تغییر ناگهانی قوانین کپی رایت یک پروژه NFT، صدای کاربرانش را درآورد

پروژه NFT
  • زمان مطالعه: 7دقیقه
  • دیدگاه ها ‏بدون دیدگاه
  • مطالعه شده توسط ‏ 415 نفر

اعتراض کاربران به تغییر قوانین کپی رایت یک پروژه NFT

Moonbirds، یک پروژه محبوب توکن های غیرمثلی (NFT)، به طور ناگهانی مدل کپی رایت خود را تغییر داده است. به همین خاطر، برخی از دارندگان آن از این تغییر راضی نیستند.

کوین رز، یکی از بنیانگذاران  Moonbirds، روز پنجشنبه در یک پست توییتری توضیح داد که Moonbirds و پروژه همکارش، Oddities، قوانین کد کپی رایت Creative Commons CC0 را اتخاذ خواهند کرد. این بدان معناست که این آثار هنری اکنون در مالکیت عمومی است و می‌تواند آزادانه بدون رضایت مالک توزیع، تقویت و تجاری‌سازی شود.

رز نوشت: “در این آینده نزدیک، مالکیت واقعی توسط آنچه در بلاکچین ثبت می شود، قابل اثبات است نه توسط سابقه ای که توسط یک دولت یا نهاد نگهداری می شود.” خدمات رسانی این  پروژه به طور مداوم به‌روزرسانی می‌شود تا این تغییرات را بتواند منعکس کند و DAOهایی تشکیل خواهد شد که Moonbirds و Oddities را مدیریت می‌کنند و از کلاهبرداری، سخنان نفرت‌انگیز و خشونت پیرامون این پروژه‌ها جلوگیری خواهد کرد.

اما برخی از کاربران از طریق رسانه های اجتماعی نارضایتی خود را اعلام کردند و استدلال می‌کنند که چرا این پروژه را خریده‌اند و معتقدند که در ابتدا فکر می کردند که مالکیت انحصاری NFT های خود را در اختیار دارند و اکنون احساس می‌کنند که این تصمیمات بدون اطلاع قبلی از گرفته شده اند.

یکی از کاربران توییتر به نام کتسیمرد نوشت: «خیلی بهتر بود که برای این تصمیم رای‌گیری انجام میشد»

جاستین تیلور، رئیس بازاریابی محصولات مصرفی توییتر، با بیان اینکه او از کاربران Moonbird نیست، نوشت; «من با این تغییر رویه کاملا مخالف هستم و نباید انحصار مالکیت کاربران نادیده گرفته شود “.به اعتقاد من هنرمندان و خالقان آثار هنری باید از قبل تصمیم بگیرند; همانطور که مصرف کنندگان با انتظارات مشخصی اقدام به خرید این NFT ها کرده اند.”

بررسی حقوقی

به گفته صهیب محمد، وکیل مالکیت معنوی NFT ها; Moonbirds حق قانونی دارد که از طریق مجوز creative commons از حق نسخه برداری پروژه چشم پوشی کند. با این حال، محمد گفت که تصمیم به اطلاع ندادن به دارندگان قبل از چشم پوشی از حق نسخه برداری; عدم حمایت از خریداران NFT را برجسته تر می کند.

“مسئله حمایت از مصرف کننده برای من این است که تصمیمات مهمی که بر ارزش یک پروژه NFT تاثیر می گذارد; پس از تولید و پس از فروش قابل توجه در بازار ثانویه رخ می دهد. اگر CC0 قبل از مینت شدن NFT ها توسط کاربران اعلام می شد، من با این تصمیم مشکلی نداشتم.”

خرید Moonbirds نسبتاً گران است. به اصطلاح قیمت کف، یا حداقل قیمت فرضی برای خرید یک اثر، ۱۶.۵ اتریوم (حدود ۳۰۰۰۰ دلار آمریکا) است. محمد گفت که کاربران ممکن است در Moonbird سرمایه گذاری کرده باشند تا یک برند تجاری را با استفاده از آن برای خود ایجاد کنند، اما اکنون متوجه شده اند که هر کسی می تواند Moonbird او را تجاری کند.

طبق داده های CoinGecko، قیمت کف مجموعه Moonbird بعد از اعلام این خبر ۳ اتریوم کاهش یافت.

نظر کاربران در مورد تصمیم این مجموعه NFT

یکی از مالکان Moonbirds ادعا کرد که به دلیل تغییر حق مالکیت معنوی، چشم انداز مالی خود را از دست داده است. یکی از کاربران توییتر به نام Lakoz.eth گفت; اندکی پس از اعلام این خبر Moonbirds، من در واقع NFT که مدتی روی آن کار می کردم را از دست دادم. من تصمیم تیم را درک می کنم، اما رویکرد آن ها می توانست خیلی بهتر باشد. همچنین Lakoz.eth به درخواست The Block برای مصاحبه پاسخ نداد.

قوانین کپی رایت مبهم چندین پروژه NFT از جمله CyptoPunks را درگیر کرده است. تا این لحظه، دارندگان Bored Ape و CryptoPunk به طور کلی بر این باورند که مالکیت امحصاری ر ا بر دارایی های خود دارند.

به گفته محمد، دارندگان Moonbird ناراضی می توانند از این پروژه به دلیل تغییر ناگهانی حق نسخه برداری شکایت کنند.

 

برای مطالعه اخبار مرتبط با رمزارزها در ایران و جهان، وبلاگ و کانال خبری ما را دنبال کنید.

نوشته هایی که شاید خواندنش برای شما جالب باشد

استخراج بیت کوین

دیدگاه های نوشته

‏بدون دیدگاه
0 0 دیدگاه ها
به این نوشته چه امتیازی میدهید؟
مشترک شدن در دیدگاه های این نوشته
اطلاع از
guest

0 دیدکاه های این نوشته
بازخورد درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
تبدیل ارزهای دیجیتال
خرید اتریوم

دسته بندی آموزش های
صرافی ارزینجا

قیمت بیتکوین

آخرین قیمت
ارزهای دیجیتال

صرافی ارزدیجیتال در ایران

دانلود اپلیکیشن
موبایل ارزینجا


ارزهای دیجیتال در یک نگاه

0
دیدگاه خودتون رو درباره این نوشته بنویسیدx