دیفای ۵۰ درصد از هک‌های سال ۲۰۲۲ را به خود اختصاص داده است

هک های حوزه دیفای
  • زمان مطالعه: 5دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 473 نفر

۵۰ درصد از هک‌های سال ۲۰۲۲ مربوط به حوزه دیفای است

شرکت‌های ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۲ با مشکلات مالی و ورشکستگی چندین شرکت مواجه شدند. بر اساس گزارش فوربس، علاوه بر این چالش‌ها، بیش از ۳ میلیارد دلار در سال جاری از پروژه‌های کریپتو به سرقت رفته است. این عقب‌نشینی‌ها باعث آشفتگی در صنعت شده و نگرانی‌هایی را در مورد ثبات آن ایجاد کرده است. بر اساس این گزارش، پروژه‌های ارز دیجیتال شاهد بیش از ۱۲۵ مورد هک بوده که پنج سرقت اصلی که از قضا همگی پروتکل‌های دیفای (DeFi) بوده اند حدود ۵۰ درصد مبالغ به سرقت رفته را تشکیل می‌دهد.

پروتکل های دیفای بیشترین ضرر را در سال ۲۰۲۲ متحمل شدند

فوربس تاکید کرد که این پنج سرقت بزرگ ارزهای دیجیتال ناشی از هک های میان زنجیره‌ای، نقص امنیتی در کدها و حملات وام آنی (Flash Loan) بوده است. پنج هک برتر عبارتند از هک ۶۲۵ میلیون دلاری شبکه رونین، سرقت ۳۲۵ میلیون دلاری ورم هول، هک ۱۹۰ میلیون دلاری پل نومد، حمله وام آنی ۱۸۲ میلیون دلاری  سرقت ۱۶۰ میلیون دلاری از پلتفرم Wintermute. بر اساس این گزارش، هک های حوزه دیفای ۴۹ درصد از کل مبلغ سرقت شده توسط هکرها در سال جاری را تشکیل می دهند. این امر منجر به کاهش سرمایه‌گذاری در این بخش شده است، زیرا داده‌های شرکت تجزیه و تحلیل بلاک چین Elliptic نشان می‌دهد که پروتکل‌های دیفای ۷۵ درصد از کل ارزش قفل شده (TVL) خود را در سال ۲۰۲۲ از دست داده‌اند.

داده های DeFi Llama همچنین نشان می دهد که TVL پروتکل های دیفای از ۱۶۶.۵۸ میلیارد در ابتدای سال ۲۰۲۲ به ۳۹ میلیارد دلار در دسامبر کاهش یافته است. گزارش فوربس بیان می‌کند که پل‌های میان زنجیره‌ای که امکان مبادله توکن‌ها را بین بلاک‌چین‌ها فراهم می‌کند، هدف اصلی هکرها در سال جاری بود. هکرها نزدیک به ۲ میلیارد دلار از پل های بلاک چینی دزدیدند که ۷۰ درصد از کل سرقت ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۲ را تشکیل می دهد.

هکرها عاشق DeFi هستند

این گزارش ها همچنین نشان می دهد که دیفای با وجود منحصر به فرد بودن به یک زمین بازی مورد علاقه هکرها تبدیل شده است. اما چگونه این اتفاق می افتد؟ پلتفرم تجزیه و تحلیل بلاک چین Chainalysis گزارش داد که بیشتر سرقت ها در فضای دیفای به دلیل کدهای معیوب است، جایی که خطاهای قرارداد هوشمند برای سرقت پول از پروتکل ها استفاده شده است. در این گزارش توضیح داده شده است که از آنجایی که اکوسیستم دیفغای منبع باز است، هر کسی، از جمله هکرها، می‌توانند آسیب‌پذیری‌ها یا خطاهای قرارداهای هوشمند را کشف کنند و برای سواستفاده از آن‌ها برنامه‌ریزی کنند.

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx