بیت کوین پوششی در برابر تورم ؟

بیت کوین پوششی در برابر تورم
  • زمان مطالعه: 17دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 446 نفر

آیا بیت کوین سدی در برابر تورم است؟

چرا به پوششی در برابر تورم نیاز دارید؟

بیت کوین به عنوان یک پوشش در برابر تورم چقدر موثر است؟ اجازه دهید ابتدا بفهمیم که تورم چیست و چیزهای دیگر چقدر برای کاهش تورم مفید هستند.

با توجه به تورم در اقتصادهای مبتنی بر فیات، کارشناسان و حتی افراد عادی به دنبال سرمایه‌گذاری یا ابزاری بوده‌اند که به عنوان یک پناهگاه امن عمل کند. طلا، سهام و املاک و مستغلات مدت‌هاست که برای سرمایه‌گذارانی که از کاهش ارزش در اثر تورم می‌ترسند، سرپناهی بوده است. درست است که بگوییم این کالاها همیشه محدودیت‌های خود را به عنوان ابزار ذخیره ارزش داشته‌اند.

با این حال، اخیراً، شمش‌ها یا کالاهایی مانند طلا و نقره در افق‌های سرمایه‌گذاری کوچک کمتر قابل اعتماد هستند. در سال ۲۰۲۱، شمش به طور پیوسته جایگاه خود را از دست داد. املاک نقدینگی پایین و هزینه های معاملاتی بالاتری دارد و نیاز به مدیریت و نگهداری مستمر دارد. در مورد سهام، سرمایه‌گذاران باید مهارت‌های مالی پیچیده‌ای داشته باشند و اکثریت افراد عادی فاقد مهارت لازم برای مدیریت کارآمد سهام هستند.

تورم چیست؟

تورم زمانی است که قدرت خرید پول محلی یک کشور کاهش می یابد. یک معیار محبوب که برای اندازه گیری تورم استفاده می شود، شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) است.  تورم به افزایش قیمت کالاها و خدمات اشاره دارد که منجر به کاهش قدرت خرید پول محلی می شود. در نتیجه، واحدهای بیشتری از یک ارز برای خرید یک کالای خاص مورد نیاز است. به عنوان مثال، سبد میوه ممکن است چند سال قبل ۵.۰۰ دلار قیمت داشته باشد. در حال حاضر، همان سبد دارای برچسب قیمت ۸.۰۰ دلار است که نشان دهنده کاهش قدرت خرید است.

نمودار زیر نشان می دهد که چگونه قیمت برخی از کالاها بین سال های ۱۹۶۰ تا ۲۰۲۱ در ایالات متحده افزایش یافت:

تورم چند قلم جنس بین سال های 1960 تا 2021 در آمریکا

                                          تورم چند قلم جنس بین سال های ۱۹۶۰ تا ۲۰۲۱ در آمریکا

شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) یک معیار محبوب است که برای اندازه گیری تورم استفاده می شود و میانگین وزنی سبدهای قیمتی مختلف کالاها و خدمات را بررسی می کند. معیار CPI بر نرخ بهره، دستمزدها، مزایای ایالتی، کمک هزینه مالیاتی، حقوق بازنشستگی، نگهداری، قراردادها و سایر پرداخت ها تأثیر می گذارد.

راه های مقابله با تورم

قرار دادن پول در ابزارهای سرمایه گذاری های ارزشی مانند طلا، املاک و مستغلات، سهام و ارز دیجیتال به مهار تورم کمک می کند. از آنجایی که پول نقد در طول زمان قدرت خرید خود را از دست می دهد، نگهداری پول نقد منجر به از دست دادن پس انداز افراد می شود. این امر باعث شده است که مردم پول خود را در انبار سرمایه گذاری های با ارزش مانند طلا، املاک و مستغلات، سهام و در حال حاضر ارزهای دیجیتال قرار دهند. آیا بیت کوین دارایی های ما را در برابر تورم محافظت می کند؟

برای اینکه یک دارایی به عنوان یک ابزار حفظ ارزش عنوان شود، باید بتواند قدرت خرید خود را در طول زمان حفظ کند. به عبارت دیگر، ارزش آن باید افزایش یابد یا حداقل ثابت بماند. ویژگی‌های کلیدی مرتبط با چنین دارایی‌هایی عبارتند از کمبود، دسترسی و دوام.

طلا به عنوان محافظ در برابر تورم

در دوره‌های تورمی گذشته، طلا سابقه متفاوتی داشته است. در دهه ۱۹۸۰ مواقعی وجود داشت که نگهداری طلا بازدهی منفی به مالکان می داد.

داده‌های مورنینگ استار نشان می‌دهد که طلا در دوره‌های تورمی گذشته سابقه بدی داشته است. انتظار می رود کالایی که قرار است در برابر تورم محافظت کند، زمانی که قیمت مصرف کننده بالا می رود، افزایش یابد. در دوره‌های تورم بالا، به‌ویژه در دهه ۱۹۸۰، مواقعی وجود داشت که صاحبان طلا در نهایت بازدهی منفی داشتند.

در زمان های اخیر، طلا به آرامی درخشش خود را به عنوان ابزار حفظ ارزش از دست داده است. در طول همه‌گیری و حتی زمانی که امواج فروکش کرده‌اند، مردم علاقه کمتری به طلا نشان می‌دهند. این فلز همچنان برای حفظ ارزش در بلندمدت به اندازه کافی خوب است، اما در کوتاه مدت، این فلز در حال حاضر کمتر قابل اعتماد است.

املاک و مستغلات به عنوان پوشش در برابر تورم

ظهور حباب مسکن در ایالات متحده نشان داد که املاک و مستغلات را نمی توان همیشه به عنوان محافظ در برابر تورم مورد اعتماد قرار داد. برای مدت طولانی، املاک و مستغلات به عنوان یک محافظ موثر در برابر تورم در نظر گرفته شده است. اما این افسانه در حباب مسکن ایالات متحده از بین رفت. در مارس ۲۰۰۷، فروش و قیمت مسکن در کشور دچار افت شدید شد. همانطور که داده های انجمن ملی مشاوران املاک (NAR) نشان می دهد، فروش از اوج ۵۵۴۰۰۰ در مارس ۲۰۰۶ با ۱۳ درصد کاهش به ۴۸۲۰۰۰ واحد رسید.

در آمریکا و در سرتاسر جهان، قیمت املاک و مستغلات با عواملی مانند سیاست دولت، ثبات سیاسی و اقتصادی کشور، جمعیت و اقتصاد محلی، موقعیت جغرافیایی و زیرساخت و غیره ارتباط نزدیکی دارد. پارامترها به سادگی برای یک فرد معمولی برای درک آن بسیار زیاد هستند.

بازار سهام به عنوان پوشش در برابر تورم

سرمایه گذاری بلندمدت در سهام به اطلاع از اثرات تورم کمک می کند. فقط مطمئن شوید که شرکت دارای اصول بنیادی قوی است. برخی از سهام به محافظت از ارزش سرمایه گذاری شما کمک می کنند. حتی اگر این سهام در کوتاه مدت توسط سرمایه گذاران کم صبر ممکن است ضربه بخورد، در بلند مدت می تواند به خوبی بهبود یابند. اما باید این را در نظر بگیرید که همه سهام ها برای محافظت در برابر تورم خوب عمل نمی کنند. شما باید شرکت هایی را بیابید که دارای اصول بنیادی قوی هستند و احتمال بیشتری دارد که سود سهام بهتری برای سهامداران خود هدیه بدهند.

یک موضوع مشترک: پیوند طلا، املاک و سهام به نهادهای متمرکز

طبقات دارایی سنتی توسط مقامات متمرکز کنترل می شود و آنها را در برابر تعصبات و فشارها آسیب پذیر می کند.

ارزش پیشنهادی همه طبقات دارایی های متعارف همواره به سیاست های مقامات متمرکز مانند دولت ها یا بانک های فدرال مرتبط است. دارایی‌ای که ذاتاً با سیستمی مرتبط است که دارندگان دارایی نتوانند در آن مداخله کنند، واقعاً پوشش قابل اعتمادی نیست، زیرا مرجع مرکزی کنترل یک دکمه را بر روند رسیدگی اعمال می‌کند.

آیا بیت کوین پوشش خوبی در برابر تورم است؟

بیت کوین به لطف عرضه محدود و عدم تمرکز، یک پوشش موثر در برابر تورم است. این عوامل کمیابی و قدرت ارتجاعی را به ارمغان می آورد.

آیا بیت کوین می تواند از تورم جلوگیری کند؟ دو عامل اصلی که باید در نظر بگیرید عرضه محدود و عدم تمرکز است.

عرضه محدود، کمیابی را به همراه دارد

عرضه بیت کوین از نظر الگوریتمی به ۲۱ میلیون سکه محدود شده است. تا پایان سال ۲۰۲۱، ۱۸.۷۷ میلیون بیت کوین قبلاً وارد گردش شده است. به عبارت دیگر، ۸۳ درصد از بیت کوینی که می توانست به وجود بیاید، ظرف ۱۲ سال پس از پیدایش این ارز دیجیتال استخراج شده است.

تورم زمانی اتفاق می‌افتد که دولت یا بانک مرکزی اسکناس‌های ارز را به‌طور گزاف چاپ می‌کنند و در نتیجه عرضه بیش از حد پول ایجاد می‌شود. تئوری اقتصادی بیان می کند که تورم زمانی رخ می دهد که حجم پول سریعتر از تولید واقعی کالاها یا خدمات افزایش یابد. این امر در حالی اتفاق می‌افتد که اکنون خانوارها پول نقد بیشتری برای خرید همان مقدار کالا دارند و در نتیجه قیمت‌ها افزایش می‌یابد.

محدودیت های از پیش تعیین شده برای بیت کوین در گردش به معنای عدم عرضه اضافی است و تورم را کنترل می کند. علاوه بر این، نرخ سالانه استخراج ارز دیجیتال تقریباً هر چهار سال یکبار ۵۰ درصد کاهش می یابد. با در نظر گرفتن زمان‌بندی عرضه فعلی، نرخ تولید سالانه بیت‌کوین تقریباً نصف طلا خواهد بود و به نزول خود ادامه می‌دهد و همین امر آن را نسبت به فلز کمیاب‌تر می‌کند و ارزش آن را بالا می‌برد.

تمرکززدایی، تقویت انعطاف پذیری

ساختار غیرمتمرکز بیت کوین آن را از کنترل یک مرجع متمرکز خارج می کند. با وجود هزاران گره که در سراسر جهان کار می کنند، این شبکه به طور مطلوب در برابر حملات خارجی که ممکن است به دنبال تغییر سیاست پولی آن باشند، مقاوم است، که ممکن است کمبود ذاتی سکه دیجیتال را در معرض خطر قرار دهد. وقتی صحبت از سطوح غیرمتمرکز می شود، هیچ ارز دیگری با بیت کوین قابل مقایسه نیست.

در هر مرجع یا سازمانی، اجبار از طریق فشار یا رشوه اتفاق می افتد. با این حال، بیت کوین از چنین عواملی مصون است، زیرا هیچ رهبر برای تأثیرگذاری و هیچ کمیته اجرایی برای رشوه وجود ندارد. ساتوشی ناکاموتو، بنیانگذار آن، از زمان پیدایش بیت کوین، نام مستعار خود را حفظ کرده است. بیت کوین یک دارایی دیجیتال منحصر به فرد برای داشتن یک سابقه فوق العاده موفق در غیاب رهبری تأثیرگذار است.

هر کسی می تواند یک گره بیت کوین را اجرا کند، تاریخچه تراکنش ها را تأیید کند و تراکنش ها را از طریق شبکه انتقال دهد. تمرکززدایی گسترده به این معنی است که ارزهای دیجیتال نمی توانند دوبار خرج شوند. همچنین به توزیع سکه ها کمک کرده و به بیت کوین کمک کرده تا از چالش های متعدد جان سالم به در ببرد. این به بیت کوین کمک کرده است تا از کنترل متمرکز بر اطلاعات جلوگیری کند و به همه دارندگان سکه امکان مشارکت در تصمیم گیری را بدهد.

زمانی که کسب و کارهایی که به بیت کوین علاقه داشتند سعی کردند اندازه بلوک را تغییر دهند تا امکان تراکنش بیشتر در هر بلوک فراهم شود، اپراتورهای گره و توسعه دهندگان به شدت با این پیشنهاد مخالفت کردند. این امر بر انعطاف پذیری ذاتی بیت کوین تاکید کرده است زیرا نهادهای قدرتمند اقتصادی نتوانستند اراده خود را بر شبکه تحمیل کنند.

چگونه افزایش تورم بر قیمت بیت کوین تأثیر می گذارد؟

از زمان پیدایش، ارزش ذخیره شده در بیت کوین با سرعت بیشتری نسبت به خود تورم افزایش یافته است.

سرمایه‌گذاران بیت‌کوین را ابزاری برای غلبه بر تورم می‌دانند، اگرچه هدف سرمایه‌گذاران فردی ممکن است متفاوت باشد، مانند ثبت سود، رشد ثروت یا استفاده از آن به عنوان ذخیره‌کننده ارزش. همانطور که افزایش تصاعدی قیمت بیت کوین نشان می دهد، ارزش ذخیره شده در ارز دیجیتال سریعتر از خود تورم افزایش یافته است. حتی در سال ۲۰۲۱ که یک سال متوسط ​​برای بیت کوین بود، این ارز دیجیتال ۵۹.۸ درصد رشد کرد که به طور قابل توجهی بهتر از تورم در بیشتر کشورها بود.

نمودار زیر افزایش قیمت بیت کوین از اکتبر ۲۰۱۳ تا ۱۶ مارس ۲۰۲۲ را به دلار آمریکا توضیح می دهد.

نمودار قیمت بیت کوین

آیا بیت کوین به عنوان محافظ در پوشش تورم عمل می کند؟

آمارها نشان می دهد که بیت کوین در برابر تورم بسیار خوب عمل کرده است، بسیار بهتر از دارایی هایی مانند طلا، املاک و مستغلات و سهام. به عنوان یک دارایی، بیت کوین در برابر تورم به طرز شگفت انگیزی عمل می کند و با اختلاف زیادی آن را شکست می دهد، اگرچه باید مراقب عوامل خارجی مانند محیط نظارتی باشید. آمارها نشان می دهد که در هنگام ذخیره ارزش در بیت کوین شانس بسیار بهتر از دارایی هایی مانند طلا، املاک و مستغلات، سهام و غیره دارید.

نقاط قوت اساسی مانند عرضه محدود و تمرکززدایی، بیت کوین را به یک موقعیت منحصر به فرد به عنوان دارایی که می تواند پوششی در برابر تورم باشد، سوق می دهد.

 

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx