پل بلاک چینی یا بریج چیست؟

پل های بلاک چینی
  • زمان مطالعه: 17دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 592 نفر

پل بلاک چینی چیست؟

پل بلاک چینی پروتکلی است که دو بلاک چین را به هم متصل می کند تا بتوانند با هم تعامل کنند. اگر شما بیت کوین دارید اما می خواهید در فعالیت های دیقای در شبکه اتریوم نیز شرکت کنید، یک پل بلاک چینی به شما این امکان را می دهد که بدون فروش بیت کوین خود این کار را انجام دهید. پل های بلاک چینی برای ارتباط بین بلاک چین ‌های مختلف ضروری به‌نظر می‌رسند.

معرفی

برای اینکه بفهمید پل بلاک‌چینی چیست، ابتدا باید بدانید که بلاک چین چیست. بیت‌کوین، اتریوم و BNB چین برخی از اکوسیستم‌های اصلی بلاک چین هستند که همگی بر اساس پروتکل‌های اجماع، زبان‌های برنامه‌نویسی و قوانین سیستم مختلف ساخته شده‌اند. پل بلاک چینی پروتکلی است که دو بلاک چین مجزا از نظر اقتصادی و فناوری را به هم متصل می کند تا تعامل بین آنها را امکان پذیر کند. این پروتکل ها مانند یک پل فیزیکی عمل می کنند که یک جزیره را به جزیره دیگر متصل می کند و جزایر اکوسیستم های مجزای خود را دارند.

معرفی پل بلاک چینی

معرفی پل‌های بلاک چینی

بنابراین، بریج‌ها چیزی را که قابلیت همکاری نامیده می‌شود، فعال می‌کنند، به این معنی که دارایی‌های دیجیتال و داده‌های میزبانی شده روی یک بلاک چین می‌توانند با دیگری تعامل داشته باشند. قابلیت همکاری سنگ بنای اینترنت است. ماشین‌ها در سراسر جهان از مجموعه پروتکل‌های باز یکسانی برای صحبت با یکدیگر استفاده می‌کنند. در فضای بلاک چین، جایی که پروتکل‌های متمایز زیادی وجود دارد، بریج‌ها برای تبادل داده و ارزش ضروری هستند.

چرا به پل های بلاک چین نیاز داریم؟

با توسعه و گسترش فضای بلاک چین، یکی از مهم ترین محدودیت ها عدم ظرفیت بلاک چین های مختلف برای همکاری با یکدیگر بوده است. هر بلاک چین قوانین، توکن‌ها، پروتکل‌ها و قراردادهای هوشمند خود را دارد. بریج‌ها به شکستن این فضاهای بسته و گرد هم آوردن اکوسیستم های رمزنگاری مجزا کمک می کنند. یک شبکه به هم پیوسته از بلاک چین ها می تواند به توکن ها و داده ها اجازه دهد تا به راحتی بین آنها رد و بدل شود. جدای از امکان انتقال بین زنجیره‌ای، بریج‌ها مزایای دیگری نیز دارند. آنها به کاربران اجازه می دهند به پروتکل های جدید در زنجیره های دیگر دسترسی داشته باشند و توسعه دهندگان جوامع مختلف بلاک چین را قادر به همکاری می کنند. به عبارت دیگر، پل های بلاک چینی جزء مهمی از آینده صنعت بلاک چین هستند.

پل های بلاک چینی چگونه کار می کنند؟

رایج ترین مورد استفاده برای بریج‌ها، انتقال توکن است. برای مثال، می‌خواهید بیت‌کوین (BTC) خود را به شبکه اتریوم منتقل کنید. یک راه این است که بیت کوین خود را بفروشید و سپس اتریوم (ETH) خریداری کنید. با این حال، این کار هزینه های معاملاتی را به همراه خواهد داشت و شما را در معرض نوسانات قیمت قرار می دهد. از طرف دیگر، می توانید با استفاده از پل بلاک چینی بدون فروش رمزارز خود به این هدف برسید. هنگامی که ۱ بیت کوین را به کیف پول اتریوم متصل می کنید، یک قرارداد پل بلاک چینی، بیت کوین شما را قفل می کند و مقدار معادلی از بیت کوین پیچیده شده (WBTC)  ایجاد می کند که یک توکن ERC20 سازگار با شبکه اتریوم است. مقدار بیت کوینی که می‌خواهید انتقال دهید در یک قرارداد هوشمند قفل می‌شود و توکن‌های معادل آن در شبکه بلاک چین مقصد صادر یا ضرب می‌شوند. توکن پیچیده‌شده یک نسخه توکن‌شده از یک ارز دیجیتال دیگر است و معمولاً می توان آن را در هر زمانی بازخرید کرد.

از دیدگاه کاربر، این فرآیند چند مرحله طول می کشد. به عنوان مثال، برای استفاده از بریج بایننس، ابتدا زنجیره ای را که می خواهید از آن توکن خود را انتقال دهید، انتخاب کرده و مقدار آن را مشخص کنید. سپس رمزارز را به آدرسی که توسط Binance Bridge  ایجاد شده است، انتقال خواهید داد. پس از اینکه رمز ارز در طول مدت مشخصی به آدرس ارسال شد، بایننس بریج مقدار معادلی از توکن‌های پیچیده شده را روی بلاک چین دیگر برای شما ارسال می‌کند. اگر می خواهید وجوه خود را پس بگیرید، به سادگی روند معکوس را طی می‌کنید.

انواع پل‌های بلاک چینی

پل‌های بلاک چینی را می‌توان بر اساس عملکرد، مکانیسم و متمرکز یا غیرمتمرکز بودنشان دسته‌بندی کرد.

پل های امانی و غیرامانی

یکی از طبقه بندی های رایج این است که بریج‌ها را به دو نوع امانی (متمرکز) و غیرامانی (غیرمتمرکز) تقسیم کنیم. پل های بلاک چینی امانی از کاربران می خواهند که به یک نهاد مرکزی اعتماد کنند و دارایی خود را در اختیار آن‌ها قرار دهند. کاربران باید تحقیقات زیادی ای انجام دهند تا مطمئن شوند که این نهاد قابل اعتماد است یا خیر. پل‌های غیرامانی به شیوه‌ای غیرمتمرکز عمل می‌کنند و با تکیه بر قراردادهای هوشمند برای مدیریت فرآیندهای قفل و ضرب ارزهای دیجیتال، نیاز به اعتماد به اپراتور پل بلاک چینی را از بین می‌برند. در پل‌‌های غیرامانی امنیت حرف اول را می‌زند.

پل های بلاک چینی بر اساس عملکرد

طبقه بندی دیگری بر اساس نحوه عملکرد بریج‌ صورت می‌گیرد. دو نمونه از این پل‌ها عبارتند از پل‌های توکن‌های رپد و پل‌های زنجیره جانبی. پل‌های توکن‌های رپد، قابلیت تعامل ارزهای دیجیتال را امکان‌پذیر می‌کنند، برای مثال، انتقال بیت‌کوین به شبکه اتریوم از طریق تبدیل بیت کوین به رپد بیت کوین (WBTC). رپد بیت کوین یک توکن ERC20 سازگار با شبکه اتریوم است. پل های زنجیره جانبی، بلاک چین اصلی را به زنجیره جانبی فرعی متصل می کند و امکان همکاری بین این دو بلاک چین را فراهم می کند. در اینجا وجود پل‌ های بلاک چینی ضروری هستند زیرا زنجیره اصلی و زنجیره جانبی ممکن است مکانیسم های اجماع متفاوتی داشته باشند. یک مثال xDai Bridge است که شبکه اصلی اتریوم را به Gnosis Chain (بلاک چین سابق xDai)، یک زنجیره جانبی پرداخت پایدار مبتنی بر اتریوم متصل می‌کند. xDai توسط مجموعه‌ای از اعتبارسنج‌های متفاوت نسبت به شبکه اتریوم از شبکه محافظت می‌کنند. پل xDai امکان انتقال آسان ارزش بین دو زنجیره را فراهم می کند.

انواع پل های بلاک چینی براساس مکانیسم ها

می‌توان بریج‌ها را به پل‌های یک طرفه (Unidirectional) و دوطرفه (Bidirectional) تقسیم بندی کرد. پل یک طرفه به این معنی است که کاربران فقط می‌توانند دارایی‌ها را به یک بلاکچین مقصد متصل کنند، اما نمی‌توانند به بلاک چین اصلی خود بازگردند. پل های دو طرفه امکان پل زدن دارایی ها در هر دو جهت را فراهم می کند.

مزایای پل های بلاک چینی

مهمترین مزیت بریج‌ها توانایی بهبود قابلیت همکاری بین بلاک‌چین‌های مختلف است. آنها تبادل توکن‌ها، دارایی‌ها و داده‌ها را در میان بلاک‌چین‌های مختلف، چه بین پروتکل‌های لایه ۱ و لایه ۲ یا زنجیره‌های جانبی مختلف، امکان‌پذیر می‌کنند. به عنوان مثال،WBTC  به کاربران بیت کوین امکان می دهد تا از برنامه های غیرمتمرکز (dapps) و سرویس های DeFi اکوسیستم اتریوم استفاده کنند.

یکی دیگر از مزایای پل های بلاک چینی، بهبود مقیاس پذیری است. برخی از پل های بلاک چینی می توانند تعداد زیادی از تراکنش ها را پردازش کنند و کارایی شبکه اصلی را بهبود بخشند. به عنوان مثال، پل اتریوم-پالیگان یک پل دو طرفه غیرمتمرکز است که به عنوان یک راه حل مقیاس پذیری برای شبکه اتریوم عمل می کند. در نتیجه، کاربران اتریوم می توانند از تراکنش های سریع تر و هزینه های تراکنش کمتر شبکه پالیگان بهره مند شوند.

بریج بین اتریوم و پالیگان

بریج بین اتریوم و پالیگان

خطرات پل های بلاک چینی

در عین حال، بریج‌ها دارای مشکلاتی هستند. هکرها از آسیب‌پذیری‌های قراردادهای هوشمند برخی از پل‌های بلاک چینی سوء استفاده کرده‌اند و مقادیر زیادی از رمزارزها را از این پل‌ها به سرقت برده‌اند. پل های بلاک چینی امانی ممکن است کاربران را در معرض خطرات تمرکز داده‌ها قرار دهد. نهاد متمرکز پشت پل امانی از نظر تئوری می تواند وجوه کاربران را بدزدد. هنگام استفاده از پل های امانی، به سراغ برندهای معتبر و با سابقه بروید.

هک پل‌های بلاک چینی

هک پل‌های بلاک چینی

یکی دیگر از محدودیت های فنی بالقوه، مشکل تعداد تراکنش در واحد زمان در بلاک چین‌ها است. محدودیت توان عملیاتی یک زنجیره مجزا می‌تواند مانع از قابلیت همکاری با سایر بلاک چین‌ها در مقیاس بزرگ شود. در حالی که یک پل می‌تواند تراکم را در یک شبکه شلوغ کاهش دهد، انتقال دارایی‌ها به زنجیره‌ای دیگر مشکل مقیاس‌پذیری را حل نمی‌کند زیرا کاربران همیشه به مجموعه‌ای از برنامه‌ها و سرویس‌ها دسترسی نخواهند داشت. به عنوان مثال، برخی از DApp اتریوم روی پل پالیگان در دسترس نیستند، که همین باعث محدود شدن کارایی مقیاس‌پذیری آن می‌شود.

در نهایت، پل‌های بلاک چینی می‌توانند پروتکل‌های زیربنایی را در معرض خطرات مربوط به عدم تعادل در اعتماد قرار دهند. از آنجایی که پل های بلاک چینی، بلاک چین های مختلف را به هم متصل می کنند، امنیت کلی شبکه های به هم پیوسته به اندازه ضعیف ترین پیوند امنیت دارد.

آینده پل های بلاک چینی چیست؟

اینترنت به دلیل قابلیت همکاری بین سیستم های مختلف تبدیل به یک تکنولوژی انقلابی شده است. بریج‌ها برای افزایش قابلیت همکاری و پذیرش انبوه صنعت بلاک چین بسیار مهم هستند. آنها برخی از نوآوری های ضروری را در اختیار کاربران قرار می‌دهند و به کاربران اجازه می دهند دارایی ها را بین بسیاری از پروتکل های بلاک چین مبادله کنند. طی سال‌های اخیر پل های بلاک چینی از نظر تعداد پل ها، کاربران و حجم کل تراکنش ها رشد قابل توجهی داشته اند. نیاز به پل های بلاک چینی احتمالاً با حرکت اینترنت به سمت Web3 بیشتر خواهد شد. نوآوری های آینده ممکن است مقیاس پذیری و کارایی بیشتری را برای کاربران و توسعه دهندگان فراهم کند. همچنین می تواند راه حل های نوآورانه ای برای مقابله با خطرات امنیتی مرتبط با پل های بلاک چینی ایجاد کند. پل های بلاک چینی برای ساختن یک فضای بلاک چینی قابل تعامل، باز و غیرمتمرکز ضروری هستند.

سخن پایانی

توسعه صنعت بلاک چین توسط نوآوری های مداوم هدایت می شود. پروتکل‌های پیشگامی مانند شبکه‌های بیت‌کوین و اتریوم وجود دارند که به دنبال آن تعداد بی‌شماری از بلاک‌چین‌های جایگزین لایه ۱ و لایه ۲ بوجود آمده‌اند. تعداد سکه ها و توکن های کریپتویی به طور تصاعدی افزایش یافته است. با قوانین و فناوری های متفاوت شبکه‌ها، آنها برای اتصال به یکدیگر به پل های بلاک چینی نیاز دارند. یک اکوسیستم بلاک چینی که توسط پل‌ها به هم متصل شده‌اند، منسجم‌تر و قابل اجراتر است و فرصت‌هایی را برای مقیاس‌پذیری و کارایی بهتر در اختیار ما قرار می‌دهد. اما با حملات متعدد به پل های بلاک چینی، تلاش برای طراحی پل‌های ایمن تر و قوی تر ادامه دارد.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx