۱۰ اصطلاحی که هر معامله‌گر ارزهای دیجیتال باید بداند

اصطلاحات ارزهای دیجیتال
  • زمان مطالعه: 21دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 417 نفر

۱۰ اصطلاح ضروری ارزهای دیجیتال

چه در بازار سهام باشید، چه در معاملات روزانه فارکس یا تازه وارد به ارزهای دیجیتال، اصطلاحات معاملاتی زیادی را خواهید شنید که ممکن است ناآشنا به نظر برسند. FOMO ،ROI ،ATH ،HODL همه اینها به چه معناست؟ تجارت و سرمایه گذاری زبان خاص خود را دارند و یادگیری همه این اصطلاحات جدید می تواند ترسناک به‌نظر برسد. با این حال، اگر بخواهید از آنچه در بازارهای مالی می گذرد مطلع شوید، می توانند بسیار مفید باشند. در این مقاله، برخی از مهم ترین اصطلاحات معاملاتی را که در صورت معامله با ارزهای دیجیتال باید بدانید، گردآوری کرده ایم.

ترس، عدم قطعیت و تردید یا فاد (FUD)

در حالی که FUD منحصراً یک اصطلاح تجاری نیست، اغلب در زمینه بازارهای مالی استفاده می شود. FUD یک استراتژی است که هدف آن بی اعتبار کردن یک شرکت، محصول یا پروژه خاص با انتشار اطلاعات نادرست در مورد آن است. هدف القای ترس و کسب مزیت به نحوی است. این می تواند یک مزیت رقابتی یا تاکتیکی یا سود بردن از کاهش قیمت سهام ناشی از اخبار بالقوه نزولی باشد. همانطور که انتظار دارید، FUD در فضای ارزهای دیجیتال بسیار رایج است. در بسیاری از موارد، سرمایه‌گذاران ممکن است روی یک دارایی یک موقعیت فروش (شورت) باز کنند و پس از ایجاد موقعیت، اخبار بالقوه مضر یا گمراه‌کننده را منتشر کنند. به این ترتیب، می توان با موقعیت فروش، سود زیادی به دست آورد. آنها همچنین ممکن است از قبل در معاملاتOTC  شرکت کنند. در بسیاری از موارد، معلوم می شود که اطلاعات نادرست یا حداقل گمراه کننده هستند. اما در برخی موارد معلوم می شود که درست است. همیشه خوب است که سعی کنید همه جوانب بحث را در نظر بگیرید. فکر کردن به این که مردم با به اشتراک گذاشتن عمومی نظرات خاص چه انگیزه هایی می توانند داشته باشند می تواند مفید باشد.

فاد در ارزهای دیجیتال

ترس از دست دادن یا فومو (FOMO)

FOMO  احساسی است که سرمایه گذاران هنگام خرید دارایی از ترس از دست دادن فرصت سود، احساس می کنند. از آنجایی که احساسات سنگین درگیر هستند، فومو توسط تعداد زیادی از مردم می تواند منجر به حرکت سهموی قیمت شود. شرایط شدید بازار می تواند قوانین معمول بازارها را تغییر دهد. هنگامی که احساسات در بازار بسیار دخیل می‌شوند، بسیاری از سرمایه گذاران ممکن است به موقعیت های متفاوتی وارد شوند. این می تواند منجر به حرکات شدید قیمت در هر دو جهت شود و ممکن است بسیاری از معامله گران را که سعی در مقابله با عموم سرمایه‌گذاران دارند به دام بیندازد.

فومو همچنین معمولاً هنگام طراحی برنامه های رسانه های اجتماعی استفاده می شود. آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا معمولاً مشاهده پست ها در جدول زمانی رسانه های اجتماعی به ترتیب زمانی دقیق تر دشوارتر است؟ این نیز به فومو مربوط می شود. اگر کاربران می‌توانستند همه پست‌ها را از زمان آخرین ورود خود بررسی کنند، این احساس را خواهند داشت که همه آخرین پست‌ها را دیده‌اند. هدف پلتفرم های رسانه های اجتماعی با ترکیب عمدی پست های قدیمی و جدیدتر در جدول زمانی، القای فومو به کاربران است. به این ترتیب، کاربران از ترس اینکه چیزی مهم را از دست بدهند، بارها و بارها بررسی می کنند.

هودل (HODL)

هودل اصطلاحی است که از غلط املایی “Hold” گرفته شده است. این در واقع معادل ارز دیجیتال استراتژی خرید و نگهداری است. هودل در ابتدا در یک پست معروف در انجمن BitcoinTalk در سال ۲۰۱۳ ظاهر شد. این عبارت یک اشتباه املایی در عنوان بود: “I AM HODLING”. هودلینگ (HODLING) به حفظ سرمایه گذاری ها با وجود کاهش قیمت اشاره دارد. همچنین معمولاً در زمینه سرمایه گذارانی (“HODLers”)  استفاده می شود که مسلماً در معاملات شورت خوب نیستند، اما می خواهند در روی ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند. همچنین ممکن است برای سرمایه‌گذارانی استفاده شود که اعتقاد بالایی به یک سکه خاص دارند و قصد دارند سرمایه‌گذاری خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ کنند.

استراتژی HODLing مشابه استراتژی خرید و نگهداری سرمایه گذاری است که از بازارهای سنتی می آید. خرید و نگه داری سرمایه گذاران سعی می کنند دارایی های کم ارزش را پیدا کنند و آنها را برای مدت طولانی نگه دارند. بسیاری از سرمایه گذاران این استراتژی را برای بیت کوین اتخاذ می کنند.

فومو فاد هودل ارزهای دیجیتال

نرخ بازگشت سرمایه (ROI)

نرخ بازگشت سرمایه (ROI) راهی برای اندازه گیری عملکرد سرمایه گذاری است.ROI  بازده سرمایه گذاری را نسبت به هزینه اولیه اندازه گیری می کند. همچنین روشی مناسب برای مقایسه عملکرد سرمایه گذاری های مختلف است. در اینجا نحوه محاسبه ROI آورده شده است. شما ارزش فعلی سرمایه گذاری را محاسبه و هزینه اصلی سرمایه گذاری را کم می کنید. سپس آن عدد را بر هزینه اصلی تقسیم می کنید.

ROI=(ارزش فعلی – هزینه اصلی) / هزینه اصلی

فرض کنید بیت کوین را با قیمت ۶۰۰۰ دلار خریداری کرده اید. قیمت فعلی بیت کوین در بازار اکنون ۸۰۰۰ دلار است.

ROI = (8000-6000)/6000

ROI = 0.33

این به این معنی است که سرمایه شما ۳۳ درصد از سرمایه اولیه رشد داشته است. همچنین می‌توانید هزینه هایی (یا نرخ بهره) را که باید بپردازید را نیز محاسبه کنید تا تصویر دقیق تری بدست آورید. با این حال، اعداد خام همه ماجرا را روشن نمی‌کند. هنگام مقایسه سرمایه گذاری ها، عوامل دیگری نیز نقش دارند. خطرات چیست؟ چشم انداز زمانی چیست؟ نقدینگی دارایی چقدر است؟ آیا لغزش یا اسلیپیج می تواند روی قیمت خرید شما تأثیر بگذارد؟ ROI به خودی خود معیار نهایی نیست، اما ابزار مفیدی برای سنجش عملکرد سرمایه گذاری شماست. محاسبه حداکثر زمانی که به بازده سرمایه گذاری فکر می کنید بسیار مهم است.

اوج قیمت تاریخی (ATH)

احتمالاً لازم نیست این یکی را توضیح دهیم، نه؟ اوج قیمت تاریخی (ATH) بالاترین قیمت ثبت شده یک دارایی یا یکی از ارزهای دیجیتال است. به عنوان مثال، ATH بیت کوین در طول بازار صعودی ۲۰۱۷، در بایننش ۱۹۷۹۸.۸۶ تتر بود. این بدان معنی است که این بالاترین قیمتی بود که بیت کوین در این جفت بازار معامله شد. یکی از جنبه‌های قانع‌کننده از رسیدن یک دارایی به بالاترین قیمت خود، این ایده است که تقریباً همه کسانی که خرید کرده‌اند سود دارند. اگر یک دارایی در بازار نزولی لانگ بوده است، بسیاری از معامله گرانی که سبد سرمایه‌گذاری زیانده دارند، احتمالاً زمانی که موقعیت آنها به نقطه سربه سر برسند، می خواهند از بازار خارج شوند.

با این حال، اگر دارایی ATH خود را نقض کند، هیچ فروشنده‌ای باقی نمی‌ماند که منتظر خروج در نقطه سربه‌سر باشد. به همین دلیل است که برخی از شکسته شدن رکورد اوج قیمت به عنوان «شکست‌های آسمان آبی» یاد می‌کنند، زیرا لزوماً هیچ منطقه مقاومت آشکاری در پیش روی آن داریی خاص نیست. شکست ATH نیز اغلب با افزایش حجم معاملات همراه است. چرا؟ معامله گران روزانه نیز ممکن است با سفارش های بازار از فرصت استفاده کنند تا به سود سریع برسند و با قیمت بالاتر بفروشند.

اوج قیمت تاریخی

آیا شکست ATH به این معنی است که قیمت برای همیشه بالا خواهد رفت؟ البته که نه. معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در برخی مواقع به دنبال کسب سود هستند و ممکن است سفارش‌های محدودی را در سطوح قیمتی خاص تعیین کنند. این امر به ویژه در صورتی صادق است که سطوح قبلی تمام زمان‌ها بارها و بارها شکسته شوند. حرکات سهموی اغلب ممکن است منجر به افت قیمت بسیار شدید شود، زیرا بسیاری از سرمایه گذاران زمانی که متوجه می شوند روند صعودی ممکن است به پایان برسد، سریعا از بازار خارج می‌شوند. به عنوان مثال می‌توانید کاهش قیمت پس از حرکت سهموی بیت کوین به ۲۰۰۰۰ دلار در دسامبر ۲۰۱۷ را بررسی کنید. پس از رسیدن به اوج قیمت ۱۹۷۹۸.۸۶ دلاری، بیت کوین در عرض چند روز تقریباً ۴۵ درصد سقوط کرد. به همین دلیل است که همیشه مدیریت ریسک و استفاده از حدضرر بسیار مهم است.

کمترین قیمت تاریخی (ATL)

نقطه مقابل ATH، کمترین قیمت تاریخی (ATL) است. به عنوان مثال، پایین ترین قیمت BNB در روز اول معاملات ۰.۵ تتر در جفت ارز BNB/USDT بود. شکسته شدن رکورد حداقل قیمت یک دارایی می تواند به اثری مشابه با شکستن اوج قیمتی اما در جهت مخالف منجر شود. بسیاری از حدهای ضرر معامله گران ممکن است زمانی که پایین ترین قیمت تاریخی قبلی شکسته شود، فعال شوند و منجر به ایجاد فشار فروش و حرکت قیمت به سمت پایین شود. از آنجایی که هیچ سابقه قیمتی کمتر از پایین ترین قیمت تاریخی قبلی وجود ندارد، ارزش بازار می تواند به شدت پایین بیاید. از آنجایی که لزوماً سطوح حمایتی واضحی وجود ندارد، خرید در چنین مواقعی بسیار پر ریسک است. بسیاری از معامله گران منتظر یک تغییر روند تایید شده توسط میانگین متحرک مهم یا شاخص دیگری خواهند بود تا حتی وارد یک موقعیت خرید شوند.

خودت تحقیق کن (DYOR)

وقتی صحبت از بازارهای مالی می شود، DYOR اصطلاحی است که شباهت زیادی به تحلیل فاندامنتال (FA) دارد. این بدان معنی است که سرمایه گذاران باید تحقیقات خود را در مورد سرمایه گذاری های خود انجام دهند و صرفا به دیگران متکی نباشند. «اعتماد نکن، تأیید کن» یک عبارت رایج در بازارهای ارزهای دیجیتال با معنای مشابه است. موفق ترین سرمایه گذاران قبل از سرمایه گذاری تحقیقات خود را انجام می دهند و به نتیجه می رسند. به این ترتیب، هر کسی که می خواهد در بازارهای مالی موفق باشد، باید استراتژی معاملاتی منحصر به فرد خود را ارائه دهد. این همچنین ممکن است منجر به اختلاف نظر بین سرمایه گذاران مختلف شود که بخشی کاملا طبیعی از سرمایه گذاری و ترید است. یک سرمایه گذار ممکن است نسبت به یک دارایی صعودی باشد، در حالی که دیگری ممکن است چشم انداز نزولی داشته باشد. نظرات مختلف می تواند برای استراتژی های مختلف وجود داشته باشد و معامله گران و سرمایه گذاران موفق استراتژی های بسیار متفاوتی خواهند داشت. ایده اصلی این است که همه آنها تحقیقات خود را انجام دادند، به نتایج خود رسیدند و تصمیمات سرمایه گذاری خود را بر اساس آن نتایج گرفته‌اند.

خودت تحقیق کن DYOR

راستی آزمایی (DD)

راستی آزمایی (DD)  تا حدودی با DYOR مرتبط است. این به بررسی موشکافانه‌ای اشاره دارد که از یک فرد منطقی یا یک ترید انتظار می رود قبل از توافق با طرف دیگر انجام دهد.

زمانی که نهادهای تجاری منطقی به توافق می رسند، انتظار می رود که راستی آزمایی را در مورد یکدیگر انجام دهند. چرا؟ هر بازیگر منطقی می خواهد اطمینان حاصل کند که هیچ خطر قابل توجه بالقوه ای در معامله وجود ندارد. در غیر این صورت، چگونه می توانند خطرات احتمالی را با منافع مورد انتظار مقایسه کنند؟ همین امر در مورد سرمایه گذاری نیز صادق است. زمانی که سرمایه گذاران به دنبال سرمایه گذاری های بالقوه هستند، باید بررسی های لازم را در مورد پروژه انجام دهند تا اطمینان حاصل کنند که می توانند همه ریسک ها را در نظر بگیرند. در غیر این صورت، آنها کنترل تصمیمات سرمایه گذاری خود را نخواهند داشت و ممکن است در نهایت انتخاب های اشتباهی انجام دهند.

مبارزه با پولشویی (AML)

مبارزه با پول شویی (AML) به تعدادی از مقررات، قوانین و رویه هایی اشاره دارد که هدف آنها جلوگیری از استفاده مجرمان از مخفی کردن پول های به دست آمده از راه‌های غیرقانونی است. رویه‌های AML کار را برای مجرمان سخت‌تر می‌کند که پول‌هایشان را با پنهان کردن آن‌ها به‌عنوان منابع قانونی پول‌شویی کنند. مجرمان همیشه به دنبال راه هایی برای پنهان کردن منبع واقعی سرمایه خود هستند. با توجه به پیچیدگی بازارهای مالی، راه های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد. محصولات مشتقه می تواند ردیابی منبع واقعی سرمایه را بسیار دشوار کند (البته غیرممکن نیست). مقررات AML مؤسسات مالی مانند بانک‌ها را ملزم می‌کند تا بر تراکنش‌های مشتریان خود نظارت کنند و فعالیت‌های مشکوک را گزارش دهند. به این ترتیب، مجرمان کمتر از پولشویی وجوهی که به‌طور غیرقانونی به دست آورده‌اند فرار می‌کنند.

احراز هویت مشتریان (KYC)

صرافی‌ها و پلت فرم های معاملاتی باید با دستورالعمل های ملی و بین المللی مطابقت داشته باشند. به عنوان مثال، بورس نیویورک (NYSE) و نزدک باید با مقررات تعیین شده توسط دولت ایالات متحده مطابقت داشته باشند. انجام احراز هویت مشتریان تضمین می کند که مؤسساتی که معاملات ابزارهای مالی را تسهیل می کنند، هویت مشتریان خود را تأیید می کنند. چرا این موضوع اینقدر مهم است؟ دلیل اصلی آن به حداقل رساندن خطر پولشویی است. علاوه بر این، مقررات KYC فقط برای شرکت کنندگان در صنعت مالی معتبر نیست. بسیاری از بخش های دیگر نیز باید از این دستورالعمل ها پیروی کنند. دستورالعمل های KYC به طور کلی بخشی از یک سیاست بسیار گسترده تر ضد پول شویی (AML) است.

احراز هویت مشتریان

جمع بندی

شرایط معاملات ارزهای دیجیتال در ابتدا می تواند کمی گیج کننده به نظر برسد. اما اکنون بخش خوبی از آنها را می‌شناسید.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx