تفاوت های شبکه غیرمتمرکز و متمرکز

شبکه غیرمتمرکز
  • زمان مطالعه: دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 1545 نفر

شبکه متمرکز چیست؟

شبکه دیجیتال متمرکز شبکه ای است که در آن یک مقام مرکزی شبکه را کنترل می کند. مرجع ممکن است یک فرد، گروهی از افراد یا یک شرکت باشد. معمولاً مرجع متمرکز مسئولیت نگهداری شبکه، مدیریت کاربران و تنظیم قوانین و مقررات را بر عهده دارد.

معماری یک شبکه متمرکز حول یک سرور واحد ساخته شده است که در آن تمام فرآیندهای مهم اجرا می شوند. اگر سرور از کار بیفتد، شبکه از کار می افتد. بسیاری از پلتفرم‌های دیجیتالی که روزانه با آنها در تعامل هستیم، مانند فیس‌بوک و یوتیوب، متمرکز هستند. در این مثال ها، یک نهاد واحد (شرکت) مسئول تمام داده ها و فرآیندهای موجود در شبکه است.

یک شبکه متمرکز چگونه کار می کند؟

در یک شبکه متمرکز، یک سرور مرکزی وظایف اصلی پردازش داده و مدیریت شبکه را انجام می دهد. این سرور وظیفه ذخیره تمامی داده ها و اجرای تمامی فرآیندهای شبکه را بر عهده دارد. ممکن است در یک مکان واحد واقع شود یا در چندین مکان پخش شود. ایستگاه های کاری درون شبکه که قدرت پردازش کمتری دارند به سرور مرکزی متصل می شوند. این ایستگاه های کاری به جای انجام مستقیم عملکردهای خاص (ذخیره سازی داده ها، برنامه ها، برنامه های کاربردی)، درخواست های خود را برای پردازش به سرور اصلی ارسال می کنند. سرور مرکزی معمولاً دارای قدرت محاسباتی قوی و ظرفیت ذخیره سازی عظیم است. همچنین دارای اتصال پرسرعت به اینترنت است. اینها امکان مدیریت تعداد زیادی کاربر و ترافیک داده زیادی را فراهم می کند.

شبکه غیرمتمرکز چیست؟

یک شبکه دیجیتال غیرمتمرکز توسط یک مقام مرکزی کنترل نمی شود. در عوض، کنترل بین کاربران آن توزیع می شود. هیچ سرور یا نقطه فرمان واحدی وجود ندارد. در عوض، شبکه به صورت همتا به همتا اجرا می شود و هر کاربر دارای قدرت و مسئولیت مساوی است. یک مثال عالی از یک شبکه غیر متمرکز، خود اینترنت است که توسط یک مرجع کنترل نمی شود. بلکه بین کاربرانش توزیع می شود. با این حال، برخی استدلال می‌کنند که اینترنت به دلیل انحصار نام‌های بزرگ در فضا مانند گوگل، فیس‌بوک، وردپرس و مواردی از این دست، به سمت متمرکز شدن پیش می‌رود. اما چطور؟ داده ها در سرورهای این بازیکنان بزرگ متمرکز می شوند. به این ترتیب، هر چیزی که شخص برای دسترسی آنلاین نیاز دارد از طریق هر یک از آنها انجام می شود. بنابراین برای پاسخ به این سوال که “اینترنت متمرکز است یا غیرمتمرکز؟” از نظر فنی، غیرمتمرکز است، اما این استدلال که به آرامی اما مطمئناً متمرکزتر می شود را نمی توان کم اهمیت یا دست کم گرفت.

مثال دیگر بیت کوین (BTC)، اولین ارز دیجیتال است. معماری شبکه بیت کوین پس از بحران بزرگ مالی ۲۰۰۷-۲۰۰۸ متولد شد. به طور خلاصه، بیت کوین به عنوان یک شبکه غیرمتمرکز راه اندازی شد، دقیقاً به این دلیل که مؤسسات متمرکز (بانک ها، شرکت های مالی) مردم را نا امید کرده بودند. خالق بیت کوین متوجه شد که اگر یک نقطه کنترل یا شکست وجود داشته باشد، کل سیستم مالی در خطر است. بنابراین، آنها بیت کوین را غیرمتمرکز و توزیع شده خلق کردند. هیچ نهاد یا گروهی آن را کنترل نمی کند. در عوض، توسط کاربرانش مدیریت می شود.

یک شبکه غیرمتمرکز چگونه کار می کند؟

یک شبکه غیرمتمرکز به جای تکیه بر یک سرور مرکزی واحد، وظایف پردازش اطلاعات را در چندین دستگاه توزیع می کند. در یک شبکه غیرمتمرکز، حتی اگر یکی از گره های اصلی از کار بیفتد یا مورد حمله قرار گیرد، سرورهای باقیمانده دسترسی به داده ها توسط کاربران را ادامه دهند. در نتیجه، شبکه کلی بدون اختلال به کار خود ادامه خواهد داد. پیشرفت‌های تکنولوژیکی اخیر به رایانه‌ها و سایر دستگاه‌ها قدرت پردازش زیادی داده است که می‌توان آن‌ها را همگام‌سازی کرد و برای محاسبات غیرمتمرکز استفاده کرد. این همان چیزی است که شبکه های غیرمتمرکز را ممکن می کند.

یادآوری این نکته ضروری است که در حالی که شبکه های غیرمتمرکز از شبکه های متمرکز متمایز هستند، اما همچنان به سرورهای اصلی وابسته هستند، اگرچه در هر شبکه بیش از یک سرور وجود دارد.

شبکه غیرمتمرکز چیست

تفاوت اساسی بین شبکه های متمرکز و غیر متمرکز

جدای از منبع کنترل، تفاوت‌های کلیدی بین شبکه‌های متمرکز و غیرمتمرکز به‌طور جدایی‌ناپذیری در چیزی است که به آن اشاره می‌کنند. به بیان ساده، یک شبکه متمرکز برای حفظ کنترل و ثبات استفاده می شود. در مقابل، یک شبکه غیرمتمرکز برای آزادی و همکاری کاربران طراحی شده است.

بیایید به تفاوت های اساسی بین این دو بپردازیم:

  • مشارکت شخص ثالث:

در یک شبکه متمرکز، یک شخص ثالث یا واسطه برای تسهیل ارتباط بین گره های مختلف مورد نیاز است. در یک شبکه غیرمتمرکز نیازی به شخص ثالث نیست. هر گره می تواند به طور مستقیم با هر گره دیگری در شبکه ارتباط برقرار کند.

  • شفافیت:

شبکه های متمرکز شفاف کمتری دارند زیرا همه داده ها و اطلاعات در یک مکان مرکزی ذخیره می شوند. با این حال، تمرکززدایی، شفافیت را از طریق فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) افزایش می دهد.

  • امنیت:

 شبکه های متمرکز در برابر حملات آسیب پذیرتر هستند زیرا هکرها فقط باید یک نقطه مرکزی را هدف قرار دهند تا به کل سیستم دسترسی پیدا کنند. شبکه‌های غیرمتمرکز امن‌تر هستند، زیرا حتی اگر یک گره در معرض خطر قرار گیرد، بقیه تحت تأثیر قرار نمی‌گیرند.

  • مقیاس پذیری:

شبکه های متمرکز تنها با افزودن سرورهای بیشتر به سیستم، مقیاس پذیرتر می شوند. انجام این کار با شبکه های غیرمتمرکز دشوارتر است، زیرا هر یک از گره های آنها باید توانایی مدیریت ترافیک بیشتری را داشته باشند.

  • کارمزد مبادله:

 شبکه های متمرکز معمولاً کارمزدهای بالاتری دارند (بانک ها و خدمات مالی را در نظر بگیرید) زیرا واسطه های بیشتری در این فرآیند درگیر هستند. چنین بازیگرانی در شبکه‌های غیرمتمرکز حضور ندارند و در نتیجه هزینه‌های کمتری به همراه دارد.

مزایای شبکه های غیرمتمرکز و متمرکز

محاسن یک شبکه متمرکز، زنجیره دستورات روشن، راه اندازی ارزان و تفویض وظایف آسان تر است. از سوی دیگر، شبکه های غیرمتمرکز تغییر ناپذیر، مقاوم در برابر سانسور هستند و کنترل و امنیت کامل را در اختیار کاربران قرار می دهند. یک سری دسستورات روشن در یک شبکه متمرکز وجود دارد و همه می دانند چه کسی مسئول است. این می تواند در مواقع بحرانی که تصمیمات باید سریع و کارآمد گرفته شوند مفید باشد. شبکه‌های متمرکز نیز هزینه کمتری برای راه‌اندازی و نگهداری دارند، زیرا تنها یک سرور یا رایانه اصلی باید مدیریت شود. علاوه بر این، تفویض وظایف با خطوط روشن اختیارات آسانتر است. این تضمین می کند که وظایف به موقع و کارآمد انجام می شوند.

در همین حال، در شبکه های غیرمتمرکز، کاربران کنترل کاملی بر داده ها و اطلاعات خود اعمال می کنند. آنها همچنین تغییر ناپذیر هستند، یعنی زمانی که داده ها وارد سیستم می شوند، نمی توان آنها را تغییر داد. این یکپارچگی داده ها و جلوگیری از تقلب را تضمین می کند. در عین حال شبکه های غیرمتمرکز از رمزنگاری برای تضمین امنیت دفتر کل داده ها استفاده می کنند. از آنجایی که داده‌های بلوک فعلی باید با استفاده از داده‌های بلوک مجاور رمزنگاری تأیید شوند، بنابراین داده‌ها به‌طور باورنکردنی ایمن می‌شوند. در نهایت، در یک شبکه غیرمتمرکز، هیچ مرجع مرکزی برای سانسور یا محدود کردن محتوا وجود ندارد. این برای کسانی که می خواهند اطلاعات را بدون ترس از تلافی به اشتراک بگذارند جذاب است.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx