کاربردهای بلاک چین در دنیای واقعی

کاربرد بلاک چین
  • زمان مطالعه: 13دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 445 نفر

کاربردهای بلاک چین

ایده های پشت بلاک چین برای اولین بار در سال ۱۹۹۱ مطرح شد، اما تا زمانی که بیت کوین در سال ۲۰۰۹ توسعه یافت، این فناوری توجه بیشتری را به خود جلب کرد. بیت کوین توسط شخص یا گروهی از افراد با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو ایجاد شده است. اگرچه هنوز دقیقاً مشخص نیست که ساتوشی ناکاموتو کیست، اما نوآوری های تکنولوژیکی آنها در حال حاضر تأثیر زیادی بر نحوه خلق و استفاده از پول در جهان گذاشته است.

بیشتر بلاک چین ها به عنوان یک دفتر کل توزیع شده عمل می کنند که داده های دیجیتال را با استفاده از رمزنگاری ثبت و محافظت می کند. این فناوری اغلب برای شبکه‌های ارزهای دیجیتال (ارزهای رمزنگاری شده) به کار می‌رود، اما ماهیت غیرمتمرکز و امن آن نیز آن را به ابزاری قدرتمند برای بسیاری از صنایع دیگر تبدیل می‌کند.

با رشد فضای ارزهای دیجیتال و بهبود راه حل های مبتنی بر بلاک چین، یادگیری نحوه استفاده از این فناوری نوآورانه در سناریوهای مختلف بسیار مهم است. با از بین بردن نیاز به اعتماد و امنیت گران قیمت، بلاک چین کارایی بهبود یافته ای را ارائه می دهد. علاوه بر این، شبکه غیرمتمرکز را می توان به عنوان یک پایگاه داده شفاف پیکربندی کرد که برای همه شرکت کنندگان قابل مشاهده است. از این نظر، فناوری بلاک چین توانایی ایجاد یک رکورد توزیع شده و در عین حال یکپارچه را فراهم می کند. این فرصت هایی را برای بهبود عملکرد و امنیت در بسیاری از صنایع و سازمان ها (به عنوان مثال، خیریه، زنجیره تامین، مراقبت های بهداشتی و غیره) ارائه می دهد.

خیریه

بسیاری از سازمان‌های خیریه در سراسر جهان تلاش می‌کنند تا با چالش‌های مدیریت منابع، شفافیت عملیاتی و حکمرانی مؤثر مقابله کنند. فناوری بلاک‌چین مطمئنا می تواند به این بنیادها در بهینه سازی فرآیند دریافت و مدیریت وجوه کمک کند. ما قبلاً نمونه های قابل توجهی از ادغام فناوری بلاک چین در امور خیریه داریم. به عنوان مثال، بنیاد خیریه بلاک چین (BCF) یک سازمان غیرانتفاعی است که در راستای اهداف توسعه پایدار برای مبارزه با فقر و نابرابری کار می کند و هدف آن فعال کردن بشردوستی مبتنی بر بلاک چین در سراسر جهان است.

زنجیره تامین

اکثر شبکه های زنجیره تامین از نظر شفافیت و کارایی با موانع زیادی روبرو هستند. سیستم مدیریت فعلی هنوز به اعتماد بستگی دارد و از ایجاد یکپارچگی مناسب بین شرکت ها و طرف های درگیر فاصله دارد. فناوری بلاک چین می تواند برای ردیابی کل فرآیند ایجاد و توزیع مواد در یک شبکه زنجیره تامین استفاده شود. یک پایگاه داده توزیع شده ممکن است برای ضبط ایمن هر داده مرتبط، اطمینان از صحت محصولات و همچنین شفافیت پرداخت ها و حمل و نقل مناسب باشد.

مراقبت های بهداشتی

تنگناهای عملیاتی، خطاهای داده و بوروکراسی یک نگرانی مهم برای صنعت مراقبت های بهداشتی است. بلاک چین چندین مورد استفاده در مراقبت های بهداشتی دارد، از جمله ردیابی داروها از طریق زنجیره تامین و مدیریت داده های بیمار. علاوه بر این، بلاک چین ممکن است مزایای امنیتی قابل توجهی را برای بیمارستان‌ها ارائه دهد، زیرا این مؤسسات اغلب توسط هکرها مورد حمله قرار می‌گیرند که دلیل آن ارزش بالای داده‌هایی است که در اختیار دارند و به آن‌ها اعتماد دارند. شرکت ها در حال بررسی استفاده از بلاک چین به عنوان راهی برای ذخیره سوابق سلامت دیجیتال هستند. چنین راه حل هایی می توانند هزینه های کلی را کاهش دهند و در عین حال حریم خصوصی و دقت داده ها را نیز افزایش دهند.

پرداخت های حق امتیاز

موسیقی‌دانان، سازندگان بازی‌های ویدیویی و به طور کلی هنرمندان اغلب به دلیل دزدی دیجیتال، رابطه ناعادلانه با آژانس‌های شخص ثالث، یا صرفاً به دلیل پرداخت نشدن حق‌الامتیاز پرداختی، برای دریافت دستمزدی که استحقاق آن را دارند، تلاش می‌کنند. فناوری بلاک چین می‌تواند برای ایجاد بستری مورد استفاده قرار گیرد که در آن استعدادهای خلاق سوابق غیرقابل تغییر و شفافی از اجاره، خرید و/یا استفاده از محتوای آنها داشته باشند. چنین پلتفرمی همچنین می‌تواند پرداخت‌ها را از طریق قراردادهای هوشمند – که اساساً قراردادهای دیجیتال خوداجرا هستند – تسهیل کند.

حاکمیت

فناوری بلاک چین با مدیریت شبکه‌ها و عملیات به شیوه‌ای دموکراتیک‌تر، منصفانه‌تر و ایمن‌تر، این پتانسیل را دارد که تا حد زیادی حکمرانی را در بخش‌های مختلف بهبود بخشد. سیستم های مبتنی بر بلاک چین ممکن است به عنوان ابزاری برای حذف تقلب در رأی گیری و نیاز به اعتماد در طول انتخابات یا سایر فرآیندهای قانون اساسی پیاده سازی شوند. آنها همچنین ممکن است به عنوان یک سلاح قدرتمند در برابر فساد، افزایش یکپارچگی داده ها و قابلیت ردیابی در سناریوهای مختلف، از جمع آوری مالیات تا توزیع کمک های مالی، استفاده شوند.

راه حل های پرداخت و برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps)

وقتی صحبت از ارسال پول در سراسر جهان به میان می آید، فناوری بلاک چین قبلاً ثابت کرده است که بسیار کارآمد است. ارسال ارزهای دیجیتال به دوستان، خانواده‌ها و دیگران در سراسر جهان در مقایسه با آنچه که بانک‌های متمرکز و راه‌حل‌های پرداخت ارائه می‌دهند ارزان‌تر و سریع‌تر است.

علاوه بر این، وب‌سایت‌ها و برنامه‌های متمرکز به کاربران کنترل داده‌هایشان را نمی‌دهند و اغلب بر اساس ارزش واقعی که برای پلتفرم به ارمغان می‌آورند به آنها پاداش نمی‌دهند. برنامه‌های غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک‌چین (dApps) واسطه‌ها را حذف می‌کنند و به کاربران این پتانسیل را می‌دهند که از هزینه‌های کاهش‌یافته، مشوق‌های بهتر و کارایی تر تراکنش‌های بیشتر لذت ببرند، در حالی که می‌توانند پول دیجیتال ارسال و دریافت کنند. همانطور که ویتالیک بوترین یک بار گفت، راه حل های بلاک چین به افراد اجازه می دهد تا مستقیماً با یکدیگر کار کنند و نیاز به واسطه ها یا سیستم های متمرکز را از بین می برند.

«در حالی که بیشتر فناوری‌ها تمایل دارند کارگرانی را که در حاشیه انجام می‌دهند به طور خودکار انجام دهند، زنجیره‌های بلوکی مرکز را خودکار می‌کنند. بلاک چین به جای اینکه راننده تاکسی را بیکار کند، اوبر را بیکار می کند و به رانندگان تاکسی اجازه می دهد مستقیماً با مشتری کار کنند.

اینترنت اشیا (IoT)

بلاک چین و اینترنت اشیا (IoT) یک تطابق طبیعی هستند. بلاک چین یک فناوری غیرمتمرکز است و شبکه‌های IoT اغلب برای جمع‌آوری داده‌ها از منابعی استفاده می‌شوند که پراکنده هستند. بلاک چین به سازمان ها این امکان را می دهد که یک دفتر کل غیرقابل تغییر و شفاف از دستگاه های اینترنت اشیا، داده هایی که جمع آوری می کنند و تعاملات بین یکدیگر را نگه دارند. در میان ویژگی‌های امنیتی و کاربردهای ارزهای دیجیتال، بلاک چین یک پلتفرم ایده‌آل برای تراکنش‌های ماشین به ماشین (M2M) ارائه می‌کند. از آنجایی که بلاک چین یک فناوری است که مبتنی بر تسهیل تراکنش‌های دقیق و ایمن است، تنها منطقی است که با اینترنت اشیا ادغام شود تا از پاسخگویی و دقت و امنیت داده‌ها اطمینان حاصل شود. به همین دلیل است که بسیاری از شرکت ها منابع زیادی را در یک شبکه اینترنت اشیا مبتنی بر بلاک چین قرار داده اند.

جمع بندی

به عنوان فناوری دفتر کل توزیع شده، بلاک چین این قابلیت را دارد که امنیت، شفافیت، مسئولیت پذیری و کارایی را به شبکه ها و سازمان ها ارائه دهد. این فناوری حریم خصوصی را افزایش می دهد و نیاز به اعتماد را از بین می برد. همچنین یک اینترنت ارزشمند ایجاد می کند که در آن کاربران می توانند تراکنش های همتا به همتای بدون مرز را انجام دهند. به همین دلیل است که فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال نه تنها برای ماندن در اینجا هستند، بلکه این قدرت را نیز در اختیار دارند تا انواع صنایع و جنبه های زندگی را متحول کنند – از امور مالی، کشاورزی، و داده های بزرگ گرفته تا دولت، رأی گیری و قانون.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx