سود مرکب چیست؟ | رمزگشایی آزادی مالی

سود مرکب چیست
  • زمان مطالعه: دقیقه
  • دیدگاه ها ‏ ۲ دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 410 نفر

رسیدن به آزادی مالی، به هدفی مشترک میان آحاد مختلف مردم، به خصوص سرمایه گذاران، معامله گران و کارآفرینان تبدیل شده است. در میان انبوهی از استراتژی های سرمایه گذاری، سود مرکب (Compound Interest) به عنوان یک مفهوم بنیادی شناخته می‌شود که پتانسیل تکثیر قابل توجه ثروت در طول زمان را در خود جای داده است. سود مرکب که بعد از عجایب هفت گانه، به عنوان هشتمین شگفتی جهان توصیف می‌شود، به معنای سرمایه گذاری مجدد سود کسب شده از سرمایه اولیه است. این امر، یک اثر گلوله برفی (Snowball effect) ایجاد می‌کند. بر مبنای مفهوم سود مرکب، اشخاص از سود به دست آمده، سود کسب می‌کنند که در نهایت منجر به رشد مالی قابل توجهی می‌شود.

سود مرکب چیست؟

سود مرکب چه کاربردی دارد

برای داشتن درک کاملی از قدرت سود مرکب، مهم است که اصول اولیه آن را درک کنید. این سناریو را در نظر بگیرید: شما ۱۰۰۰۰ دلار را در یک حساب پس انداز با نرخ بهره سالانه ۵ درصد سرمایه گذاری می‌کنید. در پایان سال اول، ۵۰۰ دلار سود کسب می‌کنید و موجودی کل شما به ۱۰۵۰۰ دلار می‌رسد. حال شما برای سال دوم، ۱۰۵۰۰ دلار را در حساب پس انداز سپرده گذاری می‌کنید. در سال دوم، شما نه تنها از سرمایه اولیه ۱۰۰۰۰ دلاری خود سود کسب می‌کنید، بلکه از ۵۰۰ دلار اضافی که در سال اول کسب کرده‌اید نیز سود کسب می‌کنید. در این حالت، شما در انتهای سال دوم ۵۲۵ دلار سود می‌کنید. به عبارت دیگر، شما با همان سرمایه اولیه ۱۰ هزار دلاری، در سال دوم به میزان ۵۲۵ دلار سود کرده‌اید و نه ۵۰۰ دلار.

البته باید تاکید کرد که در اینجا سود مرکب تنها در صورتی عاید شما می‌شود که سود سال اول را نیز به سرمایه اولیه خود اضافه کنید تا از آن در سال دوم سود کسب کنید. این اثر مرکب در طول زمان به رشد خود ادامه می‌دهد و منجر به رشد نمایی پس انداز شما می‌شود.

شروع زودهنگام: قدرت زمان در کسب سود مرکب

کدام بانک سود مرکب میدهد

یکی از عوامل کلیدی که بر میزان سود مرکب تأثیر می‌گذارد، زمان است. هر چه مدت زمان بیشتری برای رشد سرمایه گذاری های خود اختصاص دهید، تأثیر سود‌ مرکب بیشتر خواهد بود. شروع زودهنگام امری حیاتی است. بیایید دو فرد به نام های الکس و جاناتان که دارای سن یکسانی هستند را در نظر بگیریم. هر دو نفر ۵۰۰۰ دلار را با نرخ بهره سالانه ۸ درصد سرمایه گذاری می‌کنند. الکس در سن ۲۰ سالگی و از سوی دیگر، جاناتان در سن ۴۰ سالگی سرمایه گذاری را شروع می کند.

حال فرض کنید که این دو نفر قصد دارند در سن ۵۰ سالگی سرمایه و سود مرکب حاصل از سرمایه گذاری خود را از بانک برداشت کنند. در این صورت، سود الکس، بعد از گذشت ۳۰ سال ۴۵,۳۱۳ دلار و سود جاناتان، بعد از گذشت ۱۰ سال ۵,۷۹۴ دلار می‌شود. همان طور که مشاهده می‌کنید، الکس تنها ۳ برابر جاناتان زمان را برای سرمایه گذاری خود اختصاص داده، اما تقریبا ۹ برابر سود کسب کرده است.

این را نیز باید اضافه کرد که در صورت بالاتر بودن نرخ بهره، سود الکس به مراتب بسیار بیشتر از ۹ برابر سود جاناتان می‌شد. به طور مثال، اگر نرخ بهره به جای ۸ درصد، ۱۸ درصد می‌بود، سود الکس بیش از ۲۷ برابر سود جاناتان می‌شد. به همین دلیل است که ضرب‌المثل «زمان، پول است» (time is money) هنگام صحبت در مورد انباشت ثروت از طریق سود مرکب، معنای عمیقی پیدا می‌کند.

سود مرکب در انواع مختلف دارایی و سرمایه گذاری

معجزه سود مرکب

مهم است بدانیم که سود مرکب را می‌توان در انواع مختلف دارایی ها و سرمایه گذاری ها، از جمله سهام، اوراق قرضه، ارزهای دیجیتال و حتی املاک به کار برد. هر نوع دارایی، فرصت های منحصر به فردی برای کسب سود‌ مرکب ارائه می‌دهد. برای مثال، سهام پتانسیل پرداخت سود سهام را دارد که می‌توان آن را دوباره سرمایه گذاری کرد و به بدین شکل سود مرکب کسب کرد. سرمایه گذاری های املاک و مستغلات می‌توانند درآمد اجاره بها را به همراه داشته باشند که در صورت سرمایه گذاری مجدد، تأثیر سود مرکب را افزایش می‌دهد.

در حوزه ارزهای دیجیتال، استیکینگ به سرمایه گذاران اجازه می‌دهد تا از دارایی خود سود کسب کنند و از قدرت سود‌ مرکب در این کلاس دارایی نوظهور بهره‌مند شوند. البته، فرصت های کسب سود مرکب در دنیای ارزهای دیجیتال بسیار زیاد است.

نتیجه گیری

سود مرکب، مانند یک دانه کوچک کاج است که در دل خاک می‌نشیند و به مرور زمان، به یک درخت تنومند تبدیل می‌شود. با شروع زودهنگام و سرمایه گذاری منظم، می‌توان از قدرت سود‌ مرکب برای رشد ثروت خود استفاده کرد.

سود‌ مرکب، مانند یک غول خفته است که با گذشت زمان، بیدار می‌شود و به قدرتمندترین نیرو برای انباشت ثروت تبدیل می‌شود. این استراتژی سرمایه گذاری را می‌توان برای رسیدن به اهداف مالی به ظاهر دست‌نیافتنی استفاده کرد.

البته، سود مرکب واقعا یک جادو نیست؛ بلکه یک مفهوم ریاضی است که با گذشت زمان، تأثیر خود را نشان می‌دهد. اما اگر از قدرت آن آگاه باشید و از آن استفاده کنید، می‌تواند به شما کمک کند تا به آرزوهای خود دست پیدا کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏ ۲ دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

2 دیدکاه های این نوشته
قدیمی ترین ها
جدیدترین ها رای بیشتر
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
میلانی
میلانی
1 ماه قبل

ممنون واقعا طوفانی به پا می‌کنه سود مرکب

دانیال ده حقی
ناظر محتوا
دانیال ده حقی
1 ماه قبل
پاسخ دهید  میلانی

ممنونیم از همراهی شما

تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

2
0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx