کراس مارجین چیست و چه تفاوتی با مارجین ایزوله دارد؟

کراس مارجین مارجین ایزوله
  • زمان مطالعه: 9دقیقه
  • دیدگاه ها ‏ ۲ دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 2123 نفر

یکی از اعبارات پرتکرار در بازارهای مالی و بازار کریپتو، مارجین (Margin) است. مارجین که در لغت «حاشیه» ترجمه می‌شود به وثیقه‌ای گفته می‌شود که برای دریافت اهرم از بروکر یا یک صرافی ارز دیجیتال لازم است. معاملات مارجین نیز به معاملاتی گفته می‌شود که در آن کاربر می‌تواند با وثیقه دارایی خود، سرمایه‌ای را از صرافی ارز دیجیتال قرض کرده و معامله بزرگتری باز کند. در بازار ارزهای دیجیتال دو نوع معامله مارجین در دسترس است؛ کراس مارجین و مارجین ایزوله. در این مقاله نحوه کار و تفاوت‌های این دو مارجین و همچنین مزایا و معایب آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

کراس مارجین در معاملات کریپتو چیست؟

معاملات کراس مارجین یک تاکتیک مدیریت ریسک در معاملات ارزهای دیجیتال است که به موجب آن معامله گران از کل موجودی حساب‌های خود به‌عنوان وثیقه برای موقعیت (پوزیشن) های معاملاتی باز خود استفاده می‌کنند. استفاده از موجودی حساب به‌عنوان وثیقه به این معنی است که کل مبلغ حساب در معرض خطر است تا زیان معاملات را پوشش دهد. استفاده از کراس مارجین، اهرم بالاتری را فراهم می‌کند و به معامله‌گران این امکان را می‌دهد که پوزیشن‌های بزرگ‌تری را با پول خود باز کنند. این نوع از مارجین ریسک بیشتری دارد، اما از لیکوئید شدن تا حد زیادی جلوگیری می‌کند.

مارجین کراس و ایزوله

مارجین کراس و ایزوله از تاکتیک‌های مدیریت سرمایه هستند

فرض کنید که در حساب کراس مارجین خود مقداری بیت کوین، مقداری اتریوم و کمی تتر دارید. در یک معامله کراس مارجین، برای مثال بر روی بیت کوین، همه موجودی شما شامل بیت کوین، اتریوم و تترهایتان به عنوان وثیقه اهرم دریافتی شما محسوب می‌شوند.

استفاده از اهرم‌های معاملاتی به‌خودی‌خود دارای ریسک بالایی هستند، اما کراس مارجین ریسک بیشتری هم دارد؛ زیرا در صورت حرکت بازار به سمت خلاف پیش‌بینی شما، ممکن است که کل موجودی خود را از دست بدهید. برای معامله‌گران باتجربه، کراس مارجین یک استراتژی قوی است، اما باید بااحتیاط و یک برنامه مدیریت ریسک قوی استفاده شود. تازه‌کارها و کسانی که تجربه قبلی کمی در ترید دارند باید قوانین و سیاست‌های مارجین کال صرافی مدنظر خود را به‌دقت معامله کنند و حتماً به حدود ضرر و سود خود دقت کنند.

نحوه استفاده از کراس مارجین در معاملات کریپتو

برای درک نحوه عملکرد معاملات کراس مارجین، بیایید سناریویی را در نظر بگیریم. سهیل، یک تریدر است که ۱۰،۰۰۰ دلار در حساب خود دارد و کراس مارجین را به عنوان استراتژی مدیریت ریسک خود انتخاب می کند. با استفاده از این استراتژی معاملاتی، سهیل از کل موجودی حساب خود به عنوان وثیقه برای معاملات باز خود استفاده می‌کند.

فرض کنید که قیمت بیت کوین ۱۰۰،۰۰۰ دلار است، سهیل با دارایی خود بدون استفاده از اهرم می‌تواند فقط ۰.۱ بیت کوین را خریداری کند، اما او تصمیم می‌گیرد که از اهرم ۱۰ برابری استفاده کند؛ با استفاده از این اهرم سهیل می‌تواند ۱ واحد بیت کوین بخرد. اگر پیش‌بینی او درست باشد و قیمت رشد کرده و فرضاً به ۱۱۰،۰۰۰ دلار برسد، موجودی حساب سهیل پس از خروج از معامله ۲۰،۰۰۰ دلار خواهد بود. ۱۰،۰۰۰ دلار که در ابتدا داشت و ۱۰،۰۰۰ دلار که از معامله خود سود کرد.

با این حال اگر قیمت بیت کوین کاهش یافته بود و مثلاً به ۹۰،۰۰۰ دلار می‌رسید، سهیل لیکوئید شده و کل دارایی خود را از دست می‌داد، زیرا ضرر او (۱۰،۰۰۰ دلار) برابر با وثیقه‌اش است.

زمانی که زیان‌ کاربر نزدیک به میزان وثیقه او می‌شود، برخی از صرافی‌ها به کاربر هشدار می‌دهند تا در صورت لزوم وثیقه خود را افزایش دهد که به دنبال آن از لیکوئید شدن جلوگیری شود. برای جلوگیری از ضررهای بیشتر، صرافی ممکن است به طور خودکار بخشی از موقعیت کاربر را ببندد، که البته چنین پلتفرم‌های با انصافی حقیقتاً خیلی کم یاب شده‌اند!

کراس مارجین چیست

استفاده از مارجین سود و ریسک شما را افزایش می‌دهد

ناگفته نماند که در ترید با کراس مارجین، اگر سهیل یک پوزیشن موازی با معامله بیت کوین خود باز می‌کرد، حد لیکویید شدن او با توجه به برایند سود و ضرر او محاسبه می‌شد. پس در کراس مارجین، هنگامی که چند معامله داشته باشیم، اگر یکی از آن‌ها به سمت ضرر پیش برود، حاشیه امن باقی معاملات نیز کاهش می‌یابند و معاملات بر روی یکدیگر تأثیر می‌گذارند.

مارجین ایزوله در معاملات کریپتو چیست؟

در دنیای ارزهای دیجیتال، ترید مارجین ایزوله نیز یک استراتژی مدیریت ریسک است که در آن معامله‌گران مقدار مشخصی وثیقه را به هر پوزیشنی که باز می‌کنند اختصاص می‌دهند.

این روش علاوه بر محافظت از سایر پوزیشن‌ها و تراز کلی حساب در برابر ضررهای احتمالی، کنترل دقیقی بر ریسک مربوط به هر معامله را امکان‌پذیر می‌کند. مقدار معینی از وثیقه پشتوانه هر پوزیشن است و اگر معامله‌ای علیه پیش‌بینی تریدر پیش برود، فقط وثیقه اختصاص داده شده به آن پوزیشن خاص در معرض خطر قرار می‌گیرد.

مارجین ایزوله با جداسازی ریسک، از سرایت زیان یک پوزیشن به سایر دارایی‌ها یا کل موجودی حساب جلوگیری می‌کند. همچنین در مارجین ایزوله کاربران می‌توانند برای هر پوزیشن خود اهرم متفاوتی را انتخاب کنند. این موضوع باعث می‌شود تا تریدر با دست بازتری معاملات و استراتژی ریسک خود را مدیریت کند.

نحوه استفاده از مارجین ایزوله در معاملات کریپتو

برای درک نحوه عملکرد مارجین ایزوله در معاملات کریپتو، بیایید مثالی بزنیم. فرض کنید ندا می‌خواهد با حساب ۱۰۰۰۰ دلاری خود بر روی بیت کوین و اتریوم به‌طور جداگانه معامله کند. او از مارجین ایزوله برای مدیریت ریسک خود استفاده می‌کند. ندا ۲۰۰۰ دلار را به عنوان ذخیره در حساب خود نگه می‌دارد و ۵۰۰۰ دلار را به عنوان وثیقه برای معامله بیت کوین و ۳۰۰۰ دلار را برای وثیقه معامله اتریوم خود قرار می‌دهد. این استراتژی دو پوزیشن ندا را از یکدیگر جدا می‌کند و هرگونه ضرر احتمالی را به وثیقه هر معامله محدود می‌کند.

به‌عنوان‌مثال، اگر قیمت بیت کوین در حالی که پوزیشن بیت کوین ندا باز است کاهش یابد، زیان او به ۵۰۰۰ دلاری که به عنوان وثیقه برای آن ترید تنظیم شده است، محدود می‌شود. ضرر در یک معامله مارجین ایزوله تأثیری بر سایر پوزیشن‌های ندا نخواهد داشت و از این طریق او می‌تواند ریسک هر معامله خود را به صورت جداگانه مدیریت کند.

مزایا و معایب کراس مارجین

معاملات کراس مارجین مدیریت ریسک را ساده می کند اما با استفاده از کل موجودی حساب به عنوان وثیقه، خطرات قابل‌توجهی را به همراه دارد.

از جنبه مثبت، کراس مارجین، مدیریت ریسک را با استفاده از کل مبلغ حساب به‌عنوان وثیقه ساده می‌کند و ممکن است که حساب شما با نوسانات جزئی لیکوئید نشود. همچنین میزان اهرم در کراس مارجین معمولاً بیشتر از مارجین ایزوله است که فرصت و میزان کسب سود را افزایش می‌دهد. با این حال با استفاده از کراس مارجین کل دارایی حساب خود را در معرض خطر قرار می‌دهید.

علاوه بر این، ازآنجایی‌که در معاملات کراس مارجین تریدرها تمایلی به سرمایه‌گذاری کل موجودی حساب خود در چندین پوزیشن مختلف را ندارند، کراس مارجین ممکن است مانع از تنوع شود و آنها را در معرض ریسک متمرکز بر یک ارز قرار دهد. به‌عنوان مثال، اگر یک تریدر کل موجودی حساب خود را در یک ارز دیجیتال پرنوسان سرمایه گذاری کند و آن دارایی خاص افت قیمت قابل توجهی را تجربه کند، کل موجودی حساب او  از بین می‌رود که نشان‌دهنده خطر عدم تنوع در دارایی‌ها یا پوزیشن‌های مختلف است.

مزایا و معایب مارجین ایزوله

معامله با مارجین ایزوله کنترل دقیق ریسک و تنوع را فراهم می‌کند، اما همچنین مستلزم نظارت دقیق بر پوزیشن‌های معاملاتی است و ممکن است نسبت به معاملات کراس به وجوه بیشتری نیاز داشته باشد.

مارجین ایزوله به تریدر امکان می‌دهد تا با تخصیص مقادیر خاص وثیقه برای هر پوزیشن ریسک خود را بهتر مدیریت کند. علاوه بر این، با استفاده از مارجین ایزوله می‌توان با خیال راحت‌تری بر روی رمزارزهای مختلفی ترید کرد که خطر تمرکز بر یک دارایی را کاهش می‌دهد.

 

مارجین ایزوله

هنگام استفاده از مارجین ایزوله معاملات به توجه بیشتری نیاز دارند

استراتژی مارجین ایزوله پیچیدگی‌هایی نیز دارد، به‌ویژه برای معامله گرانی که تعداد زیادی پوزیشن باز دارند. مدیریت وثیقه برای چندین معامله ممکن است دشوار باشد و ممکن است نیاز به توجه مداوم داشته باشد. علاوه بر این، در مقایسه با معاملات کراس مارجین که در آن کل مبلغ حساب به‌عنوان وثیقه محسوب می‌شود، تخصیص وثیقه به‌صورت جداگانه ممکن است به پول و سرمایه بیشتری نیاز داشته باشد.

وثیقه ناکافی برای هر پوزیشن خاص ممکن است منجر به بسته یا لیکوئید شدن پوزیشن شود که نیاز به نظارت مستمر و مدیریت دقیق ریسک دارد. بنابراین، معامله گران باید مراقب باشند. مارجین ایزوله مدیریت ریسک سفارشی را فراهم می‌کند، اما مدیریت و نظارت دقیق پوزیشن‌ها نیز ضروری است.

سخن پایانی

معاملات مارجین نوعی از معامله هستند که به کاربر اجازه می‌دهند با وثیقه دارایی خود معاملات بزرگتری را انجام دهد. در بازار ارزهای دیجیتال مارجین ایزوله و کراس مارجین از سوی برخی از صرافی‌ها ارائه می‌شوند. مارجین کراس و ایزوله استراتژی‌هایی برای مدیریت ریسک هستند که هرکدام مزایا، معایب و شرایط خاص خود را دارند. در این مقاله به توضیح این دو عبارت پرداختیم، آن‌ها را مقایسه کردیم و درمورد مزایا و معایب آن‌ها صحبت کردیم.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏ ۲ دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

2 دیدکاه های این نوشته
قدیمی ترین ها
جدیدترین ها رای بیشتر
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
فرزاد چهارلنگ
فرزاد چهارلنگ
3 ماه ها قبل

سلام، آیا در صورت ضرر در حالت کراس معاملات فیوچرز، اگر استاپ لاس تعریف کرده باشیم عمل می کند و جلوی لیکویید شدن را می گیرد یا خیر؟ و در حالت دیگر اگر حد ضرر مشخص نکرده باشیم، لیکویید شدن فقط شامل نقدینگی حساب فیوچرز میشود یا اینکه کل موجودیمان در صرافی (شامل سایر حسابها از قبیل فاند اکانت و…) نیز درگیر خواهند شد؟

تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

2
0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx