوین، اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال ادعا می‌کنند که یک روش پرداخت رمزنگاری تقریباً آنی را ارائه می‌کنند، اما این شبکه‌ها پرهزینه هستند و آنطور که ممکن است ادعا کنند فوری نیستند. به عنوان مثال، بیت کوین به طور متوسط هفت تراکنش در ثانیه را انجام می‌دهد، در حالی که اتریوم پس از  ادغام به طور متوسط بیست تراکنش در ثانیه را انجام می دهد. شبکه سولانا سریعتر و ارزانتر است از این‌رو برای مشاغل و مشتریان جذاب است.

سولا‌نا پی به کاربران خود اجازه می دهد تا به صورت آنی با رمزارز SOL یا هر توکن دیگری که توسط این شبکه پشتیبانی می شود، مانند USD Coin، پرداخت انجام دهند. این پرداخت بدون دخالت شخص ثالث مانند بانک‌ها یا پردازشگرهای پرداخت انجام می‌شود. علاوه بر این، سولانا پی کارمزد اضافی‌ای دریافت نمی‌کند و از این طریق مشکل پرهزینه ای را که اغلب بازرگانان سنتی با آن مواجه می شوند، برطرف می کند.

همچنین سولانا پی، برای تاجران سختگیر و منظم، گزارش های دقیقی در مورد هر تراکنش مانند کیف پول مقصد، نوع ارز، مبلغ تراکنش و فیلدهای متنی مختلف برای شرح تراکنش را ارائه می دهد. این جزئیات کاملاً خصوصی بوده و فقط مشتری و تاجر می‌توانند به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

معایب

با اینکه بنیانگذار سولانا درباره راه‌اندازی این سیستم در سال ۲۰۲۳ صحبت‌هایی کرده است، سو‌لانا پی هنوز در مراحل اولیه توسعه است. این سیستم قطعا بدون نقص نخواهد بود، بخصوص در ابتدای کار خود. به عنوان مثال، مشاغلی که از سولانا پی تغییر استفاده می کنند، به دلیل یک خطای برنامه نویسی یا حمله به شبکه در معرض خطر از دست دادن دارایی های خود هستند. همچنین شبکه سولانا در سال‌های گذشته چندین بار خاموشی‌های سراسری را تجربه کرد که نشانه خوبی برای شبکه نیست.

سولانا پی برای مشاغل

اگرچه که ممکن است Solana Pay کمی پیچیده به نظر برسد، اما استفاده از آن برای بازرگانان بسیار ساده است. برای شروع، یک تاجر باید یک کیف پول سولانا ایجاد کند. از داخل این کیف پول باید مقداری کد مربوط به سولانا پی را در وب‌سایت خود پیاده‌سازی کند و پیوند درخواست پرداخت کریپتو بعدی خود را در یک QR کد رمزگذاری کند. اکنون، مشتریان می توانند برای کالاها و خدمات هم به صورت دیجیتالی و هم حضوری به سادگی با اسکن یک کد QR با کیف پول خود پرداخت را انجام دهند.

کیف پول هایی که از سولانا پی پشتیبانی می کنند

سولانا پی در حال حاضر در سه کیف پول پشتیبانی می شود: Phantom، Crypto Please. فانتوم یک کیف پول سو‌لانا برای خرید، نگهداری و مبادله ارزهای دیجیتال و NFT است. Crypto Please یکی دیگر از کیف پول های متمرکز سولانا است که به کاربران امکان می دهد کریپتو را از طریق تلگرام، واتساپ و موارد دیگر ارسال کنند. البته کیف پول های دیگری که از سولانا پی پشتیبانی می کنند به مرور افزایش پیدا می‌کنند.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx