استیبل کوین Dai چیست؟

ارز دای
  • زمان مطالعه: 7دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 653 نفر

ارز دای چیست

DAI یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که هدف آن حفظ ارزش ۱:۱ در برابر دلار آمریکا است. بنابراین ۱ DAI باید همان ۱ USD باشد. بنابراین ارز دای یک استیبل کوین است. استیبل کوین ها را می توان «نسخه های رمزنگاری» ارزهای سنتی مانند USD، EUR و.. نامید.

حقایقی در مورد DAI

  • DAI از نظر فنی یک برنامه کاربردی مبتنی بر اتریوم است که بر روی بلاکچین اتریوم ساخته شده است.
  • DAI همیشه در دسته استیبل کوین ها قرار می گیرد. رمزارز پایدار یا استیبل کوین; رمزارزی است که به یک طبقه دارایی پایدار دیگر مانند دلار، پوند یا طلا مرتبط است.
  • از آنجایی که DAI یک ارز دیجیتال ایجاد شده بر روی بلاکچین اتریوم است; آن را می توان به طور مستقیم به هر کسی، در هر نقطه از جهان، بدون مراجعه به اشخاص ثالث مانند بانک ها یا سایر موسسات مرکزی ذخیره و منتقل کرد.
  • برخلاف تتر و استیبل کوین های دیگر، DAI غیرمتمرکز است، به این معنی که هیچ سازمان متمرکزی عرضه DAI های جدید در گردش را کنترل نمی کند.
  • از آنجایی که بازار کریپتو می‌تواند نوسان داشته باشد، استفاده از DAI برای محافظت در برابر نوسانات بازار رایج است.
  • DAI همچنین به طور گسترده در خدماتی که وام های غیرمتمرکز و وجوه دارای بهره ارائه می دهد استفاده می شود.

چه کسی استیبل کوین DAI را ساخته است؟

در سال ۲۰۱۴، Danish Rune Christensen یک پروژه منبع باز با نام MakerDAO راه اندازی کرد. در سال ۲۰۱۵، کریستنسن گروهی از توسعه دهندگان را جمع کرد و پروتکل MakerDAO را تشکیل داد. Maker Protocol راه حلی شد که امکان گرفتن وام با ارز دیجیتال را فراهم کرد. در سال ۲۰۱۷، DAI در پروتکل Maker از طریق یک قرارداد هوشمند در بلاکچین اتریوم راه اندازی شد. هدف DAI در دسترس قرار دادن یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز بود که نوسان نداشته باشد، اما بتوان از آن به عنوان وثیقه برای گرفتن وام با ارز دیجیتال استفاده کرد.

با وجود اینکه کریستنسن خالق MakerDAO است، اما مالکیت این پروژه را به جامعه میکر واگذار کرده است. MakerDAO یک سازمان مستقل غیرمتمرکز است; که توسط افرادی در سراسر جهان که صاحب ارز دیجیتال Maker (MKR) هستند اداره می شود. صاحبان ارز رمزنگاری شده MakerDAO حق رای دادن و تصمیم گیری از طریق یک توافق مشترک را دارند که توسعه بیشتر قراردادهای هوشمند MakerDAO و همچنین DAI را به همراه خواهد داشت.

استیبل کوین DAI چگونه کار می کند؟

دای زمانی ایجاد می شود که کاربران در برابر وثیقه قفل شده وام می گیرند و با بازپرداخت وام از بین می رود. اگر اتر یا سایر ارزهای دیجیتال پذیرفته شده را به عنوان وثیقه سپرده گذاری کنید، دای جدیدی ایجاد خواهید کرد. هنگامی که دای قرض گرفته شده را پس می دهید، وثیقه قفل شده نیز بازپس گرفته می شود.

قراردادهای هوشمندی که DAI بر روی آنها ساخته شده است متعلق به پروتکل Maker است که در عمل یک پروتکل و برنامه غیرمتمرکز در بلاکچین اتریوم است. همه DAI ها با ابزاری به نام Market Vaults تولید می شوند:

  1. کاربر ETH یا ارز دیجیتال پشتیبانی شده دیگری را به عنوان وثیقه سپرده گذاری می کند.
  2. سپس DAI تولید می شود
  3. DAI به صورت وام به کاربر پرداخت می شود
  4. کاربر می تواند همان مقدار DAI را پس بدهد و هزینه کمی برای کارمزد بپردازد و وثیقه خود را پس بگیرد.

برای اینکه این موضوع قابل درک تر باشد، می توانید آن را با گرفتن وام از بانک مقایسه کنید. در این مثال از خانه خود به عنوان تضمین برای وام استفاده می کنید (تا ثابت کنید که قادر به بازپرداخت وام هستید). بنابراین DAI در مقابل مجموعه ای از ارزهای دیجیتال مبتنی بر اتریوم وام داده می شود.

خلاصه

مزیت DAI این است که می توانید از این ارز دیجیتال برای محافظت از خود در برابر نوسانات زیاد قیمت در کریپتو استفاده کنید. علاوه بر این، می توان از DAI به عنوان سپرده در تعدادی از خدمات در امور مالی غیرمتمرکز استفاده کرد و از آن سود به دست آورد. استیبل کوین‌هایی مانند DAI بخش مهمی از بازار ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهند و نوآوری‌های جدید و عملکردهای مهم را در جهان کریپتو ممکن می‌سازند.

 

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارز ها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx