توکن سوزی چیست و چرا انجام می شود؟

توکن سوزی چیست؟
  • زمان مطالعه: 25دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 590 نفر

توکن سوزی چیست و چرا انجام می شود؟

حفظ ارزش دارایی می تواند مانعی دشوار برای غلبه بر آن باشد. وقتی صحبت از ارز دیجیتال به میان می‌آید، بسیاری از مردم نگران تعداد بالای سکه‌های در گردش و توانایی تولید سکه‌ها با نرخ سریع هستند. این باعث شده است که چندین ارز دیجیتال راه‌های خلاقانه‌ای برای تشویق سرمایه‌گذاران و کمک به حفظ ارزش سکه‌های خود بیابند. توکن سوزی روشی محبوب برای افزایش ارزش یک سکه یا توکن است. سوزاندن توکن، سکه ها را از گردش خارج می کند و به طور دائم عرضه کلی ارز دیجیتال را کاهش می دهد. این به افزایش کمیابی و افزایش ارزش هر سکه باقی مانده کمک می کند که برای سکه هایی که به سرعت استخراج می شوند بسیار مهم است.

توکن سوزی چیست؟

توکن سوزی به معنای حذف سکه ها از عرضه کلی یک ارز دیجیتال است. این معمولا شامل ارسال سکه ها یا توکن ها به یک کیف پول بدون کلید خصوصی مشخص است. این کیف پول فقط می تواند دارایی ها را دریافت کند، بنابراین به طور موثر آنها را غیر قابل دسترس می کند. در حالی که سوزاندن بخش کوچکی از سکه ها می تواند به حفظ ارزش یک ارز دیجیتال کمک کند، فرآیند توکن سوزی اغلب یک تلاش جامعه است. گاهی اوقات، دارندگان قابل توجه ارزهای دیجیتال یا افرادی که در رسانه های اجتماعی فالوور زیادی دارند، باعث توکن سوزی جمعی می شوند. هنگامی که همه تعداد کمی از دارایی های خود را به طور همزمان می سوزانند، می تواند تفاوت قابل توجهی در تعداد کلی سکه های در گردش و همچنین در ارزش سکه ایجاد کند.

در موارد دیگر، توکن سوزی به طور پیوسته در طول زمان اتفاق می‌افتد. بسیاری از کاربران حتی متوجه آن نمی شوند. به عنوان مثال، اتریوم در طول هر تراکنش درصد کمی از اتریوم را می سوزاند. این در طول زمان افزایش می یابد، که می تواند باعث شود ارزش سکه به طور پیوسته با کاهش عرضه افزایش یابد.

توکن سوزی چیست؟

توکن سوزی چگونه کار می کند؟

چند راه مختلف برای سوزاندن توکن ها وجود دارد که رایج ترین آنها ارسال توکن ها به کیف پول برای از بین رفتن است. از نظر فنی، تنها کاری که کاربر برای سوزاندن سکه ها باید انجام دهد، ارسال آنها به کیف پولی با آدرس نامعتبر است. با این حال، اکثر ارزهای دیجیتال دستورالعمل‌ها و فرآیندهای خاصی برای سوزاندن توکن ها دارند. برخی از پروژه های ارزهای دیجیتال سیستم های توکن سوزی خود را ایجاد می کنند. به عنوان مثال، در آوریل ۲۰۲۲، شیبا اینو یک پورتال توکن سوزی با کاربری آسان منتشر کرد. شیبا اینو با همکاری با توسعه دهندگان Ryoshis Vision قادر است به هر کسی که از پورتال توکن سوزی برای از بین بردن توکن های شیبا استفاده می کند، جوایزی ارائه دهد.

سایر ارزهای دیجیتال از یک تابع سوزاندن برای از بین بردن دارایی ها استفاده می کنند. بایننس کوین یک برنامه توکن سوزی دارد که هر دارنده ارز دیجیتال، به سادگی با بیان اینکه چند سکه در کیف پول خود می خواهند نابود کنند، می تواند آن را اجرا کند. قراردادهای هوشمند ابتدا بررسی می کنند که آیا دارنده سکه ها در کیف پول خود موجودی دارد یا خیر و سپس آنها را کم می کنند. سپس بایننس کوین به طور خودکار تعداد کل سکه های در گردش را به روز می کند. به خاطر داشته باشید که هر سکه سوزانده شده برای همیشه از حساب شما حذف می شود و هیچ راهی برای بازگرداندن آنها وجود ندارد. قبل از اجرای تابع توکن سوزی یا ارسال توکن‌ها به یک آدرس پوچ، دوباره بررسی کنید تا مطمئن شوید که تمام مقادیر و اطلاعاتی که مشخص کرده‌اید صحیح است. در موارد دیگر، فرآیند توکن سوزی به صورت خودکار انجام می شود. به عنوان مثال، برخی از شبکه ها بخش کوچکی از ارز دیجیتال را در حین استخراج یا به عنوان کارمزد تراکنش می سوزانند.

فواید توکن سوزی چیست؟

توکن سوزی مزایای متعددی دارد. شناخته شده ترین مزیت این است که سوختن توکن ممکن است منجر به افزایش ارزش سکه شود. مثال XLM مرجع خوبی است. افزایش متناظر در ارزش هر واحد XLM نشان می‌دهد که سوختن توکن بر قیمت یک سکه، حداقل در کوتاه‌مدت، تأثیر می‌گذارد. با این حال، مانند بسیاری از توکن‌ها، XLM در طول سقوط کرونا سقوط کرد، اما از اواخر آوریل ۲۰۲۰ این توکن تثبیت شد و در جولای همان سال به مرز ۰.۱۰ دلار رسید. در مورد ریپل توکن سوزی مداوم ارزش توکن را ثابت نگه می دارد و همچنین برای افزایش قیمت درازمدت مفید است. با استفاده از معیارهای مربوط به همان دوره و در نظر گرفتن همان ضریب سقوط، قیمت از نوامبر ۲۰۱۹ تا آگوست ۲۰۲۰ در حدود ۰.۲۸ تا ۰.۳۱ دلار باقی مانده است.

مزایای توکن سوزی

از زاویه اجتماع، می‌توانید استدلال کنید که سوزاندن توکن نوعی ایراداپ است به دلیل افزایش ارزش توکن‌های دارندگان جامعه. به عنوان مثال، پروژه X یک توکن سوزی انجام می دهد. پس از آن، عرضه کاهش می یابد و ارزش توکن ۱۰ درصد افزایش می یابد. بر این اساس، این باعث شده است که توکن هر جامعه ای بیش از قبل از سوختن ارزش داشته باشد. از این رو، آقای Y که دارای ۱۰۰۰ واحد از توکن های پروژنه X است، ارزش دارایی های خود را ۱۰% افزایش می دهد، حتی اگر او هنوز ۱۰۰۰ واحد اصلی خود را در اختیار دارد. در اصل، پروژه X فقط برای هر دارنده توکن X که نیازی به صرف یک سکه برای افزایش ارزش دارایی‌هایشان نداشت، یک ایردراپ انجام داد. شاید این یکی از دلایلی باشد که اعضای جامعه به پروژه‌هایی علاقه‌مند می‌شوند که اعلام می‌کنند توکن سوزی دوره‌ای را انجام خواهند داد. بسیاری از پروژه ها حتی از این به عنوان یکی از تاکتیک های بازاریابی خود استفاده می کنند.

اعتماد و اطمینان به پروژه یک عنصر کلیدی است. این جایی است که، برای مثال، در مرحله ICO، معمولاً زمانی که رمز یا سکه در نهایت راه‌اندازی می‌شود، فرآیند سوزاندن انجام می‌شود تا به سرمایه‌گذاران جدید اطمینان داده شود که سرمایه آنها تحت تأثیر گردش بیش از حد قرار نمی‌گیرد. علاوه بر این، با کاهش عرضه در گردش بخشی از گردش یک ارز دیجیتال مانند مثال ریپل که در بالا بحث کردیم، تعداد تراکنش ها به همان اندازه کاهش می یابد.

کاربردهای توکن سوزی

دلایل مختلفی وجود دارد که دارندگان ارزهای دیجیتال سکه و توکن را می سوزانند. همانطور که فناوری همچنان در حال گسترش است، مردم راه های خلاقانه تری برای استفاده از سوزاندن پیدا می کنند. در اینجا چند نمونه از نحوه استفاده از توکن سوزی آورده شده است.

اثبات سوختن

اثبات سوختن (PoB) یک مکانیسم توافقی است که یک تراکنش را تأیید می کند. این الگوریتم ماینرها را قادر می سازد تا به طور موثر سکه ها را بدون اتلاف انرژی بسوزانند. در صورت نیاز می توان PoB را با استفاده از کاوشگر بلاک چین تأیید کرد. PoB چندین کاربرد عملی دارد. این در درجه اول برای جلوگیری از تقلب با تأیید خودکار هر تراکنش استفاده می شود. همچنین توانایی ماینرها برای استخراج سکه های جدید را حفظ می کند، زیرا چندین ارز رمزنگاری شده از ماینرها می خواهند که ابتدا سکه ها را بسوزانند تا بلاک های جدید استخراج کنند.

الگوریتم اثبات سوزاندن

افزایش ارزش

یکی از مزایای اصلی توکن سوزی تأثیری است که می تواند بر ارزش ارز دیجیتال داشته باشد. به دلایل متعدد، میانگین قیمت هر سکه می تواند پس از یک توکن سوزی بزرگ افزایش یابد. هدف سوزاندن توکن کاهش عرضه کلی یک ارز دیجیتال و در نتیجه افزایش تقاضا است. در تئوری، اگر تقاضا زیاد و عرضه توکن کم باشد، قیمت افزایش خواهد یافت.

یکی دیگر از دلایل بالقوه افزایش قیمت سکه پس از توکن سوزی، تبلیغات است. بسیاری از توکن سوزی‌های بزرگ مبتنی بر جامعه هستند. در برخی موارد، این توکن سوزی‌ها نشانه ای از طریق رسانه های اجتماعی هماهنگ می شوند. در مواقع دیگر، یک سرمایه گذار عمداً بخش بزرگی از توکن های در گردش را می سوزاند و در مورد آن در رسانه های اجتماعی اقدام به تبلیغات گسترده می‌کند. این می تواند به افزایش آگاهی در مورد ارز دیجیتال، افزایش بیشتر تقاضا و افزایش قیمت هر توکن کمک کند. اینکه قیمت هر توکن با هر بار سوزاندن چه مدت و چقدر افزایش می یابد، موضوعی است که مورد بحث است.

ارتقای تعادل ماینینگ

کارآمد نگه داشتن یک شبکه می تواند دشوار باشد. هر بار که یک توکن جدید ایجاد می شود، سرعت استخراج کاهش می یابد. این به بسیاری از ماینرهای اولیه نسبت به کاربران جدید مزیت ناعادلانه ای می دهد. سوزاندن توکن به ماینرها این حق را می دهد که توکن های جدید استخراج کنند. به جای سوزاندن یک توکن هنگام شروع استخراج، فرآیند گسترده تر و در نتیجه متناسب تر می شود. در برخی موارد، ماینرها نیازی به سوزاندن همان توکنی که استخراج می کنند ندارند. از آنجایی که اثبات سوختگی قابل تنظیم است، شبکه ها می توانند پاداش های مختلفی را به ماینرها ارائه دهند. این فعالیت شبکه سالم را تشویق می کند.

جوانب مثبت توکن سوزی

مردم هرگز نمی خواهند دارایی ها را بدون هدف نابود کنند. در حالی که ممکن است از بین بردن سکه ها و توکن ها معکوس به نظر برسد، دلایل متعددی وجود دارد که کاربران رمزارز خود را می سوزانند. جدا از به دست آوردن حقوق استخراج برای استخراج بلوک های جدید، توکن سوزی می تواند (همانطور که گفته شد) به حفظ ارزش دارایی کمک کند.

انواع روش های توکن سوزی

حفظ ارزش سکه برای سرمایه گذاران

هدف از توکن سوزی تثبیت قیمت ها و افزایش اعتماد سرمایه گذاران است. هنگامی که تقاضا در سطح ثابتی باقی می ماند، کاهش عرضه کلی در دسترس یک سکه می تواند به قیمت های بالاتر منجر شود. با سوزاندن ارزهای دیجیتال به طور منظم یا با هر تراکنش، بسیاری از آلتکوین ها می توانند به طور پیوسته تقاضا را در طول زمان افزایش دهند.

تقویت جوامع کریپتوکارنسی

در پشت برخی از محبوب ترین آلتکوین ها، جوامع بزرگی قرار دارند. پروژه‌های موفق بلاک چین معمولاً دارای چندین نفر هستند که آنها را به پیش می‌برند و سرمایه‌گذاران متعددی فعالانه از آنها استفاده می‌کنند. ابتکارات توکن سوزی مبتنی بر جامعه می تواند دیگران را برای سرمایه گذاری یا مشارکت در یک پروژه ترغیب کند.

معایب توکن سوزی

قبل از شروع سوزاندن توکن های خود، چندین نکته وجود دارد که باید در نظر بگیرید. اگر برای به دست آوردن حقوق ماینینگ سکه نمی سوزانید، باید به این فکر کنید که سوزاندن توکن چگونه بر سبد سهام شما تأثیر می گذارد. اگر سوزاندن توکن خودکار است، در نظر بگیرید که چند بار با استفاده از ارز دیجیتال تراکنش انجام می دهید. نحوه مدیریت یک ارز دیجیتال با سوزاندن توکن نیز می تواند بر روی کوین هایی که برای سرمایه گذاری انتخاب می کنید تأثیر بگذارد.

از دست دادن دائمی دارایی ها

برای سوزاندن توکن ها، ابتدا باید توکن داشته باشید. هنگامی که توکن سوزی کامل شد، توکن ها برای همیشه از کیف پول شما حذف می شوند. این بدان معناست که شما دیگر مالک آن دارایی‌ها نیستید، حتی اگر قیمت هر توکن پس از آن افزایش پیدا کند. با ارزش برخی از سکه‌ها زیر یک پنی، این امر می‌تواند بعداً منجر به پشیمانی شود، به خصوص اگر هزاران سکه را در یک زمان بسوزانید. قبل از سوزاندن توکن ها، ارزش فعلی و مورد انتظار ارز دیجیتال را در نظر بگیرید. تمام عواملی که بر قیمت سکه تاثیر دارند را شناسایی کنید. سپس، با دقت به این فکر کنید که چقدر می خواهید بسوزانید. به یاد داشته باشید: پس از تکمیل تراکنش نمی توانید آن را لغو کنید.

برای تأثیرگذاری به مقادیر زیادی نیاز است

یکی از بزرگترین معایب توکن سوزی این است که مقادیر کم تاثیر زیادی بر قیمت نخواهد داشت. به عنوان مثال، در حال حاضر ۴۸۷ تریلیون سکه شیبا اینو (SHIB) در گردش است. سوزاندن چند هزار شیبا تفاوتی در عرضه کلی ایجاد نمی کند. با این حال، بیش از ۲۶۳ میلیارد شیبا از اکتبر ۲۰۲۱ توسط جامعه سوزانده شده است که تقریباً ۰.۰۵٪ از کل عرضه در گردش است.

نمونه هایی از توکن سوزی

هر ارز دیجیتال را می توان سوزاند. به عنوان مثال، حدود ۴ میلیون بیت کوین در طول سال ها سوزانده یا از دست رفته است. برخی از نمونه های اصلی عبارتند از اتریوم، شیبا اینو و بایننس کوین.

اتریوم

در سال ۲۰۲۱، اتریوم (ETH) ارتقاء EIP-1159 را معرفی کرد که مدل کارمزد را بازسازی کرد و شروع به سوزاندن اتر با هر تراکنش کرد. مقدار اتر سوزانده شده بر اساس تقاضا برای فضای بلوک در نوسان است. بیش از ۲ میلیون اتر با استفاده از این روش کنترل شده و ثابت سوزانده شده است و این تعداد همچنان هر روز افزایش می یابد. در حالی که اتریوم ۲.۰ هنوز در حال توسعه است، انتظار می‌رود این ارتقا تعداد سکه‌های سوزانده شده در هر تراکنش را افزایش دهد.

شیبا اینو

شیبا اینو (SHIB) اغلب در صدر اخبار توکن سوزی‌های بزرگ قرار دارد. یکی از روش‌هایی که سرمایه‌گذاران را تشویق به سوزاندن سکه‌ها می‌کند، از طریق پورتال توکن سوزی است که در آوریل ۲۰۲۲ معرفی شد. با این حال، شیبا اینو خیلی قبل از آن شروع به ایجاد سرفصل برای سوزاندن توکن کرد. حدود یک سال پس از عرضه سکه، سازندگان سکه ۵۰ درصد از کل عرضه شیبا را به ویتالیک بوترین، یکی از بنیانگذاران اتریوم فرستادند. در پاسخ، بوترین بیش از ۴۰۰ تریلیون شیبا را سوزاند و کمک مالی قابل توجهی به امور خیریه کرد.

بایننس کوین

بایننس کوین (BNB) به دلیل سوزاندن خودکار خود شناخته شده است. این استراتژی به طور خودکار تعداد کل سکه های در گردش را در هر سه ماهه کاهش می دهد. اولین توکن سوزی خودکار بایننس کوین در اکتبر ۲۰۱۷ بود که ۰.۴۹٪ از کل عرضه از بین برد. از آنجایی که رویداد توکن سوزی خودکار است و بر اساس قیمت و تعداد بلوک‌های جدید ایجاد شده در زنجیره هوشمند بایننس (BSC) است، سرمایه‌گذاران نیازی به نگرانی در مورد سوزاندن بخش زیادی از عرضه ندارند. علاوه بر توکن سوزی خودکار، بایننس کوین بخشی از هزینه های تراکنش مربوط به هر تراکنش را در زنجیره هوشمند بایننس می سوزاند.پ

توکن سوزی بایننس کوین

آیا توکن سوزی ضروری است؟

توکن سوزی برای عملکرد یک ارز دیجیتال ضروری نیست. با این حال، همانطور که در بالا توضیح داده شد، سوزاندن منظم توکن ها برای یک شبکه مفید است. سرمایه‌گذاران ممکن است روی تأثیری که سوزاندن سکه می‌تواند بر ارزش یک توکن داشته باشد تمرکز کنند، و استخراج‌کنندگان ممکن است سوزاندن سکه را برای استخراج مؤثر توکن‌های جدید در یک شبکه ضروری بدانند.

جمع بندی

در حالی که هیچ تضمینی وجود ندارد که سوزاندن سکه قیمت یک ارز دیجیتال را افزایش دهد، اما می تواند ابزار مفیدی برای کمک به حفظ ارزش و تشویق سرمایه گذاران باشد. اگر تصمیم به سرمایه گذاری در یک ارز دیجیتال دارید، استراتژی توکن سوزی آن را بررسی کنید تا ببینید آیا با اهداف شما مطابقت دارد یا خیر. چه قصد دارید سکه‌ها را به صورت دستی بسوزانید یا از سکه‌ای استفاده کنید که به طور خودکار بخش‌هایی از عرضه خود را می‌سوزاند، مطمئن شوید که همیشه ایده روشنی از آنچه در آن سرمایه‌گذاری می‌کنید دارید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx